welke formule gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaelcox
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-07-2018
Mijn vraag
...

wij zijn een grafisch bureau en hanteren momenteel volgende tarieven:

prijs a3 kopie vanaf 1 tot en met 9 stuks: 1,65 euro
prijs a3 kopie vanaf 10 tot en met 99 stuks: 1,24 euro
prijs a3 kopie vanaf 100 tot en met 499 stuks: 0,83euro
prijs a3 kopie vanaf 500 tot en met 999 stuks: 0,66 euro
prijs a3 kopie vanaf 1000 tot en met 1999 stuks: 0,41 euro
prijs a3 kopie vanaf 2000 stuks: 0,33 euro

Deze tarieven zijn jaren terug beetje te willekeurig gekozen geweest, waardoor je met het probleem zit dat vb
9 kopies duurder zijn dan 10 kopies

9 kopies kost: 14,85 euro
10 kopies kost: 12, 04 euro

Is er een formule die tarieven kan bereken zodat dit niet meer kan voorvallen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je dit vraagstuk al voorgelegd bij de (financiele) administratie of je boekhouder?

Sowieso begrijp ik niet waarom 9 kopieen niet duurder mogen zijn dan 10 kopieen; je wil toch business genereren en omzet? Hoe meer kopieen jij moet draaien, des te beter voor jouw omzet? Bijna elk bedrijf wat ik ken geeft enige vorm van tranches/stappen-korting.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaelcox
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-07-2018
Omdat mensen nadien boos zijn als ze weten dat ze eigenlijk voor minder geld, meer hadden kunnen krijgen en dat begrijp ik.

Maar wij kunnen dit niet altijd uitrekenen voor iedereen en dat eerst melden..
er moet toch ergens een redelijke manier zijn waar wij en klant tevreden zijn...

dus mijn vraagt blijft :)

an ja onze boekhouder gaat dit niet kunnen vrees ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:10
jaelcox schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:01:
Omdat mensen nadien boos zijn als ze weten dat ze eigenlijk voor minder geld, meer hadden kunnen krijgen en dat begrijp ik.

Maar wij kunnen dit niet altijd uitrekenen voor iedereen en dat eerst melden..
er moet toch ergens een redelijke manier zijn waar wij en klant tevreden zijn...

dus mijn vraagt blijft :)

an ja onze boekhouder gaat dit niet kunnen vrees ik :p
Als je die prijslijst duidelijk hebt, kunnen mensen dat toch zelf uitrekenen?
Het is heel veel branches gewoonlijk dat er een prijsverschil inzit. Vaak omdat je ergens een grens moet leggen.

Maar als je het variabel wil maken zou ik zeggen ga kijken in de richting van per extra kopie 0,66 cent eraf met als ondergrens uiteindelijk je 33 cent.
Dan verloopt het lineair vanaf 1,65 tot 0,33 euro.
Geen klant die nog uit kan rekenen wat het nog kost en je maakt het jezelf ook veel moeilijker maar het kan.

De kleine hoeveelheden kopieën leveren dan overigens wel een stuk meer op.
En als formule krijg je dan: als(n>2000;0,33;1,65066-n*0,00066) waarbij n het aantal kopieën is.
(om het in excel termen te zetten)

Of anders moet je er een logaritmische verdeling inzetten. Dan pak je simpelweg een vel papier en zet je de log schaalverdeling en trek je een rechtelijn van 1,65 tot 0,33 erover heen. En lees je af hoeveel het dan per copy hoeveelheid gaat kosten.

[ Voor 19% gewijzigd door Morelleth op 05-02-2018 12:21 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou ook zeggen dat het bij een duidelijk prijslijst niet zo'n probleem hoeft te zijn, en het hoeft ook zeker niet zo'n probleem te zijn het eventueel (geautomatiseerd) voor klanten uit te rekenen en ze eventueel te waarschuwen.

Voor een niet-overlappende korting bij meer stuks is het misschien het makkelijkste om uit te gaan van een functie door de stukprijsprijs die je voor 1 stuk wil rekenen en de stukprijs voor veel stuks (2000 of meer bijvoorbeeld). Je kan dan een lineaire functie gebruiken zoals gesuggereerd door Morelleth, maar je zou natuurlijk ook een ander verloop kunnen kiezen (zolang het maar niet stijgt per stuk meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:34

Rannasha

Does not compute.

Het probleem dat 10 artikelen minder kost dan 9 komt simpelweg doordat de korting die je krijgt voor grotere aantallen te groot is. In dit specifieke geval (korting actief vanaf 10 artikelen), mag deze korting niet groter zijn dan 10%. Is de korting exact 10%, dan betaal je voor 9 artikelen hetzelfde als voor 10 ("10e artikel gratis!").

Kortom: Je moet de kortingen verlagen of je moet de aantallen waarbij een nieuwe tarief-schaal actief wordt aanpassen. In het geval van €1,65 -> €1,24 heb je het over een korting van 24.8%. Om te zorgen dat de totale prijs nooit daalt als het aantal omhoog gaat, moet je deze korting toepassen vanaf het 4e artikel.

In het algemeen: Als je een volgende schaal een korting biedt van X% ten opzichte van de vorige, dan moet je deze toepassen vanaf 100 / X artikelen (naar beneden afronden).

Een andere oplossing is om de lagere tarieven enkel toe te passen op de aantallen die in die tarief-schijf vallen. Dus over de eerste 9 betaal je altijd €1,65 per stuk, over artikel 10 t/m 99 betaal je €1,24 per stuk, enz... Vergelijkbaar met hoe het belastingstelsel werkt dus. Nadeel hiervan is dat het ingewikkelder is voor de klant om zelf de prijs uit te rekenen.

Ten slotte kun je kijken naar een vaste basis-prijs voor de bestelling, ongeacht de omvang, en daar bovenop een prijs per kopie te rekenen. Bijvoorbeeld €10 per bestelling en €0,50 per kopie. Dit heeft als voordeel dat het beter aansluit op je eigen kosten, want een deel van je werk zal constante kosten hebben per bestelling (bijvoorbeeld de tijd die je bezig bent met de afhandeling met de klant) en een deel zal proportioneel zijn met het aantal kopieën.

Hoe dan ook, zal je huidig tariefstelsel flink op de schop moeten, want het is, zoals je al zegt, nogal willekeurig.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rekening houden met de eigen kosten-componenten van een opdracht bij de prijsbepaling is denk ik sowieso een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waarom vraag je eigenlijk om een formule? Je zegt zelf dat de bestaande prijzen al jarenlang vaststaan, dan zou ik gokken dat de nieuwe prijzen ook jarenlang vaststaan.

Oftewel ik zou het gewoon even met het handje narekenen, dat is in mijn ervaring veelal sneller dan experimenteren met formules en berekeningen en alles overzetten naar excel etc.

Formules etc zijn interessant als je elke x tijd dit geintje wilt herhalen. Waardoor je setupkosten verdwijnen doordat je het maar 1x opzet en daarna vele keren gebruikt. Echter bij eenmalig gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:05:
Formules etc zijn interessant als je elke x tijd dit geintje wilt herhalen. Waardoor je setupkosten verdwijnen doordat je het maar 1x opzet en daarna vele keren gebruikt.
Setupkosten zet je toch apart op de rekening en dan gewoon €0,50 per velletje ofzo?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Die gestaffelde prijzen worden toch altijd gehanteerd? In zowel de print- en drukwereld, maar ook onderdelen/producten waarvan je er meer dan 10, 100 of 1000 van koopt, werkt dat zo.

Ik zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milandejong
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03-2023
Als je een staffel wilt hanteren heb je nu eenmaal overlap. Stel dat je dit niet zou willen hebben dan houdt het al snel op met je korting:

1-9 stuks: 1,65 euro -- 9 stuks = 14,85 --> per stuk afgerond 1,49
10-99 stuks: 1,49 euro -- 99 stuks = 147,51 --> per stuk afgerond 1,48
100-999 stuks: 1,48 -- 999 stuks = 1478,52 --> per stuk afgerond 1,48

Je ziet het... gaat niet echt opschieten met de staffel op deze manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je gaat dit nooit helemaal voorkomen maar heel raar is het ook niet. In heel veel gevallen is een groter aantal goedkoper dan een klein aantal. Dat is ook best uit te leggen.

Maar ik vind het verschil tussen de hoogste en laagste staffel wel heel groot. Ik weet niet wie die kopietjes maakt (klant zelf of jullie). Je zou ook met een start tarief kunnen werken en dat een lager bedrag per kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
DJMaze schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:26:
[...]

Setupkosten zet je toch apart op de rekening en dan gewoon €0,50 per velletje ofzo?
Setupkosten doelde ik niet op de printjes, maar meer op de setup-kosten van een formule voor een nieuwe prijsberekening.

Er zijn nu schijnbaar een aantal prijzen. Wil je die met een formule verhogen dan zal je grofweg :
- De prijzen uit je systeem moeten halen
- Formule bedenken en die uitvoeren over je prijzen
- Prijzen na formule terug in je systeem zetten.

En dit kan net naargelang hoe je systeem werkt makkelijk of moeilijk zijn. Deze setupkosten bedoel ik.

Want ook qua formules kan je helemaal los gaan.
Je kan ook zeggen dat je eerst alle inkoop gegevens + loon gegevens + andere kosten uit je systeem wilt halen, dan nog een vastgezette marge en dan nog rekening houden met wat de meestverkopende staffel is etc. etc. Zodat als je inkt 1 cent duurder wordt dat je die gelijk doorberekent in je kosten.

Het kan, je kan het zo gek maken als je wilt, het kost je enkel meer setupkosten per formule.
Alleen tja, als het een paar jaar terug uit de losse pols is besloten, waarom moet het dan nu spontaan 100% geautomatiseerd gebeuren? Waarom zou je het niet gewoon eenmalig uitrekenen.
Pagina: 1