constructie berekening .. ja/nee ? hoe weet ik dit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Mijn vraag
Ik zoek informatie hoe ik weet wanneer een constructie berekening "nodig" is.
In mijn huidige (koop)woning heb ik 0 papieren erbij gekregen dus mag ik alles op gaan vragen/uitzoeken.
Hoe weet ik dat iets "dragend" is, waarbij ik niet uitga van "het is me verteld"
is dit van een bouwtekening af te leiden ? zo ja waar moet ik dan op letten ?

de vragen die ik wil stellen, aan een expert
1) ik heb bv een kwaaitaal vloer, ik wil hierbij de kruipruimte toegang veranderen zodanig dat we makkelijker toegang hebben (nu een gat van 40x40 in een rot hoek
2) dakkapel plaatsen / vergroten nu heb ik een grote kans dat ik hem mag vergroten gezien in de straat een voorganger is geweest en er nog 1 bijkomt, alleen ik wil hem "langer" en mijn dak moet er niet onder gaan leiden.
3) keuken en badkamer muur uitbreken / verplaatsen .. (gaat misschien om cm maar toch)

Ik zit al tijden te surven, alleen google fu laat het erg afweten en ik zoek misschien verkeerd ? kunnen jullie me een duwtje in de juiste richting geven ?

En zijn er tips betreft wie ik in moet huren, is het gewoon dat ze bv op locatie komen en een offerte afgeven ofzo ?

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 08-02-2018 17:26)

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
vso schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 23:08:
Mijn vraag
In mijn huidige (koop)woning heb ik 0 papieren erbij gekregen dus mag ik alles op gaan vragen/uitzoeken.
Hoe weet ik dat iets "dragend" is, waarbij ik niet uitga van "het is me verteld"

1) ik heb bv een kwaaitaal vloer, ik wil hierbij de kruipruimte toegang veranderen zodanig dat we makkelijker toegang hebben (nu een gat van 40x40 in een rot hoek
2) dakkapel plaatsen / vergroten nu heb ik een grote kans dat ik hem mag vergroten gezien in de straat een voorganger is geweest en er nog 1 bijkomt, alleen ik wil hem "langer" en mijn dak moet er niet onder gaan leiden.
3) keuken en badkamer muur uitbreken / verplaatsen .. (gaat misschien om cm maar toch)

Ik zit al tijden te surven, alleen google fu laat het erg afweten en ik zoek misschien verkeerd ? kunnen jullie me een duwtje in de juiste richting geven ?

En zijn er tips betreft wie ik in moet huren, is het gewoon dat ze bv op locatie komen en een offerte afgeven ofzo ?
voor mijn werk kom ik vaak van deze vragen tegen. De makkelijkste route voor jou is ga bij de gemeente langs om stukken op te vragen. echter per gemeente en bouwjaar van woning verschilt het erg of ze de stukken nog hebben. Daarnaast iemand vragen die werkzaam is in de sector en (mee) laten kijken.

Nu snap ik wel dat je het liefst geen extra kosten maakt. Je kunt aan de hand van tekeningen/ constructie nagaan wat dragen is en wat niet. Als je tekeningen hebt is het eenvoudig te achterhalen. vaak staan overspanningen op tekening aangegeven. Daarnaast kun je aan materiaalkeuzes en opbouw in de werkelijkheid al wel zien of een wand wel/ niet dragend is.

Om te bepalen of een wand wel/niet dragend bent begin je op de hoogste verdieping, liggen er balken ingemetseld van je dak? rust er iets anders van het dak op? Zo ja? dan is die muur met al het onderliggende dragend.

Niet? controleer dan materiaal (opbouw) van wand.. lichte gasbeton blokken of soort gelijke materialen zijn ook niet dragend.

daarnaast kun je ook kijken of een wand een ondergelegen wand heeft.. dus 2 wanden boven elkaar, zo ja? dan fundering controleren.. zit er een balk onder? dan is ook dragend.

voor de rest van je vragen is het allemaal erg afhankelijk van situatie en constructie. Zomaar willekeurig boren/ uitslijpen of iets dergelijks zal zo wie zo niet gaan.

vergeet niet dat je bij niet dragende wanden ook het bovenliggende materiaal moet opvangen, meestal adviseer ik zo wie zo om een constructeur er bij te betrekken. Ook al zijn de verbouwingen niet vergunningsplichtig heeft de gemeente de bevoegdheid om te controleren dat de verbouwingen conform het bouwbesluit plaatst vind. Zij mogen dan altijd om constructie berekeningen vragen. Heb je die niet kun je een bouwstop krijgen.

Alle reacties

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:13
Ik denk dat je een constructeur zoekt. Zij maken berekeningen voor bijvoorbeeld het opvangen van eventuele draagmuren met een staal profiel maar vooral eerst de draagconstructie in kaart te brengen en een plan van aanpak te maken. Wellicht zefs een architect benodigd (tekeningen) voor het aanvragen van vergunningen indien dat vereist is voor de hierboven aangehaalde punten (verschilt ook per gemeente).

Je kan een check hier doen.

http://www.omgevingsloket.nl

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:26
Bij de aankoop van ons huis uit 1966 kregen wij er ook geen bouwtechnische tekeningen bij.
Ik heb toen de gemeente gebeld, en die hadden alle tekeningen in het archief.
Voor circa 20 euro kreeg ik ze allemaal digitaal!

Hier kan je alles uithalen, en anders wel een bouwkundige.
Ik zou dus als eerste even de gemeente bellen :)

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:07
Naar alle waarschijnlijkheid kan je inderdaad de tekeningen uit het archief halen. als indicatie of muren dragend zijn kan je dan kijken naar hoe de funderingsbalken zijn aangebracht. veel wat oudere rijtjeshuizen jaren 60-70 hebben een dragende muur in het midden van de woning, daar zal dan ook een funderingsbalk onder lopen.

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
Onno_Devine schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 07:16:
Bij de aankoop van ons huis uit 1966 kregen wij er ook geen bouwtechnische tekeningen bij.
Ik heb toen de gemeente gebeld, en die hadden alle tekeningen in het archief.
Voor circa 20 euro kreeg ik ze allemaal digitaal!

Hier kan je alles uithalen, en anders wel een bouwkundige.
Ik zou dus als eerste even de gemeente bellen :)
Let wel, de tekeningen uit het archief gaan vaak over het "basis" model. Als er in een straat meerdere "dezelfde" huizen staan, dan moet je wel alles even nalopen of het klopt.

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
1. Kwaaitaal/ribbenvloer is een constructieve vloer met een berekende maximale belasting en overspanning, hier kun je niet zomaar in zagen/bikken. Dit kun je het beste door een constructeur laten bekijken. Hierbij wil hij het liefste ook tekeningen hebben, en het kan zijn dat de aanpassingen tot gevolg hebben dat er een ondersteunende staalconstructie toegepast dient te worden.
2. Dakconstructies en dakkapellen is een vak apart, meestal kunnen de diverse partijen die ze aanbieden zelf berekeningen doen, en adviseren naar de mogelijkheden. Wederom zijn bouwtekeningen handig, om de beukmaat van de balken te bepalen.
3. Binnenmuren zijn meestal niet dragend, echter kunnen ze dat wel zijn, of als stabiliteitswand acteren in een huis. Kun je vaststellen uit welk materiaal de binnenwand is opgebouwd? Cellenbeton of metalstud zou betekenen dat het niet constructief is, kalkzandsteen/beton meestal wel. Wederom is het hierbij ook handig om de tekeningen te bemachtigen.

Trust me, I'm an engineer

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-12 10:31
Advies is om hier toch echt een constructeur naar te laten kijken (dit komt van een mede-constructeur). Wellicht hoeft het allemaal geen probleem te zijn, maar alle informatie die hier gegeven wordt moet je lezen met een hoop "mitsen en maren".
Niemand kan aan de hand van een forumpost bepalen of het wel of niet verantwoord is een dakkapel te plaatsen of een gat in je vloer te zagen.

Alleen een constructeur kan je hier zekerheid over geven. Tevens zelf even de stukken bij de gemeente opzoeken.

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:07
Ardbeg10 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:48:
Alleen een constructeur kan je hier zekerheid over geven.
En dan ook alleen met meer informatie dan die hier gegeven wordt ;)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:45
Ga naar/bel het gemeentehuisen vraag de tekeningen op uit het archief. Veel gemeentes hebben het gedigitaliseerd en kunnen het e.e.a. mailen. Nog steeds geen garantie dat het 100% klopt (realiteit is vaak weerbarstiger dan een tekening), maar je bent dan een heel eind.

Gat in vloer vergroten = constructieve aanpassing = constructeur.
Gat in dak vergroten = constructieve aanpassing = constructeur
Wand verplaatsen = onbekend, tekening moet uitsluitsel geven. Is de wand van gips(blokken of stokken), dan is het niet dragend.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En vergeet ook even niet bij het omgevingsloket te kijken of je een vergunning nodig hebt. Kun je gewoon online checken. Ze vragen echt veel wat meestal niet relevant is, maar dan weet je het iig.
Zou vervelend zijn als jij iets aan de constructie van je huis veranderd waar je achteraf wel een vergunning voor nodig had en je huis stort half in en neemt dat van de buren mee ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord

• ronald92
  • Niet online
Mijn vraag

voor mijn werk kom ik vaak van deze vragen tegen. De makkelijkste route voor jou is ga bij de gemeente langs om stukken op te vragen. echter per gemeente en bouwjaar van woning verschilt het erg of ze de stukken nog hebben. Daarnaast iemand vragen die werkzaam is in de sector en (mee) laten kijken.

Nu snap ik wel dat je het liefst geen extra kosten maakt. Je kunt aan de hand van tekeningen/ constructie nagaan wat dragen is en wat niet. Als je tekeningen hebt is het eenvoudig te achterhalen. vaak staan overspanningen op tekening aangegeven. Daarnaast kun je aan materiaalkeuzes en opbouw in de werkelijkheid al wel zien of een wand wel/ niet dragend is.

Om te bepalen of een wand wel/niet dragend bent begin je op de hoogste verdieping, liggen er balken ingemetseld van je dak? rust er iets anders van het dak op? Zo ja? dan is die muur met al het onderliggende dragend.

Niet? controleer dan materiaal (opbouw) van wand.. lichte gasbeton blokken of soort gelijke materialen zijn ook niet dragend.

daarnaast kun je ook kijken of een wand een ondergelegen wand heeft.. dus 2 wanden boven elkaar, zo ja? dan fundering controleren.. zit er een balk onder? dan is ook dragend.

voor de rest van je vragen is het allemaal erg afhankelijk van situatie en constructie. Zomaar willekeurig boren/ uitslijpen of iets dergelijks zal zo wie zo niet gaan.

vergeet niet dat je bij niet dragende wanden ook het bovenliggende materiaal moet opvangen, meestal adviseer ik zo wie zo om een constructeur er bij te betrekken. Ook al zijn de verbouwingen niet vergunningsplichtig heeft de gemeente de bevoegdheid om te controleren dat de verbouwingen conform het bouwbesluit plaatst vind. Zij mogen dan altijd om constructie berekeningen vragen. Heb je die niet kun je een bouwstop krijgen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik vind meerdere antwoorden goed helaas maar 1 mogelijk te kiezen ..
ronald92 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:52:
[...]

Hoe zie je welk materiaal gekozen is (nog geen tekening in handen), misschien dat ik een voorbeeld kan uploaden oid

Tja vanalles

Verwijderd

Hallo, is dit allemaal nodig?? Wie wil dit jij of je vrouw?/

Ik zou zeggen een oude keuken mooi laten zitten.

En.... Op tijd naar bed. _/-\o_

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
Geen problemen (gehad) met die vloer? Zijn vrij berucht ivm betonrot toch? Of valt dat in praktijk wel mee?

• ronald92
  • Niet online
materiaal kennis, je moet een plek hebben waar je tot de ruwe muur kan zien, eventueel kan je het ook horen als je op klopt.

Maar dat is vrij lastig om uit te leggen. Een aannemer uit de buurt kan je ook wel vragen

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Valorian schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:47:
[...]

Geen problemen (gehad) met die vloer? Zijn vrij berucht ivm betonrot toch? Of valt dat in praktijk wel mee?
we hebben wel last van betonrot maar niet te erg .. huis staat er 40 jaar en het roest proces stop vanzelf
Toch ik ben van plan de kruipruimte stevig aan te pakken zoals kruipruimte vloer bedekken met plastic (natte ondergrond). Dan nadat het droog is kan ik de roestige plekken behandelen met roestwerend goedje en weer netjes dicht cementen.
Daarna isolatie aanbrengen en er nooit meer naar om kijken :)

Tja vanalles

Pagina: 1