Mijn loopt regelmatig vast, maar telkens op een andere manier. Daardoor krijg ik maar niet goed helder wat er mogelijk aan de hand is. Ik ben niet sterk op hardware-gebied, maar ik heb het sterke vermoeden iets aan de hardware stuk is. Wellicht kan iemand mij helpen.
Het volgende gebeurt met regelmaat, maar dus ook niet telkens:
- D schijf (HDD) wordt tijdens gebruik plots niet meer herkent. Dat bevriest de computer even en daarna kan ik weer verder. Heel soms al bij opstarten niet. C schijf (SSD) met besturingssysteem erop blijft werken. Als de D-schijf eenmaal een poos herkend blijft, dan werkt het naar behoren. Soms is er geen enkel probleem. Soms na meerdere boots blijft ie plakken.
- Totale freeze. Ctrl+alt+del werkt niet. Opnieuw opstarten via Windows doet het niet. Dan stopt de pc. Als ik de pc handmatig uitzet, dan gaat hij niet meer totdat ik de stroom eraf haal en weer erop zet.
- Soms maakt de pc een wat brommend geluid, niet al te hard, maar wel hoorbaar. Soms ook niet.
- Soms bij opstarten dan lijken bepaalde programma's niet geladen te worden. Ik kan bepaalde bestanden (vrij basaal zoals foto's, filmpjes en een browser) niet meer opstarten.
Systeem (alle onderdelen ongeveer 5 jaar oud):
- Intel(R) 7 Series/C216 Chipset Family SATA AHCI Controller
- Intel(R) Z77 Express Chipset LPC Controller - 1E44
- Intel i5-3570 CPU (4x)
- HDD WDC WD20EZRX
- SDD Plextor PX-1285Pro
- NVIDIA GeForce GTX 650 Ti
Ik heb enkel software matig getest, zoals:
- Virussen e.d.
- Drivers geupdate.
- Harde schijven zijn in goede kwaliteit.
Ik heb het vermoeden dat het moederbord het begeeft. Tips?
Ik ben absoluut niet handig met hardware. Ik vrees dat ik de pc moet wegbrengen. Tips daarvoor?
Het volgende gebeurt met regelmaat, maar dus ook niet telkens:
- D schijf (HDD) wordt tijdens gebruik plots niet meer herkent. Dat bevriest de computer even en daarna kan ik weer verder. Heel soms al bij opstarten niet. C schijf (SSD) met besturingssysteem erop blijft werken. Als de D-schijf eenmaal een poos herkend blijft, dan werkt het naar behoren. Soms is er geen enkel probleem. Soms na meerdere boots blijft ie plakken.
- Totale freeze. Ctrl+alt+del werkt niet. Opnieuw opstarten via Windows doet het niet. Dan stopt de pc. Als ik de pc handmatig uitzet, dan gaat hij niet meer totdat ik de stroom eraf haal en weer erop zet.
- Soms maakt de pc een wat brommend geluid, niet al te hard, maar wel hoorbaar. Soms ook niet.
- Soms bij opstarten dan lijken bepaalde programma's niet geladen te worden. Ik kan bepaalde bestanden (vrij basaal zoals foto's, filmpjes en een browser) niet meer opstarten.
Systeem (alle onderdelen ongeveer 5 jaar oud):
- Intel(R) 7 Series/C216 Chipset Family SATA AHCI Controller
- Intel(R) Z77 Express Chipset LPC Controller - 1E44
- Intel i5-3570 CPU (4x)
- HDD WDC WD20EZRX
- SDD Plextor PX-1285Pro
- NVIDIA GeForce GTX 650 Ti
Ik heb enkel software matig getest, zoals:
- Virussen e.d.
- Drivers geupdate.
- Harde schijven zijn in goede kwaliteit.
Ik heb het vermoeden dat het moederbord het begeeft. Tips?
Ik ben absoluut niet handig met hardware. Ik vrees dat ik de pc moet wegbrengen. Tips daarvoor?