Lightroom upgrade B85M - G3420 - 8Gb ddr3 - ssd

Pagina: 1
Acties:

• Jon156
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 15:46
Ik zoek een?
Processor, videokaart en/of geheugen

Wat is je budget?
200-300

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Onderstaande systeem zou ik graag upgraden om lightroom beter te laten draaien.
Ik heb dit toen gebouwd als budget systeem met het idee om later processor, geheugen en videkaart te kunnen upgraden
- Er zit nu een 120Gb ssd in, en ik moet zeggen dat deze ver vol staat, in hoe verre beïnvloedt dit de prestaties?
- De processor zou ik kunnen upgraden, eventueel in combinatie met een aparte videokaart, hoeveel nut heeft dit voor lightroom? En welke videokaart zou hiervoor geschikt zijn?
- Er zit nu 2x4Gb ram in, is het raadzaam om er nog 2x4gb bij te zetten?
- Of kan ik deze ideeën beter allemaal laten varen en een nieuw moederbord kopen, zodat ik een nieuwere processor en ddr4 ram kan plaatsen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 102,90€ 102,90
1ASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon MA-M1000€ 39,95€ 39,95
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8€ 71,50€ 71,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 151,25€ 151,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,60

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:19

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Ik zou de processor vervangen door een intel i5 4690 of 4440. Ik vraag me af of je niet te weinig opslag hebt met die ssd anders kun je beter een 512 GB exemplaar kopen.

• sjappiepk
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-01 10:44
Ik ben niet heel bekend met lightroom zelf, echter weet ik dat andere programma's van Adobe een Scratch disk hebben op een zelf aangewezen schijf, in dit geval de C. Hier zet hij tijdelijke data van je project neer, als je SSD dus volledig vol zit is het wel handig om er eentje bij te kopen, dan kan je alles op je huidige C schijf behouden, en de scratch disk op de "D" schijf plaatsen. Verder is inderdaad een processor upgrade wel handig. Een nieuwere Nvidia GPU kan ook zeker helpen, d.m.v. GPU Acceleratie, bijvoorbeeld een 1050TI.
Ik zie nu zelf in de pricewatch dat deze helaas ook enorm duur geworden zijn de laatste maanden. Een GTX 970 gaat hem denk ik niet worden met je voeding (225W). Van de GTX 960 worden er niet veel aangeboden op V&A.

Door de hoge GPU prijs zal je budget snel vast zitten. Je zou dus nu iets meer kunnen besteden door zowel de CPU, GPU als ook de HDD/SSD uit te breiden of nu de CPU en HDD/SSD te doen en wanneer de GPU prijzen hopelijk weer wat lager zijn een GPU aan te schaffen.

I5-4570/I5-4790 = +- €90
GTX 1050TI = +- €195 - pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC
Seagate Firecuda 1TB - €70 pricewatch: Seagate FireCuda (3,5"), 1TB
of
Crucial MX500 2,5" 250GB - €82 pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

• Jon156
Bedankt voor de tips alvast.

Ik heb d.m.v. schijfopruiming mijn c al een stukje leeg kunnen krijgen, daar is nu ongeveer 10% vrij, en dat scheelt al heel veel.
Ik heb er nog 2 harde schijven in zitten, dus de overige data staat daar gewoon op, of op mijn nas, dus de c is echt alleen maar voor windows, daarom vind ik het wel een beetje raar dat die 120Gb elke keer volloopt.
En dan gebruik ik mijn ssd nog niet eens waar die eigenlijk voor bedoeld was, namelijk de foto's waar ik aan aan het werken ben opslaan.

Over videokaarten i.c.m. lightroom heb ik al het een en ander gelezen, en het schijnt dat je, om de hardware acceleratie te kunnen gebruiken een zo nieuw mogelijke gpu nodig hebt.
Aan de andere kant lees ik ook verhalen dat de hardware acceleratie weinig winst geeft, en soms zelfs de prestaties negatief beïnvloedt.
De interne graphics van mijn processor lopen ook wel eens vast (Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld), ik heb daar nog geen oorzaak voor kunnen vinden, dit gebeurt sporadisch bij lightroom, soms bij google maps en regelmatig bij facebook spelletjes. Kan dat een driver probleem zijn, of is dat al een kwestie van te licht voor de taak?

Voor de processor schijnt het zo te zijn dat lightroom vooral voordeel ondervindt bij een zo hoog mogelijke kloksnelheid. Al lees ik op andere plaatsen weer dat het aantal cores ook invloed heeft (sorry ik heb nu even geen bronnen bij de hand)

Verwijderd

GPU accelaratie stelt niet veel voor, tenzij je vaak hele grote batches processed is het simpelweg niet noemenswaardig. Ik merk in het normale gebruik nauwelijks tot geen verschil. (msi h81m-p33, i5-4670, 8GB en GTX 760).

Ik begon met 4GB een HDD en een Pentium in dit systeem. De upgrade naar SSD, 8GB geheugen (swap) en i5 bracht wel merkbare voordelen. Maar wel component daar verantwoordelijk was durf ik je niet te zeggen.

• Jon156
Het is goed om te weten dat gpu acceleratie niet veel voorstelt.
Zoals jij je systeem hebt opgebouwd, zo is het bij mij ook ongeveer, afgezien van de videokaart.

Een ssd en 8gb heb ik al, maar nog geen i5 en aparte videokaart.
Voor de processor zit ik te kijken naar een 2e handse 4690(K), zou dat wat zijn, of is het sowieso niet aan te raden om een processor 2e hands te kopen?

Bij al die videokaarten zie ik gelijk van die grote fans zitten, ik snap dat ze koeling nodig hebben, maar momenteel is mijn systeem nog redelijk stil, en dat zou ik eigenlijk graag zo houden, of gaan die fans alleen bij hoge belasting lawaai maken?
Zou voor mij een GTX 760 ook uitkomst bieden?
Ik zie dat die 2e hands aardig betaalbaar zijn.

• Jon156
Ik heb via deze site een -I5 4690 gekocht voor een mooie prijs, en dat is al een hele verbetering.
Van een kennis kan ik nog een videokaart proberen/lenen/overnemen, maar ik weet niet precies welk type.
Pagina: 1