Backup; graag advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BaZuKi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-01 16:03
Beste tweakers,

Op dit moment hebben wij binnen ons bedrijf een domein/fileserver (Windows server 2012), back-up naar een NAS (Qnap TS431P, intern), en eens per week een aparte back-up naar een USB-schijf (daar hebben we er een aantal van). De back-up naar de NAS draait dagelijks, incrementeel, en om de dag naar een andere directory. Als er iets mis is kunnen we dus van de NAS bestanden halen tot een paar dagen terug, en van de USB-schijf als we langer terug moeten.

Dit systeem werkt, met de NAS gaat alles automatisch, de USB moeten we natuurlijk altijd wel zelf aan denken.

De back-up zit nu redelijk aan zijn maximum. Ons bedrijf betreft een architectenbureau, en bestanden en back-ups worden steeds groter. De tijd is dus ook een beetje gekomen om te kijken of er alternatieven zijn.
Daarnaast hebben we drie vestigingen, en eigenlijk zoeken we een systeem waar we allemaal gebruik van kunnen maken.

Een aantal opties zijn we aan het uitzoeken;

- back-up totaal in de cloud; we testen nu een betaald stack-account, maar back-uppen is erg traag (file-back-up, we willen bestanden kunnen benaderen, geen duplicatie o.i.d.)
- back-up naar een NAS op een externe locatie
- back-up naar een 'eigen' NAS in een datacentrum (huur/koop?)

Wellicht kan iemand hier wat advies geven of zijn er wat andere, nog niet overdachte opties.

Even wat gegevens;

- Onze vestiging heeft ca. 2TB aan back-up, bestanden worden steeds groter en incrementeel back-uppen gaat zeker richting de 50/60GB per dag. De huidige verbinding is glasvezel 100Mbit. De nevenvestigingen zijn een stukje kleiner, ik gok ongeveer 1TB samen.
- We willen een dagelijkse back-up en een back-up met een langere retentietijd (maand?)
- het betreft alleen projectbestanden en administratie centraal op de server, email gaat al volledig online.

Graag jullie reacties en/of ervaringen :)

Alle reacties

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk dat deze vraag meer thuishoort in Opslagtechnologie, heb al een modje verwittigd.

Hoe groot zijn je bestanden en wat is jullie primaire platform? Je zegt Win2k12, dus als je bestanden wilt benaderen, is iets als SharePoint online wat voor je.

Als het primair om backup gaat, zou je kunnen denken aan een centrale NAS en dan kleinere NAS'en op de satelliet locaties. Ik gebruik op dit moment prive de service die Synology aanbiedt (C2) en dat bevalt mij tot nu toe prima. Zij hebben ook enterprise-oplossingen. Een eigen beheerde NAS in het DC zou ik in jouw geval niet snel doen. Welke SLA spreek je af met je "klant" en wat is de recovery-time?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:30
Misschien eens een goede om te kijken naar Azure Backup

• BaZuKi
- Met Sharepoint neem ik aan Onedrive als back-up systeem? (Exchange online hebben we al, functioneert goed)
- Azure duik ik nog even is. Ze hebben een apart back-up systeem met hogere retentie zie ik.

@DAzN : we werken met een windows 2012 server (domein en fileserver), alle overige systemen zijn W10-pro. Veel systemen werken met autodesk-software, en bestanden zijn tussen de 50MB en 1GB, soms zelfs meer.

De Synologie C2 ziet er goed uit, alleen moet ik kijken of dat te matchen is met 3 QNAP's die verdeeld over de vestigingen staan. Wellicht is dan de grote, centrale NAS een betere optie.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik verplaats dit topic naar Opslagtechnologie :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

BaZuKi schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 00:33:
- Met Sharepoint neem ik aan Onedrive als back-up systeem?
Nee, Sharepoint is een online "veredelde fileserver", heel bot gezegd; gewoon een site waarin je in allerlei directories, subsites etc je bestanden kwijt kan. Hier komt wel het e.e.a. aan inrichting bij kijken zoals permissies.
- Azure duik ik nog even is. Ze hebben een apart back-up systeem met hogere retentie zie ik.
Laat het doorrekenen; lange retentie is leuk maar daar betaal je dus ook voor.
@DAzN : we werken met een windows 2012 server (domein en fileserver), alle overige systemen zijn W10-pro. Veel systemen werken met autodesk-software, en bestanden zijn tussen de 50MB en 1GB, soms zelfs meer.
Neem toch aan dat alle belangrijke data op de fileserver staat? Want om nou ook nog eens je clients te backuppen, lijkt me wat overkill (nog afgezien van versioning etc). Maar, hoe ga je je domain een backup geven of ervoor zorgen dat deze in de lucht blijft/komt als de server uitfakkelt?
De Synologie C2 ziet er goed uit, alleen moet ik kijken of dat te matchen is met 3 QNAP's die verdeeld over de vestigingen staan. Wellicht is dan de grote, centrale NAS een betere optie.
3 QNAP's? Deze synchroniseren met elkaar? Of hebben ze allemaal eigen data? Want allicht, maar iets met bandbreedte en berekenen: zet op elke lokatie een 1517+ neer of misschien een 3018, gooi er voldoende schijven in en laat ze onderling de data met elkaar repliceren? Heb je dus 3 "exact dezelfde" hoeveelheden data verdeeld over 3 fysieke lokaties.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:30
BaZuKi schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 00:33:
- Met Sharepoint neem ik aan Onedrive als back-up systeem? (Exchange online hebben we al, functioneert goed)

Met dit soort bestanden is sharepoint online of OneDrive niet geschikt. Ik zou gewoon eens testen met Azure Backup. Deze doet oa incremental backup, en volgens mij zelfs op blokniveau, maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij ook compressie mogelijkheden voordat de data verzonden wordt, weet ik niet meer zeker of dit in te stellen was.
Retentie is ook goed te finetunen.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 22:35
MAX3400 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:22:
[...]

Nee, Sharepoint is een online "veredelde fileserver", heel bot gezegd; gewoon een site waarin je in allerlei directories, subsites etc je bestanden kwijt kan. Hier komt wel het e.e.a. aan inrichting bij kijken zoals permissies.

[...]

Laat het doorrekenen; lange retentie is leuk maar daar betaal je dus ook voor.

[...]

Neem toch aan dat alle belangrijke data op de fileserver staat? Want om nou ook nog eens je clients te backuppen, lijkt me wat overkill (nog afgezien van versioning etc). Maar, hoe ga je je domain een backup geven of ervoor zorgen dat deze in de lucht blijft/komt als de server uitfakkelt?

[...]

3 QNAP's? Deze synchroniseren met elkaar? Of hebben ze allemaal eigen data? Want allicht, maar iets met bandbreedte en berekenen: zet op elke lokatie een 1517+ neer of misschien een 3018, gooi er voldoende schijven in en laat ze onderling de data met elkaar repliceren? Heb je dus 3 "exact dezelfde" hoeveelheden data verdeeld over 3 fysieke lokaties.
Gooi er per locatie een backup tegen aan en je hebt altijd 2 offsite backups en alles blijft binnenshuis.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MewBie schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:52:
[...]

Gooi er per locatie een backup tegen aan en je hebt altijd 2 offsite backups en alles blijft binnenshuis.
Dat zeg ik toch?
laat ze onderling de data met elkaar repliceren? Heb je dus 3 "exact dezelfde" hoeveelheden data verdeeld over 3 fysieke lokaties.
Of zit daar iets in wat voor andere uitleg vatbaar is dan het volgende (simplistische) schema?

NAS1 -> backup -> NAS2 -> backup -> NAS3 -> backup -> NAS1

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-01 22:41

BCC

Als het om autocad bestanden gaat is een QNAP met ZFS mogelijk ook een erg mooie oplossing. Goede Windows support, goedkope snapshots (dagelijks of zelfs per uur) en incrementele backups tussen lokaties.

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 06-02-2018 21:07 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BaZuKi
Bedankt iig voor al het advies wat nu al gegeven wordt! :)

@Equator : thanx!
@MAX3400 : we back-uppen geen clients, alleen de files op de fileserver. Mocht een keer een systeem crashen dan is een herinstallatie geen probleem. Het 'simplistische' schema is al eens aan de orde geweest, maar daar zullen alle NAS-sen voor moeten worden vervangen, Ook dat is nog een optie (er staat nu overal een Qnap uit de 4-serie). De vraag is of dit een betere optie is dan één grote NAS (zeg 24TB) op een externe locatie, waar de 3 locaties naartoe back-uppen.
@Rolfie Azure is een optie die bekeken wordt
@BCC ZFS heb ik vaker voorbij zien komen, maar ben daar nog nooit ingedoken. Ik ga morgen even verkennen of dit mogelijkheden biedt.

Morgen zit ik ook met onze externe ict-adviseur aan tafel, deze adviezen neem ik allemaal zeker mee. (en natuurlijk zal ik dat advies hier even verwoorden)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Kun je een plaatje schetsen van je totale ICT infra?
Nu komt het over of je 1 enkele server hebt waar het hele bedrijf vanaf hangt.

Backups naar USB disks vind ik nooit echt een goed idee. Vrij foutgevoelig, amper errorchecks. Wij backuppen óók naar USB, maar enkel archiefdata en die zetten we altijd op 2 identieke disks. Disks worden offsite bewaard bij een professioneel bedrijf.

Persoonlijk zou ik gaan voor either cloud backup of tape, waarbij data offsite en nóóit bij een werknemer staat opgeslagen. Bij een werknemer is de data niet verzekerd en je hebt geen enkele garanties op op fysieke omstandigheden. Persoonlijk vind ik tape fijner dan cloud, omdat het daadwerkelijk offline en offsite opgeslagen kan worden maar er is in situaties ook veel te zeggen over online backup.

Sowieso is dit een vraagstuk dat ik, naast op Tweakers, ook zou voorleggen aan je vaste leveranciers of eventuele potentiële nieuwe leveranciers.

Wil je voor offsite opslag voor tape gaan heb ik specifiek daarvoor nog wel een zinvol adres voor je. (Kan ik je eventueel in PM geven als je geïnteresseerd bent.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1