WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface
Verwijderd
Quote van een HP-UX programmeur:
Je kan het als firewall of router of webserver gebruiken, veel meer nut zie ik niet in HP-UX voor thuis...Linux is op bijna alle punten superieur aan HP-UX. HP-UX kun je hoogstens als high-load server gebruiken voor HP-UX specifieke applicaties.
Misschien is er wel een Linux port voor beschikbaar.. Of schrijf er een !!
Nothing is a problem once you've debugged the code
linux ports worden wel ontwikkeld maar schijnt ontzettend kut te zijn voor PA-RISC...niet iets wat ik even doe ofzo...
WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface
Thuis heb ik er geen staan (Zou niet weten wat ik er mee zou willen thuis) maar hier op mijn werk staan er een stuk of 20.
Sowieso zijn HP-UX workstatsions brak, omdat de xwindows variant welke erop staat (CDE) gewoon brak is. Linux is dan inderdaad een beter alternatief.
Dingen waar een HP-UX wel leuk voor zijn (en snel/stabiel in zijn) zijn voornamelijk database taken (Oracle, Informix, C/D-Isam, etc).
Moderne HP-UX machines worden meestal ook gebruikt voor ERP pakketen e.d.'
Linux op PA-Risc kan inderdaad, alleen is de installatie ervan redelijk tricky. Tevens kun je een heleboel leuke software (Xfree e.d.) niet of niet fatsoenlijk aan de praat kijgen op linux op een PA-Risc.
Sowieso zijn HP-UX workstatsions brak, omdat de xwindows variant welke erop staat (CDE) gewoon brak is. Linux is dan inderdaad een beter alternatief.
Dingen waar een HP-UX wel leuk voor zijn (en snel/stabiel in zijn) zijn voornamelijk database taken (Oracle, Informix, C/D-Isam, etc).
Moderne HP-UX machines worden meestal ook gebruikt voor ERP pakketen e.d.'
Linux op PA-Risc kan inderdaad, alleen is de installatie ervan redelijk tricky. Tevens kun je een heleboel leuke software (Xfree e.d.) niet of niet fatsoenlijk aan de praat kijgen op linux op een PA-Risc.
CDE is toch een WindowmanagerOp vrijdag 13 juli 2001 18:37 schreef RedRoon het volgende:
...
...
Inderdaad. De X-Windows is precies hetzelfde. Dus Linux is daar niks beter in ofzo, je kan immers ook KDE of Gnome of whatever op een HP-UX installeren.Op vrijdag 13 juli 2001 18:52 schreef marcelk het volgende:
[..]
CDE is toch een Windowmanager
X-Window hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn. Ik denk niet dat HP XFree86 gebruikt als zijn implemnetatie van het X-Window systeem. het kan wel, maar ik geloof er niks van. PA-Risc is inderdaad niet echt dat je zegt van een goed ondersteunde processor (hoewel ie wel zeer goed is). In principe kan het wel door wat basisspullen te compileren voor die architectuur op een ander systeem, daar een diskette van maken en vervolgens de compiler static compileren op een andere bak voor PA-risc etc... Dan ben je dus eigenlijk met een soort LFS bezig
[deze advertentieruimte is te koop]
Common Desktop Environment.Op vrijdag 13 juli 2001 18:52 schreef marcelk het volgende:
CDE is toch een Windowmanager
Je kunt Debian draaien op zo'n PA-Risc systeem. Zie voor meer informatie www.debian.org/ports/hppa/
Een andere bron van informatie is www.parisc-linux.org , waar onder andere een install-howto staat. Het project wordt misschien als officieel ondersteunde port gezien bij de volgende release van Debian ('woody'). Mocht je op deze sites niet vinden wat je zoekt, dan zal HP zelf ook wel wat op de site hebben staan, want ze hebben zelf meegewerkt aan de ontwikkeling van de port. Voor zover ik kan zien is de port ook al vrij ver, X 4.0.3 werkt nu (ik neem aan dat ze XFree86 bedoelen), gcc-3.0 ook, dus ze zijn in ieder geval actief aan het ontwikkelen. Succes ermee!
Een andere bron van informatie is www.parisc-linux.org , waar onder andere een install-howto staat. Het project wordt misschien als officieel ondersteunde port gezien bij de volgende release van Debian ('woody'). Mocht je op deze sites niet vinden wat je zoekt, dan zal HP zelf ook wel wat op de site hebben staan, want ze hebben zelf meegewerkt aan de ontwikkeling van de port. Voor zover ik kan zien is de port ook al vrij ver, X 4.0.3 werkt nu (ik neem aan dat ze XFree86 bedoelen), gcc-3.0 ook, dus ze zijn in ieder geval actief aan het ontwikkelen. Succes ermee!
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Probeer het eens zou ik zeggen.....Kan je nu alvast zeggen dat het op het moment nog een hoop werk is om KDE, Gnome en Windowmaker er op te laten werken.Op vrijdag 13 juli 2001 18:58 schreef RickJansen het volgende:
[..]
Inderdaad. De X-Windows is precies hetzelfde. Dus Linux is daar niks beter in ofzo, je kan immers ook KDE of Gnome of whatever op een HP-UX installeren.
Sowieso zou ik dan eerst eens upgraden naar HP-UX 11, want 10.20 is redelijk verouderd.
De X server onder HP-UX is kwalitatief minder als Xfree. Dit komt vooral omdat dit voor HP niet de hoofdmarkt meer is. HP wil zijn Unix platform echt in de markt zetten als server platform (database en internet toepassingen).
Volgens mij is er sinds HP-UX 10.x bijna niks meer veranderd/verbeterd aan de xserver (ik kan de verschillen in ieder geval niet vinden).
Het enigste waarvoor ik X nog gebruik is voor Glance (performance tool). Voor de rest alles lekker op de prompt.
Tevens word CDE niet alleen bij HP-UX gebruikt, maar ook door AIX en Solaris (vooral de intel variant zie je hier vaak mee).
mmmz ff upgraden naar 11.00 gaat niet lukken denk ik, HPUX is niet iets wat je ff ergens download, van 10.20 heb ik wel de originele cd's maar geen licentiepapieren oid.
en Linux loopt helaas niet op deze CPU
jammer allemaal, maar wel bedankt voor jullie reply's
en Linux loopt helaas niet op deze CPU
jammer allemaal, maar wel bedankt voor jullie reply's
Pagina: 1