Condens/koudebrug langs randen HR++ beglazing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-06 21:13
Ik hoop hier in het juiste topic te zitten.

Sinds een paar maanden wonen we in een nieuw opgeleverde woning met isolatie conform Bouwbesluit.
De ventilatie is volgens type C (met roosters) en de beglazing is HR++. De woning is beneden voorzien van enkel vloerverwaming.

Probleem is dat we overal in de woning (dus ook de verwarmde bendenverdieping) nogal last hebben van condens met name onderaan de ramen. De glaslatten zijn hierdoor zeiknat. Nu weet ik dat er in een nieuwbouwwoning meer bouwwvocht zit maar we meten op twee plekken een luchtvochtigheid van 50-55% bij een continu temperatuur van 19,5 of 20 graden.

Met name smorgens zien we na een koudere nacht (<0 graden) een strook van ca 3 cm onderaan en deels langs de zijkanten van het raam met condens. Ook bij open gordijnen ontstaat vrij vlot na het wegnemen van de condens met een doek, dit opnieuw.

Er is dus een koudebrug langs de randen van het HR++ glas. We hebben dit bij de meeste ramen. De aannemer en glaszetter wijten alles aan ventiatie en vocht in het nieuwbouwhuis. Ik geef aan dat we continu verwarmen en de luchtvochtigheid <60% is.

De zichtbare metalen strip aan de binnenzijde van het glas licht ongeveer gelijk met de kitrand/het kozijn. Er zou dus minimaal een cm overlap moeten zijn. De omtrekspeling van het glas is volgens de glaszetter zo juist.

Heeft iemand ervaring met een nieuwbouwhuis en dit probleem?
Is het normaal dat er bij HR++ glas toch nog condensatie optreedt bij luchtvochtigheid <60% en 19,5 graad?
Mogelijk klaag ik te vroeg en moet ik volgende winter nog eens kijken? Ik wil echter indien het glas niet goed in de kozijnen zit, dit zo vroeg mogelijk bij de aannemer neerleggen ivm garantie.

Dank alvast voor jullie reactie!

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:10
Ik ken het probleem, al heb ik geen nieuwbouwhuis. Maar ook bij ons heb je met dit weer die condensatie bij een Tr van 19 en geen hele hoge rv. Bij mijn ouders doet het zich zelfs voor met kunstof kozijnen en ik heb het idee dat er weinig aan te doen is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 22:12
Zeker in het begin in een nieuwe woning moet je zorgen dat je ook echt de ventilatieroosters open hebt. Dat lijkt raar met dit koude weer, maar dat zal echt je vochtproblemen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 20:04
@g-j-t

ventilatie type C, maakt een kleine onderdruk in je huis.
die onderdruk moet opgelost worden, en als er maar een <1mm kier is tussen het glas en het kozijn, dan kan er lucht langs gaan stromen.
deze lucht kan ook de binnen kant van het glas afkoelen en dan heb je daar condensatie.
(glas staat altijd los in een kozijn, moet uit kunnen zetten en krimpen na gehand de temperatuur.
dus kleine kiertjes zijn bijna onmogenlijk te voor komen.)

je ventilatie roosters meer open zetten zou er voor moeten zorgen dat de lucht niet meer langs het raam word gezogen en het moeten verhelpen.
er is gewoon nog veel vocht in het huis (beton) dat je komend jaar er nog uit moet stoken.
dus probeer dat eerst eens een paar dagen, als het goed is trekt het dan weg. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 07-02-2018 09:33 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik neem aan dat het geen speciale "warm-edge" ramen zijn? Dan is het inderdaad normaal dat dit gebeurt. Het metalen frame van het frame vormt dan zelf een koudebrug. Bij een warm-edge raam is dit frame gemaakt van kunststof zodat er veel minder warmte wordt verloren.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Bedankt voor jullie reacties. Het zoeken op het net op de warm-edge afstandhouders verklaart het probleem goeddeels. De metalen strip die bij 'conventionele' ruiten wordt toegepast fungeert als een koudebrug waardoor mijn problemen kunnen ontstaan.
De kozijnen en glaslatten zijn verder wel goed luchtdicht.

Jammer dat de warm-edge afstandhouders niet standaard worden toegepast. Bij een kleine meerprijs heb je deze en dit geeft weer een stukje verbetering in de totale isolatie voor zover ik het begrijp. Ook ben je hiermee mijn condensatie-probleem kwijt. Ik had er nog niet eerder van gehoord.

Vooralsnog neem ik aan dat dit probleem erbij hoort i.v.m. het nog aanwezig vocht. Ons vorige huis (1999) had in de winter wel eens een rv van <45% ivm het stoken. Ik hoop volgende winter op verbetering omdat het dagelijks drogen van de glaslatten wel vervelend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:50

Seafarer

XXX

g-j-t schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:23:
Bedankt voor jullie reacties. Het zoeken op het net op de warm-edge afstandhouders verklaart het probleem goeddeels. De metalen strip die bij 'conventionele' ruiten wordt toegepast fungeert als een koudebrug waardoor mijn problemen kunnen ontstaan.

Jammer dat de warm-edge afstandhouders niet standaard worden toegepast. Bij een kleine meerprijs heb je deze en dit geeft weer een stukje verbetering in de totale isolatie voor zover ik het begrijp. Ook ben je hiermee mijn condensatie-probleem kwijt. Ik had er nog niet eerder van gehoord.

Vooralsnog neem ik aan dat dit probleem erbij hoort i.v.m. het nog aanwezig vocht. Ons vorige huis (1999) had in de winter wel eens een rv van <45% ivm het stoken. Ik hoop volgende winter op verbetering omdat het dagelijks drogen van de glaslatten wel vervelend wordt.
Ik adviseer een CO2 meter te kopen. Je huis ventileren op vochtigheid is niet de juiste manier. Hoogstens voor de badkamer.

25 jaar tegen ongeiisoleerd aluminium zitten kijken. De hele buurt klaagde over vocht op het alu behalve bij mij. Vreemd.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Seafarer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:26:
[...]

Ik adviseer een CO2 meter te kopen. Je huis ventileren op vochtigheid is niet de juiste manier. Hoogstens voor de badkamer.
De (DUCO) ventilatie is CO2 gestuurd met een voeler in de woonkamer. Hij blijft echter enkel op stand I draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

g-j-t schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:31:
[...]

De (DUCO) ventilatie is CO2 gestuurd met een voeler in de woonkamer. Hij blijft echter enkel op stand I draaien.
Het vervelende aan dit soort ventilatie systemen is dat je niet weet of het werkt.
Omdat je geen controle maat regel hebt.

Misschien kun je een CO2 meter, waarvan je weet dat die goed werkt, even lenen bij iemand.
Eentje extra aanschaffen is weer 150 euro.
Maar dan heb je wel controle.

Dus met 4 mensen in de woonkamer blijft hij op standje 1 draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

g-j-t schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:23:

Wij hebben warm edge spacers, maar brakke ventilatie. Bij niet voldoende opletten qua ventilatie en dan bijvoorbeeld douchen hebben wij in de winter hetzelfde 'probleem', zij het bij specifieke weersomstandigheden (kou met weinig wind en hoge RV). Ze zijn dus niet heilig; het is een combinatie van factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Seafarer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:13:
[...]

Dus met 4 mensen in de woonkamer blijft hij op standje 1 draaien?
OT: Klopt idd grotendeels. In de stand "auto" heb ik hem nog nooit op stand II kunnen betrappen. Wel gaat hij dan een paar keer per dag, zonder eerst naar stand II te gaan, ineens op stand III draaien. Duco en installateur zoeken nu uit hoe dit kan. Ook als je hem vast zet op stand I gaat hij nl. soms spontaan op stand III draaien. Meerdere buren hebben dit.
We stellen hem nu daarom handbediend in en tijdens het douchen gaat hij tijdelijk op stand II via de zender in de badkamer. Bij de uitspattingingen naar stand III moet je dit handmatig herstellen... :?
Bij stand III is het namelijk net alsof er een vliegtuig opstijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hmm, een RF afstandsbediening die de halve straat bedient? :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Speedy-Andre schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:03:
Hmm, een RF afstandsbediening die de halve straat bedient? :P
:) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

g-j-t schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:59:
[...]

OT: Klopt idd grotendeels. In de stand "auto" heb ik hem nog nooit op stand II kunnen betrappen. Wel gaat hij dan een paar keer per dag, zonder eerst naar stand II te gaan, ineens op stand III draaien. Duco en installateur zoeken nu uit hoe dit kan. Ook als je hem vast zet op stand I gaat hij nl. soms spontaan op stand III draaien. Meerdere buren hebben dit.
We stellen hem nu daarom handbediend in en tijdens het douchen gaat hij tijdelijk op stand II via de zender in de badkamer. Bij de uitspattingingen naar stand III moet je dit handmatig herstellen... :?
Oh klinkt niet zo goed

Als het een garantie gevalletje is, dan zou ik toch eens denken aan een extra CO2 meter met geheugen.
Prijs delen met de buren. Heb je hard bewijs.

Alleen de prijs durf ik niet te vermelden.

Ik hoop voor je dat het goed opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-06 12:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

Is de boel wel ingeregeld?
Dat hoeft namelijk niet (inregelen), maar is wel beter.
Bij goed inregelen zal het geluid ook op stand 3 lager worden. Of het van een F15 naar een Cesna gaat hangt ook af van het ontwerp.
Maar ik ben bang dat het projectbouw is en dan zul je altijd (geluid)overlast houden op stand 3.

Inregelen is iets van €200-300

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Welke duco is het eigenlijk? Die met al die klepjes die zichzelf instellen? of......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 13:55

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb zelf een nieuwbouwwoning uit 2015, hier heb ik het zelfde "probleem".
Als ik de roosters open heb, is het wel iets minder, maar nog steeds aanwezig.

Ook in de ruimtes waar we niet aanwezig zijn, is er condensvorming.
Wij hebben het maar gelaten voor wat het is, we wonen er nu al 2 winters en het is er nog steeds.
Alhoewel ik dit nu aan het typen ben, het is bij de voordeur wel aanzienlijk minder.

Ook wij hebben een DUCO ventilatiesysteem, hierbij is het mij opgevallen, zodra ik de tussendeur open doe (van de woonkamer naar de hal), dat hij dan vaak automatisch naar stand III schiet voor 1 - 2 minuten. Je hoort hem dan ook duidelijk harder afzuigen.
Maar wat de exacte reden is? Waarschijnlijk door de onderdruk die even wegvalt ofzo?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

AMDFreak schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:20:
Ik heb zelf een nieuwbouwwoning uit 2015, hier heb ik het zelfde "probleem".
Als ik de roosters open heb, is het wel iets minder, maar nog steeds aanwezig.

Ook in de ruimtes waar we niet aanwezig zijn, is er condensvorming.
Wij hebben het maar gelaten voor wat het is, we wonen er nu al 2 winters en het is er nog steeds.
Alhoewel ik dit nu aan het typen ben, het is bij de voordeur wel aanzienlijk minder.

Ook wij hebben een DUCO ventilatiesysteem, hierbij is het mij opgevallen, zodra ik de tussendeur open doe (van de woonkamer naar de hal), dat hij dan vaak automatisch naar stand III schiet voor 1 - 2 minuten. Je hoort hem dan ook duidelijk harder afzuigen.
Maar wat de exacte reden is? Waarschijnlijk door de onderdruk die even wegvalt ofzo?
Wow.
Dat kan niet normaal zijn. Maar is dit ook een duco met regelklepjes op ieder aanzuig kanaal?

Edit: ik heb geen vocht in huis. met hr++ ramen en geiisoleerd aluminium. Er ligt wel 3000tot 5000liter water onder het huis.
Heb jij zelf al eens gemeten met een CO2 meter?

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 07-02-2018 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier ook een huis uit 2014 en nog nooit een druppel vocht gezien op de binnenkant van een raam. Ik denk toch echt dat je meer moet ventileren.
De luchtvochtigheid bij mij in huis is nu 33% bij 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ernemmer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:48:
Hier ook een huis uit 2014 en nog nooit een druppel vocht gezien op de binnenkant van een raam. Ik denk toch echt dat je meer moet ventileren.
Inderdaad 30% en 20 graden. Huis uit 1970

Edit: En nog steeds 3 a 4 ton water onder de vloer.

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 07-02-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Dank voor alle reacties.
AMDFreak schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:20:

Wij hebben exact hetzelfde. Ook soms bij het voorbijlopen en met name in de avond. Bij de buren doet hij het zelfs midden in de nacht.
Ik heb even gekeken en wij hebben de 230v gevoede RF versie. In de documentatie staat dat deze niet door meerdere woonlagen heen kan. Er moet dan een hub op de eerste verdieping. Ik heb dus de indruk dat het RF signaal wordt verstoord en dat de box daarom zo raar reageert. Dit zou ook de reden kunnen zijn dat hij nooit op stand II draait.
Seafarer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:05:
[...]

Welke duco is het eigenlijk? Die met al die klepjes die zichzelf instellen? of......
Betreft de Silent CO2. Roosters zijn standaard en niet de tronic variant. We moeten ze dus handmatig openen.
ollie1965 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:56:
[...]

Is de boel wel ingeregeld?
Dat hoeft namelijk niet (inregelen), maar is wel beter.
Bij goed inregelen zal het geluid ook op stand 3 lager worden. Of het van een F15 naar een Cesna gaat hangt ook af van het ontwerp.
Maar ik ben bang dat het projectbouw is en dan zul je altijd (geluid)overlast houden op stand 3.

Inregelen is iets van €200-300
Ik ga er even vanuit dat deze net zo goed is ingeregeld als de verwarming/cv was... :'(
Ernemmer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:48:
33% is behoorlijk lager als hier. Ik ga er van uit dat de condens toch nog komt door de hogere luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heeft u het over de luchtvochtigheid in huis, dan bedoelt u eigenlijk de relatieve luchtvochtigheid. Dit betekent hoeveel waterdamp de lucht bevat ten opzichte van hoeveel vocht er maximaal in de lucht kan zitten. Dit hangt af van onder andere de temperatuur en de luchtdruk. De relatieve luchtvochtigheid wordt uitgedrukt in procenten en ligt in een ideale situatie tussen 40 en 60 procent.
https://www.essent.nl/con...tvochtigheid-in-huis.html

Lijkt erop dat je met 60% nog in de gebruikelijke marge zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 07-02-2018 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Seafarer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:38:
[...]

Edit: ik heb geen vocht in huis. met hr++ ramen en geiisoleerd aluminium. Er ligt wel 3000tot 5000liter water onder het huis.
Heb jij zelf al eens gemeten met een CO2 meter?
Als het goed is doe onze Duco RF regelaar dat allemaal automatisch, als hij vindt dat er teveel CO2 is, zuigt hij automatisch harder af.
Al zou ik de roosters open hebben staan, dan is er nog steeds condensvorming langs de kitranden.

@g-j-t heb jij ook een soort van "zachte" kit langs de ramen lopen? Ik vermoed dat deze veel vocht doorlaat oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

AMDFreak schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:54:
[...]

Als het goed is doe onze Duco RF regelaar dat allemaal automatisch, als hij vindt dat er teveel CO2 is, zuigt hij automatisch harder af.
Al zou ik de roosters open hebben staan, dan is er nog steeds condensvorming langs de kitranden.
Maar echt controle van een tweede co2 meet apparaat heb je eigenlijk niet?

Roosters staan toch altijd open??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Die roosters gaan soms echt wel dicht hoor.. Anders voel ik soms continue een koude wind..
Meestal staan de roosters dicht aan de kant waar de wind op staat.

Pagina: 1