Windows partitie te klein (C: schijf)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 17:28
Ik heb op mijn werk een PC met een te kleine C:-schijf. Diegene die m geïnstalleerd heeft, heeft de enige fysieke harde schijf van 1TB opgedeeld in een C:-schijf van zo'n 120GB en de rest voor een groot deel toegekend aan de D:-schijf. Om voor mij onverklaarbare redenen is een nog 70GB beschikbaar. Deze zit echter helemaal "rechts". Ik kan vanuit Windows 10 zelf dus wel de D:-schijf uitbreiden maar niet de C:-schijf.

Bijkomend probleem is dat de C:-schijf ingeklemd zit tussen 2 kleine partities, de door het systeem gereserveerde partitie helemaal aan het begin van de schijf en een kleine herstel partitie erachter.

Mijn plan van aanpak zou zijn:

- met partitie tool D:-schijf naar rechts opschuiven.
- herstel partitie verwijderen of verplaatsen (kan dat uberhaupt?)
- C:-schijf vergroten.

Alternatief is uiteraard herïnstallatie Windows maar dat is bezwaarlijk ivm herïnstallatie allerlei extra software en de back-up van de D:-schijf.

Wat is wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:12

TheVMaster

Moderator WOS
Wijsheid is om er gewoon af te blijven, in ieder geval zijn die partities die Windows zelf aanmaakt er niet voor niets. Je zou ze natuurlijk kunnen verplaatsen, zodat je de C schijf kunt uitbreiden. Maar 120 GB is te klein om Windows en je apps op te installeren dan?