Waterkoeling die je niet hoort of ziet stromen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruiter
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-02-2018
Ik heb een nieuwe PC gekocht en ben hem aan het testen. Ik zie het water van de waterkoeling niet stromen en hoor ook de pomp niet. Temperatuur blijft in orde. Staat de pomp nou aan of niet?

De waterkoeling is de EKWB slim kit 240. De ventilator op de radiator gaat aan en de CPU temperatuur heeft een max van 60 graden gedurende een 10 minuten stress test.

Op diverse fora lees ik dat de pomp van waterkoeling duidelijk hoorbaar is. Op amazon.com lees ik een review van iemand met een kapotte pomp met een soortgelijk verhaal.

Beste antwoord (via jdruiter op 08-02-2018 17:14)

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Heel simpel. Blaas er lucht in met een rietje, of haal er water uit. Zorg dat je pomp het opzuigt. Je hoort de lucht er doorheen gaan (kan geen kwaad).
Alternatief; houd je res schuin, zo zie je het uit je "uit" stromen naar je "in".

/edit
Je moet dus iets doen om te zien waar het water naar toe gaat. Lucht komt er altijd wel weer uit. Alternatief: Koop waterkleurstof en doe er een paar druppels in. Worden ze opgezogen, dan heb je je antwoord.
(jaren lang custom WC gehad :))

[ Voor 28% gewijzigd door ixl85 op 07-02-2018 09:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 19:04
Zie je ook niets in het reservoir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruiter
Geen beweging in het reservoir.

De slang en reservoir zijn tot de nok toe gevuld met wit ondoorzichtig water, dus zou ook moeilijk te zien zijn als er beweging is.

[ Voor 19% gewijzigd door jdruiter op 06-02-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat als je de stekker van de koeling eruit trekt? Ik heb zelf geen waterkoeling, dus ik weet niet hoe luid de pomp is. Maar misschien valt hij niet op door het geluid van de andere fans, en als je stekker eruit trekt zou je duidelijker een verschil moeten kunnen horen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 29-06 18:44
Heel simpel. Blaas er lucht in met een rietje, of haal er water uit. Zorg dat je pomp het opzuigt. Je hoort de lucht er doorheen gaan (kan geen kwaad).
Alternatief; houd je res schuin, zo zie je het uit je "uit" stromen naar je "in".

/edit
Je moet dus iets doen om te zien waar het water naar toe gaat. Lucht komt er altijd wel weer uit. Alternatief: Koop waterkleurstof en doe er een paar druppels in. Worden ze opgezogen, dan heb je je antwoord.
(jaren lang custom WC gehad :))

[ Voor 28% gewijzigd door ixl85 op 07-02-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-07 14:37
Ik heb ook een ekwb kit hier :)
En ook met ondoorzichtig witte vloeistof. Kan je niet je pomp een stuk harder laten draaien? Bij de mijne zie ik dan boven in mn reservoir wel beweging namelijk.

Verder zouden je temps onder load ook redelijk hard omhoog moeten schieten als er geen stroming is in je loop.

Hoe heb je je loop gevuld? Dit doe je normaal namelijk door enkel je pomp op je voeding aan te sluiten en dan je voeding aan te zetten met dat verloopje dat erbij zit.
En dan beetje bij beetje je loop te vullen totdat deze helemaal gevuld is.
Dus reservoir tot de rand vullen. Pomp aan totdat je res leeg is, dan snel uit. Weer res vullen en weer pomp aan. En dit herhalen.
Of heb je je pomp een keertje droog laten draaien? Dit schijnt namelijk niet heel goed voor ze te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-07 15:28
Heb je de kit zelf gemonteerd, en dus de loop gevuld? Maakte de pomp toen wel geluid?
Heb hier de dikste ekwb kit met 360mm radiator, mijn pomp is vrij stil maar je hoort het wel als je er naast gaat hangen met je oor, plus je ziet stroming ontstaan in het reservoir.
Heb echter een doorzichtige vloeistof dus dat scheelt wellicht iets.

[ Voor 0% gewijzigd door danoontjeh op 07-02-2018 14:01 . Reden: typfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de pomp niet zou draaien zouden je temps niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 12:43
Zet de pomp uit en monitor je temps.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruiter
Dank je wel allemaal.

Ik heb de pomp niet zelf gemonteerd dus kan het nu pas controleren.

Ik ga vanavond eens het reservoir schuin houden. En anders dop eraf en kijken of het water beweegt.

[ Voor 23% gewijzigd door jdruiter op 08-02-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als het water stil zou staan zou de CPU heel snel oververhitten en wordt het CPU blok ook heel snel warm. Ook logisch natuurlijk, als dat niet het geval zou zijn had je dus geen pomp en leidingen met water nodig gehad. Dan zou de koeling overbodig zijn geweest, wat het vanzelfsprekend niet is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1