Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafrienzy
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-09-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc wil ik gaan gebruiken voor (casual) gaming, maar uiteraard wil ik dan wel de betere games ook kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Alhoewel ik niet perse vast zit aan een prijs, is het uiteraard altijd gewenst om zo min mogelijk kwijt te zijn.
Daarentegen wil ik ook geen lowbudget-pc

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik de volgende onderdelen waarvan ik denk dat ze goed genoeg zijn om te blijven:
- Moederbord: ASRock 870 Extreme3
- CPU: AMD Phenom II X6 1090T (6core 3.2Ghz)
- CPU Cooler: Scythe Mugen 2 Revision B
- RAM: HyperX 16 GB DDR3L-1600 set (recent geupdate)
- Voeding: Cooler Master Silent Pro M700

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De volgende onderdelen zijn zeker toe aan vervanging:
- GPU (ATI Radeon HD 4670 - 512Mb) |:(
- HDD (2x 150Gb SATA) (waarschijnlijk: 1x SSD & 1x SATA)
- Kast (Oude alternate casing)
- Muis (simpele hp muis) (had al een oogje op: LOGITECH G G502 Proteus Spectrum)
- Toetsenbord (Trust multimedia) (evt interessant: TRUST GXT 285)
- Headset (Z-merk headsetje)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Persoonlijk ben ik wel heel tevreden met AMD en is mijn halve pc AMD, om deze reden zal ik niet zo snel overstappen naar Intel atm.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag zou ik een case hebben met een goede airflow, die uiteraard niet TE veel lawaai maakt

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te gaan overklokken (never did before)

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik van jullie wat advies willen over welk van de benodigde onderdelen de moeite waard is (prijs-kwaliteits verhouding).
Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als ik de komende +/- 5 jaar niet perse een upgrade zou hoeven doen.
Mochten jullie advies hebben over onderdelen die ik vergeten ben te noemen of onderdelen die ik denk te kunnen blijven gebruiken, hoor ik het natuurlijk ook graag.
Ook een (nieuwe) extra monitor zou een advies voor mogen (huidig: Samsung SyncMaster BX2450).

Hieronder mijn wishlist voor mijn upgrade/nieuwe pc

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 176,50€ 176,50
1Asus DUAL-GTX1060-O6G€ 399,-€ 399,-
1Fractal Design Meshify C€ 84,91€ 84,91
1Corsair ML140 (2-pack), 140mm€ 27,95€ 27,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 192,95€ 192,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,31

[ Voor 33% gewijzigd door Cafrienzy op 06-02-2018 17:41 . Reden: wishlist ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Ik weet niet of dat platform houden nou wel zo'n goede keuze is. Met een cinebench singlecore score van 90 is de kans groot dat hij een bottleneck zal vormen voor kaarten als de RX 580 en GTX 1060 (de go to kaarten voor 1080p gaming) en alles daar boven.

Als je liever niet overstapt is de R5 1600 een solide optie. Niet te duur en niet te goedkoop. cinebench single core score van 147 en dus een ~65% verbetering in snelheid per kern ten opzichte van je huidige processor. (Binnenkort komt ook de opvolger van de R5 1600, de R5 2600 uit met hogere snelheden en hopelijk hogere instructies per kloktik)
De R5 1600 is dus een erg vlotte processor en bepaald geen bottleneck voor 1080p gaming kaarten. Overigens is hij dat ook niet voor kaarten als de GTX 1080 mits je die gebruikt op de resolutie waar ze voor gemaakt zijn:1440p.

Helaas kunnen RAM, moederbord en koeler dan de deur uit door het nieuwe socket en verplicht gebruik van DDR4... Het is dus even overwegen of dat het waard is.
Zonder processor upgrade kun je alleen geen 5 jaar vooruit.

Je voeding bestaat al sinds 2008, wordt niet meer verkocht sinds 2013 en heeft een garantieperiode van 5 jaar. Hij is dus eigenlijk aan vervanging toe. Aan reviews te zien is het een ouderwets groepgereguleerd geval en dus ook geen echte legende in kwaliteit.

Als dit mijn systeem was zou ik from scratch beginnen. Al zijn dingen als de behuizing en 5,25inch apparaten wel mee te nemen. Fans zou ik ook niet doen. Daar kun je voor niet te veel iets veel beters voor plaatsen. Corsair maakt al PWM gereguleerde MagLev fans voor 25-30 euro per 2.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B350 Tomahawk€ 88,78€ 88,78
1Asus DUAL-GTX1060-O6G€ 359,-€ 359,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 42,55€ 42,55
1Corsair ML140 (2-pack), 140mm€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 164,-€ 164,-
1Seasonic Focus Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 75,92€ 75,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.084,61

Dit is een snel opgesteld idee. Overal voor kwaliteit maar niet overpriced gegaan. De Meshify kast is wat duurder, maar presteert wel heel goed in airflow en dus koeling. Om echt de voordelen van die kast te zien is het wel handig om met wat betere intake fans aan te komen. De stock fans van de behuizing kunnen achterin en bovenin en de ML140's kunnen dan voor intake zorgen. Dit zijn erg goede fans die 1200rpm kunnen draaien zonder op te vallen en als het moet door kunnen naar 2000 plusminus 10%

[ Voor 62% gewijzigd door youridv1 op 05-02-2018 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
^ Mooi lijstje, ik sluit me aan bij het NIET upgraden van jouw oude platform (mobo) want dat is echt al een poosje over z'n houdbaarheidsdatum heen.

Dat gaat je heel veel hoofdpijn besparen.

Tja, verder weinig aan toe te voegen. Intel is out of the question lees ik. Met bovenstaand lijstje zul je de komende 5-7 jaar zeker wel vooruit kunnen, en niet gauw om wat meer power verlegen zitten voor de reguliere zaken, ook niet voor gaming @ 60 fps ongeacht de resolutie.

[ Voor 42% gewijzigd door Vayra op 05-02-2018 19:27 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafrienzy
Oei! Niet helemaal het bericht waar ik op had gehoopt.. :/
Maar allereerst bedankt voor jullie reacties!

Intel is niet perse out of the question.
Vooral gezien ik een AMD systeem heb waar ik op door wilde bouwen, was voor mij die keuze makkelijk.
Jullie antwoorden gooien eigenlijk alle opties open gezien ik beter een nieuwe pc kan bouwen.
Wellicht veranderd dit voor jullie ook de zaak wel een beetje en is er meer mogelijk.
Ik heb deze Wishlist iig opgeslagen en wat pricewatches aangezet. Dank voor de lijst Youridv1!
De R5 2600 zal hoogstwaarschijnlijk wel een stuk duurder op de markt komen, gok ik.
Maar zeker iets om in de gaten te houden en te vergelijken met de R5 1600 (en/of R7 1800?)

Mocht Intel nog opties openen waar ik beter mee af zou zijn, hoor ik het graag!
Het zal sowieso een beetje sparen worden om een compleet systeem in één keer aan te schaffen.
En erg jammer van mijn (vrijdag geinstalleerde) DDR3 geheugen.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Oh vrijdag is wel jammer ja... :S De PC kan natuurlijk gewoon een ander doel gaan vervullen. Hij kan naar een familielid of als backup machine gebruikt worden.

Een R7 1800X is geen handige gaming CPU. De snelheid per kern is gelijk aan de R5 1600X (zelfde kloksnelheid, zelfde architectuur) en games hebben niet zo veel aan nóg meer kernen. Bespaar je dus wat geld mee. De R5 1600 zit er net ietsjes onder en is daarom een populair ding voor overclockers, die kunnen dat kloksnelheidsgat namelijk zo dichten.
De R5 2600 zou ik rond de 220 verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafrienzy
Ja, erg zuur.. Wat dat betreft had ik beter eerst hier een topic kunnen gooien, voordat ik RAM ging bestellen..
Maargoed, shit happens!

220 vind ik nog wel meevallen t.o.v. 180 voor de 1600! Dat is; áls het verschil de moeite waard is natuurlijk.

Zou ik verder nog meer/betere opties met een Intel machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Een i5 8600K of i5 8400 is een goede optie. Er komen in de niet al te verre toekomst ook goedkopere moederborden voor Intel. Op dit moment is alleen Z370 beschikbaar en dat is nou niet echt een budget lijn. Tenzij het gerucht over Z390 waardheid wordt is Z370 de duurste chipset namelijk. (Voor mainstream cpu's dan. Intel heeft nog een andere lijn genaamd High End Desktop op de X299 chipset en dat is een nog veel duurder verhaal)

De 8600K deelt de eerste plaats met de 8700K als snelste gaming cpu en voor ~250 euro is dat niet gek.
RAM compatibaliteit is ook een stuk beter op Intel platformen, net als single core performance. Een kloktik van een 8e generatie intel cpu is 15% meer waard dan die van een AMD Ryzen chip. Daar bovenop kunnen intel chips met een beetje hulp 5GHz aantikken en mat wat exotischere koeling doorgaan naar 5.3. Dan zit je al gauw te kijken naar 25% meer singlecore performance, het verschil instructies per kloktik (die 15%) daargelaten.

Daar moet dan wel weer bij vermeld worden dat de heatspreader (dat grijze ding wat bovenop de siliconen gezet wordt en contact maakt met je koeler) bij intel in contact staat met de cpu dmv koelpasta en bij AMD dmv soldering.
Snel natuurkunde lesje, Soldeer rent rondjes om traditionele koelpasta in warmte overdracht.
Gevolg is dat AMD chips veel makkelijker te koelen zijn dan Intel processors. Zonder overclocking is de i5 8600K prima in bedwang te houden en met een beetje overclocking en undervolting is de performance zelfs te verhogen met lagere hitte. Om de 5GHz te halen moet het voltage helaas omhoog en dan krijg je taferelen waar de 8600K de 80 graden weet te bereiken terwijl er waterkoeling op zit. Dit is dan wel weer alleen in stresstest scenarios en komt in de echte wereld alleen voor tijdens langdurig videorendering, niet tijdens gaming.

Mijn i7 6700K is hier een goed voorbeeld van. Deze draait op 4.7GHz op ~1.35Volt en dat maakt hem best wel en heethoofd. Onder synthetische stress maakt het niet uit dat er een 280x140mm radiateur voor de koeling zorgt, de boel schiet gewoon naar 85 graden celcius. Tijdens gamen is de max temperatuur nog geen 60 graden.

Samengevat:
Voor intel betaal je wat meer en heb je wat meer koelvermogen nodig, maar sneller zijn ze wel.
Met een GTX 1060 of RX 580 zie je de verschillen echter niet omdat de GPU de limiterende factor is als het goed is. Je zet de settings namelijk net zo lang hoger totdat dat het geval is.

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 06-02-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafrienzy
Ok, dat is een hoop duidelijke info over het warm worden en verkoelen van de processoren.
Thanks! Dit waren bijvoorbeeld dingen die ik nog helemaal niet wist!

Wel zit ik nog steeds in twijfel of een Intel systeem een goede vervanger voor mij zou zijn, gezien ik nu toch from scratch ga beginnen.
Heb je enig advies op dit gebied? Waar zou jij persoonlijk voor gaan en waarom?
Zou je wellicht hier ook een advies in onderdelen voor hebben, zodat ik dat tegen elkaar kan leggen en overwegen. Zowel op stats als ook op prijs.

Ik merk dat ik door jaren uit pc-gaming gestapt te zijn, heel veel kennis mis op gebied van hardware.
Nog steeds ben ik (net als jaren terug) wel wat huiverig voor overklokken, maar dat komt vooral voort uit het feit dat ik daar geen enkele ervaring mee heb.

Wederom thanks voor je uitgebreide en duidelijke antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, goedkopere Intel bordjes komen waarschijnlijk pas in april, net zoals Ryzen 2. Vervolgens is het wel zo dat die 8400 alleen maar 3,8GHz haalt omdat de Z370 moederborden de TDP limiet van 65W negeren. Met B360 of H350 zie ik dit niet meer gebeuren en dan is die chip opeens zo goed niet meer. Verder staat Z390 gewoon op Intel roadmaps dus die komen er, H2/2018.

Vervolgens is CPU clockspeed niet relevant als je een GTX1060/RX580 hebt. Een R5 1600 is ruim voldoende. Nu kan je beide GPU's op het moment ook niet kopen vanwege cryptominers. Nu lijkt die bubbel te klappen dus misschien over een paar weken weer. Voor de rest als je tevreden bent over AMD, dan zou ik er ook zeker blijven. Met Ryzen hebben ze een mooie CPU lijn en met Polaris een goede mainstream lijn van GPU's.

Voor de rest inderdaad alles vervangen in een keer. Alles is op. De RAM kan je misschien nog tweedehands verkopen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:02

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Vooral die gpu is over datum.
Ik zou er niet te veel aan doen dus ik heb deze samenstelling.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 146,-€ 146,-
1ASRock AB350M Pro4€ 71,-€ 71,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 186,84€ 186,84
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 78,17€ 78,17
1Corsair RM550x Zwart€ 85,99€ 85,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 568,-

Nog wat geheugen erbij
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

[ Voor 3% gewijzigd door Ludwig005 op 06-02-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafrienzy
Thanks @DaniëlWW2 !
Duidelijke uitleg, waardevolle info!

Thanks @Ludwig005 !
Opzich een leuk lijstje voor een leuke prijs, maar hiermee ben ik wel bang dat ik alsnog over 2-3 jaar weer moet gaan upgraden..
Liever begin ik dan nu from scratch, zodat ik gelijk goed zit de komende 5-6 jaar.
Persoonlijk denk ik dan beter af te zijn met de lijst van @youridv1 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Cafrienzy schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:55:
Thanks @DaniëlWW2 !
Duidelijke uitleg, waardevolle info!

Thanks @Ludwig005 !
Opzich een leuk lijstje voor een leuke prijs, maar hiermee ben ik wel bang dat ik alsnog over 2-3 jaar weer moet gaan upgraden..
Liever begin ik dan nu from scratch, zodat ik gelijk goed zit de komende 5-6 jaar.
Persoonlijk denk ik dan beter af te zijn met de lijst van @youridv1 .
Ook met dat lijstje van vourdiv kan je niet zomaar 5 of 6 jaar vooruit. De prijs van de 1060 is momentaal zo hoog dat het bijna niet aan te raden is om die te kopen. Als je een 1050ti pakt moet je inderdaad over 2 jaar een nieuwe kaart kopen maar bespaar je wel bijna €200. Als je over 2 jaar die €200 uitgeeft aan een nieuwe kaart dan heb je er een die een stuk sneller is dan de 1060. Je CPU kan sowieso wel so lang mee als je nu een 1600, 8400 of beter haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Ludwig005 Ik zou op het moment echt niks kopen als het niet dringend is. Verder zou ik al helemaal niet meer investeren in een quadcore tenzij je niks beters kan betalen.

Verder zou ik in ieder geval liever een ASUS B350 Prime Plus bordje pakken dan iets van MSI. Ben simpelweg te veel verhalen tegengekomen over problemen met MSI bordjes. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:06:
@Ludwig005 Ik zou op het moment echt niks kopen als het niet dringend is. Verder zou ik al helemaal niet meer investeren in een quadcore tenzij je niks beters kan betalen.

Verder zou ik in ieder geval liever een ASUS B350 Prime Plus bordje pakken dan iets van MSI. Ben simpelweg te veel verhalen tegengekomen over problemen met MSI bordjes. :/
De meeste van de verhalen over MSI zijn nog van het begin van de ryzens toen er sowieso heel veel problemen waren. Ik heb rond kerst zo'n pc mate van msi gekocht en alles werkt bij mij goed in ieder geval. Is natuurlijk geen bewijs maar zolang je gewoon op de QVL lijst kijkt voor geheugen it je wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafrienzy
Fair point @Philip Ross ..
Alles is nu super duur door mining, maar zit wel nog steeds met deze ancient pc :P

Wat betreft MSI bordjes, dit heb ik inderdaad eerder gehoord..
Maar als ik jou dus moet geloven ben ik beter uit met ASUS?
Heb ASUS B350 Prime Plus en de MSI B350 Tomahawk even in de vergelijking gegooid, maar daar staat natuurlijk niet bij dat MSI bordjes problemen hebben..
https://tweakers.net/pricewatch/compare/735127;736873/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
De B350 Pro Carbon wordt vaker aangeraden op dit forum en heb ik ook nog niks slechts over gehoord. MSI had inderdaad wat meer problemen met vroege bioses, echter hoor ik met recente bioses niets slechts meer. Voor hetzelfde geld heb je ook de Asus B350 nogwat gaming, die ook als goed ervaren wordt. Ook Asus had issues hoor. SoC voltage opvoeren heeft voor een aantal doorbrandende borden gezorgd terwijk msi en gigabyte borden datzelfde SoC voltage gewoon volhielden. BIOS update fixte dat vrij vroeg voor de Asus borden want het bleek gewoon een communicatie fout met de voltage regulator.
De RAM compatibaliteit en stabiliteit van de 200 euro Asus X370 Crosshair VI Hero was in de eerste maanden van Ryzen ook een regelrechte grap hoor.

MSI heeft ook nog een plus versie van de tomahawk die een heel tijdje na ryzens launch uit kwam en dus wat verder door ontwikkeld is. Das ook nog een optie.

Niet om iemand persoonlijk aan te vallen ofzo. Maar ik vind uitspraken als "Neem maar niets van MSI" nogal dom. MSI maakt klote borden, maar ASRock, Gigabyte, EVGA en ja ook Asus maken klote borden op hun eigen manier. Iedereen maakt geweldige borden en mindere borden onder de A merk vendors. Asus is zeker niet heilig en wordt regelmatiger betrapt op pogingen tot benchmark fraude dan welke fabrikant dan ook.
Voorbeelden:
1. Het toepassen van een FSB overclock op review sample moederborden zodat hun borden magisch sneller leken in de benchmarks.
2. Het leveren van de GTX 10 series strix kaarten in de oc mode aan de reviewers in plaats van in de gaming mode waar de kaart naar default als je hem in ee winkel koopt en de software niet gebruikt, waardoor de kaart beter presteerde in benchmarks dan hij uit een retail doos zou doen.
3. Het enablen van MCE bij de Coffee Lake CPU's zodat ze in plaats van normaal turbo boost te gebruiken effectief overclockten naar de hoogste boost frequentie op alle 6 kernen met een hoger automatisch voltage waardoor ze veel hogere benchmark scores haalden dan op moederborden van eenderwelk ander merk, maar wel zo'n beetje onkoelbaar werden omdat het auto voltage belachelijk hoog stond met MCE enabled.

Asus heeft ook wel eens berekeningsfouten gemaakt.
Een voorbeeld is de X299 Rampage VI Extreme. Een pleuresduur moederbord van Asus dat, tenzij je de voltage regulators onder directe luchtstroom van een gemikte ventilator of onder een waterblock stopte, vreselijke last heeft van oververhitting en als gevolg daarvan performance verlies van de Skylake X processors terwijl de cpu's zelf nog niet aan hun temperatuur limiet zaten. Meer vendors hadden hier last van omdat ze geen rekening gehouden hadden met de modellen met meer dan 12 kernen, omdat intel ze pas heel laat vertelde dat die zouden komen. Toch is dit ook weer een voorbeeld van een imperfect asus product.

Natuurlijk kan ik eenzelfde verhaal afsteken voor welk ander merk dan ook.
Mijn eigen gigabyte bordt overclockt mijn 6700K automatisch naar 4.4 GHz, wat met default voltage voor crashes zorgt en heeft vreselijke fan control.
De ASRock Z370 Pro4 heb ik al meerdere malen op het forum voorbij zien komen met als conclusie dat hij dood geleverd was.
MSI had zoals eerder gezegd bios problemen.
Merk loyaliteit is met moederborden gewoon ver van handig en dat zelfde geldt voor GPU's.

Ik zou zo producten kopen van Asus, ook na deze rant. Ik doe gewoon mijn onderzoek naar de producten en categoriseer ze niet op merk.

[ Voor 71% gewijzigd door youridv1 op 06-02-2018 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Cafrienzy schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 04:35:
Oei! Niet helemaal het bericht waar ik op had gehoopt.. :/
Maar allereerst bedankt voor jullie reacties!

Intel is niet perse out of the question.
Vooral gezien ik een AMD systeem heb waar ik op door wilde bouwen, was voor mij die keuze makkelijk.
Jullie antwoorden gooien eigenlijk alle opties open gezien ik beter een nieuwe pc kan bouwen.
Wellicht veranderd dit voor jullie ook de zaak wel een beetje en is er meer mogelijk.
Ik heb deze Wishlist iig opgeslagen en wat pricewatches aangezet. Dank voor de lijst Youridv1!
De R5 2600 zal hoogstwaarschijnlijk wel een stuk duurder op de markt komen, gok ik.
Maar zeker iets om in de gaten te houden en te vergelijken met de R5 1600 (en/of R7 1800?)

Mocht Intel nog opties openen waar ik beter mee af zou zijn, hoor ik het graag!
Het zal sowieso een beetje sparen worden om een compleet systeem in één keer aan te schaffen.
En erg jammer van mijn (vrijdag geinstalleerde) DDR3 geheugen.. 8)7
Nou ja, goedkoper wordt het in elk geval niet gauw, wil je een beetje een redelijke upgrade doen - en gezien de prijzen van DDR4 is het wat mij betreft 'go big or go home'... Zonde om nu halfslachtig te werk te gaan als de basis prijs als zo hoog ligt. De relatieve meerprijs van een stuk meer prestatie is nu namelijk een heel stuk lager. Het is dus maar net hoe je hier zelf tegenaan kijkt, maar dat zijn mijn twee centen over prijs/prestatie momenteel.

Als je geld wil besparen op dit moment, bespaar op de GPU. Die prik je dan later bij als budget het toelaat en de markten weer wat gekalmeerd zijn. Let wel; dat kan rustig nog een jaar duren, houd dat in 't achterhoofd.

Je betaalt momenteel zeker 30% teveel voor elke nieuwe videokaart, met als bijkomstigheid dat het meeste al een jaar of zelfs anderhalf jaar op de markt is. Dat is lang in deze wereld.

Een andere optie kan dus zijn dat je tóch nog even doorgaat met dit systeem, maar dan zou ik er echt geen extra geld meer in steken.

VWB het Asus/merken verhaal: AsRock en MSI komen er op Intel eigenlijk steeds zeer goed, zo niet het beste uit. Asus is allang niet meer 'de go to brand' die het ooit was. Elk ander merk biedt je meer prijs/prestatie/kwaliteit, Asus is op vrijwel elk prijspunt te duur voor wat je krijgt. Het enige reele voordeel bij Asus is de software, die is best goed in orde. Maar de andere merken, hoewel minder gelikt, doet alles het ook gewoon.

AsRock heeft nu op Z370 bijvoorbeeld vanaf de midrange tot de absolute top overal de beste prijs/prestatie/kwaliteit, of in 't Engels: 'they got it on lockdown' als je niet merkgevoelig bent. Of dat op AMD ook het geval is, geen ervaring mee, maar de beleving is vooral dat 90% van de bordjes gewoon gelijkwaardig zijn ongeacht merk... tenzij je naar Biostar of ECS rommel gaat kijken.

Verder is een midrange bord altijd dikke prima. Enige punt van aandacht is de VRM rondom het socket; hoeveel fasen, past dat bij de CPU, en zitten er goede heatsinks op die VRM. Last but not least: zorg dat er een ALC1220 on-board chip op zit voor audio. Ik heb serieus nog nooit zo'n lekker geluidje uit m'n onboard audio horen komen. Dat is die paar tientjes wel waard.

[ Voor 21% gewijzigd door Vayra op 06-02-2018 19:51 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@youridv1 Oke dan nog een keer...
Ik zou voor AM4 geen MSI aanraden omdat ik geen budgetcategorie zie waar ze de beste zijn. In de meeste categorieën is dat ASUS. Daarnaast zie ik nog steeds topics verschijnen over mensen die vage problemen hebben met MSI en Socket AM4 dus waarom zou je MSI pakken? Dat ik vervolgens weinig goeds heb te zeggen over bijna de hele ASUS Z370 lijn en daar liever ASRock zou pakken is een tweede. Hebben we ook nog Gigabyte wat aan beide kanten behoorlijke droefenis is. Gigabyte was ooit goed, nu eigenlijk niet meer...

Afijn, dit zou ik aanraden.
-16GB RAM
-Die mooie FD Meshify
-Goede SSD en een mooie HDD
-Uitstekende voeding
-Dat ASUS bordje
-De R5 1600

-GPU? Al sla je me dood. Met een beetje geluk zet de instorting van de cryptomining hype door en kan je binnenkort weer een RX580 8GB kopen voor €300. Tweedehands kan dan hopelijk voor veel minder als je wil. Qua merken moet je kijken naar XFX, Sapphire zeker de Nitro+, ASUS ROG of Gigabyte XTR. MSI haar RX5xx lijn is best wel slecht, budget ASUS en Gigabyte kaartjes ook wel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime B350-Plus€ 91,-€ 91,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 61,25€ 61,25
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D26BFSE€ 163,95€ 163,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 75,41€ 75,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:06:
@youridv1 Oke dan nog een keer...
Ik zou voor AM4 geen MSI aanraden omdat ik geen budgetcategorie zie waar ze de beste zijn. In de meeste categorieën is dat ASUS. Daarnaast zie ik nog steeds topics verschijnen over mensen die vage problemen hebben met MSI en Socket AM4 dus waarom zou je MSI pakken? Dat ik vervolgens weinig goeds heb te zeggen over bijna de hele ASUS Z370 lijn en daar liever ASRock zou pakken is een tweede. Hebben we ook nog Gigabyte was aan beide kanten behoorlijke droefenis is. Gigabyte was ooit goed, nu eigenlijk niet meer...

Afijn, dit zou ik aanraden.
-16GB RAM
-Die mooie FD Meshify
-Goede SSD en een mooie HDD
-Uitstekende voeding
-Dat ASUS bordje
-De R5 1600

-GPU? Al sla je me dood. Met een beetje geluk zet de instorting van de cryptomining hype door en kan je binnenkort weer een RX580 8GB kopen voor €300. Tweedehands kan dan hopelijk voor veel minder als je wil. Qua merken moet je kijken naar XFX, Sapphire zeker de Nitro+, ASUS ROG of Gigabyte XTR. MSI haar RX5xx lijn is best wel slecht, budget ASUS en Gigabyte kaartjes ook wel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime B350-Plus€ 91,-€ 91,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 61,25€ 61,25
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D26BFSE€ 163,95€ 163,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 75,41€ 75,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,97
Dit is prima advies maar ik heb wel 1 opmerking. TS heeft nog een prima functionerende CPU maar geen goede GPU. Nu alles nieuw kopen behalve een GPU gaat hij dus 0 performance winst mee halen in games. Dus ik zou willen aanraden om helemaal niets te upgraden totdat hij in een keer de GPU ook mee kan doen of om anders nu een budget/2dehands GPU ergens vandaan te halen in de hoop een jaartje te kunnen overbruggen en daarna alles te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Als hij de gpu niet ook meteen upgrade heeft dit inderdaad geen zin. Of nu volledig, of wachten tot de gpu prijzen zakken en dan volledig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Philip Ross schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:00:
[...]

Dit is prima advies maar ik heb wel 1 opmerking. TS heeft nog een prima functionerende CPU maar geen goede GPU. Nu alles nieuw kopen behalve een GPU gaat hij dus 0 performance winst mee halen in games. Dus ik zou willen aanraden om helemaal niets te upgraden totdat hij in een keer de GPU ook mee kan doen of om anders nu een budget/2dehands GPU ergens vandaan te halen in de hoop een jaartje te kunnen overbruggen en daarna alles te upgraden.
Eens. En als de GPU's toch niet snel meer te krijgen zijn, wacht dan op Ryzen 2. :)

Pagina: 1