Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 13:19
[edit] Titel was niet af, wilde nog veranderen naar Hardeschijf kapot garantie afhandeling hoe? Maar was dat vergeten -_-, mocht iemand (mod?) dat kunnen willen veranderen, graag!

Situatie: Ik heb een paar maanden geleden een HDD gekocht (voor mijn pa's PC) deze is binnen een week dermate kapot gegaan dat hij niet meer opstartte.
Omdat er toch belangrijke data op stond hebben we de HDD opgestuurd naar een data recovery service. Eerste oordeel was, mogelijke kans op data herstel. Na 3 lange weken wachten was het oordeel, platters dermate beschadigd door leeskoppen data data herstel onmogelijk is.

Tijdens die data herstel werkzaamheden heb ik contact gehad met verkopende partij en die wezen mij direct door naar de RMA afhandeling van de fabrikant.

Mijn concrete vraag is, klopt deze handelswijze van de (web) winkel (megekko)? Of is de winkel hoe dan ook verplicht om deze afhandeling te doen en mij (of mijn vader) een vervangende schijf te sturen zonder dat ik contact moet gaan zoeken met de fabrikant?

[ Voor 9% gewijzigd door daan.timmer op 07-02-2018 11:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De winkel is in eerste instantie verantwoordelijk voor de afhandeling van jouw RMA, maar dat duurt vaak een stuk langer dan zelf regelen via Western Digital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daan.timmer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:19:
[edit] Titel was niet af, wilde nog veranderen naar Hardeschijf kapot garantie afhandeling hoe? Maar was dat vergeten -_-, mocht iemand (mod?) dat kunnen willen veranderen, graag!

Situatie: Ik heb een paar maanden geleden een HDD gekocht (voor mijn pa's PC) deze is binnen een week dermate kapot gegaan dat hij niet meer opstartte.
Omdat er toch belangrijke data op stond hebben we de HDD opgestuurd naar een data recovery service. Eerste oordeel was, mogelijke kans op data herstel. Na 3 lange weken wachten was het oordeel, platters dermate beschadigd door leeskoppen data data herstel onmogelijk is.

Tijdens die data herstel werkzaamheden heb ik contact gehad met verkopende partij en die wezen mij direct door naar de RMA afhandeling van de fabrikant.

Mijn concrete vraag is, klopt deze handelswijze van de (web) winkel (megekko)? Of is de winkel hoe dan ook verplicht om deze afhandeling te doen en mij (of mijn vader) een vervangende schijf te sturen zonder dat ik contact moet gaan zoeken met de fabrikant?
De handelswijze is niet geheel correct nee, ze proberen het vaak wel maar uiteindelijk is de verkoper (megekko) verantwoordelijk voor de afhandeling.

Wat er echter wel meespeelt is dat de HDD is opengemaakt door het recoverybedrijf - dat verbreekt normaal gezien de garantie.

(en wellicht een nodeloze toevoeging maar uh... backups!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:36
In principe mag de winkel je doorverwijzen, maar vanuit de winkel is het oogpunt je naar de fabrikant door te sturen ook prima, immers als jij hem rechtstreeks aanmeldt is de vervangingstijd korter. Er is namelijk kans dat de winkel de disk eerst laat liggen ivm de hoeveelheid die ze retour krijgen zodat ze meer in een keer kunnen claimen bij de fabrikant.

Daarbij maakt nu het punt dat het recovery bedrijf de disk open heeft gemaakt je kans op garantie bij zowel de winkel als de fabrikant heel klein

[ Voor 17% gewijzigd door SpoekGTi op 07-02-2018 11:25 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ik heb een vermoeden dat als jij de schijf opstuurt naar een datarecovery bedrijf, die de schijf vervolgens openschroeft, dat je kan fluiten naar je garantie......

Edit, wat Intelligo dus 2 posts boven mij ook zegt

[ Voor 14% gewijzigd door Sparhawk op 07-02-2018 11:26 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 13:19
(en wellicht een nodeloze toevoeging maar uh... backups!)
Euhm, ja, about that. Dat was precies het probleem. Er draait keurig een NAS, met 4x 2TB in RAID 5. Deze zat "best" vol. We hadden in zijn PC nu 3x 2TB. waarvan ~70% vol zat. Door de nieuwe HDD's kon windows backup niet meer (goed) overweg met de backup op de NAS. Dus, data op nieuwe schijven gezet. En aangezien de NAS te vol zou gaan zitten met de nieuwe backup de oude rotzooi opgeruimd/weggegooid (stond nu op de nieuwe schijven). Backup meteen aangezet zodat alles weer veilig zou gaan zijn.
In comes the magic cosmic ray that fucks up everything en dus 1 van die nieuwe schijven kapot laat gaan tijdens dat backup process. Dus van die data is misschien 10% uiteindelijk gebackupped..... Lessons learned I would say. Zijn nu nog bezig met andere recovery methodes (aangezien er dus weinig gebackuped is op de NAS is wellicht een optie mogelijk om de NAS nog bit-voor-bit te gaan lezen met van die low level programmatjes. Of 1 van de andere schijven waar óók de data op stond. Enfin, dat is een totaal ander verhaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
daan.timmer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:30:
[...]

Euhm, ja, about that. Dat was precies het probleem. Er draait keurig een NAS, met 4x 2TB in RAID 5. Deze zat "best" vol. We hadden in zijn PC nu 3x 2TB. waarvan ~70% vol zat. Door de nieuwe HDD's kon windows backup niet meer (goed) overweg met de backup op de NAS. Dus, data op nieuwe schijven gezet. En aangezien de NAS te vol zou gaan zitten met de nieuwe backup de oude rotzooi opgeruimd/weggegooid (stond nu op de nieuwe schijven). Backup meteen aangezet zodat alles weer veilig zou gaan zijn.
In comes the magic cosmic ray that fucks up everything en dus 1 van die nieuwe schijven kapot laat gaan tijdens dat backup process. Dus van die data is misschien 10% uiteindelijk gebackupped..... Lessons learned I would say. Zijn nu nog bezig met andere recovery methodes (aangezien er dus weinig gebackuped is op de NAS is wellicht een optie mogelijk om de NAS nog bit-voor-bit te gaan lezen met van die low level programmatjes. Of 1 van de andere schijven waar óók de data op stond. Enfin, dat is een totaal ander verhaal :-)
Nu weet je ook waarom je 3 backups moet hebben voor belangrijke data.
1 backup is zeer snel defect, dan val je terug naar 2 backups, en dan hopen dat deze nog goed werken.
En als je maar 1 backup( dus 2x een kopie van data) hebt, dan val je snel terug naar 1 kopie, dus niet goed.

Dan nieuwe hd's, heb je deze getest voor gebruik.
Zelf doe ik een volledig test op elke sector, over de hele hd.(ja en dit duurt dagen lang op een andere pc).
Reden is dat veel hd's defect aankomen of door slechte productie of door transport, want een hele doos om de hd van de fabrikant, wordt steeds minder, en verpakken door winkel kan vaak slecht zijn of net te min.
Laatst een stuk of 10 hd's besteld, 4 defect na testen, 1 start de hd helemaal niet op.
Nu heb ik weer defect uit dezelfde verpakking/transport, oorzaak?
Pagina: 1