McKaamos schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:52:
[...]
Gezien er nog geen zeer concrete details zijn uitgegeven, is het zeker mogelijk dat er hardwaresupport of vendorsupport (drivers) nodig is.
Maargoed, misschien is een fabrikant van jouw device wel sterk genoeg in software dat ze dat zelf oplossen, als dat inderdaad allemaal in drivers gedaan kan worden.
Zelf kunnen ze niets zonder hun chip vendors. Waar de wil is, zijn die lijnen kort. Een grote klant van een grote fabrikant kan makkelijk iets aanvragen dat op korte termijn opgeleverd wordt door chipset vendors. Maar dat zullen ze zelden backporten naar oudere chipsets, of opleveren voor chipsets waar geen grote klanten om support vragen.
En dat kan dan inderdaad CPUtijd gaan kosten, dus vertraging van je device.
Yep. En dan kunnen chipset en/of device vendors ervoor kiezen om het maar te laten zitten omdat een ontbrekende feature vooral verkoopargument is voor een nieuw device, maar een traag apparaat gelijk slechte reputatie oplevert. Ik zou dus niet teveel hoop hebben.
[...]
Aan de ene kant ben ik het wel met je eens. WiFi Alliance heeft geen macht.
Aan de andere kant zijn er genoeg devices met hun embleem er op geplakt. Consumenten zal het worst wezen, maar ik denk dat het bij fabrikanten toch net wat gevoeliger ligt.
Valt vies tegen. Heb even proef op de som gedaan en de eerste de beste tien apparaten die ik hier heb liggen gecontroleerd:
- kabelmodem (met router en WiFi, overigens uitgeschakeld want m'n meterkast is uitpandig): ja
- prosumer/kleinzakelijk WiFi AP: ondertussen wel, maar niet toen ik het kocht.
- flagship consumenten WiFisysteem: nope
- SOHO WiFi AP: ja
- 4 verschillende laptops (allemaal zakelijke modellen): nope
- IoT sensor: nope
- smartphone: nope
Frappante is dat muv de IoT sensor, alle apparaten die niet WiFi Certified zijn, gemaakt zijn door merken die (sommige) andere apparaten wel laten certificeren. Het is echt bijna random, of beter gezegd: volkomen reactief. Bedrijven laten apparaten alleen certificeren als er een (grote) klant is die dat eisen. Ik werk voor een bedrijf dat betrekkelijk grote klant is en dat eist, en inderdaad, steevast zijn apparaten niet gecertificeerd, maar zolang we genoeg afnemen is het geen enkel probleem om dat alsnog te laten doen.
Edit: Daarnaast zitten ze natuurlijk wel vrij dicht bij het vuur wat betreft de partijen die wél echt wat te zeggen en te certificeren hebben. Ze zijn een club/stichting die bestaat uit vertegenwoordiging van diverse grote fabrikanten, dus indirect hebben ze wel een vinger in de pap en dragen op z'n minst potentieel bij aan de regels die b.v. een FCC of ETSI stellen.
Nauwelijks. FCC en ETSI zijn politieke organen en als iemand daar bijzonder veel invloed heeft is het wel de militaire belanghebbenden, met luchtvaart en andere logisitek op tweede plek en daarachter de grote telecoms operators
al heeft Comcast in de VS een coup gepleegd door het huidige regime daar zo ver te krijgen dat hun vertegenwoordiger nu de FCC leidt - maar hun belang is kabelmonopolie, niet de WiFi Alliance. De belangen van de tech industrie staan achteraan de rij. Niemand gaat WiFI Certified in enige wetgeving verplicht stellen.
[...]
3rd party firmware is leuk, maar niet makkelijk.
De gemiddelde consument gaat zoiets gewoon niet doen. Wij als tweakers kunnen het absoluut, maar wij zijn maar een relatief klein segment van de smartphone markt.
Uiteraard stemmen we met onze portomonee dus we steunen fabrikanten die telefoons maken waar het op mogelijk is. De rest van de markt wil iets uit een doosje trekken en verwacht dat het werkt en denkt niet na bij wat er in de toekomst mogelijk gebeurt. Hell, zelfs als de toekomst inmiddels hier is, heeft de gemiddelde consument helemaal niet door dat er geen updates komen (die zien alleen de appstore updates en denken dat hun device up to date blijft)
Dat gaat een keer finaal mis, als er een echt kwalijke vulnerability komt die grootschalig misbruikt gaat worden. Maar dat er een kudde blinden richting een afgrond gaat betekent niet dat je mee hoeft te lopen. Ik koop simpelweg geen telefoons waar je geen eigen firmware op kunt zetten en zal zo'n telefoon aan niemand aanraden. Als het meezit hebben ze firmware support zolang hun telefoon bruikbaar blijft - maar gewoon de mogelijkheid om heft in eigen handen te nemen is belangrijker dan het gelijk vanaf dag 1 te doen. Dat is trouwens niet alleen vanuit security-oogpunt relevant. Je hebt geen drol aan een future-proof telefoon met snelle CPU en veel RAM als je nog vast zit op hoogbejaard, niet meer geupdate of fatsoenlijk ondersteunde OS. Planned obscelescence is ook iets waar je niet in mee hoeft te gaan.