Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop upgrade, een aantal twijfels

Pagina: 1
Acties:

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Omdat mijn huidige desktop een beetje een oudje aan het worden is (Gigabyte GA-P55-UD5, Core i7 860 2.8GHz), wil ik mijn PC eigenlijk een upgrade gaan geven, maar ik heb nog een aantal twijfels.

Deze keuzes heb ik op dit moment als er aangeraden word niet te wachten op Zen+.

Ryzen 7 1700, 16GB, geen nieuwe (grotere) SSD
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 281,49€ 281,49
1Asus Prime B350-Plus€ 91,-€ 91,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 193,15€ 193,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,64

Ryzen 5 1600, 16GB, nieuwe SSD
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 176,50€ 176,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 193,15€ 193,15
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 128,01€ 128,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,66

Ryzen 7 1700, 8GB, nieuwe SSD
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 281,49€ 281,49
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 104,50€ 104,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 128,01€ 128,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 605,-

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk wat games spelen en zo nu en dan wat foto/video bewerking. De games draai ik het liefst op een wat hogere setting op 1920x1200, en in de toekomst wellicht 1440p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer €600,- voor de te vervangen onderdelen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
GPU: MSI Videokaart Radeon RX 480 Gaming X 4GB
Voeding: Zalman 600W (Zalman PSU ZM-600HP Plus)
Behuizing: Corsair Obsidian 800D
SSD eventueel: Samsung SSD 2.5", 128GB, SATA600, 830 Series

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil voornamenlijk een nieuwe CPU, moederbord en geheugen, en wellicht ook een nieuwe (grotere en snellere) SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet zozeer.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil net als bij mijn huidige systeem er toch wel minimaal weer 5 jaar mee vooruit kunnen, met uitzondering van het vervangen van een videokaart op zijn tijd. Ook is 16Gb waarschijnlijk wel een wens.

Ga je overklokken?
Wellicht in de toekomst, maar zo lang het niet nodig is dan niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel dus heel erg tussen een Ryzen 5 1600, 5 1600x of een 7 1700. De 1600x valt eigenlijk al af omdat ik heb vernomen dat de x alleen tot zijn recht komt bij single-core processen en dan ook maar minimaal, en een 1600 vaal dezelfde clocks kan halen als de x.

Het is ook de vraag of ik misschien nog wil wachten op de Zen+ welke wellicht later dit jaar komt, ik heb niet echt haast, maar stel het ook al zo lang uit.

Ook zijn de geheugenprijzen vrij fors op het moment, en een daling zit er waarschijnlijk voorlopig ook niet in (ik lees hier en daar zelfs het tegenovergestelde). Ik wil eigenlijk toch wel het liefste 16Gb in het systeem, maar een upgrade later in het jaar van nog 2x4GB is ook mogelijk.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• ReCreator
  • Niet online
Ja precies die, ik wist het zelf even niet meer en zocht daarop in mijn gmail en kwam op de volgende.
Zalman PSU ZM-600HP Plus

Ik pas het even aan in de TS, dank je :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ReCreator schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:53:
[...]

Ja precies die, ik wist het zelf even niet meer en zocht daarop in mijn gmail en kwam op de volgende.
Zalman PSU ZM-600HP Plus
ZM-600HP Plus is weer een andere voeding, deze is niet zo slecht als de ZM-600HP zonder plus. Had je namelijk die versie dan is de kans nogal groot dat die stuk was en kon je hem sowieso beter vervangen.

De ZM-600HP Plus is echter kwalitatief ook niet geweldig en als je hem wil gebruiken moet je eigenlijk sowieso eerst de elco's maar eens visueel controleren. Je moet er ook sowieso niet van uit gaan dat die even lang veilig te gebruiken is zolang de rest van de componenten nog mee gaan. Dus eigenlijk is het slimmer om hem ook maar gewoon te vervangen door een kwalitatief betere voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• ReCreator
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:00:
[...]

ZM-600HP Plus is weer een andere voeding, deze is niet zo slecht als de ZM-600HP zonder plus. Had je namelijk die versie dan is de kans nogal groot dat die stuk was en kon je hem sowieso beter vervangen.

De ZM-600HP Plus is echter kwalitatief ook niet geweldig en als je hem wil gebruiken moet je eigenlijk sowieso eerst de elco's maar eens visueel controleren. Je moet er ook sowieso niet van uit gaan dat die even lang veilig te gebruiken is zolang de rest van de componenten nog mee gaan. Dus eigenlijk is het slimmer om hem ook maar gewoon te vervangen door een kwalitatief betere voeding.
Dank je voor de tip. Ik heb inderdaad eerder de niet-plus versie gehad, en deze is na verloop van tijd stuk gegaan, en vervangen voor deze in 2013.

Ik zal deze dan even open moeten maken om de elco's te controleren, en dan bovenaan de lijst een vervanger zetten voor deze voeding om na verloop van tijd te vervangen. Ik had hier voor nu nog niet op gerekend kwa budget helaas.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53
Als je voor een andere voeding gaat zou ik eerder voor deze gaan: pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

De Seasonic is een hele solide en van goede kwaliteit voeding.
10 jaar garantie en volledig modulair.
Voor €15 meer lijkt mij dat een betere keuze dan de BitFenix.

Verder heb ik geen enkele ervaring met BitFenix voedingen dus ben ik wel benieuwt naar waarom @-The_Mask- deze heeft gekozen.
Verder ga ik mee in de build die @-The_Mask- heeft samengesteld.

In vino veritas, in aqua sanitas

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-11 22:06
JohanNL schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:32:
Als je voor een andere voeding gaat zou ik eerder voor deze gaan: pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

Verder heb ik geen enkele ervaring met BitFenix voedingen dus ben ik wel benieuwt naar waarom @-The_Mask- deze heeft gekozen.
Eens! En idd niet besparen door je voeding nu niet te vervangen, gewoon mee pakken nu. Stukje zekerheid voor je onderdelen

• ReCreator
  • Niet online
Oke, dank voor de feedback! Dat neem ik zeker mee in mijn beslissing en zal even mijn budget wat wijzigen en voor een nieuwe voeding erbij gaan.

Heeft het nog zin om voor een Ryzen 7 1700 te gaan? Of om te wachten op de Zen+?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als je kan wachten op Ryzen2/Zen+ in april en dit wil, dan is dat waarschijnlijk zinvol. :)
Zo niet dan zou ik een ander moederbord gaan pakken dan de MSI PC Mate. Komen mij botweg te veel klachten over voorbij. Ik zou een ASUS Prime B350 Plus pakken. Daar kan je ook tot zo'n 3,7GHz mee overclocken met de stock koeler. Verder is pricewatch: Seasonic Focus Gold 450W veel beter leverbaar en ook goed.

Qua R7 vs R5. Ik heb zelf een R7 1700, ben er hartstikke blij mee, maar voor gaming is die vrijwel altijd overkill. AM4 blijft in principe ondersteunt tot en met 2020. Tenzij de moederbord fabrikant stopt met updates, kan je dus gewoon nieuwe CPU's installeren als je ooit wil. Als je dit doet in combinatie met een wens om te overclocken zou ik dan wel kijken naar een beter bordje. Ik vermoed dat Zen+/Ryzen 2 al meer vermogen zal kunnen gaan trekken dan Ryzen als je overclocked.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ReCreator schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:22:

Heeft het nog zin om voor een Ryzen 7 1700 te gaan? Of om te wachten op de Zen+?
Zelfs met perfecte schaling over meerdere core's is de prijs/prestatie van een Ryzen 7 1700 minder. Dus qua prijs/prestatie is de Ryzen 5 1600 de duidelijke winnaar.
JohanNL schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:32:

ExiZTeNcE schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:07:
[...]

Eens! En idd niet besparen door je voeding nu niet te vervangen, gewoon mee pakken nu. Stukje zekerheid voor je onderdelen
Ik vraag mij eerder af waarom je voor de Seasonic zou gaan terwijl je ook de BitFenix kunt nemen. Modulair is moeilijk een voordeel te noemen. Is een misvatting dat een modulaire voeding betekend dat je betere cable management krijgt. Vooral in geval van de hier aanwezig behuizing maakt dat geen enkel verschil. Enige voordeel in dit geval kan zijn dat als de TS individueel gesleevde kabels zou willen hebben dan is een volledig modulaire voeding ideaal, maar dat is hier niet het geval.

Persoonlijk zou mij die 5 jaar langere garantie ook weinig uitmaken. Bij een goede voeding is het onwaarschijnlijk dat die zo maar tussen de 5 en 10 jaar kapot zou gaan. De kans is veel groter dat je direct vanaf het begin dan al een probleem hebt. En mochten er wel allemaal problemen op treden tussen de 5 en 10 jaar dan heb je alsnog niks aan die lange garantie, aangezien een kleine fabrikant als Seasonic dan gewoon om zou vallen. :p

Maar de BitFenix Formula Gold 550W is dus eigenlijk een betere voeding dan de Seasonic Focus Gold 550W. Dus waarom meer betalen voor iets wat niet beter is?

http://www.tomshardware.c...a-gold-650w-psu,5382.html

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Het lijkt mij niet nodig een ryzen 7 te nemen, want zelfs een i7 3 generatie(ivy bridge) is geen bottle Neck, als je een cpu wil nemen neem dan de r5 met 6 cores.

De pc mate is zeker een zeer goede keuze (msi is een zeer goed merk voor meer budget gericht) ik heb zelf ook een pc mate en ben zeer te vreden. ram zul je hoe dan ook nieuw moeten kopen, en danis 4 tot 8gb prima.
Pagina: 1