Bebouwingsgebied bepalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-12 11:15
In verband met een vergunning moet ik het bebouwingsgebied bepalen. In veel gevallen is dit vrij makkelijk, namelijk gewoon de achtertuin. Alles voor de voorgevel, in principe dus de voortuin, behoort niet bij het bebouwingsgebied.

Alleen zit ik in mijn geval met een iets andere situatie waardoor het voor mij niet duidelijk is wat tot het bebouwingsgebied behoort.

In het blauwe vlak hebben we een voortuin/oprit, deze behoort niet tot het bebouwingsgebied.
Het groene vlak, de achtertuin dus, behoort duidelijk wel tot het bebouwingsgebied.
Maar het rode vlak is eigenlijk het grijze gebied waarvan ik niet duidelijk kan terugvinden of dit wel of niet tot het bebouwingsgebied behoort.

Volgens mij is het namelijk van belang om te weten wat tot de voorgevel gerekend wordt, is het huis zelf de voorgevel dan hoort het rode vlak niet tot het bebouwingsgebied. Is de garage de voorgevel, dan behoort het rode vlak wel weer tot het bebouwingsgebied volgens mij. Of is deel de garage en deels het huis de voorgevel?

Kan iemand van jullie aangeven of het rode vlak wel of niet tot het bebouwingsgebied behoort?

Note: het betreft een tussenwoning, zowel links als rechts hebben de buren dezelfde situatie alleen dan gespiegeld.

Huis

Alle reacties

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:38
Aan de hand van dit plaatje is dat niet vast te stellen, dat hangt er vanaf of de 'inpandige' garage als voorgevel gezien kan worden, daarvoor heb je wat meer informatie nodig dan dit plaatje. Als je de garage als voorgevel kan zien dat zal he bebouwingsgebied 1 meter achter de naar de weg gekeerde gevel van de garage beginnen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:28
Wat zegt de kaart van het kadaster?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-12 15:30
In het bestemmingsplan staat uitgelegd wat de rooilijn (die term zoek je) is en staat vaak al een bouwvlak aangegeven, zeker in dit soort situaties. In 99,9% van de gevallen is de voorgevel van de woning overigens de rooilijn en de garage een ondergeschikt bouwwerk. In dit geval kan hij ook verspringen.

Het bestemmingsplan vindt je op ruimtelijkeplannen.nl en vaak nog in PDF op de site van je gemeente.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:41
Ga even langs bij de gemeente. Daar hebben ze op tekening alle lijnen, bestemmingsplannen en wat wel of niet mag.

• Señor Sjon
En dat kan je dus tegenwoordig online bekijken. ;)

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:41
Señor Sjon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:03:
En dat kan je dus tegenwoordig online bekijken. ;)
Oeps, iets te snel over jouw mail heengelezen. Toen ik ermee bezig was ben ik gewoon bij de gemeente langsgegaan. Handig, even onthouden.

• Audiowaste
Bedankt voor de informatie, ik had al online via het kadaster willen kijken. Zal eens op ruimtelijkeplannen.nl kijken of ik daar meer informatie kan vinden.

• Señor Sjon
Het kadaster heb je in dat opzicht niks aan. Zij registreren percelen en de vergunde vlakken. In het bestemmingsplan staan de regels.

Ik begrijp een beetje dat je oppervlakte te kort komt om in de achtertuin iets vergunningsvrij te bouwen?

• Audiowaste
Señor Sjon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:33:
Ik begrijp een beetje dat je oppervlakte te kort komt om in de achtertuin iets vergunningsvrij te bouwen?
Nee, ik vraag het voor de buren.
Oorspronkelijk stond er een klein afscheidingsmuurtje tussen ons en de buren, zij hebben echter een nieuwe aanbouw. Maar nu willen ze nog een overkapping bijbouwen en daarbij een muur metselen.

Nu maakt het mij verder niet uit dat ze een overkapping maken, maar enige wat mij erg stoort is dat er straks bijna over de gehele lengte een muur staat. En deze muur is straks ook nog in drie verschillende soorten stenen en/of kleuren. Vanuit ons gezien dus gewoon heel lelijk.

We leven verder op goede voet met elkaar, we kunnen er dus ook met elkaar over praten. Maar hij geeft aan dat het vergunningsvrij mag en ik betwijfel dat ten zeerste.

• Señor Sjon
Aan de voorzijde is het vrijwel nooit vergunningsvrij en erfscheidingen mogen vaak niet hoger zijn dan 1 meter.

Maar foto van de voorgevel? Is de woning 2 lagen en een kap en de garage een enkele laag?

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 08-02-2018 13:44 ]

• Audiowaste
Señor Sjon schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:44:
Aan de voorzijde is het vrijwel nooit vergunningsvrij en erfscheidingen mogen vaak niet hoger zijn dan 1 meter.

Maar foto van de voorgevel? Is de woning 2 lagen en een kap en de garage een enkele laag?
Een deel van het het stuk naar voren bevat dus de voordeur, gang, toilet en een kleine kamer op de tweede verdieping.
voorgevel

[ Voor 12% gewijzigd door Audiowaste op 08-02-2018 13:50 ]

• Señor Sjon
Dan zal je het bestemmingsplan er bij moeten pakken. Daar staat in zo'n geval het bouwvlak en/of de rooilijn getekend en weet je gelijk wat toegestaan is en wat niet.

Pagina: 1