Whatsappen achter het stuur

Pagina: 1
Acties:

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:26
Na aanleiding van dit nieuws bericht met deze zin erin heb ik de volgende vraag:
Chatten zoals met WhatsApp achter het stuur is op dit moment al verboden in Nederland, maar het staat niet specifiek in de wet.
Whatsappen achter het stuur is sowieso niet de bedoeling en een kans op een ongelukt is aannemelijk / groter.
Nu heb ik wel eens vernomen dat de politie na het ongeluk checkt of je whatsapp.
gebruikt.

Nu is het sinds kort mogelijk om via apple carplay gebruik te maken van whatsapp via siri. je kan whatsapp oproepen en een bericht via siri versturen en afluisteren. Dit werk allemaal prima en ik kan met mijn handen aan het stuur blijven. (Net als met bellen maar dan met vraag / antwoord met siri)

Als ik na het autorijden whatsapp open zie ik hier een normaal gesprek. Er staat niets bij dat dit bijvoorbeeld via carplay /siri is verstuurd.

Stel: Ik stuur een siri whatsapp bericht en veroorzaak een dodelijk ongeluk. Hoe ligt de bewijslast dan aangezien in whatsapp staat dat ik op dat moment een bericht heb gestuurd. Maar mijn verhaal is dat dit via Siri is.

Kan de politie dit dan checken bij bijvoorbeeld apple / whatsapp of is het mijn verhaal tegen de info die whatsapp laat zien ?

Cloud ☁️

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11 14:48
Ik gebruik Android Auto, zelfde verhaal. Ze kunnen niet aantonen dat je geen gebruik hebt gemaakt van die app en in Nederland ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Bovendien denk ik niet dat ze zomaar in je telefoon mogen kijken, maar ik ben geen expert natuurlijk.

Play every day

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 18:44
Hangt ervan af wat voor een agent je voor je neus hebt.
Maar als je dit demonstreert terwijl de agent naast je staat heb je wellicht nog kans om onder een boete/de schuld uit te komen?

Moraalriddermode: Als je een ongeluk veroorzaakt terwijl je via Siri/android auto/whatever een bericht inspreekt lijkt me dat je aandacht niet 100% bij het verkeer was. Wie de schuld dan heeft laat ik in het midden ;).

Ik denk dat het een lastig verhaal is. Volgens mij zijn er al vervoersbedrijven die hun vrachtwagenchauffeurs het verbieden om telefoongesprekken te voeren terwijl ze aan het rijden zijn.
Geef het een paar jaar en dit is met de auto ook verboden (de zelfrijdende auto buiten beschouwing gelaten).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het ligt denk ik heel simpel.
Of je nu via een speech-to-text/text-to-speech of met een telefoon in je hand een bericht stuurt, in beide gevallen ben je minder gefocussed op de weg en je omgeving.

Als een bericht en de crash met elkaar samenvallen, dan is het zeer aannemelijk dat je meer daar mee bezig was dan met het besturen van je voertuig.

Zelfde voor bellen achter het stuur. Als een gesprek samenvalt met een crash, ookal was je netjes via je carkit aan het bellen en had je je handen aan het stuur, dan zal de rechter allicht in het voordeel van het slachtoffer oordelen.
gr8slayer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:53:
Ik gebruik Android Auto, zelfde verhaal. Ze kunnen niet aantonen dat je geen gebruik hebt gemaakt van die app en in Nederland ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Bovendien denk ik niet dat ze zomaar in je telefoon mogen kijken, maar ik ben geen expert natuurlijk.
In geval van een ongeval met letsel heeft de politie dat recht volgens mij wel, en anders dan kunnen ze prima hard maken dat het noodzakelijk is om inzage te krijgen en met een gerechtelijk bevel komen.
Het is niet een gevalletje van 'zomaar in je telefoon kijken', er is duidelijke reden om dat te doen. En dat maakt het allicht makkelijker te verantwoorden als ze dat doen zonder enige vorm van opdracht van hogerop.

[ Voor 41% gewijzigd door McKaamos op 07-02-2018 13:01 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
HKLM_ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:50:
Na aanleiding van dit nieuws bericht met deze zin erin heb ik de volgende vraag:

[...]

Whatsappen achter het stuur is sowieso niet de bedoeling en een kans op een ongelukt is aannemelijk / groter.
Nu heb ik wel eens vernomen dat de politie na het ongeluk checkt of je whatsapp.
gebruikt.

Nu is het sinds kort mogelijk om via apple carplay gebruik te maken van whatsapp via siri. je kan whatsapp oproepen en een bericht via siri versturen en afluisteren. Dit werk allemaal prima en ik kan met mijn handen aan het stuur blijven. (Net als met bellen maar dan met vraag / antwoord met siri)

Als ik na het autorijden whatsapp open zie ik hier een normaal gesprek. Er staat niets bij dat dit bijvoorbeeld via carplay /siri is verstuurd.

Stel: Ik stuur een siri whatsapp bericht en veroorzaak een dodelijk ongeluk. Hoe ligt de bewijslast dan aangezien in whatsapp staat dat ik op dat moment een bericht heb gestuurd. Maar mijn verhaal is dat dit via Siri is.

Kan de politie dit dan checken bij bijvoorbeeld apple / whatsapp of is het mijn verhaal tegen de info die whatsapp laat zien ?
Als je hier zo bang voor bent dan doe je het toch niet?!
Maar ik denk dat je hoe-dan-ook iets uit te leggen hebt. Als je iemand aanrijdt en je was bezig met whatsappen (danwel handheld, danwel via Siri) kan er altijd worden beargumenteerd dat je geen focus had op het rijden. Die vrouw op Texel wordt dan ook meerdere dingen aangerekend (niet alleen het WhatsAppen; wat ook niet bewezen is).

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:43
McKaamos schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:58:
Het ligt denk ik heel simpel.
Of je nu via een speech-to-text/text-to-speech of met een telefoon in je hand een bericht stuurt, in beide gevallen ben je minder gefocussed op de weg en je omgeving.

Als een bericht en de crash met elkaar samenvallen, dan is het zeer aannemelijk dat je meer daar mee bezig was dan met het besturen van je voertuig.

Zelfde voor bellen achter het stuur. Als een gesprek samenvalt met een crash, ookal was je netjes via je carkit aan het bellen en had je je handen aan het stuur, dan zal de rechter allicht in het voordeel van het slachtoffer oordelen.

[...]

In geval van een ongeval met letsel heeft de politie dat recht volgens mij wel, en anders dan kunnen ze prima hard maken dat het noodzakelijk is om inzage te krijgen en met een gerechtelijk bevel komen.
Het is niet een gevalletje van 'zomaar in je telefoon kijken', er is duidelijke reden om dat te doen. En dat maakt het allicht makkelijker te verantwoorden als ze dat doen zonder enige vorm van opdracht van hogerop.
Maar waar ligt de grens dan? Als je vrouw/vriend/kind/moeder/oma/opa naast je zit en tegen je praat was je waarschijnlijk ook niet volledig met je gedachte bij de weg. Ik ben denk zelfs eerder afgeleid door iemand die naast me zit, dan iemand waarmee ik aan het bellen ben via de ingebouwde carkit.

Dat gezegd hebbende, vermoed ik dat je bij het gebruik van whatsapp via carplay vaak wel even je bericht naleest voordat je het verstuurd? En dan lijkt het me zeker dat je aandacht verschoven is. Mijn advies: Laat je telefoon lekker rusten totdat je thuis bent. Hoe belangrijk kan het zijn...

• HKLM_
L-VIS schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:09:
[...]

Als je hier zo bang voor bent dan doe je het toch niet?!
Maar ik denk dat je hoe-dan-ook iets uit te leggen hebt. Als je iemand aanrijdt en je was bezig met whatsappen (danwel handheld, danwel via Siri) kan er altijd worden beargumenteerd dat je geen focus had op het rijden. Die vrouw op Texel wordt dan ook meerdere dingen aangerekend (niet alleen het WhatsAppen; wat ook niet bewezen is).
Ik ben er niet bang voor ik vraag mij gewoon af hoe het in elkaar steekt.

Cloud ☁️

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Waarom kan je bijrijder dat bericht niet hebben verstuurd?

Verder moet ik ook beamen dat dat berichtje best wel kan wachten. Als er echt spoed is, belt er wel iemand.

• HKLM_
Bartjeh schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:09:
[...]

Maar waar ligt de grens dan? Als je vrouw/vriend/kind/moeder/oma/opa naast je zit en tegen je praat was je waarschijnlijk ook niet volledig met je gedachte bij de weg. Ik ben denk zelfs eerder afgeleid door iemand die naast me zit, dan iemand waarmee ik aan het bellen ben via de ingebouwde carkit.

Dat gezegd hebbende, vermoed ik dat je bij het gebruik van whatsapp via carplay vaak wel even je bericht naleest voordat je het verstuurd? En dan lijkt het me zeker dat je aandacht verschoven is. Mijn advies: Laat je telefoon lekker rusten totdat je thuis bent. Hoe belangrijk kan het zijn...
Dat na lezen gaat ook via siri je raakt je telefoon niet fysiek aan.

Cloud ☁️

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
gr8slayer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:53:
Het gaat erom dat jij al schuldig bent bevonden aan een aanrijding. Bijvoorbeeld omdat je geen voorrang had gegeven.
Het is dan aan de rechter om te bepalen in hoeverre jij verwijtbaar bent. En dan staat een whatsapp gesprek onder het rijden niet echt goed.

Overigens doe ik zelf absoluut niets met mijn telefoon tijdens het tijden. Ik zet muziek en navigatie aan voor vertrek. Alle berichtjes of gesprekken kunnen best wachten.
Mijn ex had dat niet. Die moest altijd meteen reageren. Was al 2x in de berm belandt omdat ze meer aandacht had voor haar telefoon dan de weg. Zelf natuurlijk geen schrammetje. De 3e keer stond er een boom in de weg... en toen was ze dood.

TheS4ndm4n#1919

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Het probleem is dat je een letterlijke invulling van een wet vraagt die slechts in de geest is geschreven.

De geest van de wet is dat je niet afgeleid moet zijn als bestuurder.
En een echte letterlijke interpretatie is er niet van te geven omdat die context gevoelig is.

Zoals jouw bericht ook zegt :
Het verbod omschrijft dat het gebruik van een in de hand gehouden telefoon door de bestuurder van 'een voertuig in omloop', niet mag.
Letterlijk betekent dit dat als jij een smartphone-houder op je dashboard monteert en daarin je telefoon zet dat je mag whatsappen bij het leven in Frankrijk, echter mag dat niet.
Echter is het wel toegestaan om je tomtom/radio te bedienen tijdens het rijden, wat is het verschil?

Zo kan je ook zeggen dat een telefoongesprek via een apple-watch voor je mond gehouden geen telefoon vasthouden is en dus zou moeten mogen, maar dat mag ook niet.

Net zoals er nergens een verbod is om met je hoofd tussen je benen te gaan autorijden. Het is meer dat er gezond verstand gevraagd wordt.

Als jij 1 los kort berichtje via whatsapp verstuurt en je kan laten zien dat je dat kan doen (praktisch dus niet theoretisch) zonder je handen te gebruiken dan zal er niets aan de hand zijn, mogelijk wel als je een frontale botsing op een kaarsbrede weg hebt maar dat even daargelaten.

Heb jij echter 90 whatsapp berichtjes over en weer gestuurd in 10 minuten dan ben je simpelweg afgeleid geweest en ben je de lul.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bartjeh schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:09:
[...]

Nou, een mens heeft geen geintegreerde chatlog, dus je kan het moeilijk bewijzen.
De passagier ondervragen is een optie, maar kan subjectieve antwoorden opleveren. Daarbij beschuldigd de passagier zichzelf als hij/zij aangeeft dat er een gesprek gaande was. Dat maakt de passagier medeplichtig.
Dus daar ga je als passagier niet op antwoorden dat er een gesprek gaande was en de bestuurder daardoor werd afgeleid.
Een telefoon is makkelijk te controleren en dus goed bewijsmateriaal. Het woord van een geshockeerde passagier is geen goed bewijsmateriaal.
Als het niet te bewijzen is, kan je er als justitie weinig tegen doen.

Daarbij durf ik te stellen dat een gesprek in fysieke aanwezigheid minder afleidend is.
Onderbewust kan je dan veel meer informatie overbrengen met makkelijker te decoderen tekenen via non-verbale communicatie.
Bij een telefoongesprek moet je alles halen uit het gesproken woord, en dat kost meer moeite en concentratie dan spraak aangevuld met non-verbale communicatie.
Dat valt natuurlijk te betwisten, maar in mijn ervaring is het makkelijker om met een passagier te communiceren dan met een persoon die je belt.

Plus, een passagier kan mee kijken en waarschuwen, dus ook in die zin is het netto effect dat er meer concentratie bij het rijden is, al is dat dan wel verdeeld over twee of meer personen.

Verder helemaal met je eens dat je je telefoon gewoon met rust moet laten als je aan het rijden bent.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je op de weg om je heen kijkt in plaats van naar de telefoon zie je legio voorbeelden hoe belabberd mensen rijden als ze met de telefoon aan het k*tten zijn. Iedere dag weer een paar malloten. Vandaag de hele weg afgesloten omdat er vier op elkaar zaten op een kaarsrecht stuk weg. Vanochtend reed er een amper 50 waar je 80 mag en een invoeger die absoluut geen snelheid maakte maar die was voor de verandering niet aan het appen maar met een oortje in druk gebarend aan het bellen.
Pagina: 1