Subwoofer aansluiten met 220V kabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-08 17:24
Hallo allemaal,

Ik heb even geleden een nieuwe auto gekocht en nu wil ik een subwoofer gaan installeren. Ik heb een kabel uit mijn vorige auto, echter is deze een klein beetje te kort om de afstand te halen. Ook is dit een 15mm2 CCA kabel.

Om het maar gelijk goed te doen, wil ik graag een dikke, 100% OFC, kabel trekken.
(CCA / 2,5 = OFC dikte || OFC * 2,5 = CCA dikte)

Maar nu vroeg ik mij af of deze kabel dan geschikt zou zijn:
https://www.elektroschake...gesnoer-16mm2-blauw-95263

Ik heb overigens al een zekering liggen, die nog werkt. En dan snap ik uiteraard dat ik die kabel niet 10 meter moet maken, maar zo kort als mogelijk.

De reden van deze vraag is, dat ik op internet verschillende dingen las qua dikte, geleiding, weerstand etc.

Dus nu weet ik niet zo goed meer hoe en wat.

Ik hoop dat jullie mij meer details/uitleg kunnen geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

CCA = rommel....

die kabel die jij linkt is prima.. is gewoon normaal koper... zorg wel dat hij in een mantelbuis komt te liggen.. De isolatie van deze kabel is niet helemaal bedoeld voor automotive toepassingen en zal vrij vlot doorslijten.

Zorg wel dat je goed zekert vlakbij de accu met 16 mm2 dikke kabels kun je een flinke brand stichten in een auto...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat heeft dit met 220v kabels te maken ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
heuveltje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:37:
Ja dat vroeg ik mij dus ook af, sommigen beweerden dat er verschil zit in 220v kabels en 12v kabels, en anderen zeiden van niet.

Mij lijkt: koper = koper en daarnaast heb je de dikte. Maar ik wilde het wel zeker weten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je hebt voor 220 harde/stugge kabel, dat is één kern, dit kom je eigenlijk alleen tegen in de muur. Flexibele kabel, kom je niet vaak tegen in die dikte voor 220, bestaat uit allemaal dunne aders. Dit kun je zien op de tekening van je link. Dat is geschikt voor toepassingen die iets flexibel moeten blijven, zoals in de auto. Ander punt is de kwaliteit van de isolatie, vermijd scherpe randen in elk geval. Maar voor de voedingspanning kun je prima 220V kabel gebruiken. Let er in elk geval wel op dat je de kabel inderdaad dik genoeg neemt. Er lopen voldoende mesnen rond die denken, 220V kabel is geschikt voor 2000W, dus ik kan een dunne kabel gebruiken. Voor de diktebepaling gaat het om de stroom (A), niet om vermogen (W). De spanning (V) bepaalt mede de dikte van de isolatie.
Er zit wel verschil in de kabels voor het speaker-signaal, of je dat direct hoort, zeker in een auto, is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
teigetjuh schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:04:
Je hebt voor 220 harde/stugge kabel, dat is één kern, dit kom je eigenlijk alleen tegen in de muur. Flexibele kabel, kom je niet vaak tegen in die dikte voor 220, bestaat uit allemaal dunne aders. Dit kun je zien op de tekening van je link. Dat is geschikt voor toepassingen die iets flexibel moeten blijven, zoals in de auto. Ander punt is de kwaliteit van de isolatie, vermijd scherpe randen in elk geval. Maar voor de voedingspanning kun je prima 220V kabel gebruiken. Let er in elk geval wel op dat je de kabel inderdaad dik genoeg neemt. Er lopen voldoende mesnen rond die denken, 220V kabel is geschikt voor 2000W, dus ik kan een dunne kabel gebruiken. Voor de diktebepaling gaat het om de stroom (A), niet om vermogen (W). De spanning (V) bepaalt mede de dikte van de isolatie.
Er zit wel verschil in de kabels voor het speaker-signaal, of je dat direct hoort, zeker in een auto, is een tweede.
Bedankt! Nu heb ik duidelijkheid! Het is dus zoals ik dacht!

Aangezien ik een subwoofer van 200watt RMS en 600watt piek heb momenteel, komt dat goed, misschien in de toekomst een upgrade, vandaar dat ik alvast een dikkere/betere kabel wil hebben.

Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

heuveltje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:37:
Sommige mensen denken dat je voor speakers speciaal koper nodig hebt. maar koper = koper en 16mm2 is dik zat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd Cu=Cu. Daar maken door elfjes-in-het-maanlicht gesmede O2-loze-sprookjesland-geleiders echt niks uit... :+
Daar zijn al jarenlang, zeer vermakelijke 8) topics over:
Topicreeks: Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht

Maar serieus 16mm2 Wow! Weet je wel hoe dik dat is? Lekker stug, ook al is het meeraderig semi-soepel.
Weet je zeker dat 2,5mm2 of desnoods 6mm2 niet voldoende is?
Dat is tenminste nog handelbaar en enigszins in bochten te leggen.
Want hele dikke kabels hebben dan wel een lage inwendige weerstand/meter, maar de contactvlakken (stekers/schroefterminals) bepalen uiteindelijk je overgangsweerstand. En als het heel lastig monteren is c.q. slechts een klein(er) contactvlak kent, aan de uiteinden waar je kabel elektrisch contact laat maken, dan speelt die overgangsweerstand een veel grotere rol.

tabelletje qua maximale stroomsterktes:
https://www.bouwplaats-in...te-van-krachtstroomkabels

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 10-02-2018 09:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:11

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ehtweak schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:59:
Idd Cu=Cu. Daar maken door elfjes-in-het-maanlicht gesmede O2-loze-sprookjesland-geleiders echt niks uit... :+

Maar serieus 16mm2 Wow! Weet je wel hoe dik dat is? Lekker stug, ook al is het meeraderig semi-soepel.
Want hele dikke kabels hebben dan wel een lage inwendige weerstand/meter, maar de contactvlakken (stekers/schroefterminals) bepalen uiteindelijk je overgangsweerstand. En als het heel lastig monteren is c.q. slechts een klein(er) contactvlak kent, aan de uiteinden waar je kabel elektrisch contact laat maken, dan speelt die overgangsweerstand een veel grotere rol.

Ik heb 50mm2 flex steken...

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/25ulc09.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/13yp8x0.jpg

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gefeliciteerd! *O*
Maar ik had niet begrepen dat het een wedstrijdje was; "wie heeft de dikste?" :+

Het gaat er toch om, of voor het beoogde doel, 'subwoofer aansluiten', er de geschikte kabel wordt gebruikt?
Anders zal ik het wel niet snappen... 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Zodra het over luidsprekerkabels gaat, komen er een hoop beweringen op basis van subjectiviteit, halve waarheden en verhalen-van-horen-zeggen voorbij. Om maar meteen een paar onduidelijkheden te adresseren:
ArjanOskam97 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:38:
[...]

Ja dat vroeg ik mij dus ook af, sommigen beweerden dat er verschil zit in 220v kabels en 12v kabels, en anderen zeiden van niet.
Als de isolatie om een kabel dikker wordt, neemt de doorslagspanning toe. Dat is de spanning waarbij de spanning op de kabel dwars door de isolatie heen overslaat naar iets geleidends in de buurt van de kabel, zoals een andere kabel of (in het geval van een auto) het metalen chassis van de auto. Voor kabels die geschikt zijn voor 230 volt, is de isolatie dik genoeg om spannngen tot 230 volt veilig te kunnen dragen. In goede datasheets lees je bij kabels vaak dat de kabel een test met een isolatiespanning van bijvoorbeeld 750 of 1500 volt succesvol heeft doorstaan (dus de doorslagspanning ligt hoger). De isolatiespanning moet verplicht hoger liggen dat 230 volt, omdat de kabel bestand moet zijn tegen kortstondige spannngspieken.

Het verschil tussen 12 volt kabels en 230 volt kabels is dus niet het koper, maar de isolatielaag daaromheen.

Aangezien luidsprekerkabels spanningen tot enige tientallen volts voeren, zou je volgens de kabelspecificaties eigenlijk geen 12 volt energiekabels als luidsprekerkabel mogen gebruiken. Vanwege de zeer hoge veiligheidsmarge is dit in de praktijk echter geen echt probleem.

Bij signaalkabels wordt er vaak ook nog een ander soort isolatie aangebracht, zoals een foliewikkeling. Die heeft geen/weinig effect voor de isolatie, maar is bedoeld om interferentie (storingen van buitenaf) te verminderen. De PVC of PE isolatielaag om een energiekabel heeft echter alleen een isolerende werking tegen kortsluiting, niet tegen interferentie.
Mij lijkt: koper = koper en daarnaast heb je de dikte. Maar ik wilde het wel zeker weten. ;)
Voor koperkabels wordt over het algemeen koper met een zuiverheid van 99,99% gebruikt. Die zijn dus al zeer zuiver. Nog hogere zuiverheid heeft voor de werking van een elektriciteitskabel geen effect. Daarvoor geldt dus inderdaad: koper = koper.
teigetjuh schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:04:
Je hebt voor 220 harde/stugge kabel, dat is één kern, dit kom je eigenlijk alleen tegen in de muur. Flexibele kabel, kom je niet vaak tegen in die dikte voor 220, bestaat uit allemaal dunne aders. Dit kun je zien op de tekening van je link. Dat is geschikt voor toepassingen die iets flexibel moeten blijven, zoals in de auto.
In woningbouw wordt bijna altijd energiekabel met een enkele koperkern gebruikt. Dergelijke kabel heeft een hoge treksterkte (handig wanneer de kabel door tientallen meter buis moet worden getrokken) en is het goedkoopst. In industriële verdeelkasten wordt meestal even dikke kabel gebruikt, maar dan met een meeraderige koperkern. Dergelijke kabel is flexibel, een noodzakelijke eigenschap als je tientallen kabels in een kast moet verleggen. Bij energiekabels heeft de keuze voor wel of geen meeraderige kern dus uitsluitend praktische redenen, het heeft niets met geleidendheid of iets dergelijks te maken.

Bij alle kabels wordt de stroom uitsluitend over het buitenste oppervlak van de draad vervoerd. Dat is gewoon een natuurkundige eigenschap van elektriciteit en geen kabel kan daar iets aan veranderen. Als een kabel twee keer zoveel buitenoppervlakte heeft, kan hij dus ook twee keer zoveel energie transporteren. Ook wat dat betreft is er geen verschil tussen flexibele kabel met tientallen gevlochten aders en een stugge koperkabel. Het enige verschil is dat je bij de aansluiting van de kabel op een aansluitklem bij een flexibele kabel een aansluiting kunt maken met een groter contactoppervlak. Verder is er geen wezenlijk verschil.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tomatoman schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:43:
Bij alle kabels wordt de stroom uitsluitend over het buitenste oppervlak van de draad vervoerd. Dat is gewoon een natuurkundige eigenschap van elektriciteit en geen kabel kan daar iets aan veranderen. Als een kabel twee keer zoveel buitenoppervlakte heeft, kan hij dus ook twee keer zoveel energie transporteren. Ook wat dat betreft is er geen verschil tussen flexibele kabel met tientallen gevlochten aders en een stugge koperkabel. Het enige verschil is dat je bij de aansluiting van de kabel op een aansluitklem bij een flexibele kabel een aansluiting kunt maken met een groter contactoppervlak. Verder is er geen wezenlijk verschil.
Onzin. Dat effect heet het skin effect, en treedt alleen op bij hoge frequenties. De reden dat de belastbaarheid van een kabel afhankelijk is van zijn buitenoppervlak, is puur thermisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ehtweak schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:59:

Je vergeet één heel belangrijk punt, amperage bepaald de minimale dikte van een kabel en bij gelijk vermogen, maar lagere spanning neemt de amperage toe. Combineer dat met de eigenschap dat voor gelijkstroom bij gelijk vermogen ook een dikkere kabel nodig is dan wisselstroom, maakt dat je in een auto veel dikkere kabels nodig hebt dan in huis.

Klein overzichtje uit een kabelcalculator (deze is eigenlijk voor zonnepanelen, maar is 1:1 toepasbaar voor auto's). Ik ga uit van 12V, 3 meter lang en maximaal 1% spanningsval:
  • 10 Ampère (120W): 10mm²
  • 20 Ampère (240W): 25mm²
  • 45 Ampère (540W): 50mm²
En dat terwijl in een 230V AC installatie voor 16A 2,5mm² voldoende is voor veel grotere lengtes. Daarom wordt ook hoogspanning gebruikt voor transport van elektriciteit, je wilt de stroomsterkte namelijk zo laag mogelijk hebben.

Wel maakt het uit of het voor de voeding van de versterker is (dan moet het dus dik zijn) of van versterker naar speaker. Klinkt misschien onlogisch, maar naar de speaker kan het juist weer veel dunner zijn, want én de werkspanning is hoger (doorgaans +/- 40V), wisselspanning en kortere kabel. Het kan dus zomaar zijn dat je voor 500W 50mm² nodig hebt voor voeding van de versterker, maar tussen versterker en speaker maar 6mm² nodig is.

Qua doorslagspanning van de isolatie, dat speelt geen noemenswaardige rol. Onder de 50V heb je maar zo weinig isolatie nodig dat zelfs een verflaagje normaal al genoeg is. Bescherming tegen mechanische beschadiging is doorslaggevend, maar een standaard PVC-isolatie kan daar prima tegen zolang het geen contact maakt met een scherpe metalen rand. Daarvoor zijn rubber randen, stoftape en andere aanvullende schermingsmiddelen voor.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tomatoman schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:43:
[...]
In woningbouw wordt bijna altijd energiekabel met een enkele koperkern gebruikt. Dergelijke kabel heeft een hoge treksterkte (handig wanneer de kabel door tientallen meter buis moet worden getrokken) en is het goedkoopst. In industriële verdeelkasten wordt meestal even dikke kabel gebruikt, maar dan met een meeraderige koperkern. Dergelijke kabel is flexibel, een noodzakelijke eigenschap als je tientallen kabels in een kast moet verleggen. Bij energiekabels heeft de keuze voor wel of geen meeraderige kern dus uitsluitend praktische redenen, het heeft niets met geleidendheid of iets dergelijks te maken.

[...]
De reden waarom je on mobiele industrie GEEN massieve kabels tegenkomt heeft niets te maken met treksterkte of het verleggen van kabels, maar met de bewegelijkheid. Een vervoersmiddel trilt, schudt, etc daar is een massieve kabel niet tegen bestand. Die breekt gewoon, maar eerst wort de diameter daardoor minder, met als gevolg dat je daar een plek met veel weerstand maakt, dat wordt warm of heet (afhankelijk van het vermogen en natuurlijk de weerstand) en kan gaan smeulen of branden. Het is zelfs officieel verboden om massieve kabels in campers en boten te gebruiken. Een flexibele kabel heeft dit bijna niet.

Pak maar eens een stukje 1,5 mm2 massief, dit kun je door het een aantal keer scherp te buigen zelfs afbreken. Probeer hetzelfde nu eens met een kabel die niet massief is. Het zal misschien wel lukken, maar zeker niet zo makkelijk of snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
Jongens, het wordt nu wel heel ingewikkeld, dit is niet meer te volgen :-P

1. Kan het nou of kan het niet?
2. Waarom?
3. Is een kabel met meerdere kernen, zoals ik plaatsten geschikt, aangezien deze flexibel is
4. Is het nu wel of niet een probleem dat de kabel gemaakt is voor 220v qua doorslagspanning
5. Aangezien deze kabel enkel voor de voeding van een actieve subwoofer (Ofwel en versteker, die de sub voedt) heeft deze toch geen signaal overdracht, maar enkel stroom.
6. Maakt het dan ook uit of er een bescherming of folie of iets dergelijks omheen zit voor storing van buitenaf, aangezien er geen geluid door gaat?

En van mijn kant:
1. De dikte is nodig qua subwoofers. CCA 15mm2 is genoeg voor 1000watt subwoofer
2. OFC heeft als regel (Ergens gelezen) dat de geleiding en verlies 2,5x zo goed is. Dus dan staat 10mm2 OFC gelijk aan 25mm2 CCA
3. Waarom wil ik zo dik? Als ik ooit een 2000watt sub wil installeren.
4. Aangezien ik nu 15mm2 heb, past de kabel van 16mm2 ook goed (Opzich) in de zekering en subwoofer stekker (Quick release stekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

OFC staat voor oxygen free copper, oftewel een standaard koperkabel. CCA staat voor copper clad alumnium, oftewel een aluminiumkabel met daaromheen een flinterdun laagje koper. Dergelijke kabel wordt vooral gebruikt als vervanging van dikke koperen elektriciteitsleidingen. Ze zijn goedkoper, maar zijn ter compensatie van het feit dat alumimium veel slechter geleid dan koper een stuk dikker. Voor een paar meter luidsprekerkabel waarbij je nu al zorgen hebt over de kabeldikte ligt het mijns inziens niet voor de hand om met CCA te werken.

Voor draad kun je trouwens ook bij Conrad in het assortiment zoeken. Conrad is niet goedkoop, maar heeft wel veel keus en kan netjes de gewenste lengte leveren.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ArjanOskam97 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:57:
1. Kan het nou of kan het niet?
2. Waarom?
3. Is een kabel met meerdere kernen, zoals ik plaatsten geschikt, aangezien deze flexibel is
4. Is het nu wel of niet een probleem dat de kabel gemaakt is voor 220v qua doorslagspanning
5. Aangezien deze kabel enkel voor de voeding van een actieve subwoofer (Ofwel en versteker, die de sub voedt) heeft deze toch geen signaal overdracht, maar enkel stroom.
6. Maakt het dan ook uit of er een bescherming of folie of iets dergelijks omheen zit voor storing van buitenaf, aangezien er geen geluid door gaat?
1. Lijkt mij een prima kabel.
2. Omdat het geen kutkabel is.
3. Je wilt JUIST een flexibele kabel in je auto, ja dus.
4. Maakt geen hol uit. De extra isolatie maakt hem iets stugger dan strikt noodzakelijk, maar voor eenmalig plaatsen boeit dat niet.
5. Klopt
6. Misschien, dat is afhankelijk van de sub. Via de voeding kan er een hoop ruis binnen komen, maar als je hier last van blijkt te hebben kan je altijd met een ferrietkern en low-pass filter dit uit de voedingslijn filteren. Probeer eerst maar gewoon zonder.
Pagina: 1