Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Downloadsnelheid probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sirmike
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05-2022
Mijn vraag
Ik heb sindskort een probleem met het benutten van m'n volledige snelheid zoals mijn abbo het toe laat.
http://www.speedtest.net/result/7034652346
bovenstaand een test die correct is met m'n abbo een 400/40 down/up
Echter als ik iets download in bijvoorbeeld mozilla firefox of google chrome dan is de snelheid van een download bijzonder laag.

In de oude situatie voor de problemen begonnen deed de browser simpelweg deze files downloaden met de beste snelheid die in tweeën opgesplitst werd, dan zou bestand 1 en 2 samen de volledige snelheid krijgen.

Nu zie ik dat dit niet meer het geval is. Wat ik wel moet aangeven is dat als ik bijvoorbeeld 10 bestanden toevoeg om te downloaden dan lijken ze niet te worden beinvloed door elkaar. Het lijkt net of hij iedere download apart ziet en laat een max toe van 4mbps. Dus als ik 10 bestanden download krijgen ze allemaal dezelfde snelheid, omdat hij dan op een of andere wijze wel tot 40bmps toelaat(wat dus mn abbo is) doe ik slechts 2 bestanden, dan krijg ik niet meer dan 4 zoals het voorbeeld aan gaf. Wat zou er aan de hand kunnen zijn en waar kan ik de oplossing beginnen te zoeken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, Firefox, Google Chrome, Utorrent

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op beide browsers getest om te zien of het probleem aan 1 browser lag. Dit is niet het geval.
Ik heb een download manager gebruikt die de downloads overneemt. Via een download manager lukte het wel om de volledige snelheid op 1 bestand te krijgen. Ik merkte echter dat na verloop van tijd de snelheid daalde. Zeker bij meerdere bestanden ging de snelheid na verloop van tijd omlaag. Ik haalde iets binnen via een torrent en die had het probleem niet. Daar kon ik op volle snelheid iets binnen harken. (prive tracker)
...

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lekker handig om een screenshot te tonen waarin je warez downloadt :P

Anyway, dit soort downloads zijn meestal door de server gelimiteerd in snelheid. Je krijgt dus gewoon het bestand niet sneller aangeleverd dan. Daarom kun je meerdere files tegelijk op 'volle' snelheid downloaden.
Je kunt beter even zoeken naar 1000mb.bin-bestanden. Deze staan over het algemeen op servers die bedoeld zijn voor snelheidstesten. Zoals je speedtest ook laat zien is de ruwe bandbreedte prima in orde.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:43
Volgens mij haal je ook MB en Mb door elkaar.
MB = Megabyte
Mb = Megabit

1 Megabyte = 8 Megabit.

Die 6,6 Megabyte per seconde in je screenshot is dus 52,8 Megabit per seconde.

Nog lang geen 400 Megabit per seconde, maar dat kan natuurlijk ook aan de server liggen waarvan je download. Als eventueel zelfs een bottleneck daartussen. Gezien jouw verhaal verwacht ik dat de server waarvan je download de snelheid limiteert. Daar kan je niet veel aan doen.

Maximaal kun je inderdaad een download manager gebruiken die meerdere stukken tegelijk download van de zelfde server.

Het hebben van een beetje geduld is overigens een schone zaak.

• sirmike
Room42 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:35:
Lekker handig om een screenshot te tonen waarin je warez downloadt :P

Anyway, dit soort downloads zijn meestal door de server gelimiteerd in snelheid. Je krijgt dus gewoon het bestand niet sneller aangeleverd dan. Daarom kun je meerdere files tegelijk op 'volle' snelheid downloaden.
Je kunt beter even zoeken naar 1000mb.bin-bestanden. Deze staan over het algemeen op servers die bedoeld zijn voor snelheidstesten. Zoals je speedtest ook laat zien is de ruwe bandbreedte prima in orde.
Inderdaad even weggehaald. Nee dit is een betaalde dienst die de snelheid aanhoud van je provider. Ongelimiteerde snelheid dus. Bovendien gebruikte ik een download manager waarbij ik dezelfde downloads pakte met deze betaalservice. Toen lukte het wel met de snelheid. Je kan namelijk de inloggegevens van de service in de manager knallen zodat hij direct de downloads pakt.

[ Voor 5% gewijzigd door sirmike op 06-02-2018 15:57 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als de aanbieder "Ongelimiteerde snelheid" aanbied wil dit zeggen dat je krijgt wat op dat moment bij hun beschikbaar is.Het lijkt me sterk dat ze een bepaalde snelheid garanderen.

Ik heb 400/40. Soms haal ik ook daadwerkelijk de 400 maar ook minder. Ligt er net aan waar je wat download.

• sirmike
Ik zal het nog eens uitleggen. De maximale snelheid van downloads haal ik wel als ik bijvoorbeeld 10 files van deze betaaldienst download. Dan kan ik ineens de volle snelheid benutten. Dan krijg ik 10 files die allen op 4mbps samen 40 maken. Dat is precies wat m'n abbo toelaat. Als ik 1 file download van deze service dan is de snelheid 4. De vraag is dus, waarom word de snelheid op 1 download niet 40, maar wel op 10. Terwijl hij op 10 dus blijkbaar wel de volle download snelheid behaald.

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dan limiteert de "dienst" elke afzonderlijke download tot max 40Mbit/s (4MByte/s)?

• sirmike
Starck schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:23:
Dan limiteert de "dienst" elke afzonderlijke download tot max 40Mbit/s (4MByte/s)?
Dat kunnen zij doen na dit een week terug nog niet van toepassing was?

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
sirmike schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:26:
[...]
Dat kunnen zij doen na dit een week terug nog niet van toepassing was?
Als jij een week lang van mijn server met 400Mbit zou downloaden, dan zou ik je ook gaan throttlen :)

Stel dat jouw file gehost word op een server met een 1Gbit connectie. Dan blijft er niet veel bandbreedte over voor andere gebruikers van de "dienst".

[ Voor 20% gewijzigd door Starck op 06-02-2018 16:32 ]

• sirmike
als ik er voor betaald moet dat niet uitmaken toch?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En als je eens hier een grote file van pakt, welke snelheden zie je dan?
http://speedtest.xs4all.net/files/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hebben we het hier over torrent download of NZB downloads of http downloads of ... ?

Bij NZB word x mbit per connectie gegeven. Dus het is dan even kijken was je max connecties is van de aanbieder en kijken met wel aantal je de volle snelheid haalt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gratis, betaald, altijd kan er een "cap" op zitten

NZBtjes, doen we hier gewoon op de volle 400mbit (*!)
Torrentjes hangen nogal af van de aanbieder :+ maar doorgaans trekken de linux iso's ook de lijn wel dicht..
alleen is dat in een opbouwende lijn..

single HTTP / FTP / HTTPS / FTPS transfer wisselt het gewoon enorm.. dat zijn eigenlijk altijd enkele connecties..

waar een torrentje tot 500 connecties mag bouwen.. mag SABNZBD 45 connecties openen.. de overige 5 die houd ik "vrij" voor spotwebupdates

Stack lijkt beperkt tot 40mbit per connectie... en er mogen max 5 data transfers naast elkaar :(

*! tenzij het extreem druk is op het Ziggo segment hier, maar goed als ik eens veel TBs wil binnen harken.. doet die er dan maar een keer wat langer over :)

[ Voor 87% gewijzigd door SMSfreakie op 06-02-2018 16:54 ]

404 Signature not found

• sirmike
Tsurany schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:37:
En als je eens hier een grote file van pakt, welke snelheden zie je dan?
http://speedtest.xs4all.net/files/
https://i.imgur.com/ReAjBPR.png

ongeveer dezelfde snelheid...
wat betekent dit?
geforce5_guy schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:44:
Hebben we het hier over torrent download of NZB downloads of http downloads of ... ?

Bij NZB word x mbit per connectie gegeven. Dus het is dan even kijken was je max connecties is van de aanbieder en kijken met wel aantal je de volle snelheid haalt.
Het gaat om gewone http downloads.

[ Voor 40% gewijzigd door sirmike op 06-02-2018 17:03 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sirmike schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:59:
[...]
https://i.imgur.com/ReAjBPR.png

ongeveer dezelfde snelheid...
wat betekent dit?
[...]
Dan zit er wel wat tussen, ja. Ik heb ook 400/40 van Ziggo en haal vanaf die xs4all-site 20-30MB/s. Heb je wellicht een VPN verbonden of scansoftware die je downloads scant? Wat doet je CPU op het moment van downloaden?

(Dit zijn slechts handvatten om je een richting te geven. Zoek a.u.b. verder dan dit. Geef zoveel mogelijk relevante info en testresultaten die je kunt geven om te kunnen helpen bij het vinden van het probleem ;))

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:38:
[...]

Dan zit er wel wat tussen, ja. Ik heb ook 400/40 van Ziggo en haal vanaf die xs4all-site 20-30MB/s. Heb je wellicht een VPN verbonden of scansoftware die je downloads scant? Wat doet je CPU op het moment van downloaden?

(Dit zijn slechts handvatten om je een richting te geven. Zoek a.u.b. verder dan dit. Geef zoveel mogelijk relevante info en testresultaten die je kunt geven om te kunnen helpen bij het vinden van het probleem ;))
ik heb net getest met de 10GB testfile (via wifi) en kwam op 35,2MB/s

mogelijk dat het op mn router nog net wat sneller gaat ;)

404 Signature not found

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Testen over Wifi geeft geen betrouwbare resultaten...
Heb je de mogelijkheid dit bekabeld te testen?

• sirmike
Room42 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:38:
[...]

Ik heb geen vpn verbonden. Ook scan ik de bestanden niet.
CPU doet dit tijdens een download https://i.imgur.com/eGf3ViA.png

Ik heb een nieuwe download manager geprobeerd freedownloadmanager (gratis op te pikken) en deze werkt prima op single downloads en meerdere downloads. Het is dat het probleem zich in de browsers bevinden lijkt het.
Ik heb ook de browsers eraf gegooid en opnieuw geinstalleerd, maar zelfde probleem.

De snelheden zijn bekabeld getest. Daar zit t probleem ook niet, omdat extern via bijvoorbeeld een torrent of een download manager deze problemen zich niet voordoen.

[ Voor 7% gewijzigd door sirmike op 06-02-2018 18:17 ]

• sirmike
Ik dacht misschien t probleem gevonden te hebben. Bij netwerk adapter opties stond in mn ethernet dit ingeschakeld 'killer bandwith control' ingeschakeld. Heb dit uitgevinkt, maar helaas geen effect.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Oh je hebt een "killer" netwerkkaart. Dat is inderdaad vragen om dit soort vage problemen.

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:42
Ik zou de software en drivers van je netwerkkaart van je computer verwijderen en de driver-only versie installeren: https://www.killernetwork.../category/other-downloads.
Ik heb ook zo'n netwerkkaart en al meer dan genoeg issues gehad. De driver-only versie werkt bij mij zonder enige issues.

• sirmike
djmaster329 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:45:
Ik zou de software en drivers van je netwerkkaart van je computer verwijderen en de driver-only versie installeren: https://www.killernetwork.../category/other-downloads.
Ik heb ook zo'n netwerkkaart en al meer dan genoeg issues gehad. De driver-only versie werkt bij mij zonder enige issues.
Gedaan. Helaas geen effect. de downloadsnelheid blijft steken op max 4.1MB/s op 1 download op die ene testpagina.

• djmaster329
sirmike schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:42:
[...]

Gedaan. Helaas geen effect. de downloadsnelheid blijft steken op max 4.1MB/s op 1 download op die ene testpagina.
Dat is jammer. Ik zou het volgende eens proberen:

Klik rechts op Start en kies voor Opdrachtprompt (administrator) of Windows PowerShell (Admin), afhankelijk van welke van de twee je ziet.
Voer onderstaande commando's in deze volgorde uit (druk op enter na ieder commando)
  1. netsh winsock reset
  2. netsh int ip reset
  3. ipconfig /release
  4. ipconfig /renew
  5. ipconfig /flushdns
Dan even rebooten en kijken of het beter is :)

• sirmike
djmaster329 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:51:
[...]

Dat is jammer. Ik zou het volgende eens proberen:

Klik rechts op Start en kies voor Opdrachtprompt (administrator) of Windows PowerShell (Admin), afhankelijk van welke van de twee je ziet.
Voer onderstaande commando's in deze volgorde uit (druk op enter na ieder commando)
  1. netsh winsock reset
  2. netsh int ip reset
  3. ipconfig /release
  4. ipconfig /renew
  5. ipconfig /flushdns
Dan even rebooten en kijken of het beter is :)
Mocht ook helaas niet baten:(

• djmaster329
Heb je al eens je modem opnieuw opgestart? Even de stekker eruit en ~5 minuten later weer erin.

Heb je misschien nog een andere computer/laptop ter beschikking? Probeer daar hetzelfde met de kabel.

Hoe ziet je CPU/RAM gebruik eruit als je zo'n file aan het downloaden bent?

Zet ook eens je antivirus, anti malware en firewall uit en kijk of het dan beter is.

• sirmike
djmaster329 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:14:
Heb je al eens je modem opnieuw opgestart? Even de stekker eruit en ~5 minuten later weer erin.

Heb je misschien nog een andere computer/laptop ter beschikking? Probeer daar hetzelfde met de kabel.

Hoe ziet je CPU/RAM gebruik eruit als je zo'n file aan het downloaden bent?

Zet ook eens je antivirus, anti malware en firewall uit en kijk of het dan beter is.
Het modem idd al meerdere malen eruit gehaald en er in gezet. Het probleem speelt zich alleen voor in browsers.
de cpu/ram gebruik staat een foto van eerder in dit forum.
anti virus al vaker uitgezet en ook windows firewall.:(
het probleem speelt zich alleen voor in de browsers. Ik gebruik een externe download manager om de downloads op te pikken en daar lukt het wel. Torrents geen probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door sirmike op 06-02-2018 20:34 ]

• djmaster329
Mijn opties beginnen een beetje op te raken ben ik bang.

Probeer het volgende commando nog even in opdrachtprompt/powershell als administrator:
netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled

Doe hierna nog even een herstart van de computer.

• sirmike
djmaster329 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:44:
Mijn opties beginnen een beetje op te raken ben ik bang.

Probeer het volgende commando nog even in opdrachtprompt/powershell als administrator:
netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled

Doe hierna nog even een herstart van de computer.
Ook dat had geen effect op iets... als je niks meer hebt wil ik je toch bedanken voor de geboden opties. Ik heb inmiddels een forum ingeschakeld die aan de hand van logs kan kijken of er misschien iets blokkeert of misschien een virus, adware malware of wat dan ook kan zien...

• sirmike
Daar hulp niet heeft mogen baten zal ik de pc opnieuw installeren. Hopelijk werkt dit.

De nieuwe install heeft geholpen en het werkt weer prima.

[ Voor 26% gewijzigd door sirmike op 07-02-2018 22:14 ]

Pagina: 1