Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USG + KPN Glas + VLANs op LAN port USG

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 17:03
Goedenavond,

Sinds vandaag heb ik in mijn nieuwe woning een KPN glasverbinding (kom van KPN VDSL af). Nu heb ik mijn USG aangesloten op de NT en het internet geconfigureerd (dit was redelijk eenvoudig). Echter loop ik tegen het volgende aan bij het configureren van de IPTV.

Ik gebruik op de LAN1 van de USG meerdere corporate networks (VLANs) met elk zijn eigen reeks. Nu zag ik in de config.gateway.json bestanden geen VLANs geconfigureerd staan. Is er iemand die een soortgelijke configuratie heeft draaien? Een vervolg vraag, mocht je in de toekomst wijzigingen doen dan moet je dit bestand handmatig aanpassen?

Over een paar weken verhuis ik, dan kan ik eventuele wijzigingen pas echt testen.

Alvast bedankt!

EDIT: Vandaag het e.e.a. geprobeerd, maar door het config gedeelte van eth1 eruit te halen werkt het wel. Nu even wachten totdat ik over een aantal weken kan testen of IPTV ook daadwerkelijk werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door wicked_fool op 07-02-2018 12:00 . Reden: Uitvoerige tests ]

Alle reacties

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 19:12
Als ik jou was zou ik: http://netwerkje.com/ even goed doorlezen.

Keuze is vooral of je de KPN Experiabox ertussen laat zitten (als je VOIP hebt aan te raden) of dat je helemaal eigen apparatuur gaat gebruiken.

Verder zal je inmiddels meer moeten doen voor IPTV dan alleen VLAN opzetten. KPN is (zo goed als) overgestapt naar routed IPTV.

Een "voordeel" hiervan is dat zaken als youtube en Netflix ook werken op de IPTV STB. Om het werken te krijgen zal je een DHCP optie mee moeten geven en wat routerings zaken moeten toevoegen (zoals uitgelegd op de site die ik vermeld)

Je STB krijgt bij routed IPTV een IP adres uit je eigen LAN en door de routerings regels snapt de STB dat ie contact moet zoeken met het IPTV platform.

• wicked_fool
Iets te vroeg gejuicht. Met de config die ik had gemaakt had ik wel internet, maar niet heel stabiel. Speedtest was niet mogelijk.

Mijn vraag blijft nog staan, mocht iemand een vergelijkbare config hebben dan hoor ik het graag.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-11 18:34
Je moet een switch hebben die IGMP Snooping ondersteunt. Ik heb een GS105E zo ingesteld dat de poorten op VLAN 4 zitten en getagged zijn. Daarachter zit mijn settop box.

Daarnaast 2x hetzelfde bestand in /config/scripts/post-config.d/tvroute.sh en
in /config/scripts/tvroute.sh (nieuwe file):
#!/bin/vbash
# configured static route
# target
CUR_IP=$(cat /config/config.boot | grep 213.75.112.0/21 -A1 | grep next-hop | awk '{ print $2}');

# static route target
NEW_IP=$(cat /var/run/dhclient_eth0.4_lease | grep new_routers | awk -F= '{print $2}' | tr -d \');

if [ "$CUR_IP" = "$NEW_IP" ]; then
echo Addresses the same
exit 1; fi

source
/opt/vyatta/etc/functions/script-template

configure
delete protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop $CUR_IP
set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop $NEW_IP
commit
save
exit
restart igmp-proxy
Deze rechten +x geven
en
met
configure
set system task-scheduler task updateIPTVroute executable path /config/scripts/tvroute.sh
set system task-scheduler task updateIPTVroute interval 5m
commit
save
exit
automatisch laten draaien.

Mijn config.gateway.json
{
"interfaces": {
"ethernet": {
"eth0": {
"description": "eth0 - FTTH",
"duplex": "auto",
"speed": "auto",
"vif": {
"4": {
"address": [
"dhcp"
],
"description": "eth0.4 - IPTV",
"dhcp-options": {
"client-option": [
"send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",
"request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
],
"default-route": "no-update",
"default-route-distance": "210",
"name-server": "update"
}
},
"6": {
"description": "eth0.6 - Internet",
"firewall": {
"in": {
"name": "WAN_IN"
},
"local": {
"name": "WAN_LOCAL"
},
"out": {
"name": "WAN_OUT"
}
},
"pppoe": {
"2": {
"default-route": "none",
"name": "WAN_IN"
},
"name": "WAN_LOCAL"
},
"name": "WAN_OUT"
}
},
"mtu": "1492",
"name-server": "none",
"password": "kpn",
"user-id": "macadress@internet"
}
}
}
}
},
"eth1": {
"description": "eth1 - LAN",
"address": [
"192.168.2.1/24"
],
"name": "LAN_IN"
},
"name": "LAN_LOCAL"
},
"name": "LAN_OUT"
}
},
"speed": "auto"
},
"eth2": {
"disable": "''",
"speed": "auto"
}
},
"loopback": {
"lo": "''"
}
},
"protocols": {
"igmp-proxy": {
"interface": {
"eth0.4": {
"alt-subnet": [
"0.0.0.0/0"
],
"role": "upstream",
"threshold": "1"
},
"eth1": {
"alt-subnet": [
"0.0.0.0/0"
],
"role": "downstream",
"threshold": "1"
}
}
},
"static": {
"interface-route": {
"0.0.0.0/0": {
"next-hop-interface": {
"pppoe2": {
"distance": "1"
}
}
}
},
"route": {
"213.75.112.0/21": {
"next-hop": {
"10.254.128.1": "''"
}
}
}
}
},
"port-forward": {
"auto-firewall": "enable",
"hairpin-nat": "enable",
"lan-interface": [
"eth1"
],
"wan-interface": "pppoe2"
},
"service": {
"nat": {
"rule": {
"5000": {
"description": "MASQ corporate_network to IPTV network",
"destination": {
"address": "213.75.112.0/21"
},
"log": "disable",
"outbound-interface": "eth0.4",
"protocol": "all",
"type": "masquerade"
},
"6001": {
"description": "MASQ corporate_network to WAN",
"outbound-interface": "pppoe2",
"source": {
"group": {
"network-group": "corporate_network"
}
},
},
"6002": {
"description": "MASQ remote_user_vpn_network to WAN",
"network-group": "remote_user_vpn_network"
}
},
},
"6003": {
"description": "MASQ guest_network to WAN",
"network-group": "guest_network"
}
},
}
}
}
}
}
Voor voip moet je vergelijkbaar instellen alleen dan vlan 7. Vergelijkbaar instellen qua IGMP snooping en je sip-telefoon je instellingen configureren. Maar helaas wil KPN die nog steeds niet vrijgeven. Schijnbaar zijn deze met wireshark te achterhalen, maar het is mij nog niet gelukt. (al heb ik ook geen idee hoe wireshark werkt...)

Verwijderd

Hey allen

Ik ben al een hele dag bezig met de usg, wat een onwijs gedoe om even dit apparaat er tussen te zetten

Ik heb m aangeschaft om verkeer te monitoren en eventueel als dhcp server en port Forwarding

De laatste twee zijn optioneel

Met veel pijnen moeite en 4 uur support heb ik internet werkend gekregen

Maar de IPTV ... echt wat een gedoe

Nu lees is dat de swiches of router geprogrammeerd moet worden

Is dit nou echt allemaal nodig? Kan ik die usg niet zo maar er tussen zetten?!?

Ik heb Kpn v10 -/ usg -/ 16 port unifi switch -/ Unifi ap pro -/ Netgear switch -/ IPTV box

Ik hoop dat ik m niet terug hoef te sturen?!!

• wicked_fool
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 00:51:
Hey allen

Ik ben al een hele dag bezig met de usg, wat een onwijs gedoe om even dit apparaat er tussen te zetten

Ik heb m aangeschaft om verkeer te monitoren en eventueel als dhcp server en port Forwarding

Ik heb Kpn v10 -/ usg -/ 16 port unifi switch -/ Unifi ap pro -/ Netgear switch -/ IPTV box

Als je op je Experia box ervoor zorgt dat je USG altijd een vast IP krijgt (DHCP reservation) en als DMZ host wordt toegekend zal het internet goed werken.

Toen ik ongeveer dezelfde setup als jou had in mijn vorige huis heb ik voor TV het volgende gedaan. Vanuit de Experiabox een extra poortje patchen op de unify switch in een L2 VLAN. Daarna moet je zorgen dat op je Netgear switch hetzelfde VLAN benaderbaar is en dat op alle apparaten IGMP snooping v3 aan staat. Als je nu je IPTV box in dit VLAN patch zal hij een IP krijgen vanuit de experiabox en hoef je niet te gaan rommelen met routes, etc.

Helpt dit een beetje?

Verwijderd

Dank je wel Wicked_fool voor je uitleg.

ik heb wel gezien hoe ik een fixed IP in de USG kan maken maar met de V10 kan ik het even niet vinden?

Maar goed als ik het samenvat wil je in uit de V10 modem 2 kabels. 1 naar de USG en 1 naar de Switch.

Nu heb ik zo'n simpele Netgear 105e gekocht voor de Sonos omdat deze Snooping ondersteunt, maar volgens mij kan ik daar verder niet veel meer op instellen? Ik heb al geprobeerd het IP nummer van de Switch te vinden maar bij geen 1 kan ik inloggen op deze switch.

Dat maken van de L2 VLAN, is daar een omschrijving voor ergens hoe te doen?

En dat benaderbaar maken op de VLAN, ook dat even geen idee..

Sorry voor alle Noob vragen, maar dit gaat net even iets verder dan de basics :(

Verwijderd

Kleine UPDATE:

Inmiddels heb ik nu ook de webpagina gevonden van mijn GS108Ev3 switch welke aangesloten is op de tv

Even voor de beeldvorming

KPN -> USG (nu zonder USG tot ik m werkend krijg) ->16port Unifi Switch -> Unifi AP Pro -> GS108Ev3 (niet de 105e zoals ik dacht) - Sonos + KPN Box + SamsungTv + Nvidia Shield

De Sonos heeft Snooping nodig en ook de TV schijnbaar

De AP Pro heb ik als een soort door sluis aangesloten. Dus deze komt in de woonkamer vanuit de muur en er gaat een kabel in de output naar de switch bij de tv

Ik zag dat ik in de GS108Ev3 een VLAN ID kan aangeven, maar is dat dan voor zowel de KPN Box en de Sonos? Of alleen de TV?

Nog even voor stap 1. Dat de USG altijd hetzelfde IP nummer krijgt, houd dit in dat de Experiabox dus als DHCP server blijft fungeren?

Porten forwarded is met de USG erg makkelijk, en zou leuk zijn als ik dat daarmee kan doen?

Die kabel van de Experiabox naar de Unifi Switch, krijgt deze ook en IP Nummer dan of laat je deze leeg?

He is nog niet helemaal duidelijk sorry daarvoor

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:16

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 00:51:
Hey allen

Graag een eigen topic starten ipv een oud topic van iemand anders hiervoor te gebruiken.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1