Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1038697

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

Verplaats dit bericht vooral naar een ander subforum als het hier niet thuishoort (nieuwe noob is noob).

Het is een vrij onzinnig probleem, maar ik word er zelf echt helemaal gestoord van. Bij voorbaat dus excuus voor mijn lichtelijk autistische bui, maar ik zou hier echt graag een oplossing voor willen vinden.

Het probleem bedraagt rechte haakjes: [ en ].

Omstandigheid
Ik schrijf op een Lenovo Thinkpad E540 laptop. De fysieke indeling van mijn toetsenbord is Amerikaans.

Dit is dus wat ik met mijn ogen voor me zie (Lenovo heeft nog een "fn" toets en een "PrintScreen" toets eraan toegevoegd, maar qua letters, cijfers, leestekens e.d. is het ontwerp identiek): https://is.gd/2IPLxZ

Nu schrijf ik in het Nederlands en gebruik ik dus een Nederlands toetsenbord (qua software, rechts onderin naast de klok), omdat ik simpelweg diakritische tekens nodig heb als trema's en accenten die niet op een Engels toetsenbord voorkomen. Bovendien citeer ik vaak auteurs die in andere talen schrijven (door het over te typen uit .pdf en fysieke boeken), waarbij trema's en accenten ook heel handig van pas komen omdat ik ze gewoon op een Nederlands toetsenbord kan blijven citeren en niet steeds hoef te alt-shiften om naar een Frans/Italiaans toetsenbord te schakelen.

Probleem
O.a. voor mijn bronvermelding/bibliografie (maar ook voor bepaalde citaten in voetnoten) word ik geacht koppelingen te geven die naar de relevante bronnen verwijzen. Deze [link] moet volgens het format van mijn (eveneens lichtelijk autistische) docent tussen rechte haakjes staan. Voor rechte haakjes heb je op een fysiek Nederlandse indeling van het toetsenbord een toets tussen de linker "Shift" en "z" toetsen. Deze toets gebruik je ook voor het verticale streepje/sluisteken:

https://is.gd/0OmmEi

Maar op een Amerikaans toetsenbord (het mijne...) bestaat die toets niet, waardoor ik constant moet veranderen naar een Engels toetsenbord om die klerehaakjes te kunnen weergeven. Mijn bibliografie is vijf pagina's lang en iedere keer dat ik weer van toetsenbord verander (ca. honderd keer), vergaat er een stukje van mijn ziel/zelfbeheersing.

Wat ik geprobeerd heb
Op aanraden van allerlei fora (waaronder: https://is.gd/aLxQv5) ben ik alle toetsen minstens vijf keer afgegaan met Alt/Ctrl/AltGr/Windows/linker en rechter Shift-toetsen ingedrukt, inclusief alle combinaties waarbij deze toetsen tegelijk ingedrukt worden gehouden. Zonder succes. De rechte haakjes zitten goed verstopt.

Enfin, ik ben benieuwd naar hoe jullie rechte haakjes weergeven zonder te copy-pasten of te wisselen naar een Engels toetsenbord, ervan uitgaande dat jullie met een fysiek Amerikaans toetsenbord op een Nederlands toetsenbord schrijven (Wat is hier overigens de technisch correcte formulering voor? Maken professionals puur een hardware/software onderscheid?)

Alle hulp is welkom, ik zal alles proberen!

Vriendelijke groeten.

Beste antwoord (via Anoniem: 1038697 op 06-02-2018 22:38)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Welke rechter haakjes bedoel je nu precies?
[ en ]?
{ en }?
| en \?

Deze zijn allemaal op een US toetsenbord (de idioot die ooit die shift / z toetsenborden bedacht heeft..)
Naast de P zitten de 3 toetsen waar je bovenstaande 3 combinaties mee maakt.

Ik denk dat je gewoon de Nederlands - US international toetsenbord indeling moet gebruiken, daarmee kan je gewoon é en ë schrijven (eerst de ' en dan de e), maar ook gewoon de {}[]\| gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/43d7ebfef2609f96b0c8a4be1f4443c3.png

[ Voor 34% gewijzigd door SinergyX op 06-02-2018 22:17 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Welke rechter haakjes bedoel je nu precies?
[ en ]?
{ en }?
| en \?

Deze zijn allemaal op een US toetsenbord (de idioot die ooit die shift / z toetsenborden bedacht heeft..)
Naast de P zitten de 3 toetsen waar je bovenstaande 3 combinaties mee maakt.

Ik denk dat je gewoon de Nederlands - US international toetsenbord indeling moet gebruiken, daarmee kan je gewoon é en ë schrijven (eerst de ' en dan de e), maar ook gewoon de {}[]\| gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/43d7ebfef2609f96b0c8a4be1f4443c3.png

[ Voor 34% gewijzigd door SinergyX op 06-02-2018 22:17 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou je toetsenbord indeling toch (gewoon) op VS (internationaal) zetten. De meeste (meestvoorkomende) trema's etc. zijn daar ook prima mee te maken. Vrijwel geen mens gebruikt de Nederlandse toetsenbord indeling volgens mij.

(Wat @SinergyX in zijn 'edit' zegt dus.)

Op mijn Macbook maak ik trouwens trema's en zo door de toets lang vast te houden, dan krijg ik verschillende keuzes. Weet niet of dat onder Windows ook kan.

[ Voor 31% gewijzigd door Fiber op 06-02-2018 22:27 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat om rechte haakjes: [ en ].

Dank voor de informatie! Een Nederlands - US international toetsenbord, aha. Ik had alleen Nederlands - Nederlands, maar ik ben nu de Language Pack voor Nederlands aan het installeren. Ik neem aan dat Nederlands - US International hierbij zou moeten zitten.

Wat gek... Je kunt dus trema's e.d. blijven schrijven, zonder dat dit met de Amerikaanse indeling botst..? Ik zal even naar de indeling van het toetsenbord zoeken. Komt vraagteken dan niet ook naast de rechter Shiftknop te staan, en haakje openen ( en sluiten ) op 9 en 0 in plaats van op 8 en 9 (wat heel fijn is omdat het ook zo fysiek weergegeven staat)?

edit: Nee, op een Windows gebeurt er niets als je de toetsen ingedrukt houdt. Apple magic.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1038697 op 06-02-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 1038697 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:10:
Nu schrijf ik in het Nederlands en gebruik ik dus een Nederlands toetsenbord (qua software, rechts onderin naast de klok), omdat ik simpelweg diakritische tekens nodig heb als trema's en accenten die niet op een Engels toetsenbord voorkomen.
Als je je toetsenbord instelt op US-International kun je al deze tekens, en meer, eenvoudig maken door eerst het accent en dan de letter te typen. Zo wordt, bijvoorbeeld, eerst " en dan e een ë of eerst ` en dan a een à.

Een nederlandse toetsenbord layout zal altijd tot problemen leiden. Dat zie je nu. Daarnaast; mocht je ooit een ander toetsenbord krijgen dan zul je opnieuw op zoek moeten naar alle juiste toetsen. Door gewoon US-International te gebruiken heb je nooit meer ergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, mensen echt superbedankt. International is dus een toetsenbord dat er inderdaad standaard op zit en waar je niets voor hoeft te downloaden. Ik wist wel dat US - International bestond, maar ging ervan uit dat het wel voor Engels zou zijn. Maar werkt perfect voor Nederlands, is precies wat ik nodig heb en komt ook nog eens overeen met mijn fysieke toetsenbord. Ik kan weer met een normale bloeddruk aan het werk, hartelijk dank!

Inderdaad, Croga, zal nooit meer omkijken...

Groeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1038697 op 06-02-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nederlandse keyboards komen we gelukkig bijna niet meer tegen (dat zijn echt kutdingen wat indeling betreft). VS-int is zo'n beetje de standaard voor de systemen die we hier hebben.

Nog als aanvulling op Croga, flikker de rest van je keyboardtalen weg. Dan gaat je OS niet ineens switchen naar iets anders. Nu lijkt dat in Win10 wat minder voor te komen dan met oudere Windowsversies. Die leek dat per applicatie anders te pakken, dat was echt verschrikkelijk irritant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Probleem is gelukkig al opgelost, maar misschien even voor de achtergrond informatie :)
De toetsenbord indeling (of layout) is hoe het toetsenbord er fysiek uit ziet. Omdat Windows (en elk willekeurig ander besturingssyteem) dit niet kan detecteren, moet je dat zelf vertellen.
95% van de computers en laptops in Nederland zijn voorzien van de US International indeling, dus meestal heeft hij het wel goed direct bij de installatie, want dat is de standaard instelling.

Daar naast heb je de localisatie. Daarmee vertel je aan Windows in welke taal je voornamelijk werkt.
Daarmee kan Windows bepaalde 'extra' functies toevoegen die je niet per defintie ziet op het toetsenbord.
Zo dient de Nederlandse localisatie voor het toevoegen van snelfuncties, bijvoorbeeld voor een trema op een letter door het dubbele aanhalingsteken gevolgd door een letter om te zetten naar de trema versie.
Of het gebruik van Ctrl+Alt+5, wat een euroteken oplevert.

Stel dat je bijvoorbeeld een Britse (UK English) localisatie zou toevoegen, dan krijg je weer andere functionaliteit, zoals het Pound Sterling teken.
De Duitse localisatie voegt bijvoorbeeld een ringel-s toe.
Neem je een scandinavische localisatie, dan krijg je bijvoorbeeld functionaliteit om de Ø te typen.

De layout is dus altijd het fysieke toetsenbord en met localisatie voeg je daar een saus van functionaliteit aan toe om het toetsenbord te voorzien van alle veelgebruikte tekens in de taal waarin je schrijft.

Daarnaast kan Windows wisselen tussen localisaties met Windowstoets+Spatiebalk.
Dus als je meertalig bent, kan je on-the-fly wisselen tussen localisaties. Op die manier kan je bijvoorbeeld makkelijk een e-mail schrijven naar iemand die een andere taal spreekt. Of bijvoorbeeld snel wisselen als je vertaler bent.
Wat ik programmeurs vaak zie doen, is het wisselen tussen NL en US localisatie, omdat diverse tekens die je gebruikt bij programmeren in de US localisatie minder toetsaanslagen kosten.
Het dubbele aanhalingsteken heeft in de US indeling geen speciale functionaliteit voor het produceren van een trema, dus verschijnt hij direct. En dan tik je veel sneller programmacode.
Maar zodra ze dan documentatie moeten schrijven, of een e-mail moeten tikken, wisselen ze terug naar de NL localisatie.

@TERW_DAN Het is maar net wat je gewend bent. Ik heb in het verleden zowel NL, UK als US-intl Layouts gebruikt en kon met allen prima werken.
Het is even wennen, zeker als je het nog nooit eerder hebt gebruikt.
Tegenwoordig is praktisch alles US-intl als je in Nederland woont, maar als me ooit een NL of UK toetsenbord voorgezet wordt, heb ik daar geen problemen mee.

De reden dat vorige Windows versies soms willekeurig leken te schakelen, is omdat oudere Windows versies een andere toetsencombinatie gebruikten voor het wisselen van localisatie. Dat ging met Ctrl+Shift, en dat druk je nog wel eens per ongeluk in.
Windows 10 gebruikt Windowstoets+Spatie en dat druk je niet zo gauw als combinatie in, daarom voelt het alsof het in Win10 veel beter gaat.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

McKaamos schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:01:

Tegenwoordig is praktisch alles US-intl als je in Nederland woont, maar als me ooit een NL of UK toetsenbord voorgezet wordt, heb ik daar geen problemen mee.
Klein detail, maar het is maar welke 'norm' je volgt, maar het is niet US international.

Wiki pedia zegt bv dit als US-Int, was gebaseerd is op de US layout.
Wikipedia: British and American keyboards

Echter gros wat je nu koopt, heeft een paar kleine maar zichtbare verschillen, met name de Shift / Z layout linksonder en hogere return knop. Gros van de PW keyboards heeft ook gewoon de verkeerde (stock) afbeeldingen, reden dat ik bv m'n G19 uit US heb gehaald en niet bij welke webwinkel hier in Nederland. Dat soort keyboards zijn meer gebaseerd op UK dan US (even los van die $/€/pond sup-toets).

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 07-02-2018 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Fiber schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:23:
Vrijwel geen mens gebruikt de Nederlandse toetsenbord indeling volgens mij.
Alleen op servers waar nederlands is geinstalleerd en ik per ongeluk (ctrl-space?) de hotkey gedrukt heb.
Dan krijg je opeens heel irritant gedrag van " wat ik niet snap waarom dat met toetsenbord indeling te maken heeft. Schijnbaar hebben NL toetsenborden dat.

Zelf uninstall ik altijd alle nederlands op mijn laptop zodat ik daar niet per ongeluk kan wisselen. Erg irritant in code als elke string met " delimtted is.

maar goed, zoals hieronder vermeld togglen met: ctrl+spatiebalk

@McKaamos @SinergyX
Thumbs up. (De score + ontbreekt)

[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 07-02-2018 00:12 . Reden: err.. omdat ik aan het replyen was in dat scherm zitten ze niet.. dejavu ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SinergyX schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:59:
[...]

Klein detail, maar het is maar welke 'norm' je volgt, maar het is niet US international.

Wiki pedia zegt bv dit als US-Int, was gebaseerd is op de US layout.
Wikipedia: British and American keyboards

Echter gros wat je nu koopt, heeft een paar kleine maar zichtbare verschillen, met name de Shift / Z layout linksonder en hogere return knop. Gros van de PW keyboards heeft ook gewoon de verkeerde (stock) afbeeldingen, reden dat ik bv m'n G19 uit US heb gehaald en niet bij welke webwinkel hier in Nederland. Dat soort keyboards zijn meer gebaseerd op UK dan US (even los van die $/€/pond sup-toets).
De hoge return knop zie je bijna niet bij toetsenborden hier in de winkel hoor, en het gros heeft gewoon de juiste afbeelding. Waar jij het over hebt is één specifiek merk dat weigert fatsoenlijke indeling van hun (duurdere) toetsenborden hier te leveren: Logitech. Al meen ik te hebben gelezen dat ze tegenwoordig wel weer wat fatsoenlijke indelingen leveren.

Maar daar is Logitech redelijk uniek in, bijna alle andere merken die je hier koopt hebben wel gewoon juiste afbeelding en hebben gewoon een normale (lage) enter toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sissors schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:04:
[...]

De hoge return knop zie je bijna niet bij toetsenborden hier in de winkel hoor, en het gros heeft gewoon de juiste afbeelding. Waar jij het over hebt is één specifiek merk dat weigert fatsoenlijke indeling van hun (duurdere) toetsenborden hier te leveren: Logitech. Al meen ik te hebben gelezen dat ze tegenwoordig wel weer wat fatsoenlijke indelingen leveren.

Maar daar is Logitech redelijk uniek in, bijna alle andere merken die je hier koopt hebben wel gewoon juiste afbeelding en hebben gewoon een normale (lage) enter toets.
Logitech, HP (zelfs bij hun classic), Dell, Lenovo, Microsoft heeft aantal modellen, ik heb hier al 15 simpele usb keyboards liggen allemaal met deze layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik weet niet hoe het zit bij alle standaard meegeleverde toetsenborden enzo. Al is mijn standaard Dell hier wel normaal. Maar als je gewoon in de Mediamarkt kijkt is het eigenlijk primair Logitech die onhandige indeling hebben en die foutieve afbeeldingen gebruiken (en het ondertussen het liefst ook nog US International noemen).
Pagina: 1