Buitenverblijf van elektriciteit voorzien

Pagina: 1
Acties:

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:28

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Goedemiddag,

Ergens in maart (exacte datum nog niet bekend) starten ze bij ons met het verbouwen van de tuin. Alles er uit, alles opnieuw er in compleet met overkapping.

Nu wil ik in de overkapping stopcontacten hebben en verlichting. De overkapping bestaat uit 2 maten, 3x3 en 3x4 (er zit een uitsparing in de tuin waar de gezamenlijke achterom stopt), totaal 6 meter breed.

De stratenmaker zal een geul graven (80cm diep) voor de leidingen, nu heb ik meerdere opties:
- Grondkabel en tyleen koud in de grond
- Dubbelwandige hard PVC buis (75 in 110mm) met grondkabel en tyleen
- Kabelbeschermingsbuis (dit) met grondkabel en tyleen

Aangezien ik snel van het overdrijven ben is de middelste oplossing de 'beste' maar de derde optie vindt ik ook prima, ik denk zelfs om dan voor standaard buitenkabel te gaan...?

En is het slim om onder de overkapping nog eens een aparte verdeelkast te hangen (aardlek + 2 groepen, èèn voor verlichting en èèn voor de stopcontacten)?

Kom veel tegen, ieder met zijn eigen situatie... Wat is wijs? De kabel gaat al dieper dan normaal, flexbuis met buitenkabel is toch prima?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12 10:53
Flexibele buis met buitenkabel lijkt mij ook afdoende ja.

Heb je een aparte groep waar je dit op gaat monteren? Zo ja; dan lijkt me een extra verdeler achter niet nodig. Als je geen aparte groep hebt is dat misschien de moeite om die te maken.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Nee wordt uiteindelijk aangesloten op de keuken groep en die heeft de volgende apparaten:

1x 210l Vriezer (A++)
1x 314l Koelkast (A++)
1x Vaatwasser (A+++)
4x Slimme led lamp
1x 5W versterkertje
1x LED strip

De patatpan staat ook op deze groep, gaat prima, dus of die nou buiten staat of niet...;)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-12 11:09
Wat ga je allemaal doen dan? Waar is het tyleen voor? Moet er ook water heen? In principe kan je gewoon met YMVK-AS elektra aanleggen en die hoeft niet vorstvrij te liggen, 2 spades diep is vaak wel genoeg. Ergens kom je weer boven de grond en daar maak je een verdeelkastje met reguliere buitenkabel (eventueel in slagvast PVC) naar wat je allemaal wil voorzien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou direct een aparte groep aanleggen. En als je toch bezig bent zou ik voor de vaatwasser ook een aparte groep aanleggen, zelfs die zeer zuinige vaatwassers kunnen 2000watt trekken en horen dus op een eigen groep.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:05

Richard

Kuru Kuru Kururin

Hiero inderdaad YMVK-AS 5x2,5mm ( <-- laat je informeren welke jij nodig denkt te gaan hebben) erin gelegt. CAT6 + Glas in een mantelbuis:

https://www.kabel24.nl/Fl...0mm-diameter-rol-50-meter

Via een invoerbocht het geheel ongemonteerd in de meterkast gehangen; dan kan dat tzt op een aparte groep aangesloten worden.
Afbeeldingslocatie: https://www.leidingshop.nl/slir/q80-w555-h555-c1:1/files/shopplus/invoerbochten%20set.jpg

20*350ZO45°

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je later wilt uitbreiden is en mantelbuis handig, als uitbreiding niet aan de orde is zou ik de kabels gewoon koud in de grond leggen en is een mantelbuis onnodig.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:59

painkill

Pain(k)(ill)

Een voordeel van een mantelbuis of pvc-buis is dat je er later nog andere kabels door kunt trekken, utp oid.
En je hebt geen grondkabel meer nodig, wat aanzienlijk scheelt qua kosten. Meestal verdien je daarmee de mantelbuis al weer terug!

Een aparte groep voor buiten is wel aan te raden, een verdeelkast biedt geen voordelen, 1 16A groep is vrijwel altijd voldoende. En de regel dat alles boven de 2000W op een eigen groep moet bestaat niet meer, het is nog wel een advies.

Mijn SNES verzameling!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:46
Toppe schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:48:
Nee wordt uiteindelijk aangesloten op de keuken groep en die heeft de volgende apparaten:

1x 210l Vriezer (A++)
1x 314l Koelkast (A++)
1x Vaatwasser (A+++)
4x Slimme led lamp
1x 5W versterkertje
1x LED strip

De patatpan staat ook op deze groep, gaat prima, dus of die nou buiten staat of niet...;)
Een eigen aardlek of zekeringautomaat is erg handig mocht je ooit vochtproblemen krijgen.
Zoals je het nu gaat aansluiten zit je zonder vaatwasser en koelkasten als er toch onverhoopt ergens vocht in komt.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Het wordt een mantelbuis door de fundering naar binnen, en dan rechtstreeks naar de meterkast met eigen aardlek & 2 automaten!

Pagina: 1