Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
We hopen over ongeveer een maand ons nieuw huis opgeleverd te krijgen.
Deze is standaard voorzien van 3x280W JS panelen op een eigen omvormer.
huis

In overleg met de buren hebben we besloten om samen de panelen aaneengesloten aan de voorkant te gaan leggen.
De voorkant ligt op ZW en heeft in de namiddag last van wat schaduw van tegenoverliggende bomen.

De dakopbouw is als volgt:
dak4
dak3
dak2
dak1

Ook ik ben dit jaar bij BVA geweest en heb 20x165w SF op kunnen halen voor weinig, deze staan nog in de schuur :)
Is het beter om deze aan de achterkant te leggen en de voorkant te voorzien van nieuwe set of raden jullie ivm de schaduw en afmetingen sowieso CIF panelen aan?
Ik zou graag wat meer opwekken dan ik verbruik ivm toekomstige warmtepomp. (3400)

Mijn idee was om:
  • de 3 bestaande panelen te verhuizen naar de zijkant
  • 20x SF aan de achterkant op NO
  • Voorkant met nieuwe panelen leggen, budget +/- 4000€
Er zijn wel wat keuzes mogelijk, wat zouden jullie doen als het jullie huis was?
Zelf leggen heb ik nog nooit gedaan maar wil dit best overwegen.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Aan de voorkant 2 geheel nieuwe sets leggen. Elk huis eigen set, eigen factuur, alleen wel mooi 1 geheel.

Die 3 schaamlap paneeltjes om de epc berekening te halen, lekker verkopen. Leveren weinig en het wordt wel een erg grote lappe deken.

Op de achterkant de panelen die je al had leggen.

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@MeTooPV

Neem aan dat je dan niet bedoelt twee sets maken van de sf panelen aar gewoon twee hele nieuwe sets met meer wp?

Want die 3 andere panelen is al meer dan de helft mbt opbrengst van die 10 sf panelen. Er van uitgaande dat het 10 om 10 wordt.

Als je ook nog een wp wilt zou ik het ook helemaal vol gooien met nieuwere panelen evt die sf aan de achterkant

Be fast .... Be furious....

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Na een beetje rekenen kom ik dan per huis op het volgende uit:

Achterkant11x 165W SF1815W op NO
Voorkant 9x 320W LG MonoX NeON 22880W op ZW
Zijkant3x 280W JA840W op NW

Qua omvormer lijkt me een Goodwe GW4000-DT 3 fase 2MPPT voor de voor- en achterkant voldoende.
De 3x280 mag dan op de huidige omvormer blijven.

Ik hou dan nog een paar panelen over en kan die op de te bouwen overkapping kwijt.
Overkapping 9x165W SF

Daar kan ik met iedere omvormer wel mee weg denk ik.

Zolder 3-fase + 1fase
Overkapping 1 Fase
Dan kan ik ook kiezen op welke fase ik het meeste ga leveren (auto/WP)

De buren leggen alleen de voorkant vol en gebruiken dan de 3 huidige JA 280W aan de zijkant.
Nog even bekijken welke omvormer daar geschikt voor is.

[ Voor 7% gewijzigd door arjants op 06-02-2018 20:51 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)