Afzuiger motor draait wel/niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Beetje stomme titel en ik weet niet of dit wel via een topic op te lossen is maar hier gaat ie.

Ik heb een Itho afzuigkap in de keuken waarbij de motor niet meer gaat draaien. Zodra ik de afzuigkamp er uit schroef en iets naar beneden haal gaat ie opeens wel weer draaien.

Ik heb aan alle kabeltjes getrokken, geduwd, bewogen maar hij blijft draaien. Aangezien de motor gewoon vastgeschroefd zit in een metalen omhulsel kan er (m.i.) ook niets klemmen waardoor die zou stoppen als ik hem vast schroef.

Ook als ik de kap heb los geschroefd blijft de luchtbuis vast zitten. Het is dus niet zo dat er opeens minder weerstand is.

Ik kan voor € 200,- een nieuwe motor bestellen en dan is het vast opgelost maar misschien heeft iemand nog een briljant idee?

Dit is de motor: https://www.partsnl.nl/a/...-d6062-afzuigkap-94946010

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@emnich Lijkt eerder op een aanloopcondensator die niet meer goed is ?

Geen idee welk type je precies hebt maar zou dan zoiets kunnen zijn :

https://www.partsnl.nl/af...50d877-afzuigkap-94916020

[ Voor 62% gewijzigd door Breezers op 07-02-2018 18:22 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
@Breezers Bedankt. Ik zal die eerst eens proberen, is wel de moeite waard. Het rare is dat ik hem nu hij er uit is 30 keer aan en uit kan doen en hij gaat telkens draaien.

Ik heb dat ding er nu 3 keer uit gehaald en telkens als ik hem terug schroef, stopt ie er mee. Hij is niet heel licht dus het is wat lastig om telkens erin en er uit te halen en ik ben wat bang dat ik het hout sloop omdat ik telkens die schroeven er in en er uit haal.

Ik laat even weten of dat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zit er niet ergens een schakelaartje die er voor moet zorgen dat de afzuigkap niet kan draaien zodra die er uit gehaald is? Mogelijk is daar een draadje omgewisseld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
emnich schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:23:
@Breezers Bedankt. Ik zal die eerst eens proberen, is wel de moeite waard. Het rare is dat ik hem nu hij er uit is 30 keer aan en uit kan doen en hij gaat telkens draaien.

Ik heb dat ding er nu 3 keer uit gehaald en telkens als ik hem terug schroef, stopt ie er mee. Hij is niet heel licht dus het is wat lastig om telkens erin en er uit te halen en ik ben wat bang dat ik het hout sloop omdat ik telkens die schroeven er in en er uit haal.

Ik laat even weten of dat het was.
Die aanloopcondensator acteert als een batterij die even een extra “vermogen” levert aan de ventilator om vanuit stilstand en/of een belasting toch de eerste rotaties te kunnen maken zodat deze op toeren kan komen en dat dan uiteindelijk excentrische krachten dit vanzelf makkelijker maken voor de ventilator om op eigen kracht te doen.

Door de ventilator in een behuizing te zetten of in een tunnel/buis kan het best zijn dat deze net te veel “vermogen” nodig heeft om zelfstandig op toeren te kunnen komen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Breezers schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:17:
[...]

Die aanloopcondensator acteert als een batterij die even een extra “vermogen” levert aan de ventilator om vanuit stilstand en/of een belasting toch de eerste rotaties te kunnen maken zodat deze op toeren kan komen en dat dan uiteindelijk excentrische krachten dit vanzelf makkelijker maken voor de ventilator om op eigen kracht te doen.

Door de ventilator in een behuizing te zetten of in een tunnel/buis kan het best zijn dat deze net te veel “vermogen” nodig heeft om zelfstandig op toeren te kunnen komen
Heb een nieuwe gehaald en hij start inderdaad veel sneller/soepeler. Ik neem aan dat dit het dan ook is en ga hem vanavond er weer in hangen.

Scheelde toch weer € 200. Bedankt!
Pagina: 1