Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Onze goeie ouwe router begint kuren te vertonen. Het is een Netgear WNDR3700v2 en hij heeft het vooral gemunt op Apple devices. Verschillende soorten met verschillende iOS versies. Andere apparaten (o.a. laptop, TOON thermostaat, Ring deurbel, solar omvormer) hebben nergens last van, maar de iPhones en iPads in dit huishouden verliezen om de haverklap hun wifi signaal. Ik heb in de router alle apparaten een fixed IP gegeven, dus daar ligt het niet aan. Maar waaraan dan wel? Of is dit het begin van het einde en is het tijd voor een nieuwe router?

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 07-02-2018 20:32 ]

Beste antwoord (via JME op 09-02-2018 11:48)

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
JME schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:31:
Onze goeie ouwe router begint kuren te vertonen. Het is een Netgear WNDR3700v2 en hij heeft het vooral gemunt op Apple devices. Verschillende soorten met verschillende iOS versies. Andere apparaten (o.a. laptop, TOON thermostaat, Ring deurbel, solar omvormer) hebben nergens last van, maar de iPhones en iPads in dit huishouden verliezen om de haverklap hun wifi signaal. Ik heb in de router alle apparaten een fixed IP gegeven, dus daar ligt het niet aan. Maar waaraan dan wel? Of is dit het begin van het einde en is het tijd voor een nieuwe router?
- Controleerje kanaal keuze, oftewel zend je 2,4 en 5ghz op een relatief rustig kanaal?
- Gebruik je 2 dezelfde netwerknamen of een los 2,4 en 5ghz? wellicht kun je hier is tussen switchen door losse of juist geen losse SSID aan te maken
- Zit de nieuwste firmware in je router, of gaat het bijvoorbeeld mis sinds je juist de nieuwste hebt en kun je misschien beter downgraden?
- Werken de apple producten elders wel goed?
- Fixed IP lijkt mij ook niet ideaal, stel je geeft je iphone een vast IP dan werkt hij thuis wel maar elders wellicht niet.
- Moet je opnieuw verbinding maken met wifi of ben je wel verbonden maar heb je geen "internet", ben je wel verbonden en kun je wellicht wel pingen naar 8.8.8.8. maar niet naar www.google.nl (dns?)

Oftewel, er is nog genoeg te proberen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:03
Waar het precies aan ligt, weet ik niet. Maar probeer anders eens LEDE op je router te installeren. Dit is vrij eenvoudig, je krijgt vrij regelmatig updates, en je kunt ook nog eens lekker tweaken.

[ Voor 40% gewijzigd door oohh op 07-02-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Dank je voor de suggestie, klinkt wel een beetje als antibiotica bij hoofdpijn. Maar ik ga het zeker onthouden als laatste redmiddel!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
JME schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:31:
- Controleerje kanaal keuze, oftewel zend je 2,4 en 5ghz op een relatief rustig kanaal?
- Gebruik je 2 dezelfde netwerknamen of een los 2,4 en 5ghz? wellicht kun je hier is tussen switchen door losse of juist geen losse SSID aan te maken
- Zit de nieuwste firmware in je router, of gaat het bijvoorbeeld mis sinds je juist de nieuwste hebt en kun je misschien beter downgraden?
- Werken de apple producten elders wel goed?
- Fixed IP lijkt mij ook niet ideaal, stel je geeft je iphone een vast IP dan werkt hij thuis wel maar elders wellicht niet.
- Moet je opnieuw verbinding maken met wifi of ben je wel verbonden maar heb je geen "internet", ben je wel verbonden en kun je wellicht wel pingen naar 8.8.8.8. maar niet naar www.google.nl (dns?)

Oftewel, er is nog genoeg te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

Keurige opsomming van opties door @NL_Scratch . Voorafgaand: hoe heb je de router exact ingesteld? En zijn er veel draadloze netwerken in de buurt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Eerste 3: check!
Punt 4 bleek de crux. Probleem dus bij iDevices. Maar allemaal tegelijk? Bijzonder. Toch maar specifiek op gegoogled en de volgende oplossing lijkt vooralsnog te werken: het uitzetten van WiFi-gebruik bij locatiebepaling.
Scheelt weer een router. Dank voor het meedenken!

PS: fixed IP is in de router, niet in de telefoon. Dus elders krijgt ie gewoon een nieuw IP adres toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23
Heb je recent wijzigingen in je netwerk of router aangebracht? Verbinden de Apple apparaten toevallig allemaal van een moeilijke plek in huis?

Bij een oudere router is ook de voedingsadapter oud en deze laatste zijn vaak niet van goede kwaliteit en worden na verloop van meerder jaren minder stabiel. De wifi is gevoelig voor die instabiliteit. Je zou een andere voedingsadapter kunnen proberen maar ik moet het antwoord op de vraag waarom het specifiek bij Apple apparaten gebeurt schuldig blijven.
Pagina: 1