Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Als dit elders geplaatst moet worden, hoor ik het graag.

Situatie is dat ik samen met mijn vriendin een kleinschalig maar redelijk succesvol tokootje run. Voor onze zaakjes nemen we hele specifieke software af waar slechts een beperkt aantal afnemers voor te vinden is. Kortom, enorm hoge licentiekosten met de beperking dat iets op slechts 1 PC mag draaien is geen uitzondering.

Wat ik zoek, maar gewoonweg niet voldoende kaas van heb gegeten is soort van VM die bv bij Amazon of Azure draait waar de diverse kostbare softwarepaketten op geïnstalleerd kunnen worden. Voordeel hiervan zou zijn dat je een PC hebt die altijd up2date is en niet kapot gaat en zolang er een internet verbinding is altijd beschikbaar is.

Een partner waar ik in het verleden mee werkte had iets dergelijks gratis bij Amazon draaien. Pas wanneer hij extra cores, opslag of RAM nodig had, hoefde hij een creditcard te pakken. En dat is de situatie die ik eigenlijk ook zoek. Voor hele simpele zaken wil ik er geen (technisch & financieel) omkijken naar hebben, simpele taken mogen gerust een dag duren. Maar wanneer er brute force nodig is, ik met een muisklik die ook ter beschikking heb.

Ja, ik heb op de sites van zowel Amazon als Azure gekeken. En ik snap er de ballen niet van om eerlijk te zijn. Eerste hindernis is dat ik een fossiel ben en m'n beperkte kennis niet verder reikt als W10. Het OS waar volgens mij onze software ook toe beperkt is. W10 wordt uiteraard niet aangeboden, dus ik zal moeten uitdokteren welk OS de grote gemene deler wordt waar alles wel op kan draaien.

Wie kan me enigzins op weg helpen?

PS. Azure heeft de voorkeur. Een faq in het nederlands is wel zo prettig kom ik zojuist achter ;)

iR Profiel

Beste antwoord (via F_J_K op 20-03-2018 00:40)

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Knoop doorgehakt, dank voor de hulp.

iR Profiel

Alle reacties

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-11 17:58
Het zou een stuk handiger zijn als je vermeld wat deze specifieke software is en wat de (spec) requirements zijn en de bijbehorende restrictie zodat Tweakers goede input kunnen geven. Tenzij je van de NSA bent zou dit niet heel schokkend moeten zijn..

Tevens zie ik nergens een beschikbaar budget wat je hebt en apparatuur die je wilt gaan gebruiken. Zo kunnen de oplossingen variëren van zelf en virtuele machine hosten naar cloud oplossingen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
onsgeluk schreef op maandag 5 februari 2018 @ 01:22:
Kortom, enorm hoge licentiekosten met de beperking dat iets op slechts 1 PC mag draaien is geen uitzondering.
In wezen als je het slechts op 1 pc mag draaien dan kan je het al niet bij azure/amazon gaan draaien zonder licentie-breuk te plegen.

De cloud is zo opgezet dat er (zeg maar simplistisch gezegd) 100 pc's draaien in een datacenter en daarbinnen kan jij een virtuele omgeving krijgen, maar of die vandaag op server 1 en morgen op server 100 draait daar heb jij geen invloed op. Sterker nog, ze kunnen terwijl jij in binnen jouw virtuele omgeving aan het werk bent deze verschuiven van server 1 naar server 10 zonder dat jij iets merkt.

Waarschijnlijk heb je (wil je het echt in de cloud draaien) een aparte licentie nodig.

Dit zou ik eerst even 100% nagaan voordat je verder gaat kijken.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
BSOD baby schreef op maandag 5 februari 2018 @ 01:31:
Het zou een stuk handiger zijn als je vermeld wat deze specifieke software is en wat de (spec) requirements zijn en de bijbehorende restrictie zodat Tweakers goede input kunnen geven. Tenzij je van de NSA bent zou dit niet heel schokkend moeten zijn..

Tevens zie ik nergens een beschikbaar budget wat je hebt en apparatuur die je wilt gaan gebruiken. Zo kunnen de oplossingen variëren van zelf en virtuele machine hosten naar cloud oplossingen.
Omdat het vermelden van de specifieke software het niet echt relevant is. Zelfs als ik van de NSA zou zijn gaat het niets aan zowel de vraag als het eventuele antwoord veranderen. Zelfs de gewenste specs niet, want dat is nou juist het mooie van cloudcomputing dat je specs flexibel zijn naargelang behoefte...of mis ik hier iets?
Maar om antwoord te geven op je vraag, het zijn tailor-made modules die op een CAD-pakket draaien. Daarnaast iets wat je het best als stitching software kan omschrijven, maar het niet helemaal is. In ieder geval multicore hongerig en RAM-vretend. In en output in de orde van 500GB tot 1TB. Maar gaat dat werkelijk van invloed zijn op je eventuele antwoord?

En apparatuur, welke apparatuur? Ik wil juist naar cloud computing toe en niet meer de afweging moeten maken voor cores van AMD/Intel, SSD en een berg RAM. Lokaal een VM hosten heeft totaal geen meerwaarde trouwens. Dan blijf ik net zo lief bij mijn huidige setup waarbij ik de SSD wekelijks kloon.

PS. Als budget een serieuze factor zou zijn, had ik dat wel vermeld. Ik verdisconteer alles in mijn prijs.

Nu reageer ik minstens zo bijdehand als jij doet op mijn vraag. Mijn oorspronkelijke vraagstelling is toch duidelijk? Ik ben de mogelijkheden van cloudcomputing aan het uitzoeken, geen behoefte om een VM ergens te hosten of andere alternatieven.
Gomez12 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 01:47:
[...]

In wezen als je het slechts op 1 pc mag draaien dan kan je het al niet bij azure/amazon gaan draaien zonder licentie-breuk te plegen.

Dit zou ik eerst even 100% nagaan voordat je verder gaat kijken.
Dit is niet echt een probleem. De licenties zijn afgestemd op het aantal gebruikers en dat blijft hetzelfde. Dat los ik wel op met de leveranciers. Alleen de hardware wil ik niet meer lokaal/in eigen beheer.

iR Profiel

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-11 23:46
Het vermelden van de specifieke software is dus juist wel relevant, want web software kan in de cloud, windows software kan in de cloud, Linux software.. Maar niet elke combinatie is mogelijk of praktisch.
Je geeft bijvoorbeeld aan dat het om CAD gaat, dan heb je dus een cloud nodig met grafische rekenkracht.
Je geeft aan dat budget geen serieuze factor is, maar als hier een oplossing wordt geboden van 1500 euro per maand ga je vast niet blij zijn.
Bijdehand, arrogant, ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe een forum werkt en zie voor mijzelf geen rede om je te helpen met je vraag als dit is hoe je reageert op iemand die je wilt helpen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
onsgeluk schreef op maandag 5 februari 2018 @ 02:21:
... Alleen de hardware wil ik niet meer lokaal/in eigen beheer.
Je kan eventueel iemand in dienst nemen die de hardware en software specifiek voor jou, en naar jouw behoeften, beheert, dan ben je er grootstendeels vanaf (maar krijg je eventueel weer meer te maken met personeelsmanagement natuurlijk)

Een alternatief, dat je nu kennelijk zou willen uitzoeken, is de software die je wil gebruiken draaien op een generieke cloudservice, maar zoals je zelf al hebt gemerkt moet je dan wel het een en ander weten en uitzoeken, ook zaken waarvoor kennis van de specifieke software noodzakelijk is, omdat dat nu eenmaal een factor is in de afweging of iets kan, of iets zinvol is, wat nodig is.... Anders kan je misschien gewoon eens ergens een Windows 10 desktop-as-a-service of remote virtual desktop huren en kijken wat werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 05-02-2018 03:14 ]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
moppentappers schreef op maandag 5 februari 2018 @ 02:44:
Het vermelden van de specifieke software is dus juist wel relevant, want web software kan in de cloud, windows software kan in de cloud, Linux software.. Maar niet elke combinatie is mogelijk of praktisch.
Je geeft bijvoorbeeld aan dat het om CAD gaat, dan heb je dus een cloud nodig met grafische rekenkracht.
Je geeft aan dat budget geen serieuze factor is, maar als hier een oplossing wordt geboden van 1500 euro per maand ga je vast niet blij zijn.
Bijdehand, arrogant, ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe een forum werkt en zie voor mijzelf geen rede om je te helpen met je vraag als dit is hoe je reageert op iemand die je wilt helpen.
Ik begrijp dondersgoed hoe een forum werkt. Het is ook fijn wanneer de reageerder begrijpt dat de toon de muziek maakt. En zoals jij mijn reactie kwalificeert, kwalificeer ik de eerste reactie op mijn vraag ook zo.
Op geen enkele manier krijg ik de indruk dat de wedervragen er op zijn gericht mij verder te helpen. Dat jij verder geen behoefte voelt om mij inhoudelijk te helpen maakt je reactie overbodig. Had jezelf de moeite bespaart.

Nevertheless, om toch in te gaan op je gestelde hypothetische aangedragen suggestie waarbij een oplossing €1500/maand kost, dan hoeft dat niet perse een probleem te zijn mits dat is wanneer de cloud voor mij werkt. Wanneer ik geen rekenkracht nodig heb, moet het geheel afschalen naar een verwaarloosbaar bedrag. Dat is toch het USP van cloud computing? Had ik al gemeld dat het om windows software ging? Ja, volgens mij wel...
begintmeta schreef op maandag 5 februari 2018 @ 02:48:
[...]

Je kan eventueel iemand in dienst nemen die de hardware en software specifiek voor jou, en naar jouw behoeften, beheert, dan ben je er grootstendeels vanaf (maar krijg je eventueel weer meer te maken met personeelsmanagement natuurlijk)

Een alternatief, dat je nu kennelijk zou willen uitzoeken, is de software die je wil gebruiken draaien op een generieke cloudservice, maar zoals je zelf al hebt gemerkt moet je dan wel het een en ander weten en uitzoeken, ook zaken waarvoor kennis van de specifieke software noodzakelijk is, omdat dat nu eenmaal een factor is in de afweging of iets kan, of iets zinvol is, wat nodig is.... Anders kan je misschien gewoon eens ergens een Windows 10 desktop-as-a-service huren en kijken wat werkt.
Ik denk niet dat ik iemand de zekerheid kan bieden om een deeltijd-contract te bieden. Daarvoor verschilt de workload teveel. Zoals je aangeeft zoek ik een soort van virtuele desktop waar ik naar gelang behoefte pakweg 16 tot 32 cores bij kan steken en een navenante hoeveelheid GB aan ram-geheugen.

Qua software gebruiken we iets wat het midden houdt tussen een GIS en een CAD-applicatie. Qua rekenkracht totaal niet bijzonder, maar qua licentiekosten behoorlijk pittig waardoor ik het veiliger acht om het op een VM te hebben dan op een lokale PC die kapot kan gaan. Daarnaast gebruik ik een of ander exotisch pakketje voor fotogrammetrie. Afhankelijk van de grootte van het project kan dit qua rekenkracht nogal wat vergen. Voordeel is wel dat de ontwikkelaar moeite heeft gedaan om de opzet multithreaded te programmeren, maar ook om de GPU kracht te benutten wanneer voorhanden (letterlijk een kwestie van 1 setting veranderen).

iR Profiel

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
onsgeluk schreef op maandag 5 februari 2018 @ 03:22:
waardoor ik het veiliger acht om het op een VM te hebben dan op een lokale PC die kapot kan gaan.
Daar ben ik het totaal niet mee eens, de cloud is vaker kapot dan jouw lokale PC.
Daarnaast heeft GIS en CAD de juiste hardware nodig: Xeon + Nvidia Quadro (P100 - P6000). Oftewel een workstation.
Hoevaak ik bedrijven wel niet zie prutsen met CAD op een Dell/HP desktop (i7 met GeForce) 8)7

Als jij een cloud provider kan vinden met Nvidia Grid die jouw applicatie ondersteund... :)

En als jij inderdaad €1500 per maand kan uitgeven heb je die workstation er in een paar maanden tot een jaar wel uit.

[ Voor 21% gewijzigd door DJMaze op 05-02-2018 11:43 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
Iets anders: hoe wordt de licentie afgedwongen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Steefph
  • Laatst online: 18-11 12:42
Je zou natuurlijk een maandje een machine als deze bij Azure kunnen proberen:
https://azure.microsoft.c...virtual-machines/windows/

en dan bijvoorbeeld de NC6 ($1.387/hour) of NC24 ($5.549/hour) (Eur prijzen zullen waarschijnlijk wat hoger liggen)

Maar, ik denk dat als je echt een concreet antwoord wilt op je vraag, je het beste contact op kunt nemen met Microsoft zelf. Zij kunnen je waarschijnlijk het beste adviseren wat ze jou kunnen bieden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Steefph op 05-02-2018 05:03 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:17

RvV

Bij een cloud vm gaat ook niet alles vanzelf. Dan heb je ook nog steeds te maken met je backups, patches en (os) upgrades als het zo ver is.
Ik zou eerst eens bij de fabrikant vragen of het product supported is om cloud based te draaien, zo nee, niet eens aan beginnen lijkt mij.

Y'24

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 18:00
Succesvolle toko maar op zoek naar gratis cloud die je kan opschalen naar betaald wanneer dat nodig is.. Mmk succes met het vinden van CAD stitching capable gratis cloud server.. Je kan wel een cloud server booten wanneer nodig en als de server uit staat alleen de inhoud van de SSD bewaren tot next boot (op eventueel snellere hardware) maar je idee van always on always up to date en secure en met 2 klikken 'de cpu gpu en ram verbeteren voor een snelle render' is momenteel wishful thinking.

Echte tip: staar jezelf niet blind op wat je in je hoofd hebt maar bestudeer zorgvuldig de tips die je hier krijgt, de niet rekenkracht intensieve cad module gebruiken op cloud ipv local ivm veilig achten van je dure licentie slaat werkelijk nergens op tenzij je heel specifiek iets kan vertellen over hoe die licentie in elkaar steekt, en heb je dat eenmaal gedaan dan komen we er wellict achter dat cloud hoe dan ook niet zal werken.

[ Voor 56% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 05-02-2018 06:21 ]

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:24
Je zou contact op kunnen nemen met de sales van www.transip.nl en je vraag daar kunnen neerleggen. Is een Nederlandse aanbieder van Virtual Private Servers en Dedicated Servers. Zij kunnen je vraag als het goed is ook commercieel beantwoorden.

• Yucon
  • Laatst online: 09:14

Yucon

*broem*

Heb je eigenlijk enig idee wat voor een stand alone machine je nodig zou hebben om aan je wensen te voldoen? Dus los van de cloud? Dat geeft een beetje een beeld van de omvang waar we het precies over hebben. Als je dat vervolgens vertaalt naar een cloud"machine" die bv 3x zo sterk is en in het rekensommetje er van uit gaat dat hij 1 dag per week voluit stampt en de rest kalmpjes pruttelt kunnen we er iets concreets van maken.

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 20:16
Waarom moeilijk doen met eigen vm? Er wordt toch al cad software als saas achtinge constructie verkocht.

Neem autodesk bijvoorbeeld
https://www.autodesk.com/...based-online-cad-software

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
@onsgeluk Als je zo iets wil zou ik eerder gaan kijken naar een IT partner die een dienst als "Online Werkplek" aanbied met Windows 10, let er wel op dat relatief nieuw zal zijn. Windows client licenties (7/8/10) waaren tot voor kort niet echt makkelijk aan te bieden in de cloud.

Ga je het zelf doen zal je als nog een boel "maintenance" te doen hebben. Het hardware deel valt dan wel weg, maar alle software maintenance zal je nog steeds zelf moeten doen. Verder natuurlijk ook goed uitzoeken of de software leverancier wel Cloud als Azure of AWS ondersteund, helaas doen ze dit lang nog niet allemaal, zeker niet bij zeer specifieke clientsoftware. Je wil ook niet mocht je ooit een issue hebben dat ze zeggen oh dat draait in AWS? Zet de software eerst maar even op een lokaal werkstation om te kijken of het dan wel werkt. Want dat zal je veel meer kosten dan dat je op deze wijze ooit zal besparen (als je al wat bespaart, ik heb er zo mijn twijfels bij of je bij afname van 1 zware machine in de cloud überhaupt veel zal besparen).

@MBvB Waarschijnlijk omdat de CAD/GIS software die hij draait (nog) niet beschikbaar is in zo'n oplossing of er directe koppeling nodig is tussen meerdere applicaties. Zeker voor dat soort specifieke software kun je niet echt zeggen Ok, dan stap ik wel over naar Autocad want die hebben wel een SaaS oplossing. Dan heb je vaak toch echt een cloud oplossing nodig waar je zelf software kan installeren en configureren, al dan niet met hulp van een IT partner waar je die oplossing afneemt.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 05-02-2018 08:34 ]

• Gomez12
onsgeluk schreef op maandag 5 februari 2018 @ 03:22:
[...]
Nevertheless, om toch in te gaan op je gestelde hypothetische aangedragen suggestie waarbij een oplossing €1500/maand kost, dan hoeft dat niet perse een probleem te zijn mits dat is wanneer de cloud voor mij werkt. Wanneer ik geen rekenkracht nodig heb, moet het geheel afschalen naar een verwaarloosbaar bedrag. Dat is toch het USP van cloud computing? Had ik al gemeld dat het om windows software ging? Ja, volgens mij wel...
Ik denk dat je de cloud niet helemaal goed begrijpt. Ja, je kan extra rekenkracht erbij zetten maar normaal gesproken wordt dit horizontaal gedaan door extra pc's op te starten.

Binnen 1 VM betekent een aanpassing veelal een reboot. En binnen een VM heb je gewoon limieten. Veel plezier als jij een 16GB Ram VM'tje wil upscalen naar 500 of 1000 GB Ram.

Het probleem is een beetje dat je er geen geld voor over hebt waardoor het een zinloze exercitie wordt.
Wat je in wezen zou moeten doen als je echt dit pad op wilt gaan is naar de programmeur toestappen en vragen of die het naast multi-threaded ook multi-machine kan maken en of die de licentie kan aanpassen zodat jij over x tijd gewoon het programma in de cloud kan draaien en dan extra vm's kan opspinnen voor extra rekenkracht als dat nodig is.

De cloud is er niet op gebaseerd dat je 1 monstermachine up en downscaled continue om maar geld uit te sparen

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 20:16
Dennism schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:27:
@MBvB Waarschijnlijk omdat de CAD/GIS software die hij draait (nog) niet beschikbaar is in zo'n oplossing of er directe koppeling nodig is tussen meerdere applicaties. Zeker voor dat soort specifieke software kun je niet echt zeggen Ok, dan stap ik wel over naar Autocad want die hebben wel een SaaS oplossing. Dan heb je vaak toch echt een cloud oplossing nodig waar je zelf software kan installeren en configureren, al dan niet met hulp van een IT partner waar je die oplossing afneemt.
Mee eens, maar ik heb TS dit nog niet zien zeggen dat hij heeft gekeken naar bestaande cloud oplossingen en waarom die niet zouden voldoen. Als zijn software niet extreem specifiek is, dan is het met de huidige trend maar een kwestie van een of twee jaar wachten voordat ook de specifieke software als saas wordt aangeboden. Zonde om dan nu te investeren in een moeilijke constructie, als je weet dat de grote spelers het standaard gaan aanbieden.

Verder zou ik informeren bij een bedrijfje dat advies levert omtrent de betreffende software.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Een hoop reacties op de vroege maandagochtend. Sta mij toe hier vanavond inhoudelijk op te reageren svp

iR Profiel

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

M.i.: 'gewoon' je opties uitproberen (met speciale aandacht voor de grafische aspecten). Kost een paar tientjes, maar dat is niet zo relevant op het geheel.

Wel eerst (!) uitzoeken hoe het zit met de licenties voor de gebruikte tools van anderen. Best kans dat die licentie een stuk duurder wordt op een OS dat bijv. multi-user capable is (nog los van de vraag of er concurrent meer dan 1 user is).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
Cloud verticaal opschalen zonder reboot is nagenoeg niet mogelijk als Windows het al ondersteund.

Verder is het erg flauw dat je niet het pakket bij naam wil noemen, zo kunnen wij je ook niet goed helpen en roept alles alleen maar meer vragen op.

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 21:17
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen:

Hoe zit het met de licentievoorwaarden?

Vaak staat er in de voorwaarden dat je de licentie niet op een virtuele machine mag draaien, juist omdat het dan (relatief) eenvoudig zou zijn een machine te clonen en zo meerdere instances te draaien.

"met de beperking dat iets op slechts 1 PC mag draaien is geen uitzondering", klinkt als node-locked. Vaak gebeurt dit aan de hand van een host-id/MAc-adres o.i.d. Op een VM is aan het MAC adress te zien dat de NIC virtueel is. Nu is het mogelijk om dit aan te passen, maar de nieuwere licentie software is in staat om daar doorheen te prikken.

Ik zou eerst eens nagaan of dit überhaupt kan en/of mag.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Voordat de discussie allerlei kanten opgaat, mijn vraagstuk draait om het technische aspect. Licentie technisch kom ik er wel uit met de ontwikkelaar(s)...of niet. Hoe dan ook begrijpen de 2 relevante ontwikkelaars dat ik het nooit op een andere manier ten gelde zou maken als waarvoor de licentie initieel is aangeschaft. Overigens reeds in gesprek geweest met 1 ontwikkelaar over dit onderwerp en die staat er allesbehalve negatief tegenover.
DJMaze schreef op maandag 5 februari 2018 @ 04:12:
[...]Daar ben ik het totaal niet mee eens, de cloud is vaker kapot dan jouw lokale PC.
Daarnaast heeft GIS en CAD de juiste hardware nodig: Xeon + Nvidia Quadro (P100 - P6000). Oftewel een workstation.En als jij inderdaad €1500 per maand kan uitgeven heb je die workstation er in een paar maanden tot een jaar wel uit.
Bedoel je kapot als in je VM opnieuw moeten inrichten of kapot als in tijdelijk niet beschikbaar? Mijn lokale PC gaat idd niet snel kapot, maar kan wel last hebben van waterschade, diefstal etc. Daarom lijkt het mij praktisch om het geheel in een cloud te gaan draaien. Maar als dat volcontinu onderhoud behoeft schiet ik er niet veel mee op.
Vwb de software, het gaat om 2 pakketten; juist de combi die jij hier aanhaalt (GIS/CAD) heb ik weinig tot geen rekenkracht voor nodig. Gaat om een heel simplistische add-on op CAD waarvan de output in GIS wordt verwerkt. De licentie is echter behoorlijk kostbaar. Vandaar dat ik het gekke idee had om die veilig in de wolken te parkeren.
Ja, ik heb overwogen om een workstation te bouwen, maar die staat dan bijna het hele jaar uit z'n neus te vreten want ik kan geen andere taken bedenken om de aanschaf van een dergelijk station te rechtvaardigen.

Hetgeen waar ik rekenkracht voor nodig heb is fotogrammetrie. Bij de laatste opdracht uit noodzaak (en met medeweten van de leverancier) trialversies op alle pc's op kantoor laten draaien. En dan nog ruim een week bezig geweest. Stevig gevalletje van onderschatting van mijn kant en die fout wens ik niet nogmaals te maken. Dus of iets schaalbaars of een toereikend workstation.
TWeaKLeGeND schreef op maandag 5 februari 2018 @ 05:58:
Succesvolle toko maar op zoek naar gratis cloud die je kan opschalen naar betaald wanneer dat nodig is.
Nuance/perspectief...ik zei redelijk succesvol tokootje. Ik heb ook niet gezegd dat het gratis moet zijn.
TWeaKLeGeND schreef op maandag 5 februari 2018 @ 05:58:
Je kan wel een cloud server booten wanneer nodig en als de server uit staat alleen de inhoud van de SSD bewaren tot next boot (op eventueel snellere hardware) maar je idee van always on always up to date en secure en met 2 klikken 'de cpu gpu en ram verbeteren voor een snelle render' is momenteel wishful thinking.
Dat booten op snellere hardware wanneer noodzakelijk is dus exact wat ik zoek maar dat gaat 'm dus niet worden omdat het niet simpel is om op te zetten en te onderhouden?
Yucon schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:57:
Heb je eigenlijk enig idee wat voor een stand alone machine je nodig zou hebben om aan je wensen te voldoen?
Aanbevolen door de ontwikkelaar i7, maar liever i9. Hebben we ook daadwerkelijk getest, schaalt goed op een i9. Verder 64 tot 128GB ram en GTX1070 of beter/SLI. Een quadro is gelukkig niet noodzakelijk. Ik zou wel moeten navragen hoe de nieuwe lijn van AMD presteert. Die was destijds nog niet op de markt.
Gomez12 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:13:[...]Ik denk dat je de cloud niet helemaal goed begrijpt. Ja, je kan extra rekenkracht erbij zetten maar normaal gesproken wordt dit horizontaal gedaan door extra pc's op te starten.

Het probleem is een beetje dat je er geen geld voor over hebt waardoor het een zinloze exercitie wordt.

De cloud is er niet op gebaseerd dat je 1 monstermachine up en downscaled continue om maar geld uit te sparen
Je slaat de spijker op z'n kop, maar ook volledig mis ;) Nee, ik begrijp de cloud niet voldoende. En nee, het is niet dat ik er geen geld voor over heb, maar ik heb die rekenkracht niet fulltime nodig. Indien wel, zou ik het zondermeer in een fatsoenlijk workstation stoppen. Het up en downscalen is nou juist wat ik zocht. Maar als dat een utopie is, houdt het gewoon op.
F_J_K schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:10:
M.i.: 'gewoon' je opties uitproberen (met speciale aandacht voor de grafische aspecten). Kost een paar tientjes, maar dat is niet zo relevant op het geheel.

Wel eerst (!) uitzoeken hoe het zit met de licenties voor de gebruikte tools van anderen. Best kans dat die licentie een stuk duurder wordt op een OS dat bijv. multi-user capable is (nog los van de vraag of er concurrent meer dan 1 user is).
Ik denk dat ik beide ontwikkelaars ga benaderen voor een testversie en inderdaad een beetje ga stoeien.

Samengevat, het is niet simpel op te zetten/onderhouden. Op en afschalen zoals ik in gedachten had blijkt niet helemaal van toepassing waardoor het niet noodzakelijkerwijs de meest kostenefficiënte oplossing is.

Langzaamaan bekruipt me het idee dat ik beter wel een workstation kan bouwen, ook al wordt deze dan 95% van de tijd niet benut. Ik zie dat er geen BBG voor een workstation is om een eventuele keuze te vergemakkelijken.

iR Profiel

• Dennism
onsgeluk schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 00:22:
V

Dat booten op snellere hardware wanneer noodzakelijk is dus exact wat ik zoek maar dat gaat 'm dus niet worden omdat het niet simpel is om op te zetten en te onderhouden?

Samengevat, het is niet simpel op te zetten/onderhouden. Op en afschalen zoals ik in gedachten had blijkt niet helemaal van toepassing waardoor het niet noodzakelijkerwijs de meest kostenefficiënte oplossing is.

Langzaamaan bekruipt me het idee dat ik beter wel een workstation kan bouwen, ook al wordt deze dan 95% van de tijd niet benut. Ik zie dat er geen BBG voor een workstation is om een eventuele keuze te vergemakkelijken.
Cloud is vaak veel makkelijker horizontaal te schalen dan verticaal. Een Cloud VM zit vaak in een bepaalde tier waarbinnen je wel wat met hardware kan op of afschalen maar vaak niet teveel. Wel is het vaak heel makkelijk op te schalen naar meerdere nodes, maar dan moet je software wel geschikt zijn om te verdelen over meerdere nodes. Wel kun je vaak machines volledig uitzetten zodat je er niet voor betaald.

Qua workstation, als je ook een beetje zekerheid wil, pak een HPE / Dell of andere OEM machine die aan je specs voldoet. Kan uiteraard ook wat aan kapot gaan, maar deze zijn wel te voorzien van bijv. Next day On-site services e.d. Kan een boel schelen t.o.v. zelfbouw waarbij je met een beetje pech 3 weken op een moederbord aan het wachten bent mocht deze het onverhoopt begeven.

• Gomez12
[...]
Je slaat de spijker op z'n kop, maar ook volledig mis ;) Nee, ik begrijp de cloud niet voldoende. En nee, het is niet dat ik er geen geld voor over heb, maar ik heb die rekenkracht niet fulltime nodig. Indien wel, zou ik het zondermeer in een fatsoenlijk workstation stoppen. Het up en downscalen is nou juist wat ik zocht. Maar als dat een utopie is, houdt het gewoon op.
Even ter info waarom het up- en downscalen van 1 monstermachine niet echt werkt...
Afaik kan je (qua windows dan) 1 vm slechts virtualiseren op 1 host/server/pc.
Oftewel de host moet minimaal het max bevatten wat jij wenst of je vm moet verplaatst worden naar een andere host. Oftewel wil jij 512 GB geheugen hebben dan moet dit minimaal in de host zitten en vrij te maken zijn.
Daarom zijn er ook tiers, want het is niet erg praktisch om een mogelijk 512 GB vm te zetten (die nu slechts 16 GB gebruikt) naast 31 andere 16 GB vm's op een 512 GB host, want dan moeten er als jij wilt groeien er 31 andere vm's verplaatst worden naar andere hosts.
Oftewel wil jij groeien naar 512 GB dan wordt je op een host geplaatst die 384 tot 512 GB vm's heeft zodat het bij default past en als jij groeit dan hoeft er maar 1 vm verplaatst te worden.

De cloud is niet 1 giga-poel geheugen die in oneindige brokjes gebroken kan worden, het zijn 1000'en grote poelen geheugen die elk in kleinere stukjes gebroken kunnen worden, alleen om dat efficient te doen moet je wel een groffe indeling hebben op grootte en daar valt een vm die van 16 tot 512 GB moet groeien niet in.
Of terwijl je wel rustig 1000 vm's van 32 GB kan opstarten kan je geen vm krijgen met 32.000 GB geheugen.
[...]
Workstation is idd makkelijker en goedkoper, of je moet een programma hebben wat gewoon op meerdere vm's kan draaien waardoor je gewoon als het nodig is 100 vm's kan booten en mee laten rekenenen.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de cloud als basis (ik vind het te duur), maar als jij het onderstaande zegt :
Hetgeen waar ik rekenkracht voor nodig heb is fotogrammetrie. Bij de laatste opdracht uit noodzaak (en met medeweten van de leverancier) trialversies op alle pc's op kantoor laten draaien. En dan nog ruim een week bezig geweest. Stevig gevalletje van onderschatting van mijn kant en die fout wens ik niet nogmaals te maken.
Dan kan je dus wel horizontaal schalen (op alle pc's op kantoor).
Dus dan zou ik zeggen, bouw een zeer goede workstation als basis-station waarop je ongeveer 75% van je opdrachten op kan draaien. En doe de laatste 25% met een overloop in the cloud (als je het op kantoor in meerdere machines kan draaien kan je dat ook in de cloud doen).

Dan heb je een eenmalige investering waarmee je dus 75% van je taken goed kan afdekken en voor de rest is het gewoon dat de klant ook mag betalen voor iets wat net te groot is voor jullie.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Gomez12 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 01:26:
Even ter info waarom het up- en downscalen van 1 monstermachine niet echt werkt...
Dank je voor je uitleg, dit maakt de beperkingen van cloud computing een stuk duidelijker.
Dan kan je dus wel horizontaal schalen (op alle pc's op kantoor).
De schaalbaarheid zat 'm hier puur in het opbreken van de data in behapbare brokken en achteraf alle output samenvoegen. Niets geen fancy oplossingen hoor.

Het idee van F_J_K staat me wel aan. Een testversie van de software regelen en een mooie dataset nemen en checken of ik dat draaiend krijg op Azure. Vermits ik niet een te grote dataset neem, gaat dat geen bergen met geld kosten, maar kan ik wel een beeld vormen bij de benodigde specs voor een passend workstation.

iR Profiel

• Yucon
  • Laatst online: 09:14

Yucon

*broem*

Volgens mij zie je benader je het uit de verkeerde hoek. Misschien moet je de oplossing niet zoeken in terugschalen, maar in aan en uitzetten. Voor het echt zware werk slinger je een bakbeest van een VM aan en het lichtere werk doe je op een lokale machine.

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat de ontwikkelaars het als zware stampwerk als een clouddienst aan zouden bieden. Alle normale werk op je workstation en het zware stampwerk wordt extern gedaan, waarna je het resultaat terugkrijgt.

Zoals ik het lees zitten jullie wel in een relatie waarin je dergelijke concepten uit zou kunnen werken.

• Dennism
onsgeluk schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 01:58:

Het idee van F_J_K staat me wel aan. Een testversie van de software regelen en een mooie dataset nemen en checken of ik dat draaiend krijg op Azure. Vermits ik niet een te grote dataset neem, gaat dat geen bergen met geld kosten, maar kan ik wel een beeld vormen bij de benodigde specs voor een passend workstation.
Dit kan nog wel lastig zijn, Azure is vooral gebaseerd op relatief zware hosts met veel cores per host, waarbij de snelheid per core echter vaak lager ligt dan bij de Workstation cpu's van Intel. Hetzelfde met bijv. de onderliggende storage, dit zal bij Azure een klein stukje zijn van een grotere onderliggende storage, dit heeft vaak toch net iets andere performance karakteristieken dan een lokale storage in een workstation. Een ruwe schatting maken kan uiteraard wel, maar wil je echt specifiek advies voor jouw software dan is het misschien beter je ook tot de software leveranciers te wenden en te kijken wat zij aanraden. Mogelijk dat zij bijv. ook kunnen aangeven dat andere klanten van hun met Workstation type Y of Workstation type X van leverancier Z zeer tevreden zijn, of misschien hebben ze zelf wel een preferred vendor waarbij ze weten dat het altijd goed en snel werkt.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 08:14:
[...]

Volgens mij zie je benader je het uit de verkeerde hoek. Misschien moet je de oplossing niet zoeken in terugschalen, maar in aan en uitzetten.

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat de ontwikkelaars het als zware stampwerk als een clouddienst aan zouden bieden.

Zoals ik het lees zitten jullie wel in een relatie waarin je dergelijke concepten uit zou kunnen werken.
Excuses voor het misverstand, dat is het gebrek aan kennis mijnerzijds. Schalen of aan/uit zetten is mij om het even. Het gaat echt om projecten die maar enkele keren per jaar voorbij komen. Dus een VM opstarten is denk ik niet het probleem.

De ontwikkelaar heeft het lang geleden wel geopperd om een dergelijke dienst aan te gaan bieden. Zal eens kijken of ze dat daadwerkelijk nog van plan zijn. En ja, de relatie is goed genoeg om dit soort ideeën uit te werken.
Dennism schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 08:54:
[...]
Dit kan nog wel lastig zijn, Azure is vooral gebaseerd op relatief zware hosts met veel cores per host, waarbij de snelheid per core echter vaak lager ligt dan bij de Workstation cpu's van Intel...

...maar wil je echt specifiek advies voor jouw software dan is het misschien beter je ook tot de software leveranciers te wenden en te kijken wat zij aanraden.
Als de snelheid per core lager ligt is dat nog niet zo'n probleem. Wil graag weten tot waar de software goed schaalt. De distributeur voor de benelux heeft testen gedraaid met een i9 met 16 cores. De workload werd vlekkeloos verdeeld. En ja, ik zal zeker de ontwikkelaar contacten. De systeemvereisten zijn al wat ouder en AMD met hun nieuwe processors staan nog steeds niet vermeld. Dus dat roept vragen op.

iR Profiel

• Dennism
onsgeluk schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:57:

Als de snelheid per core lager ligt is dat nog niet zo'n probleem. Wil graag weten tot waar de software goed schaalt. De distributeur voor de benelux heeft testen gedraaid met een i9 met 16 cores. De workload werd vlekkeloos verdeeld. En ja, ik zal zeker de ontwikkelaar contacten. De systeemvereisten zijn al wat ouder en AMD met hun nieuwe processors staan nog steeds niet vermeld. Dus dat roept vragen op.
16 cores zijn momenteel ook zo'n beetje het maximum voor de standaard workstations (Intel heeft nog een 18 core in dat segment, Xeon-W), wil je meer ga ja naar het segment van de echt dure workstations met Epyc en Scalable Xeons uit de gold en platinum reeks, maar daar zal de prijs dan naar verwachting ook naar zijn (HPE heeft wat workstions aangekodigd met prijzen tot +- 100.000 euro per stuk ;) )

Dat je AMD nog minder ziet kan goed qua certificering en test resultaten. De producten in het consumenten segment zijn dan wel goed verkrijgbaar (Ryzen), Threadripper in het prosumer segment was lang exclusief voor Dell bij de OEMs en de cpu's (Epyc) voor het zakelijke segment zijn nog steeds lastig te verkrijgen, al wordt dat steeds beter. De komende maanden zal daar wel wat beweging komen, al kan het goed zijn dat software ontwikkelaars nog even de kat uit de boom kijken om te zien wat AMD daadwerkelijk gaat doen qua marktaandeel voordat ze echt geld gaan steken in certificering en optimalisatie voor AMD.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
hahaha, een ton per stuk? You gotta be kidding me... Nee, mijn max zal ergens tussen de 6 en 8000 euro liggen. Ik zal hier wel voor afgeschoten worden, maar een workstation is voor mij nog steeds een legitiem opgevoerde PC.

iR Profiel

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
onsgeluk schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:07:
een workstation is voor mij nog steeds een legitiem opgevoerde PC.
Aanbevolen door de ontwikkelaar i7, maar liever i9. Hebben we ook daadwerkelijk getest, schaalt goed op een i9. Verder 64 tot 128GB ram en GTX1070 of beter/SLI. Een quadro is gelukkig niet noodzakelijk. Ik zou wel moeten navragen hoe de nieuwe lijn van AMD presteert. Die was destijds nog niet op de markt.
Ik zie hier duidelijk een probleem. i7/i9 is niet voor een workstation, en toch wil je een workstation.
Heeft die developer wel duidelijke kennis van hardware, of heeft hij geen echte workstation tot zijn beschikking om te kijken of zijn software wel goed werkt?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Ja, dat hebben ze. Hun doel is een product te leveren waar een kleine zelfstandige met redelijke orderportefeuille in zou kunnen investeren. Daarom gaf ik al aan dat een quadro geen noodzaak is, ze proberen de software te optimaliseren voor prosumer hardware.

En mijn oorspronkelijke vraag was helemaal geen workstation, maar een VM oplossing in de cloud. Gezien de antwoorden ga ik er nog wel mee stoeien, al is het maar om uit te vinden tot hoeveel cores het goed blijft schalen. Maar het is me inmiddels duidelijk dat het verstandiger om voor een ws te gaan omdat een VM kennis vereist die ik a)niet heb en b)niet ga inhuren omdat de gebruiksfrequentie te laag is.

Zodra de ontwikkelaar aangeeft dat ik geen performance issues hoef te verwachten als ik niet de standaard intel-optie kies, ga ik hoogstwaarschijnlijk een ws samenstellen op basis van een epyc.

Ik hoef dat overigens niet eens nu te doen, maar pas zodra er een nieuwe opdracht ligt. Goede kans dat de nieuwigheid er dan vanaf is en alles beter verkrijgbaar.

iR Profiel

• Gomez12
Als de communicatie met je leverancier toch zo goed is en die test je software ook op verschillende platformen etc, waarom laat je die leverancier dan niet een WS leveren?

Dan schrijf jij enkel uit waaraan die moet voldoen en dan levert hij het.
Ben je waarschijnlijk ietwat duurder uit (hij zal er een marge tussen willen hebben zitten voor het leveren) maar je voorkomt een hoop gezeur/twijfel etc.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Voor zover mogelijk plaats ik liever orders bij Nederlandse bedrijven. Maar de vraag hoe een ideale ws eruit ziet(incl de optie voor amd) is reeds gesteld.

edit: een kleine verduidelijking is wellicht op z'n plaats. De Benelux distributeur is een Nederlandse onderneming, maar de ontwikkelaar zit achter het ijzeren gordijn. De distributeur zou zeker een ws kunnen leveren, maar het staat heel ver van hun core-business af.

[ Voor 46% gewijzigd door onsgeluk op 07-02-2018 20:48 ]

iR Profiel

Acties:
  • Beste antwoord

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Topicstarter
Knoop doorgehakt, dank voor de hulp.

iR Profiel

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dank voor de update :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1