Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:59
Via mijn overheid kun je je BRP gegevens inzien. Zien wie je vrouw is, wie je kinderen zijn, en wie je ouders. Leuk allemaal. Wat ik niet zo goed begrijp is waarom ik ook het BSN nummer kan zien van mijn (meerderjarige) ouders. Ik begreep dat ouders dat ook kunnen zien van hun meerderjarige kinderen.

Nu heb ik gelukkig goed contact. Maar wat is het nut om ook BSN nummers te tonen van meerderjarige? En kun je dit apart laten afschermen? Want mijn BRP gegevens zijn al afgeschermd voor 'derden' zoals kerken en verenigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-06 18:17
Goede vraag. Heb je al contact opgenomen met de overheid zelf?
https://www.rijksoverheid...sisadministratie-personen
Bel anders ff het nummer op voor vragen telefoonnummer: 1400

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je beseft dat je ouders jouw BSN-nummer ooit hebben gekregen bij de geboorteaangifte? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 07-02-2018 16:23 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb geen idee wat het nut is of dat je het kan afschermen (verwacht van niet).

Maar om even bot te zijn: Wat boeit het?

p.s. Hoewel ik me wel kan voorstellen dat het handig is wanneer je kinderen nog thuis wonen. Dan kan je het even snel opzoeken indien je nodig heb.

[ Voor 37% gewijzigd door Standeman op 07-02-2018 16:31 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:29:
Ik heb geen idee wat het nut is of dat je het kan afschermen (verwacht van niet).

Maar om even bot te zijn: Wat boeit het?

p.s. Hoewel ik me wel kan voorstellen dat het handig is wanneer je kinderen nog thuis wonen. Dan kan je het even snel opzoeken indien je nodig heb.
Nou mocht je overhoop liggen met je ouders kan ik snappen dat je niet wilt dat ze dat soort gevoelige info over je hebben....

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SmurfLink schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:07:
[...]

Nou mocht je overhoop liggen met je ouders kan ik snappen dat je niet wilt dat ze dat soort gevoelige info over je hebben....
Hoezo gevoelig? Die info hebben ze al gekregen toen ze je inschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:08:
[...]

Zouden ze die ergens bewaren? Denk niet dat mijn ouders dat nog hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SmurfLink schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:10:
[...]

Besides the point ;) . In de huidige digitale maatschappij zou je imho niet gestraft moeten worden voor het niet-bewaren van papieren administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Dan nog hoef je het niet op de deur te plakken ;)
Vraag me sowieso af of dit überhaupt mag zo....

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Volgens de TS kun je ook de BSN van je ouders zien. Als je die al kreeg als kind toen je ouders jouw inschreven, kun je die als kind vrij lastig onthouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-06 07:58
Hij bedoelt denk ik dat 'hij' de BSN nummers van ZIJN ouders in kan zien, dus de BSN van zijn ouders, niet andersom.

[ Voor 7% gewijzigd door deagan1337 op 07-02-2018 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

Qwerty-273

Meukposter

Aangezien het familie is, zie ik niet direct een probleem. Ook al sta je op slechte voet met elkaar, het is slechts een nummertje?

Het BSN heb je bijvoorbeeld nodig bij medische zorg, en ook het regelen van belastingen en toeslagen. Als je deze zaken regelt voor je ouders, is het wel verdomde handig dat je dus ook digitaal via een beschermde omgeving deze nummertjes kan terug vinden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:27:
Als je deze zaken regelt voor je ouders, is het wel verdomde handig dat je dus ook digitaal via een beschermde omgeving deze nummertjes kan terug vinden.
Het zou ook 'verdomde handig' zijn als je op GoT kon inloggen zonder wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Misschien dat je in bepaalde gevallen gegevens van je ouders nodig hebt om bepaalde zaken aan te vragen of te regelen met de overheid? Kan er zo snel geen bedenken, maar kan me best voorstellen dat er zoiets is :)

Verder is het weten van een BSN niet zo spannend tenzij je hele foute bedoelingen hebben. Het BSN zit ook verwerkt in het BTW nummer van ZZP'ers. Die nummers zijn bij heel wat meer mensen bekend, dan valt eigen kinderen binnen een beveiligde omgeving nog best mee :p

Maar of het echt nodig is dat jij het BSN van je ouders in kan zien val inderdaad te betwijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Ik kan het BSN zien van mijn ouders. En ouders kunnen dat ook zien van hun kinderen. Minder- en meerderjarig.

Gaat niet zo zeer om wat boeit het. Gaat me meer om de nut en noodzaak en of dat nodig is.

Wat betreft BTW nummers heb je gelijk. Er gaat nu EINDELIJK een instantie naar kijken. Overal
Campagnes om het nummer geheim te houden maar als eenmanszaak moet je dat nummer overal delen

[ Voor 32% gewijzigd door meermarco op 07-02-2018 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Pieter van Ras schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:33:
Misschien dat je in bepaalde gevallen gegevens van je ouders nodig hebt om bepaalde zaken aan te vragen of te regelen met de overheid? Kan er zo snel geen bedenken, maar kan me best voorstellen dat er zoiets is :)
Dan vraag je die gegevens aan je ouders. Dan kunnen die gelijk bepalen of ze willen dat jij wat voor hen regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

SmurfLink schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:07:
[...]

Punt is dat een bsn nummer amper (lees niets) iets toevoegt wanneer je identiteitsfraude wil plegen. Ik heb nog nooit een scenario gehoord waarbij een bsn helpt bij een misdrijf of iemand te 'pesten'.

Sowieso liggen er 1,4 miljoen bsn nummers op straat van zzp'ers aangezien dat onderdeel is van hun BTW nummer dat ze moeten publiceren.

Ik heb nog nooit over fraude gehoord aan de hand van een bsn nummer. (Ok, n=1) of waar een bsn nummer enige rol in speelde. Met 1,4 miljoen bekende nummers zou je dat wel verwachten.

Dus imo betekend het bekend zijn van je bsn 0,0.

edit:
heel veel grammatica verbeterd :p

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 07-02-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^ Dat dus. Als je een BSN-nummer zoekt om mee te frauderen, dan zijn er voldoende nummers te vinden. De overheid heeft al met de koppeling BTW-nr - BSN, en met de integratie in je paspoortnummer al gezegd dat je BSN niet zo privacy-gevoelig is. 'k Zie dan ook weinig extra risico als je kinderen die nummers kunnen inzien :S

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 07-02-2018 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meermarco
Jullie zien weinig risico. Dat zal best. Maar gaat erom dat gegevens gedeeld worden. En stel dat je dat niet wilt. Gaat niet om het gevaar. Maar salarisgegevens worden ook niet gedeeld. Gevaarlijk is het niet. Maar wat voegt het toe. En het is een uniek persoonskenmerk. Maar goed zal eens vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 18:58
Zojuist ook even gekeken,
Wat ik ik ook zie is dat mijn ex-vrouw ook vermeld staat met BSN & overige personalia.
Mijzelf maakt het persoonlijk niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vreemd, bij mij kan ik het niet zien. Staat ook niet bij dat 1 van beide overleden is, wat ik ook raar vind.

Tevens heeft DUO nog 'n adres van me dat 2 jaar oud is en blijkt het UWV in 2015 een kopie van mijn HBO-diploma bij DUO te hebben opgevraagd - zonder dat ik daar iets van weet en schijnbaar zonder reden.

Wat voor mij weer bevestigd dat er wel echt 'n hoop vertrouwen moet zijn... het gaat zo vaak mis...

Het is niet raar dat je zulke gegevens voor jezelf wil houden...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:35:
[...]

Dus imo betekend het bekend zijn van je bsn van 0,0.
Het is een stukje van een puzzel. Niet voor niets is het burgerservicenummer (BSN) een bijzonder persoonsgegeven, zodat de verwerking ervan met extra waarborgen is omkleed. Ook onder de AVG komen er speciale regels voor de verwerking van het BSN.
What's next, een overheid die gaat vastleggen wat iedereens religie is omdat dat wel handig is bij het bepalen waar een gebedshuis geopend moet worden? Ik zie daar echt geen probleem in, het is vaak toch al duidelijk wat de religie van iemand is.

[ Voor 3% gewijzigd door GlowMouse op 07-02-2018 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 19:12

Dido

heforshe

Ten eerste is de hype over het geheim houden van je BSN in mijn ogen nogal overdreven. Het is eerder een probleem als op basis van een BSN iets kunt doen in naam van een ander. Het is niets anders dan een nummertje waarmee je binnen Nederland uniek te identificeren bent, maar het zou nooit ergens voor authenticatie mogen gelden.

Ten tweede gaat het hier om gegevens zoals die voor iedereen in de GBA/BRP bekend zijn. Als er een fout in zit kun je dit bij je gemeente melden. En ja, er zitten soms hele rare fouten in. Het is data-technisch mogelijk dat persoon A met B is getrouwd, maar persoon B met C. Don't ask.

Je kunt deze gegevens nu zelf inzien, en daar zitten inderdaad ook persoonsgegevens bij van naaste familie en (ex-)relaties. Het is immers vrij lastig te beoordelen of die gegevens juist zijn als je ze niet te zien krijgt.

Deze gegevens worden ook door andere partijen gebruikt, en kunnen van financiele invloed zijn op jou, of op die andere personen van wie de gegevens zichtbaar zijn. Daarmee heb je als burger dus een doelbinding met die persoonsgegevens die je ziet, en mag je ze dus zien. De spagaat tussen het zoeken naar totale privacy en openheid van bestuur wordt daarmee wel steeds duidelijker.

Een voorbeeldje kan zijn dat er bij de bepaling van de eigen bijdrage voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) rekening wordt gehouden met (het inkomen van) een partner, of meerderjarige huisgenoot. Als die huisgenoot een ouder of kind van de klant is, wordt die niet als huishoudengenoot aangemerkt. Die bepaling vindt plaats op basis van BSN. Als die bepaling fout gaat, is het dus van belang de GBA-gegevens in te kunnen zien, inclusief dat BSN. Je kunt erop vertrouwen dat de betreffende instantie geen fouten maakt, maar zelfs als dat zo is, kun je er in ieder geval niet op vertrouwen dat het GBA/BRP geen fouten bevat.

Het beschikbaar maken (een deel van) van de geregistreerde gegevens voor de burger zelf kan dus wel degelijk voordelen voor die burger hebben - dan hoef je iets minder te vertrouwen op wat iemand je aan de telefoon vertelt (en de kans is aanwezig dat zij je sowieso niet al die gegevens mogen geven...)
GlowMouse schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:01:
Het is een stukje van een puzzel. Niet voor niets is het burgerservicenummer (BSN) een bijzonder persoonsgegeven, zodat de verwerking ervan met extra waarborgen is omkleed. Ook onder de AVG komen er speciale regels voor de verwerking van het BSN.
Maar nu krijg jij opeens een rekening van een instantie omdat je partner zorg ontvangt - alleen weet jij van niets.
Je belt er achteraan en krijgt te horen dat je het toch echt om je partner gaat. De naam klopt ook nog. Hoe ga je dan aantonen dat de verkeerde persoon in GBA/BRP geregistreerd staat? Het enige wat je daarvoor kunt gebruiken is het BSN (of het A-nummer, maar daar geldt hetzelfde voor...)

[ Voor 15% gewijzigd door Dido op 07-02-2018 19:06 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:02:
Het beschikbaar maken (een deel van) van de geregistreerde gegevens voor de burger zelf kan dus wel degelijk voordelen voor die burger hebben - dan hoef je iets minder te vertrouwen op wat iemand je aan de telefoon vertelt (en de kans is aanwezig dat zij je sowieso niet al die gegevens mogen geven...)
Het openbaar maken van het BRP heeft ook voordelen voor de burger, maar dat maakt het nog geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

GlowMouse schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:04:
[...]

Het openbaar maken van het BRP heeft ook voordelen voor de burger, maar dat maakt het nog geen goed idee.
Da's de tweede keer dat je iets in het absurdum trekt. Niemand heeft het over openbaar maken of op je voordeur plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

GlowMouse schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:04:
In bepaalde gevallen wegen de voordelen wellicht op tegen de nadelen? Niemand heeft het over het doorzoekbaar maken van de volledige BRP door iedereen.

Als je echt volledige privacy wilt, gaat er een hoop transparantie verloren. Goedenmiddag meneer, u mag deze rekening betalen. We hebben hem gebaseerd op uw inkomen, en dat van iemand anders, maar we mogen u niet vertellen wie die andere persoon is - ik vermoed dat veel mensen dat niet acceptabel zouden vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:02:

[...]

Maar nu krijg jij opeens een rekening van een instantie omdat je partner zorg ontvangt - alleen weet jij van niets.
Je belt er achteraan en krijgt te horen dat je het toch echt om je partner gaat. De naam klopt ook nog. Hoe ga je dan aantonen dat de verkeerde persoon in GBA/BRP geregistreerd staat? Het enige wat je daarvoor kunt gebruiken is het BSN (of het A-nummer, maar daar geldt hetzelfde voor...)
De gemeente is verantwoordelijk voor een juiste basisregistratie. Als burger is het je taak niet om voor detective te spelen.
naitsoezn schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:05:
[...]

Da's de tweede keer dat je iets in het absurdum trekt. Niemand heeft het over openbaar maken of op je voordeur plakken.
Het bekend maken van een stukje informatie aan iemand die al veel informatie over jou heeft, en die misschien wel een gokverslaving heeft, is misschien nog wel schadelijker dan het bekend maken aan een willekeurige persoon. Ik heb nog nooit in de situatie gezeten waarin ik dacht, kom, laat ik online even de BSN van mijn ouders opzoeken. Als ouder moet je zelf de vrijheid hebben om die informatie te delen met wie je wilt, zonder dat de overheid je die keuze opdringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Wel bij sommige instanties als je belt krijg je allemaal info op basis van bsn en geb datum. En zo kom je weer verder. Het gaat mij er om dat ik het gewoon vreemd vind en me afvroeg wat jullie daar van vinden en of het nou echt nodig is.

Wat betreft btw nummers hele andere discussie. Maar zie http://www.vat-search.eu/ dan zie je hoe ‘fijn’ koppeling van gegevens zijn. Geb datum erbij en een schat aan info

[ Voor 28% gewijzigd door meermarco op 07-02-2018 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:29

Wish

ingwell

Ardana schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:49:
Vreemd, bij mij kan ik het niet zien. Staat ook niet bij dat 1 van beide overleden is, wat ik ook raar vind.
Beetje bizar, maar bij mij precies dezelfde situatie. Geen BSN nummer te vinden en volgens de informatie leeft mijn vader nog. Daar zou hij zelf het meeste van opkijken denk ik.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

What's next, een overheid die gaat vastleggen wat iedereens religie is omdat dat wel handig is bij het bepalen waar een gebedshuis geopend moet worden? Ik zie daar echt geen probleem in, het is vaak toch al duidelijk wat de religie van iemand is.
Het is dus juist geen stukje van de puzzel. Niet in de praktijk in ieder geval. Misschien dat iemand een praktisch voorbeeld heeft, maar ik heb gezocht en niets gevonden tot nu toe.

Ik vind wel dat je gelijk hebt dat het een persoonsgegeven is en ook zo behandeld moet worden. De koppeling BTW nummer en bsn slaat nergens op. Het is een beetje als een IP adres. Maar meer waarde dan een IP adres heeft het amper.
Van je ouders of kinderen heb je doorgaans persoonsgegevens die veel meer waardevol zijn.

Om het nou te vergelijken met de jodenvervolging en er subtiel een Godwin van te maken vind dan weer een beetje jammer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik zie wel de geboordedata van mijn ouders maar geen BSN.

Gek genoeg klopt het adres waar ik de eerste 5 jaar van mijn leven doorbracht totaal niet... hele andere buurt, straat, nummer.... ik ga eens even mailen met de gemeente..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:22:
Je beseft dat je ouders jouw BSN-nummer ooit hebben gekregen bij de geboorteaangifte? ;)
Dit hangt erg van de leeftijd af. Voorheen werd een sofi-nummer rond het 14e levensjaar aangemaakt en verzonden naar de persoon zelf. Tegenwoordig is dit bij de geboorte, en krijgen de ouders dit mee.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wish schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:43:
Beetje bizar, maar bij mij precies dezelfde situatie. Geen BSN nummer te vinden en volgens de informatie leeft mijn vader nog. Daar zou hij zelf het meeste van opkijken denk ik.
Wat mogelijk is, is dat de geheimhoudingsindicatie is aangezet. Je kunt zelf aangeven bij de gemeente of je wilt dat bepaalde gegevens niet gedeeld worden. Er zijn verschillende keuzes wat betreft organisaties waarmee je de gegevens niet wilt delen. Organisaties met een wettelijk vastgelegde taak krijgen die informatie sowieso.

Overlijden wordt vastgelegd middels de overlijdensdatum. Als die, net als het BSN, is afgeschermd, lijkt iemand inderdaad nog in leven.
GlowMouse schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:12:
De gemeente is verantwoordelijk voor een juiste basisregistratie. Als burger is het je taak niet om voor detective te spelen.
En als de gemeente dan toch een fout maakt? Hoe moeten ze daar dan achter komen als het ze niet verteld wordt? Geloof me, er worden fouten gemaakt, en je kunt een hoop problemen voorkomen door zelf toch even de moeite te nemen om zo nu en dan e.e.a. te controleren. Als jij inloggen op mijnoverheid als detectivewerk ziet raadt ik je aan niet bij de rijksrecherche te gaan werken ;)

Maar goed, ik raad iedereen die bang is voor zijn privacy aan om sowieso langs te gaan bij de gemeente om de aan te geven dat ze gegevens geheim willen houden.

Ik geef toe dat ik het vreemd vind dat het standaard-niveu niet is "met niemand delen", misschien is dat iets om een kamerlid naar keuze eens over aan te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt me trouwens ook een mooie voor de WOB: laat de oveheid maar eens uitleggen hoe hier mee omgegaan wordt, wat exact het beleid is en met name waarom :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:17
Volgens mij krijg je dan een verwijzing naar artikel 2.7 lid 1 van de Wet BRP:
In de basisregistratie personen worden over de ingeschrevene uitsluitend de volgende gegevens opgenomen:
a. algemene gegevens:
(...)
8. gegevens over de burgerservicenummers van de ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoten, de geregistreerde partner, de eerdere geregistreerde partners en de kinderen;
(...)
Bijlage 1 van het Besluit basisregistratie personen specificeert deze categorie en bepaalt dat het hier gaat om de burgerservicenummers, data van kracht worden burgerservicenummers en data beëindiging burgerservicenummers.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
[b]Dido schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:16

Maar goed, ik raad iedereen die bang is voor zijn privacy aan om sowieso langs te gaan bij de gemeente om de aan te geven dat ze gegevens geheim willen houden.

Ik geef toe dat ik het vreemd vind dat het standaard-niveu niet is "met niemand delen", misschien is dat iets om een kamerlid naar keuze eens over aan te schrijven.
Dat heb ik geheim gezet. Alsnog zijn de gegevens zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ja, omdat de gegevens wel gedeeld mogen worden met overheidsdiensten die ze nodig hebben. Zoals de belastingdienst, maar ook mijnoverheid.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:16:
[...]...Ik geef toe dat ik het vreemd vind dat het standaard-niveu niet is "met niemand delen", misschien is dat iets om een kamerlid naar keuze eens over aan te schrijven.
Misschien weet Pia Dijkstra daar meer over. Zij heeft ervaring met wetten waarbij het ontbreken van een expliciet nee een ja betekent ;)

Maar serieus, ik vind het wel handig om dat te kunnen zien. Ik regel zaken voor mijn ouders en dan heb ik dat nummer soms nodig. Ik kan het natuurlijk ook op een briefje schrijven natuurlijk. Wel raar dat je dat niet zelf bepaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Hielko schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:53:
Ja, omdat de gegevens wel gedeeld mogen worden met overheidsdiensten die ze nodig hebben. Zoals de belastingdienst, maar ook mijnoverheid.nl
Ik snap dat de belasting etc die nodig hebben. Maar waarom moeten mijn OUDERS dat zelfs zien. Nogmaals ik heb goed contact dus geen probleem. En ik zie hun BSN ook. (ook al is het geheim gezet)
Maar het gaat om het principe van privacy en unieke persoonsgegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
meermarco schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:36:
[...]Ik snap dat de belasting etc die nodig hebben. Maar waarom moeten mijn OUDERS dat zelfs zien. Nogmaals ik heb goed contact dus geen probleem. En ik zie hun BSN ook. (ook al is het geheim gezet)
Ook al zou dat nummer niet op dit moment te achterhalen zijn dan hebben zij dat nummer al jaren gebruikt. Het is ook logisch want als ouder hebben zij dat nummer nodig om allerlei zaken voor jou te regelen die je op dat moment niet kunt (zorgverzekering, consultatiebureau, inschrijven school, kinderbijslag, id kaart, et cetera).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
meermarco schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:36:
[...]

Ik snap dat de belasting etc die nodig hebben. Maar waarom moeten mijn OUDERS dat zelfs zien. Nogmaals ik heb goed contact dus geen probleem. En ik zie hun BSN ook. (ook al is het geheim gezet)
Weet je wat je ouders ook weten? Je geboortedatum! Nog zo'n privacygevoelig en uniek persoonsgegeven ;) Verder ben ik het eigenlijk wel een beetje met je eens hoor, ik zie ook niet direct een valide use case waarom je ouders die nodig hebben zodra je meerderjarig bent. Anderzijds kan ik me ook wel voorstellen dat die use case er wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:20

Grannd

da Granndest

Dit viel me ook al eens op, vooral in combinatie met het feit dat ik bij verschillende andere sites het BSN of geboortedatum van mij of partner/kinderen expliciet moest gaan invullen, terwijl ik met mijn DigID was ingelogd.
Het is een beetje een nutteloze manier van authenticeren als je op de ene site jezelf authenticeert met de gegevens die je op een andere site met dezelfde logingegevens zo gevonden heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Hielko schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:55:
[...]

Weet je wat je ouders ook weten? Je geboortedatum! Nog zo'n privacygevoelig en uniek persoonsgegeven ;) Verder ben ik het eigenlijk wel een beetje met je eens hoor, ik zie ook niet direct een valide use case waarom je ouders die nodig hebben zodra je meerderjarig bent. Anderzijds kan ik me ook wel voorstellen dat die use case er wel is.
En andersom ook. Kind-->ouders en ex vrouw. En ja mijn ouders weten mijn geb datum ook wel denk ik. Maar ik blijf het vreemd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 16-06 11:19
Het is info die je in het geval van bijvoorbeeld een screening gewoon nodig hebt. Dan is het handig dat je, als je geen contact meer met je ouders hebt, deze gegevens toch in kunt zien.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:42:
Het is info die je in het geval van bijvoorbeeld een screening gewoon nodig hebt.
Screening? Wat? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Als je wil werken bij een organisatie als de Politie of Defensie zal je een screening moeten ondergaan. Daar heb je de gegevens van je ouders voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Beetje vreemd dat die organisatie om het BSN van je ouders vraagt, en nog vreemder om -als je die informatie toch wilt geven- stiekem op een overheidssite gaat kijken ipv het aan je ouders te vragen. Als je ouders niet mee willen werken, is dat het probleem van degene die het onderzoek wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GlowMouse schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 01:37:
Beetje vreemd dat die organisatie om het BSN van je ouders vraagt, en nog vreemder om -als je die informatie toch wilt geven- stiekem op een overheidssite gaat kijken ipv het aan je ouders te vragen. Als je ouders niet mee willen werken, is dat het probleem van degene die het onderzoek wil doen.
Je weet dat namen niet uniek zijn he? De reden dat je bij het invullen van de formulieren ook het BSN moet opgeven is zodat ze weten welke Jan Janssen in Amsterdam je vader is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
GlowMouse schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 01:37:
[...]

Dat is wel jouw probleem want dan word je gewoon niet aangenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:42
Lekker veelzeggend antecedentenonderzoek dan, als ze zonder dat ik ze hun BSN's geef, al niet kunnen vaststellen wie mijn ouders zijn :?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:44:
Lekker veelzeggend antecedentenonderzoek dan, als ze zonder dat ik ze hun BSN's geef, al niet kunnen vaststellen wie mijn ouders zijn :?
Bekijk het eens van de andere kant. Als jij dit soort basale informatie niet wilt of kunt geven, geef je niet echt veel openheid over jezelf en je achtergrond. Zou jij willen dat op dergelijke posities mensen worden aangenomen die niet eens open willen zijn over hun ouders? Wat hebben die nog meer te verbergen?

En dan krijg je later weer de verontwaardiging dat er niet- of slechtgescreende mensen zijn aangenomen, als er een keer eentje de fout in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:47:
[...]
Dat is wel jouw probleem want dan word je gewoon niet aangenomen ;)
Als je gedwongen wordt informatie te geven die je niet hebt (en ook geen middel hebt om die te bemachtigen) om kans te maken bij een sollicitatie, heb je een sterke zaak :) Dit heeft niets te maken met het achterhouden van informatie; de overheid heeft deze informatie immers al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
GlowMouse schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:49:
[...]

Als je gedwongen wordt informatie te geven die je niet hebt (en ook geen middel hebt om die te bemachtigen) om kans te maken bij een sollicitatie, heb je een sterke zaak :) Dit heeft niets te maken met het achterhouden van informatie; de overheid heeft deze informatie immers al.
aak? Gewoon online het BSN nummer van je ouders opzoeken en geven zodat je kunt gaan werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:44:
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

[...]

Wat maakt een bsn een bijzonder persoonsgegeven? In de AVG lees ik dat niet. De AVG geeft trouwens geen instructies over hoe specifiek een bsn verwerkt mag worden, dat doet de wet op bsn gewoon meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:23
SmurfLink schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:10:
[...]

op elke zorgpolis op bijna alle gba uittreksels, gezagpapiepen op echt alles staat je bsn.
als ouder moet je dat ding zo vaak zien, invullen en controleren dat je dat nummer wel hebt hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:54:
[...]

Wat maakt een bsn een bijzonder persoonsgegeven? In de AVG lees ik dat niet. De AVG geeft trouwens geen instructies over hoe specifiek een bsn verwerkt mag worden, dat doet de wet op bsn gewoon meen ik.
Art. 24 Wbp maakt het bsn een bijzonder persoonsgegeven:
1 Een nummer dat ter identificatie van een persoon bij wet is voorgeschreven, wordt bij de verwerking van persoonsgegevens slechts gebruikt ter uitvoering van de betreffende wet dan wel voor doeleinden bij de wet bepaald.
2 Bij algemene maatregel van bestuur kunnen andere dan in het eerste lid bedoelde gevallen worden aangewezen waarin een daarbij aan te wijzen nummer als bedoeld in het eerste lid, kan worden gebruikt. Daarbij kunnen nadere regels worden gegeven over het gebruik van een zodanig nummer.
De AVG is nog helemaal niet van kracht, maar art. 46 van het wetsvoorstel Uitvoeringswet AVG is woord voor woord hetzelfde als art. 24 Wbp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GlowMouse schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:40:
[...]

Art. 24 Wbp maakt het bsn een bijzonder persoonsgegeven:

[...]

De AVG is nog helemaal niet van kracht, maar art. 46 van het wetsvoorstel Uitvoeringswet AVG is woord voor woord hetzelfde als art. 24 Wbp.
Dan hebben wij een ander beeld van bijzonder persoonsgegeven. Dat artikel vertelt enkel dat bij andere wet het gebruik geregeld wordt. Bijzondere persoonsgegevens is een term die doorgaans voor artikel 9 AVG gebruikt wordt. Dat is niet een bsn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:12:
[...]

Dan hebben wij een ander beeld van bijzonder persoonsgegeven. Dat artikel vertelt enkel dat bij andere wet het gebruik geregeld wordt. Bijzondere persoonsgegevens is een term die doorgaans voor artikel 9 AVG gebruikt wordt. Dat is niet een bsn.
Ik kijk gewoon naar de wet ;) Art. 24 Wbp staat in Paragraaf 2 van Hoofdstuk 2 van de Wbp, genaamd "De verwerking van bijzondere persoonsgegevens".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GlowMouse schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:54:
[...]

Ik kijk gewoon naar de wet ;) Art. 24 Wbp staat in Paragraaf 2 van Hoofdstuk 2 van de Wbp, genaamd "De verwerking van bijzondere persoonsgegevens".
Dat klopt, maar het staat weer niet vermeld in datzelfde hoofdstuk bij de definities onder artikel 16. De AP noemt het wel weer uitdrukkelijk bijzonder. Of dat onder de AVG ook zo is, moet ik eens nakijken.
Pagina: 1