:C schijf vrijwel vol, maar niet te achterhalen waarmee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 950613

Topicstarter
Mijn vraag
Van Windows kreeg ik vandaag de melding dat mijn laptop aardig volt begint te raken. Dit is vreemd, aangezien ik er vrijwel geen bestanden op heb staan. Mijn laptop, een 13-d120nd van HP, beschikt over een 128gb interne SSD welke vanaf de fabriek er standaard in zit.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/im5o9g.jpg

Zoals te zien op bovenstaande screenshot, zijn volgens Windows alle mappen op de C schijf samen, inclusief verborgen mappen, 46,1 GB. Wanneer ik kijk hoeveel GB er volgens Windows nog beschikbaar is, zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/6xx9qw.jpg

Mijn vraag luidt dan ook: Hoe kan het dat alle gegevens op de C schijf van minder grote omvang zijn dan wat er totaal in gebruik is op de C schijf? En mocht dit te verklaren zijn, hoe kan ik ervoor zorgen dat er meer ruimte vrij komt op de hardeschijf? CC cleaner en mini partition wizard geven net als Windows aan dat de schijf voor 89GB vol zit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zoals bovenstaand vermeld een 13-D120nd van HP
Windows 10
Verder weinig software

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de hardeschijf gedefragmenteerd (wat al ingesteld stond op automatisch)
Updates gedraaid
Overbodige bestanden weggegooid
CC cleaner gedraaid
Cleaner van Windows gedraaid
Fora afgezocht voor een mogelijke oplossing

Beste antwoord (via Anoniem: 950613 op 05-02-2018 21:57)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:45

BCC

Treesize zegt toch netjes 35GB in c:\system volume information ?
Daar zitten al je Windows restorepoints ed. Schijfopruiming al geprobeerd of system restore uit een aan gezet?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Treesize misschien even proberen, die kan je precies laten zien waar/hoeveel data ergens zit.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-05 08:09
of windirstat

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/15r1cee.jpg
Bovenstaand is een screenshot van treesize gerund als administrator. Ook hier wordt er voor de overige GB's (voor zover ik hier kan vinden) geen verklaring gegeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Onderstaand ook nog de grafiek van Windirstat, waar ik tevens niet wijzer uit wordt..
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/35mjvv9.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:52

MsG

Forumzwerver

Zet je verborgen systeembestanden eens aan in maptopties. Dus niet alleen verborgen bestanden, maar ook de systeembestanden. Dan zul je hyberfil.sys en pagefile.sys ook wel zien waarschijnlijk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:45

BCC

Treesize zegt toch netjes 35GB in c:\system volume information ?
Daar zitten al je Windows restorepoints ed. Schijfopruiming al geprobeerd of system restore uit een aan gezet?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@BCC

Ik zie het nu staan inderdaad! De standaard schijfopruiming welke te vinden is onder eigenschappen van de C schijf, heeft niet gewerkt. Enig idee hoe ik de oude restore points kan verwijderen? En is er een mogelijkheid om de laatste te behouden? Voor Windows 7 heb ik dit wel kunnen vinden, maar voor Windows 10 is het mij enigzins onduidelijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:00
Anoniem: 950613 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:00:
@BCC

Ik zie het nu staan inderdaad! De standaard schijfopruiming welke te vinden is onder eigenschappen van de C schijf, heeft niet gewerkt. Enig idee hoe ik de oude restore points kan verwijderen? En is er een mogelijkheid om de laatste te behouden? Voor Windows 7 heb ik dit wel kunnen vinden, maar voor Windows 10 is het mij enigzins onduidelijk..
Als je als Admin bent ingelogd staat er bij schijfopruiming ook 'systeembestanden opruimen', hier ben je naar op zoek ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:47

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Geniaal forum hier! Zat al een tijdje te klooien met een volrakende bootschijf van 100Gig, waar maar 20 gig overbleef. 12 gig slaapstand, 6 gig codemasters van spellen die niet meer op mn pc staan en 5 gig herstelbestanden.
Dit was ook al na alle andere bovenstaande trucjes.
Niet slecht voor 10 min werk en upvotes voor @ScrooLoose en @MsG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:32
zo ga ik ernaar toe:
via rechtsklik op Deze PC, eigenschappen, -> geavanceerde systeeminstellingen, tabblad systeembeveiliging: daar kan je alles van systeemherstel configureren, zoals hoeveel schijfruimte je maximaal wil toekennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:23
Anoniem: 950613 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:00:
@BCC

Met CCleaner, die heeft daar een tabje voor.

Maar ik zie niet veel geks in de de Treesize rapporten. Allemaal vrij gemiddeld.
Wat je kan doen is de maximumgrootte van System Recovery en de Prullenbak verminderen. (beide zitten in System Volume Information)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is gelukt, bedankt allemaal voor de hulp! Ik heb de grootte teruggezet, waardoor hij minder ruimte reserveert voor het herstelpunt en daarmee is het probleem opgelost.
Pagina: 1