Macbook Pro 15" A1286 freeze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lptb
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-04-2024
Mijn Macbook Pro A1286, vermoedelijk early 2011, heeft gisteren ineens de geest gegeven.

Van het ene op andere moment bevroor het scherm, afgespeelde geluid bleef hangen. Na een harde reboot hoor ik de schijf wel opstarten, maar het volgende beeld wordt weergegeven:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1568mxc.jpg

Het is al een oudje, maar hoop er toch nog wat leven in te krijgen.
Enige suggesties waar ik het euvel zou moeten zoeken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Bekend probleem bij dit model. Drie opties:
1. dGPU vervangen ca. Eu300. Let goed op waar je dit laat doen, enorme verschillen in kwaliteit.
2. dGPU uitschakelen en verder werken met alleen integrated graphics.
3. Verkopen als defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lptb
Ik lees ook over ‘reflowen’. Investering is hij niet meer waard. Ga dat maar eens proberen.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:16
reflowen is een pseudo oplossing. Het probleem keert 100% weer terug, en dat kun je misschien 1-2 keer doen. Grote kans dat je alleen maar meer kapot maakt met reflowen.
Je kunt beter verder werken met de integrated graphics.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

lptb schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:15:
Ik lees ook over ‘reflowen’. Investering is hij niet meer waard. Ga dat maar eens proberen.

Bedankt!
Met een defect in de chip (zoals hier) is reflowen niet echt een oplossing. Het is namelijk geen soldeerprobleem. Je kan het beste de AMD kaart permanent uitschakelen. Dan ben je van het
gelazer af en gaat-ie nog jaren mee. De HD3000 zal niet zomaar omvallen.

En het "reflowen" wat je her en der op internet leest in de vorm van bakken in de oven is niet reflowen,
maar dat geheel terzijde.

[ Voor 13% gewijzigd door nelizmastr op 09-02-2018 11:21 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lptb
Dat klinkt inderdaad beter. Maar hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? Ik krijg enkel de strepen te zien als op de foto bij een boot.

Een extern scherm blijft zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

nelizmastr schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:20:
En het "reflowen" wat je her en der op internet leest in de vorm van bakken in de oven is niet reflowen,
maar dat geheel terzijde.
Waarom is dit geen reflow? Als je bedoelt dat het ontzettend lompe manier van 'reparatie' is, ben ik het met je eens. Maar in feite is een reflow het opnieuw vloeien van de tin. Als je de oven hoog genoeg zet is dit exact wat er gebeurt.
lptb schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:31:
Dat klinkt inderdaad beter. Maar hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? Ik krijg enkel de strepen te zien als op de foto bij een boot. ...
Dat zou wel eens de enige logische toepassing van een reflow kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:55
check voor de zekerheid of je ram nog goed vastzit en begin met 1 module en wissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:16
Opstarten in veilige modus (SHIFTvasthouden tijdens het opstarten) zorgt ervoor dat je start met alleen de integrated graphics. In deveilige modus kun je dan als het goed is de wijzigingen doorvoeren.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lptb
Vooralsnog weinig verbetering:

Veilige modus geeft de ene keer groen, de andere keer zwart beeld.
RAM-geheugen losgehaald, gewisseld, alle mogelijkheden geprobeerd, maar helaas geen verschil.

Wel weer een nieuwe reactie: bij veilige modus opstarten een herhaaldelijk boot-signaal. Een andere keer weer geen bootsignaal...

• TobiasW013
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06-2021
Ik zou inderdaad ook proberen indien mogelijk de AMD kaart uit te schakelen en tijdelijk te werken op je Intel kaart.

Mocht dit niet werken, heb ditzelfde probleem ook met mijn oude macbook gehad, hiermee naar apple store gegaan en deze hebben mijn AMD kaart vervangen en het scherm vervangen, god zij dank geen kosten gezien toen der tijd nog in garantie, anders word het inderdaad een duur prijskaartje ben ik bang voor.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-09 18:38
Bekend probleem, zelf ook last van gehad en in december de gpu laten vervangen, kosten 300,--
was het mij waard, daarna geen enkel probleem meer ondervonden, als je meer info wil DM
Pagina: 1