Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alternatief voor rMBP 15" 2015

Pagina: 1
Acties:

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:59
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal op de eerste plaats dienen als laptop die ik gebruik voor alle zaken die relevant zijn voor mijn studie, wat vooral het werken in Word en SPSS is. Daarnaast moet deze laptop op termijn dienen ter vervanging van een krachtige computer die geschikt is voor games. Ik game niet bijster veel, maar het is prettig als het gamen over te hevelen is op de laptop.

De laptop moet een ultrabook of equivalent zijn met een discrete videochip.

Wat is je budget?
Het budget bedraagt maximaal 1800 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop neem ik dagelijks mee en heb ik vrijwel altijd bij me. Mijn voorkeur gaat uit naar een laptop met 15" scherm die niet te groot en zwaar. Het uitgangspunt hierbij is een MacBook Pro 15" uit medio 2015.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
De voorkeur ligt bij een laptop die is te vergelijken met mijn huidige Apple MacBook Pro Retina 15,4" met 2,2 GHz Intel Core i7, 256GB SSD en iGPU. De vereiste bij een nieuwe laptop is een dGPU.

Een scherm van goede kwaliteit is cruciaal. 4K is niet noodzakelijk, maar het scherm moet op zijn minst fatsoenlijk FHD zijn. Daarnaast moet is een batterijduur van meer dan 5 uur een must.

Een voorname kanshebber is de Dell XPS 15. Deze valt ruim binnen het budget en doet qua specificaties niet onder voor mijn MacBook, maar overtreft deze zelfs. Een andere optie is de Microsoft Surface Book met Performance Base. Zie hiervoor de Pricewatch.

Helaas sta ik voor een dilemma. Mijn MacBook heeft een uitstekende batterijduur en een scherm met een hoge resolutie. Bij een Windows-equivalent is dit niet vanzelfsprekend binnen het budget van 1800 euro. Met korting is het momenteel mogelijk om een Surface Book binnen het budget te krijgen, maar wel met een 13,5" scherm. De XPS 15 is daarentegen wel 15,4", maar weer met een FHD-scherm. Ik ben benieuwd welke apparaten het beste alternatief vormen voor een MacBook Pro 15. Als er andere alternatieven zijn, dan hoor ik dat graag! :-)

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell XPS 15 9560-NGG9X€ 1.699,-€ 1.699,-
1Microsoft Surface Book Core i7,8GB 256GB SSD (Performance Base) zakelijk Zilver€ 1.749,-€ 1.749,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.448,-

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:46

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

De Dell XPS 15 is ook leverbaar met QHD scherm echter kom je dan op 2099 euro uit. Vaak zijn er wel kortingsacties en/of student acties voor handen. Volgens mij kun je als student zijnde zelfs een kortingscode bij Dell aanvragen. Dan zit je wellicht rond de 1900 euro.

Mocht je nog even kunnen wachten: In het voorjaar (ik gok april) komt de XPS 15 2-1 uit. Die is klapbaar met QHD touchscreen, Wellicht dat dit de huidige XPS 15 nog wat in prijs kan laten zakken (al is dit speculatief).

Hier een link naar de preview van tweakers