Mobo + CPU

Pagina: 1
Acties:

• SwatLorD
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-01 21:27
Ik zoek een een nieuwe mobo en cpu
Tot heden beweeg ik mij voort in de digitale wereld met een I5 3570K met bijhorend moederbord.
Aangezien de GPU prijzen belachelijk hoog zijn, wil ik een upgrade van cpu en mobo overwegen.

Kan ik mijn RAM overzetten? (DDR3)

Mijn voorkeur gaat naar I5, want ik game vooral. Af en toe doe ik aan videobewerking. Dus ik denk dat I7 overkill zou zijn.

Wat is je budget?
Ik wil ongeveer 400 euro uitgeven voor een kleine setup die enkele jaren verder kan.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel geniet mijn voorkeur, want heb ooit AMD in werking gezien en die werd heel warm en was enorm luid.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Als je niet mee bent met CPU's dan kan je na een jaar of twee het bos door de bomen niet meer zien.
Daarom wens ik jullie advies. Zal een CPU upgrade mij daadwerkelijk helpen?

Het doel is om mijn oudere GPU wat te ondersteunen met CPU. Hoewel ik betwijfel of dit enigszins iets gaat uitmaken, want BF1 speel ik op Medium om haperingen te voorkomen. Warthunder kan ik zonder problemen op ultra spelen.

GPU: R9 280X
Scherm: Ultrawide 1080p
2 x SSD (windows en games)
Voeding: 750w 1 jaar oud
Spelen dat ik speel: BF1, Warthunder, IL2 series, toekomstige Battlefield titels.

[ Voor 31% gewijzigd door SwatLorD op 07-02-2018 11:51 ]

Verwijderd

Misschien handig te vermelden welk moederbord je nu hebt en wat voor een RAM je gebruikt :)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
Zal een CPU upgrade mij daadwerkelijk helpen?
Geen idee. Er is namelijk geen probleemstelling in je topic.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:35

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Als je naar de nieuwste generatie CPU's wil upgraden, dan kun je je geheugen niet meenemen. Je hebt nog ddr3, tegenwoordig wordt ddr4 gebruikt.

Cunning linguist.

• SwatLorD
Nat-Water schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:59:
[...]

Geen idee. Er is namelijk geen probleemstelling in je topic.
Ik dacht dat het feit dat ik over een oudere CPu beschik op zich een probleem kan zijn?

• SwatLorD
Bart ® schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:01:
Als je naar de nieuwste generatie CPU's wil upgraden, dan kun je je geheugen niet meenemen. Je hebt nog ddr3, tegenwoordig wordt ddr4 gebruikt.
Klopt :)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
SwatLorD schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:01:
[...]

Ik dacht dat het feit dat ik over een oudere CPu beschik op zich een probleem kan zijn?
Je PC doet het toch nog?

Wat ik mis in je topic waar je naartoe wilt, waar je tegenaan loopt, wat de huidige limieten zijn. Je wilt nu je CPU / Mobo vervangen omdat de GPU prijzen hoog zijn. Da's toch niet logisch? Je vervangt toch ook niet de banden van je auto als de benzine duur is?

Een 3570K is een prima processor. Wat ouder, maar niet opeens slecht.. Gooi er een overklokje op en hij kan echt nog wel mee. Je kan nu best een nieuwe CPU en Mobo en RAM gaan kopen, maar of je er iets mee opschiet - dat weten we nu niet, want we weten niet of je met je gebruik CPU-power tekort komt.

EDIT: Ah, je hebt de startpost geedit. Ik gok dat dit gewoon de GPU is die tekort schiet (hoewel BF1 wel veel van de CPU vraagt). Maar meten = weten. Heb je al met MSI Afterburner gekeken waar de bottleneck zit? Welke videokaart zit er in je systeem?

[ Voor 25% gewijzigd door Nat-Water op 07-02-2018 11:16 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• SwatLorD
Nat-Water schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:07:
[...]

Je PC doet het toch nog?

Wat ik mis in je topic waar je naartoe wilt, waar je tegenaan loopt, wat de huidige limieten zijn. Je wilt nu je CPU / Mobo vervangen omdat de GPU prijzen hoog zijn. Da's toch niet logisch? Je vervangt toch ook niet de banden van je auto als de benzine duur is?

Een 3570K is een prima processor. Wat ouder, maar niet opeens slecht.. Gooi er een overklokje op en hij kan echt nog wel mee. Je kan nu best een nieuwe CPU en Mobo en RAM gaan kopen, maar of je er iets mee opschiet - dat weten we nu niet, want we weten niet of je met je gebruik CPU-power tekort komt.
Je hebt wss gelijk. Mijn gedachtengang is dat ik in stappen mijn pc upgrade. dat spreidt de kosten.
Ik ga wss niets merken aan de werking van mijn PC indien ik enkel de cpu en mobo wissel.
Een nieuwe CPU zal de games die ik nu speel niet meteen sneller doen draaien?...

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:22
SwatLorD schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:14:
[...]

Je hebt wss gelijk. Mijn gedachtengang is dat ik in stappen mijn pc upgrade. dat spreidt de kosten.
Ik ga wss niets merken aan de werking van mijn PC indien ik enkel de cpu en mobo wissel.
Een nieuwe CPU zal de games die ik nu speel niet meteen sneller doen draaien?...
In stappen upgraden kan best maar waarom wil je nu al upgraden? Loop je echt tegen problemen aan al? Zo niet dan kan je toch gewoon beter wachten, het geld sparen en dadelijk in 1 keer alles upgraden.

Verder missen we nog veel zaken zoals wat voor GPU heb je momenteel, wat voor resolutie is je scherm en ga je in de toekomst upgraden? wat voor voeding zit er in en hoe oud is die? heb je al een SSD? wat is je budget voor GPU upgrade in de toekomst? Welke spellen wil je spelen en op welke settings?

PS. De huidige generatie AMD (Ryzen) komt met een veel betere stock koeling dan de Intel dus zullen eerder minder dan meer geluid maken. Ze worden ook niet zo warm.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Heb je je 3570K nog op de 3,4/3,8 ghz lopen? probeer hem eens te overklokken, op dit moment heb ik mijn 3570K op 4,3 ghz lopen, en om nou van echte haperingen te spreken; nee.

Op het moment zijn niet alleen de GPU prijzen belachelijk; RAM is ook schreeuwend duur. een 16GB kitje zit tegenwoordig ook op 160 euro, dan houd je nog maar 240 over voor een processor en een moederbord. Aangezien dat budget alleen al opgaat aan een i5 wordt dat lastig. Dan zou ik eerder voor een Ryzen 5 gaan, een leuke 1600 met een aardig bordje en die overklokken.
Echter geldt nog steeds; zolang je niet hoeft te upgraden, doe het dan vooral niet

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• SwatLorD
Philip Ross schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:27:
[...]

In stappen upgraden kan best maar waarom wil je nu al upgraden? Loop je echt tegen problemen aan al? Zo niet dan kan je toch gewoon beter wachten, het geld sparen en dadelijk in 1 keer alles upgraden.

Verder missen we nog veel zaken zoals wat voor GPU heb je momenteel, wat voor resolutie is je scherm en ga je in de toekomst upgraden? wat voor voeding zit er in en hoe oud is die? heb je al een SSD? wat is je budget voor GPU upgrade in de toekomst? Welke spellen wil je spelen en op welke settings?

PS. De huidige generatie AMD (Ryzen) komt met een veel betere stock koeling dan de Intel dus zullen eerder minder dan meer geluid maken. Ze worden ook niet zo warm.
Spelen dat ik speel: BF1, Warthunder, IL2 series, toekomstige Battlefield titels.
Budget is nu 400 euro, maar in de toekomst kan dit hoger liggen.

• SwatLorD
NLBUURMAN schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:29:
Heb je je 3570K nog op de 3,4/3,8 ghz lopen? probeer hem eens te overklokken, op dit moment heb ik mijn 3570K op 4,3 ghz lopen, en om nou van echte haperingen te spreken; nee.

Op het moment zijn niet alleen de GPU prijzen belachelijk; RAM is ook schreeuwend duur. een 16GB kitje zit tegenwoordig ook op 160 euro, dan houd je nog maar 240 over voor een processor en een moederbord. Aangezien dat budget alleen al opgaat aan een i5 wordt dat lastig. Dan zou ik eerder voor een Ryzen 5 gaan, een leuke 1600 met een aardig bordje en die overklokken.
Echter geldt nog steeds; zolang je niet hoeft te upgraden, doe het dan vooral niet
Je mag me even verklappen hoe je dit gedaan hebt :p Via de ET6?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:22
SwatLorD schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:40:
[...]

Budget is nu 400 euro, maar in de toekomst kan dit hoger liggen.
Voor het gemak is het fijner als je dit ook even toevoegd aan je oorspronkelijke post. Daarnaast is het fijn als je zoals door Nat-Water aangeraden werd even MSI afterburner gebruikt om vast te stellen wat de bottleneck is op dit moment en hoeveel FPS je haalt.

Wat betreft budget kan je misschien net een nieuwe CPU, moederbord en RAM halen als je voor AMD gaat. De vraag is vooral schiet je daar wat mee op en is dat voldoende als je in de toekomst een nieuwe GPU gaat halen.

• SwatLorD
Ik wil alvast melden dat ik jullie inzet, geduld en hulp enorm apprecieer!!!!
Pagina: 1