Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• m_a_rnix
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06-09 11:25
Ik schiet al een tijd met Sony RX camera's, eerst de RX100 (1 en 2) en meer recent met de RX10 (1). Zie tweeopreis.tumblr.com voor een impressie. Meestal tevreden met resultaat, maar focussen binnen duurt soms te lang. Daarnaast merkte ik bij veel licht dat ik af en toe liever de iPhone pak omdat die een groter dynamisch bereik aankan. Nu is er een kleintje op komst, en zit ik te twijfelen om over te stappen naar de Fuji X-T20 met 18-55 kitlens. Op termijn zou er een 18-135 bij kunnen komen voor als we gaan hiken en een 35 voor straatfotografie.

Ik heb een equivalentie-tabel gemaakt, en MFT levert niet zoveel op ten opzichte van mijn huidige setup. Fuji + kitlens lijkt dit wel te doen.

Nu de vraag: Ga ik daadwerkelijk veel opschieten met deze overstap qua focussnelheid en resultaat op hogere ISO's?

Een andere optie zou kunnen zijn om te beginnen met alleen de 35 mm...

Tips zijn welkom!

m_a_rnix wijzigde deze reactie 07-02-2018 15:50 (4%)

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:28
Wat mis je aan een RX100/ RX10 en hoop je erbij te krijgen met een X-T20? De AF-snelheid en minder ruis?
De X-T20 zal misschien met beiden iets beter zijn, maar verwacht geen werelden van verschil net zomin als kleinbeeld vele malen beter is dan APS die weer vele malen beter is dan 1"... Er zijn verschillen, maar ze zijn beperkt en "in the eye of the beholder". Daarvoor is de RX10 eigenlijk bij de meeste opnames best wel goed (bij daglicht, verder geen gekke dingen, het merendeel van de opnames?).
Het verschil zal hem misschien meer liggen bij de minder gunstige omstandigheden (schemer en dergelijke) waar er een licht voordeel zal zijn. Het is de vraag of dit voordeel significant genoeg zal zijn, niet gek laten maken dus.
Toevallig iemand in de buurt met een APS-C camera? Hoeft geen Fuji te zijn, maar het gaat om het vergelijken van de beeldtechnische aspecten. Verschil groot genoeg/ zichtbaar?

De belangrijkste verandering/ verbetering ligt hem misschien in de bediening en de controle van het proces van het fotograferen. In plaats van de motorzoom met het handje, betere controle over het diafragma en de sluitertijd/ combinatie. Als je dus wat meer met fotografie wilt doen kan een overstap zeker zinvol zijn (ik zie bijvoorbeeld straatfotografie...). Dat is trouwens wel erg persoonlijk.
Je verliest overigens ook wel wat, aan de tele-kant. Je foto's laten echter zien dat je iets meer van de groothoek bent.. Bij een systeemcamera kun je natuurlijk objectieven verwisselen maar moet je ze wel aanschaffen terwijl de RX10 tot wel een heel mooi bereik bij elkaar heeft "all-in".

Qua afmetingen en gewicht ontlopen de oplossingen mekaar vermoedelijk niet veel. Maar het kan nooit kwaad om naar een goed gesorteerde winkel te gaan en te proeven/ testen/ vergelijken.

Natuurlijk zul je veel plezier aan een T20 beleven ;) zeker als je er op termijn een paar leuke objectieven erbij hebt ...

• m_a_rnix
Bedankt voor je uitgebreide reactie en analyse van mijn foto's!
quote:
Sodela schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:24:
Wat mis je aan een RX100/ RX10 en hoop je erbij te krijgen met een X-T20?
- PDAF ipv contrast autofocus: meer snelheid en vaker raak schieten.
- Sneller zoomen: het zoombereik van de RX10 is soms erg fijn, maar inzoomen naar 50 mm duurt al een seconde voor mijn gevoel...
- Kleuren: ik ben nooit verliefd geworden op de kleuren van de Sony's, wat ik wel had bij mijn Fuji compacts (F11, F200)
quote:
Toevallig iemand in de buurt met een APS-C camera? Hoeft geen Fuji te zijn, maar het gaat om het vergelijken van de beeldtechnische aspecten. Verschil groot genoeg/ zichtbaar?
Goede tip, wel een DSLR in de buurt te vinden.

Zou jij de X-T20 met kitlens aanraden (uiteraard wel de 18-55)?

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:32

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Je ziet de kleuren en dynamic range van je Sony als negatief punt, zelfs ten opzichte van een iphone. Twee punten die volledig over boord gaan als je in raw schiet, daar heb je beide zelf in de hand. Ik durf te beweren dat je meer uit je RX10 kunt halen dan je zelf denkt.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:28
De Fuji X-T20 is een mooie camera en de 18-55 is een mooi objectief. De sterke punten van de Fuji zijn inderdaad de kleuren bij de JPEG's uit de camera. De AF zal misschien ook wat sneller zijn evenals het zoomen, maar dat ligt aan je snelheid met de hand :) . De AF van Fuji is goed, maar niet briljant als je het met de pro-camera's van Nikon of Canon vergelijkt, in de praktijk zal die meer dan genoeg zijn.

Met de Sony kun er inderdaad misschien meer uit halen als je RAW aan de slag gaat.

• m_a_rnix
quote:
SnoeiKoei schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:26:
Je ziet de kleuren en dynamic range van je Sony als negatief punt, zelfs ten opzichte van een iphone. Twee punten die volledig over boord gaan als je in raw schiet, daar heb je beide zelf in de hand. Ik durf te beweren dat je meer uit je RX10 kunt halen dan je zelf denkt.
Ik schiet inderdaad in JPEG, en houd eerlijk gezegd niet van nabewerken. Ik weet dat ik er daarmee meer uit kan halen, maar ik heb al te weinig tijd om alle foto's uit te zoeken... :)

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:21
quote:
Verbal_Kint schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:53:
[...]

Ik schiet inderdaad in JPEG, en houd eerlijk gezegd niet van nabewerken. Ik weet dat ik er daarmee meer uit kan halen, maar ik heb al te weinig tijd om alle foto's uit te zoeken... :)
Dat probleem herken ik heel erg, maar met Capture One of Lightroom hoeft dat tegenwoordig maar heel weinig tijd te kosten en is het uitzoeken ook meteen een heel stuk aangenamer!

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:07
quote:
Verbal_Kint schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:53:
[...]

Ben je er bewust van dat je telefoon de nabewerking direct voor je uitvoert? Vaak nog voor de genome foto getoond wordt.

Genoeg programma's die dat ook met de foto's uit je Sony rx10 kunnen, Kwestie van even kijken welk programma voor jouw persoonlijk het prettigst werkt.

• m_a_rnix
quote:
Sato schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:43:
[...]
Ben je er bewust van dat je telefoon de nabewerking direct voor je uitvoert? Vaak nog voor de genome foto getoond wordt.

Genoeg programma's die dat ook met de foto's uit je Sony rx10 kunnen, Kwestie van even kijken welk programma voor jouw persoonlijk het prettigst werkt.
Ja daar ben ik me zeker bewust van. Als iemand een systeemcamera maakt die qua software kan wat de iPhone doet sta ik vooraan in de rij. Waarom pak ik de iPhone bij veel contrast? Juist omdat ik dan niet hoef te nabewerken. Ik weet dat ik (met een statief, en 5 minuten tijd ter plekke, en 10 minuten nabewerken) altijd een betere foto kan maken met de RX10 dan met de iPhone. Mijn ambitie is echter meer mooie foto's met minder nabewerken.

Waarom dan toch een 'echte' camera? Ik hou wel echt van fotograferen, en een iPhone geeft daarbij niet dezelfde ervaring qua framing, afdrukken en de intentionaliteit ervan. Met de iPhone 8 plus kan je niet spelen met scherptediepte, en bij minder licht houdt het heel snel op.

• Amaze86
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 03:28
Fuji jpgs zijn super en die lens 18-55 heb er zelf geen spijt van, oom voor me kleinte gekocht.Je kan ook fufji x-t20 met 27mm lens halen ietjes duurder maar super voor kids foto's.
Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True