Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik.heijink
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-07 10:10
Mijn vraag
Mijn pc crasht bij het opstarten. er is een boot maar daarna bijna meteen zwart scherm en kan niks meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik draai windows 10. met updates standaard aan dus staat op de nieuwste versie.

CPU:Ryzen 1600 (geen overclock)
Mobo: Asus prime b350 PLUS
RAM:Hyper x fury 2600mhz ( draait op non xmp, 2133 mhz omdat het instabiel was op hogere snelheden)
GPU: r9 290x met waterkoeling (geen overclock)
SSD(128gb) met windows en een harddrive voor games

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

na het bouwen van de pc was er 1 maal een boot. daarna een lange troubleshoot sessie :( waarbij ik de videokaart vermoede. het bleek achteraf gewoon het werkgeheugen te zijn dat onstabiel was met ryzen op 2600mhz. heb het toen na een aantal pogingen net snel genoeg weten aan te passen in de BIOS. sindsdien in maanden geen problemen meer mee gehad.
Echter heb ik bij het uitzetten perongeluk op opnieuwopstarten gedrukt.. vervolgens mijn powerknop maar ongeduldig 7sec ingehouden. een beetje haast was gebaat. 8)7
Daarna heb ik er niet meer goed mee kunnen werken omdat hij crasht. In de BIOS staat Ram nog altijd op 2133 mhz.
In safemode kon ik wel in windows komen. Heb hem toen 2uur laten staan en geen crash. Ik weet nu niet waar het aan kan liggen? iemand ideen?

PS: ik durf het niet aan om de BIOS te flashen, 1x gedaan en het bord was bricked..