Veroordeel niet, verwonder u slechts
Enige die ik ken zit in reeuwijk, hier vlakbij.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wat voor merk hebben we het over?
... en gaat over tot de orde van de dag
Het gaat in dit geval over een SolarEdge, maar ik heb wel eens vaker wat met een dingetje, wegsmijten is toch vaak zonde.
Wie is dat dan?Rol-Co schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:18:
Enige die ik ken zit in reeuwijk, hier vlakbij.
Maar niet als er bliksem ingeslagen is
En ik zie er niets aan als ik het open haa, dus zal er iets stuk zijn wat ik niet kan zien maar ik ben zelf niet voorzien van genoeg kennis om dat op te sporen.
Meteen een nieuwe kopen. Niet proberen te repareren, gaat nooit betrouwbaar werken. Blikseninslag wordt gedekt door de verzekering. Check even je inboeden- en opstalverzekering. Hoeft geen direct hit te zijn overigens. Spullen kunnen ook stuk gaan als er in een straal van honderd meter ( enkele honderden meters ) blikseminslag is geweest. Wel bijtijds aan je verzekering melden dat je omvormer het heeft begeven door blikseminslag. Als je de exacte datum van de inslag weet dan zal de verzekeraar verder geen vragen meer stellen. Ik weet niet of het zo is maar ik heb de indruk dat de verzekeraar misschien even in een database kijkt of er inderdaad op of rond die datum onweer is geweest in jouw postcodegebied. Schade door blikseminslag is vrij zeldzaam en dus vergoeden verzekeraars het.
Paul uit waddinxveen, ik ben er al eens geweest voor een ups, geeft netjes aan of het rendabel is of niet of welke kosten er aan verbonden zijn voordat hij dingen vervangt.
Maandag een omvormer brengen voor reparatie, dit weekend is hij niet thuis.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
O doet hij dat nog steeds? Ik heb hem wel eens gesproken volgens mij. Ik zal zijn nummer even opzoeken dan. Thnks.Rol-Co schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:57:
[...]
Paul uit waddinxveen, ik ben er al eens geweest voor een ups, geeft netjes aan of het rendabel is of niet of welke kosten er aan verbonden zijn voordat hij dingen vervangt.
Maandag een omvormer brengen voor reparatie, dit weekend is hij niet thuis.
Is niet van mij, ik weet hoe het werkt allemaal met bliksemschade en verzekeringen. Ik ben gewoon nieuwsgierig, ik zie er echt helemaal niks aan binnenin en alles in de installatie is vervangen na inslag. Optimizers kan ik testen, dit niet. Omdat ik er niets aan kan zzien moet het ergens zitten wat ik niet kan zien als er wat stuk is. Beetje hobbieen in de garage is altijd leuk.FrankHe schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:07:
Meteen een nieuwe kopen. Niet proberen te repareren, gaat nooit betrouwbaar werken. Blikseninslag wordt gedekt door de verzekering. Check even je inboeden- en opstalverzekering. Hoeft geen direct hit te zijn overigens. Spullen kunnen ook stuk gaan als er in een straal van honderd meter ( enkele honderden meters ) blikseminslag is geweest. Wel bijtijds aan je verzekering melden dat je omvormer het heeft begeven door blikseminslag. Als je de exacte datum van de inslag weet dan zal de verzekeraar verder geen vragen meer stellen. Ik weet niet of het zo is maar ik heb de indruk dat de verzekeraar misschien even in een database kijkt of er inderdaad op of rond die datum onweer is geweest in jouw postcodegebied. Schade door blikseminslag is vrij zeldzaam en dus vergoeden verzekeraars het.
Ah ok de vervangende installatie is al vergoed door de verzekeraar. De verzekeraar is eigenaar geworden van de defecte omvormer en heeft er afstand van gedaan omdat ze dat ding niet bij hun op kantoor willen hebben liggen. Opzich een leuk hobbyproject maar verwacht in dit geval niet veel resultaat omdat het goed mogelijk is dat er meerdere onderdelen serieus stuk zijn.No Hands schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:55:
[...]
Is niet van mij, ik weet hoe het werkt allemaal met bliksemschade en verzekeringen. Ik ben gewoon nieuwsgierig, ik zie er echt helemaal niks aan binnenin en alles in de installatie is vervangen na inslag. Optimizers kan ik testen, dit niet. Omdat ik er niets aan kan zzien moet het ergens zitten wat ik niet kan zien als er wat stuk is. Beetje hobbieen in de garage is altijd leuk.
Een reparateur zal de klus niet aannemen als duidelijk is dat er bliksem is ingeslagen.
Wil je toch lekker hobbyen dan is dit het plan van aanpak. Met een labvoeding en multimeter kijken of je een werkende power rails kunt maken voor het digitale control circuit van de omvormer. Hiervoor heb je in beginsel nog geen oscilloscoop nodig. Als de microcontroller leeft pak er dan een scope bij en concentreer je vervolgens op de power electronics en de aansturing daarvan. Maar begin er niet aan als je niet weet wat de risico's zijn en hoe je veilig moet werken. Ga er niet van uit dat je er een werkende omvormer aan overhoudt.
Dat is exact hoe het gegaan isFrankHe schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 06:29:
[...]
Ah ok de vervangende installatie is al vergoed door de verzekeraar. De verzekeraar is eigenaar geworden van de defecte omvormer en heeft er afstand van gedaan omdat ze dat ding niet bij hun op kantoor willen hebben liggen.
Pagina: 1