Afvoer aanpassen: hoe/waar afzagen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43
In de badkamer van mijn huis komt uit de muur een afvoerbuis vanaf de zolder zetten. Via 2 elleboogjes sloot deze aan op de oude gietijzeren afvoer, onder het bad.
Public
Afvoer badkamer
Afvoer 1Afvoer 2

Nu moet er op dezelfde plaats een grote douchebak komen, en zitten de elleboogjes te hoog boven de vloer (tot 20 cm, ik zou het onder de 10 willen krijgen). Ik wil dus eigenlijk met 2x 45 graden en een stukje recht een veel lagere bocht gaan maken. Maar hoe ga ik dat doen?
• Als ik de bovenste elleboog afzaag bij het beton van de muur, dan kan ik er geen nieuwe mof meer omheen lijmen, want dan loopt het leidingeinde gelijk aan het beton.
• Als ik onderaan de mof van de bovenste elleboog zaag, dan krijg ik daar volgens mij niks meer op aangesloten. Toch? Of is er iets dat nog weer om een mof heen past?
• Stuk beton rondom de verticale pijp uithakken: dat gaat een rampenplan worden, met het risico dat de leiding beschadigt.

Vervangen van de hele (verticale) leiding is uitgesloten: deze is ruim 2,5m lang en zit diep in de betonnen muur verwerkt. Die krijg je er nooit meer uit, laat staan een nieuwe er in. Buis & elleboogjes zijn 40mm.

Tot slot wil ik de verbinding graag zo groot mogelijk houden, om niet op afvoercapaciteit in te leveren.

Iemand een goede tip?

Zo scherp als een voetbal!

Beste antwoord (via Reptile209 op 16-02-2018 23:58)

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-01 13:56
Je kan proberen om met een kleine houtbeitel en een hamer de bovenste elleboog van de leiding af te bikken. Meestal werkt dat wel. En anders zijn er vast ook wel speciale verlengstukken te vinden die bijvoorbeeld aan de binnenkant van je oude leiding passen.

Alle reacties

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik zou toch voor het beton weghakken gaan, ik zie zo geen andere mogelijkheid om iets aan te sluiten.

Maar wat een ....zooi dat dat zo zit zeg...

Gruwelijk gejatte Icoon!

• koen3950
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-02 20:38
ben je zeker dat de moffen vastgelijmd zitten? Ik heb er vergelijkbare en die zitten gewoon dicht met een dichting. Kan je zo uit elkaar trekken (na verloop van tijd wellicht met enige kracht) ...

Indien toch verlijmd: stukje beton wegkappen. Hoeft maar een paar cm te zijn.

Acties:
  • Beste antwoord

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-01 13:56
Je kan proberen om met een kleine houtbeitel en een hamer de bovenste elleboog van de leiding af te bikken. Meestal werkt dat wel. En anders zijn er vast ook wel speciale verlengstukken te vinden die bijvoorbeeld aan de binnenkant van je oude leiding passen.

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

meddle

:o

Als het verlijmd is zou je kunnen proberen het voorzichtig op te warmen met een heteluchtpistool tot ~100C en het los te wrikken (gebruik evt een goedkope thermocouple oid om de temperatuur in de gaten te houden). Pas wel op als je dit doet, want als je ABS te heet maakt kan het gaan vervormen (vanaf 110C) en dan moet je zeker de muur weghakken.

specs PC

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:52
je kan proberen om de lijmverbinding voorzichtig los te krijgen met een brandertje.

Maar zorg dat je er zeker van bent dat het straks weer goed vast zit... een lekkage wil je daar niet hebben...

Verwijderd

Als het gelijmt is, onder de mof afzagen en de mof inzagen (met los ijzerzaagblad bijvoorbeeld), zodat de spanning eraf is dan voorzichtig met hamer en beitel/platte schroevendraaier de mof los tikken.

Er bestaan ook krimpmoffen, die zou je over de mof kunnen schuiven samen met meegeleverd rubber en dan de mof verwarmen zodat ie strak om het rubber krimpt. Die zijn eigenlijk om PVC op een gietijzeren standleiding aan te sluiten.
Maar als het hele zaakje achter/onder tegels/bad/douche komt, zou ik een "normale" verbinding maken. (Als dat maar enigszins mogelijk is)
dj1982 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:44:
En anders zijn er vast ook wel speciale verlengstukken te vinden die bijvoorbeeld aan de binnenkant van je oude leiding passen.
Onderaan een standleiding iets in de buis doen is (vaak) vragen om lekkage.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 15:50 ]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 21:44
Ik zou het ook proberen met warmte, idd in de gaten houden met een (laser) thermometer. Langzaam beginnen met een hetelucht pistool op flinke afstand en dan steeds iets dichterbij. Beetje wrikken om te kijken of de lijm al los komt.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Is het gelijmd?

gewoon de brander erop zetten en loswrikken. dan kan je er gewoon een nieuwe mof oplijmen.

kan over het algemeen best wat hebben. andere optie is hakken maar ik denk dat je daar niet blij van wordt...

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Reptile209
Ik ga inderdaad maar een voorzichtig proberen te verwarmen en wrikken. Als dat niet lijkt te werken, dan voorzichtig de mof in de lengte doorzagen en proberen van de pijp te peuteren. Hakken is de aller-aller-laatste optie :D.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02-2025

Consigliere

Engineer

Evink schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:06:
je kan proberen om de lijmverbinding voorzichtig los te krijgen met een brandertje.

Maar zorg dat je er zeker van bent dat het straks weer goed vast zit... een lekkage wil je daar niet hebben...
De brander op pvc / abs krijg je giftige dampen die vrijkomen ( kanker verwekkend ).

@Reptile209 Die douche die er komt. Als dat een stort douche regen douche of een multi jet douche word. Ben ik bang dat je leiding te klein is die je nu op de foto hebt laten zien. De oplossing die ze gecreeerd hebben destijds is niet ju van het en ga je met 2 x 45graden bochten ook niet oplossen.

Beste optie: Vloer en muur stuk vrijhakken en kijken hoe de leiding verder loopt.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:52
Consigliere schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:49:
[...]

De brander op pvc / abs krijg je giftige dampen die vrijkomen ( kanker verwekkend ).
Je moet het ook niet in de hens steken maar enkel verwarmen ;)

Als ik het goed begrijp is de te bewerken afvoer niet van de douche zelf maar van de bovenverdieping (condensafvoer CV?) dan is 40mm meer dan voldoende.
De douche daarentegen zal inderdaad minimaal met 50mm aangesloten moeten worden.

• Reptile209
Evink schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:07:
[...]

Als ik het goed begrijp is de te bewerken afvoer niet van de douche zelf maar van de bovenverdieping (condensafvoer CV?) dan is 40mm meer dan voldoende.
De douche daarentegen zal inderdaad minimaal met 50mm aangesloten moeten worden.
@Consigliere Wat hierboven staat klopt: deze afvoer is van de CV en komt toevallig bij de douche uit.

Allemaal alvast bedankt voor het meedenken. Duurt even een paar dagen voordat ik er mee aan de slag kan, maar ik laat wel even weten hoe het is afgelopen ;).

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 18:31

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als je direct verticaal boven de leiding toegang ertoe hebt en de leiding is alleen de afvoer van de CV en niet ook nog een ontluchting, zou je ook kunnen proberen om een 32mm buis door de leiding te duwen. Dat is voldoende voor afvoer van de CV. En dan heb je kleinere bochten en lekker nieuw materiaal.

Waarom? Omdat het kan!!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02-2025

Consigliere

Engineer

Evink schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:07:
[...]
:9

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• Reptile209
Public
Publieke map
LeidingAfvoer los

Ging uiteindelijk verrassend makkelijk: elleboog een stukje ingezaagd, de boel een beetje verwarmd en toen met een beitel gaan tikken. Binnen 5 minuten had ik de boel netjes los (wat waarschijnlijk ook betekent dat het redelijk kut vast zat :D). Heb daarna nog geprobeerd om wat meer ruimte te maken om de nieuwe aansluiting straks te verlijmen, maar dat was een hoop moeite voor weinig resultaat. F*cking hard beton. Maar volgens mij gaat het zo wel lukken!

Bedankt voor het meedenken iig!

Pagina: 1