USB adapter in een lasdoosje in het plafond

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 21:10
Hoi, Ik wil een WiFi IP-camera aansluiten aan het plafond in de buurt van mijn voordeur. De camera is geleverd met een compacte USB 220v adapter (Output: 5v - 1.0A), maar heb geen stopcontact in de buurt

Ik heb wel een rookmelder die op 220v werkt in de buurt. Deze rookmelder zit aan een lasdoos verwerkt en in de lasdoos gaat stroom naar de rookmelder via 4-polig lasklemmen (waarvan maar steeds 2 polen in gebruik).

Nu heb ik het volgende idee:
  • ik haal de rookmelder even van het plafond om bij de lasdoos te kunnen komen
  • ik knip de contacten van de stekker van de USB adapter er af en soldeer hier direct draden op.
  • ik duw het andere einde van de draden in de lasklemmen, zodat deze daar stroom kunnen halen voor de adapter.
  • ik dauw de adapter in zijn geheel IN de lasdoos voor ik de rookmelder weer aanbreng.
  • De usbkabel loopt dan weg door een kiertje tussen de rookmelder en het plafond door naar de camera die verderop hangt.
De contacten van de stekker van de USB adapter knip ik dus weg zodat het geheel in de lasdoos zal passen wanneer ik het er in prop.

Mijn vraag aan jullie: Is dit een slecht idee?

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de USB adapter misschien warm kan worden. Is dat een terecht punt of valt dat reuze mee met een USB adapter? En misschien zie ik iets anders over het hoofd?

[ Voor 7% gewijzigd door nl-x op 07-02-2018 15:44 ]

Beste antwoord (via nl-x op 13-02-2018 11:03)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48
Opbouw stopcontact naast de wifi camera maken en die op de lasdoos prikken?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe ga je je IP-camera op je netwerk aansluiten? WiFi? Bekabeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
@dreester Sorry, vergeten te vermelden. WiFi.

[ Voor 14% gewijzigd door nl-x op 07-02-2018 15:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 21:48
Opbouw stopcontact naast de wifi camera maken en die op de lasdoos prikken?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
@MewBie dat kan, maar heeft minder mijn voorkeur, omdat ik het liefst de adapter uit het beeld wil wegwerken, in plaats van juist een stopcontact er bij plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

In theorie kan het als het past. Maar:

- ga niet beunen aan de 5V voeding. Dus geen draad aan een stekker aan een kroonsteen aan een lasklem. Wees er zeer van dat je de 230V dubbel isoleert en er dus geen kans op kortsluiting is. Je kunt de stekker van je USB voeding afhalen en vervangen voor twee draden, maar zorg ervoor dat de behuizing dicht is, dat de bedrading een trekontlasting heeft en gebruik bij voorkeur geen VDE draad hiervoor (dit draad is niet dubbel geisoleerd)
Je hebt het hier over 230V die permanent aanwezig is. Er is dus geen ruimte voor beunwerk.

- Gebruik geen merkloze voeding. Je voeding wordt 24/7/365 gebruikt. Een merkloos geval zal dan binnen een jaar de geest geven. Bovendien genereert zo'n goedkope voeding veel ruis op de 230 volt, en en gevoelig apparaat zoals een rookmelder gaat dat niet leuk vinden. Koop dus een goede usb voeding van een goed en bekend merk. Gebruik in ieder geval niet de meegeleverde voeding, die zijn meestal niet van het kaliber dat ze na jaren nog perfect werken... Zoek anders maar eens naar (video) reviews van USB voedingen, dan begrijp je gelijk waarom je niet moet besparen hierop

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Zo'n adapter heeft geen 100% efficientie.... Van de ingaande stroom gaat een groot deel naar uitgaande stroom. De rest gaat naar..... hitte. Hitte die in een lasdoos nergens naartoe kan.

Ik zie hier zeker brandgevaar. Dit moet je niet willen, gaat gegarandeert fout. Als je geluk hebt smelt de lasdoos. Als je pech hebt vliegt ie in de fik. Met brandend, gesmolten plastic uit het plafond tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DangerousMagic
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Afhankelijk van je soldeerkunsten heb je twee opties:

Je twee aderige draad door de pvc pijp die je aan het ene eind bij een stopcontact uit laat komen en er daar een gewone adapter erop aan sluit en waarbij je aan de andere kant een connector erop soldeert die je vervolgens aansluit op de camera.

Optie twee is om een klein printplaatje te maken met een transformator/converter erop. Eentje die ik zelf gebruik is deze: https://www.bitsandparts....:220V-Uout:5V-2W/p1091389
Deze geeft weinig tot geen warmte af. Als je deze op een prototype pcb soldeert met kwalitiatief goede schroef terminals en er een jack op soldeert die je in je camera steekt, moet dit wel goed komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DangerousMagic schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:06:

Je twee aderige draad door de pvc pijp die je aan het ene eind bij een stopcontact uit laat komen en er daar een gewone adapter erop aan sluit en waarbij je aan de andere kant een connector erop soldeert die je vervolgens aansluit op de camera.

Optie twee is om een klein printplaatje te maken met een transformator/converter erop. Eentje die ik zelf gebruik is deze: https://www.bitsandparts....:220V-Uout:5V-2W/p1091389
Deze geeft weinig tot geen warmte af. Als je deze op een prototype pcb soldeert met kwalitiatief goede schroef terminals en er een jack op soldeert die je in je camera steekt, moet dit wel goed komen denk ik.
dat is een geinig dingkie.. jammer van het beperkte uitgangs vermogen :o

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DangerousMagic
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:25:
[...]

dat is een geinig dingkie.. jammer van het beperkte uitgangs vermogen :o
Volgensmij is er ergens op die site nog eentje die beter is en anders kan je er wellicht een van een (chinese) webshop halen van dit merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi maar een Chinese usb voeding zou ik liever niet in een permanente situatie gebruiken, laat staan icm een veiligheidsding als een rookmelder.
Ander voorstel: dat ding moet bij de voordeur. Hoe klinkt de voedingskabel verlengen richting meterkast en in een kabelgootje gooien? Kan de adapter mooi achter de deur in het stopcontact :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik vind het opzich een prima idee, maar idd een kwaliteitsvoeding zou ik zeker aanbevelen bij permanente installatie, bijvb Belkin. Die hebben ook een voeding met geïntegreerde kabel, dus zonder usb connector. Die moet je redelijk goed kunnen demonteren denk ik. Verder zou ik bij zoiets toch de printplaat iets van isolatie geven, bijvoorbeeld een dikke krimpkous erom heen of een stuk fietsband. Geen vershoudfolie, dat spul wordt hartstikke statisch en dan gaat je voeding kapot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Je hebt ook gewoon inbouwvoedingen die hier speciaal voor gemaakt zijn. Zoals deze: https://www.conrad.nl/nl/...-vdc-1-a-12-w-514659.html

Misschien zou ik zelf voor een beunoplossing gegaan zijn, maar niet omdat dat persé een goed idee is. Een geëigende oplossing gebruiken voor het probleem is altijd veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51
DangerousMagic schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:06:

Dus de 5V langs de lichtnet voerende bedrading leggen, geen goed plan.
Bedenk dat er *minimaal* een netzekering voor deze voedingen hoort, rechtstreeks 230V er op is een no-no.
Verder zou ik bij zoiets toch de printplaat iets van isolatie geven, bijvoorbeeld een dikke krimpkous erom heen of een stuk fietsband.
Fietsband ... rookgenerator gegarandeerd mocht dat ding ooit in de hens gaan. Gebruik materialen die bedoeld zijn voor dit soort toepassingen.
Geen vershoudfolie, dat spul wordt hartstikke statisch en dan gaat je voeding kapot.
:F

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Ik zou als je een kabel moet verlengen het 230 gedeelte verlengen.
Als er geen verlening nodig is dan zou ik in ieder geval proberen om de adaptor op het plafond te krijgen (er van uitgaand dat dit een gips plafond is) naast de lasdoos, dan het snoer van de voeding naar de lasdoos brengen inc. trekontlasting.

Bij een beton plafond zou je misschien een kistje kunnen maken op de lasdoos zodat je wat meer ruimte hebt, en voor een paar gaatjes voor de warmte afvoer.

In plaats van solderen zou ik lasklemmen gebruiken welke zowel draad met een vaste kern als met een geslagen kern kunnen klemmen.
(herkenbaar aan de hendeltjes waarmee je de klem open zet)

[ Voor 17% gewijzigd door IplugNplay op 08-02-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:36
ik zou er gewoon een stuk kabel met een stekkerplug aanhangen dan de voeding als normaal aansluiten en boven het dak ergens wegwerken oid. ik verknip en soldeer best veel maar een 24/7 oplossing probeer ik zelf zo min mogelijk aan te doe-het-zelven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
mcDavid schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:33:
Je hebt ook gewoon inbouwvoedingen die hier speciaal voor gemaakt zijn. Zoals deze: https://www.conrad.nl/nl/...-vdc-1-a-12-w-514659.html

Misschien zou ik zelf voor een beunoplossing gegaan zijn, maar niet omdat dat persé een goed idee is. Een geëigende oplossing gebruiken voor het probleem is altijd veiliger.
Vind ik de beste oplossing.
Eventueel ook deze TracoPower TIW 06-105 AC/DC inbouwnetvoeding 5 V/DC 1 A 5 W
Goedkoper en bekend merk.
Vervang dan wel de lasklemmen door bv WAGO 221 die compatibel zijn met soepel draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51
Dat is een betere, die is bedoeld om direct aan het net geknoopt te worden. Plus het ding pas ook netjes in een centraaldoos.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:51

MartinMeijerink

Computerrorist

Sine schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:29:
Fietsband ... rookgenerator gegarandeerd mocht dat ding ooit in de hens gaan. Gebruik materialen die bedoeld zijn voor dit soort toepassingen.
:F
Maakt toch niet uit, hij heeft een rookmelder. Wat heb je aan een rookmelder als er geen rook is om te melden? ;)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
ik zou omdat het om een permanent 230 circuit gaat voor een rookmelder in alle gevallen een zekering opnemen voor de voeding, zodat als de voeding faalt je rookmelder nog wel werkt.

verder ben ik het eens met wat Ploink ook al meld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
Dank allemaal. Ik ben uiteindelijk toch maar voor een opbouw stopcontact gegaan. Ik was al bang voor de af te geven warmte, en jullie hebben het aangesterkt. Better ugly than sorry.

De inbouwvoeding was me te duur. En de Wago lasklemmen waren een eye-opener!

Ik heb dus een Wago lasklemmen voor 3,50 gehaald, een kabelgoot voor 2,00, een ongeaarde (want geen aarde aanwezig) wandcontactdoor voor 1,50 en een meter huishoudsnoer voor 0,80.

De rookmelders bij mij thuis hebben een backup batterij. Dus mocht mijn camera voor sluiting zorgen, of welk ander apparaat er op dezelfde groep zitten (mijn hele gang valt onder dezelfde groep), dan blijft de melder werken.

[ Voor 20% gewijzigd door nl-x op 13-02-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:06
Prima opgelost imo :)

(en houd die adapter even in de gaten als hij heet wordt kan je hem beter vervangen door een ander exemplaar)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Prima oplossing. :)

Kijk voor je gaat boren nog even waar de kabels in het plafond zitten, deze lopen doorgaans haaks weg van de centraaldoos.
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/medias/sys_master/root/h3b/h18/8796296282142.jpg
:
Pagina: 1