Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe desktop gekocht - 5 piepjes bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Afgelopen weekend heeft mijn oude desktop de geest gegeven. Ben naar de Media Markt gegaan om een nieuw systeem te kopen. Ik heb niet veel nodig, en op het moment weinig budget, dus heb een simpele Medion gekocht.

Bij de eerste keer aanzetten (en tevens bij alle andere keren aanzetten of opnieuw opstarten) hoor ik 5 korte piepjes. Het ding functioneert verder gewoon prima. Heb het geheugen eens in het andere slot geprikt, maar het blijft.

Bij nazoeken blijkt dat er waarschijnlijk iets met het moederbord / de processor aan de hand zou zijn. Mijn vraag is, kan dit inderdaad kloppen en kan ik eventueel zelf nog iets proberen om het op te lossen?

Tweede vraag. Ik heb mijn eigen SSD erin gebouwd (niet vanaf het begin, maar later) en heb de originele schijf leeggegooid om die als data schijf te gebruiken. Mocht ik terug moeten naar de winkel, kunnen zij er dan een probleem van maken?

PS. Ik weet dat ik gewoon gelijk terug had moeten gaan naar de winkel, dus die discussie hoeven we niet aan te gaan :P

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-02-2018 12:21)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Van die schijf gaan ze geen enkel probleem maken. Mijn ervaring is zelfs dat ze sowieso een HDD helemaal leeg gooien / fabrieksherstel doen voordat ze er uberhaupt aan beginnen. Schijf terugplaatsen, SSD eruit, schone installatie erop (voordat je een wijsneus krijgt die constateert dat de piepjes komen door een gebrek aan OS), terugbrengen.

[ Voor 17% gewijzigd door Nat-Water op 06-02-2018 11:48 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:34:
PS. Ik weet dat ik gewoon gelijk terug had moeten gaan naar de winkel, dus die discussie hoeven we niet aan te gaan :P
Je kunt toch nog steeds terug naar de winkel?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar ik bedoel dat ik gelijk terug had moeten gaan, en niet na het installeren van mijn eigen SSD en het leeggooien van de originele HDD. Omdat ik ook heb gevraagd of de Media Markt daar moeilijk over zal gaan doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 10:43 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:43:
Omdat ik ook heb gevraagd of de Media Markt daar moeilijk over zal gaan doen.
Waarom vraag je dat niet aan de Mediamarkt? Da's de enige partij die dat met zekerheid kan zeggen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • Beste antwoord

• Nat-Water
Van die schijf gaan ze geen enkel probleem maken. Mijn ervaring is zelfs dat ze sowieso een HDD helemaal leeg gooien / fabrieksherstel doen voordat ze er uberhaupt aan beginnen. Schijf terugplaatsen, SSD eruit, schone installatie erop (voordat je een wijsneus krijgt die constateert dat de piepjes komen door een gebrek aan OS), terugbrengen.

[ Voor 17% gewijzigd door Nat-Water op 06-02-2018 11:48 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Verwijderd

Topicstarter
Precies, dat was ik sowieso al van plan, en dat ga ik dan ook maar doen. Maar wellicht had er iemand ervaring mee dat ze eventueel moeilijk zouden kunnen gaan doen daarover. Dus wilde ik het even hier checken alvorens ik dat daar ging voorleggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Wilde toch nog even een update geven, aangezien ik het topic ben gestart en dus ook de "uitkomst" wil posten. Uiteindelijk heb ik het cmos batterijtje vervangen, dit bleek niet te helpen.

Toen heb ik de cpu fan ergens anders op aangesloten, op de "system fan" omdat ik dacht dat die wellicht de piepjes veroorzaakte, maar ook dit bleek niet te helpen. Geheugen nog eens omgezet naar het andere slot, hielp ook niet. Een videokaart erin gezet, hielp ook niet. Ook eens alle harde schijven en de dvd speler losgekoppeld, bleek ook niet te helpen.

Ik denk, ik ga nu een bios update doen, en als dat niet zou helpen dan had ik de cpu eens opnieuw erin gezet, ik had al koelpasta gehaald. Maar toen ik hem opstartte om de bios update te gaan doen, waren de piepjes weg. Dus wat het nou uiteindelijk geweest is, geen idee. Zal wellicht toch iets met het cmos batterijtje te maken gehad kunnen hebben, wie weet.

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:55
Die 5 piepjes die je hoort worden ook wel beep-codes genoemd. Deze codes hebben een betekenis die op te zoeken is. Bij een zelfbouw PC staan de codes in het boekje wat bij het moederbord zit. Hoe dat zit bij Medion computers zou ik niet weten.

Mogelijk is er iets in de handleiding te vinden en anders op het internet?

• Nat-Water
Kan je wel even de CPU fan weer terug aansluiten op de desbetreffende aansluiting daarvoor? System fan is bedoeld om de fans aan te sturen die de kast koelen - niet de CPU.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Wel veel handelingen voor een gloednieuwe kant en klare pc, had dat zelf niet gedaan en sneller m'n garantie geclaimd, voor dat ze daar van af zien omdat je zelf hebt lopen rommelen. Toevallig heb je het nu verholpen maar het had ook even goed niet verholpen kunnen worden.

Bios update kan trouwens bij nieuwe moederborden die net uit zijn soms wel meerwaarde gegeven om sowieso te flashen. Moet je wel even in de Changelog van de bios update of er iets nuttigs bij zit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:37:
Kan je wel even de CPU fan weer terug aansluiten op de desbetreffende aansluiting daarvoor? System fan is bedoeld om de fans aan te sturen die de kast koelen - niet de CPU.
Ja had ik gedaan inderdaad :)

En ben er nu achter wat het daadwerkelijk was. Zodra ik mijn eigen grafische kaart eruit haal, dan piept ie.
Niets ernstigs verder dus.
MsG schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:00:
Wel veel handelingen voor een gloednieuwe kant en klare pc, had dat zelf niet gedaan en sneller m'n garantie geclaimd, voor dat ze daar van af zien omdat je zelf hebt lopen rommelen. Toevallig heb je het nu verholpen maar het had ook even goed niet verholpen kunnen worden.
Ja dan was ik teruggegaan. Heb verders niets geks gedaan gelukkig.

Verwijderd

Ik heb sinds een week ook een nieuwe Medion en heb ook de 5 piepjes.
Dit is alleen als ik de monitor nog uit heb staan en de PC opstart.
Als ik eerst de monitor aanzet en dan de PC zijn de piepjes er niet.
Dit is met de display-kabel.
Zal het binnenkort ook eens testen met de HDMI-kabel.
Pagina: 1