Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• TNPBaNaNa
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 18-02 21:49
Ik heb een GTX 780. Ik heb er één jaar lang langdurig op gegamed, maar toen ik afgelopen vrijdagavond(2-2-2018) in World of Warships wou switchen van schip, liep mijn pc vast maar het geluid bleef doorgaan. Dus heb ik de computer opnieuw opgestart. Na het opstarten kwam op mijn scherm allemaal blauwe vierkantjes te staan, niet het hele scherm vol maar schuin van elkaar af en ongeveer 1 cm tussen de andere vierkanten. Na even gewacht te hebben startte de computer zichzelf opnieuw op. Dus heb ik gekeken of ik nog Windows of driver updates had, en die had ik. Dus heb ik die geïnstalleerd, maar dat heeft niets geholpen. Want na een moment van 20 sec tot 2 min dan freezed mijn scherm en dan moet ik even wachten maar af en toe dan gebeurt er helemaal niks en dan moet ik de pc aan en uit zetten. Soms gaat het scherm ook op zwart, en een keer kwamen er allemaal kleine soort van Z op mijn scherm in hetzelfde patroon als de blauwe vierkantjes alleen deze keer was het op mijn bureaublad. Ik heb de drivers al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en een aantal virusscanners gerund. Ik heb ook geprobeerd om Heaven Benchmark te doen na het opnieuw installeren van de drivers maar hij crashte bijna gelijk.

Ik ben op onderzoek geweest en dit is mijn conclusie:
KRITIEK
Kernel-Power ID=41 (63)

FOUT
nvlddmkm ID=13 en 14

WAARSCHUWING
Display ID=4101 Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld.

Ik heb op internet gezocht maar ik weet niet precies hoe ik mijn probleem moet omschrijven. Ik denk dat mijn GPU gewoon aan het doodgaan is maar ik weet het niet zeker.

Specs

8 GB DDR3
Gigabyte Z68AP-D3(socket 1155)
I5-2500k
GTX 780

https://imgur.com/d2i8lru

TNPBaNaNa wijzigde deze reactie 04-02-2018 22:14 (3%)

Alle reacties

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-02 12:51
Foto?

Het zijn waarschijnlijk artifacts, aka stervende GPU.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• DeArmeStudent
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-02 10:47
De vierkantjes zie je ziet, worden ook wel artifacts genoemd. Deze kunnen in beeld verschijnen wanneer er geheugenchips van jouw videokaart te heet geworden zijn.

Wellicht kun je proberen om te kijken of de fan van de videokaart draait, en zou je de videokaart uit je pc kunnen halen, de heatpipes en fan kunnen schoonmaken en opnieuw koelpasta tussen de koeler en je videochip (s) te doen, maar...

De kans bestaat ook dat er sommige geheugenchips zo beschadigd zijn, dat hij permanent stuk is.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Artifacts, VRAM kapot, einde verhaal. (99 van de 100x)

• TNPBaNaNa
Foto link in het bericht gezet, kan helaas geen video uploaden, weet ook niet hoe trouwens.

YouTube: GPU Crash

Video let niet op de audio, was aan het skypen met een vriend.

TNPBaNaNa wijzigde deze reactie 04-02-2018 22:19 (41%)

• TNPBaNaNa
quote:
DeArmeStudent schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:11:
De vierkantjes zie je ziet, worden ook wel artifacts genoemd. Deze kunnen in beeld verschijnen wanneer er geheugenchips van jouw videokaart te heet geworden zijn.

Wellicht kun je proberen om te kijken of de fan van de videokaart draait, en zou je de videokaart uit je pc kunnen halen, de heatpipes en fan kunnen schoonmaken en opnieuw koelpasta tussen de koeler en je videochip (s) te doen, maar...

De kans bestaat ook dat er sommige geheugenchips zo beschadigd zijn, dat hij permanent stuk is.
Ik heb de video kaart al schoongemaakt en de fan blijft gewoon draaien.

• PilatuS
  • Niet online
quote:
DeArmeStudent schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:11:
Hoe kom je er bij dat dit door hitte komt ?

Bij iedere moderne videokaart zitten er thermalpads op die contact maken met de koeler. Dit is niet iets wat in de loop der jaren veranderd tenzij je de koeler er af haalt. Hoe ze dan spontaan ineens heter moeten worden zou ik niet weten. Voor zover ik weet gaan geheugenchips gewoon kapot, maar dat hoeft niets met hitte te maken te hebben.

• Bad Brains
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-02 12:51
quote:
TNPBaNaNa schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:16:
Foto link in het bericht gezet, kan helaas geen video uploaden, weet ook niet hoe trouwens.

YouTube: GPU Crash

Video let niet op de audio, was aan het skypen met een vriend.
Dat wordt portomonee opentrekken, gelukkig zijn de GPU's supergoedkoop en voorradig. (sorry /sarcasme off)
Maar dat wordt inderdaad een nieuwe GPU kopen, zou ook lekker iets 2de hands halen want de markt voor top level GPU's is redelijk forked.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• TNPBaNaNa
quote:
Dat wordt portomonee opentrekken, gelukkig zijn de GPU's supergoedkoop en voorradig. (sorry /sarcasme off)
Maar dat wordt inderdaad een nieuwe GPU kopen, zou ook lekker iets 2de hands halen want de markt voor top level GPU's is redelijk forked.
Jammer genoeg zijn ze zo duur ja... maar ik weet niet zeker of ik een 2de hands kan vertrouwen.

En anders wat zijn een beetje goede budget GPU's van ongeveer 300 euro.

• PilatuS
  • Niet online
quote:
TNPBaNaNa schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:28:
[...]

Jammer genoeg zijn ze zo duur ja... maar ik weet niet zeker of ik een 2de hands kan vertrouwen.

En anders wat zijn een beetje goede budget GPU's van ongeveer 300 euro.
Een GTX970 of GTX980 is wel een mooie koop op dit moment. Die zijn er ook nog wel met garantie te vinden als je even zoekt. Heb zelf een paar maanden terug mijn GTX980's verkocht en die hadden er nog een jaartje garantie bij zitten ook.

• Wiscard
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09-03-2018
Ik heb sinds zaterdag avond precies hetzelfde probleem met mijn GTX 1060, alleen zat ik in een potje battalion 1944. Meerdere oude drivers geprobeerd maar hebben niet geholpen. Mijn oude gtx 570 geprobeerd en dan draait alles soepel.

Gebruikte de laatste drivers van nvidia(29-1-18)

• TNPBaNaNa
Ik heb dus nu een nieuwe GPU(980 TI). Ik heb hem in mijn computer gestopt maar hij wil nu niet opstarten. Hij herstart zichzelf na 20 seconden. Alle fans en leds gaan aan, maar hij herstart zich dus. Als ik de video kaart er uit haal dan doet de computer het wel.

• PilatuS
  • Niet online
Mogelijk is er iets mis met de nieuwe kaart. Aangezien je een iets ouder moederbord hebt zou een BIOS update wat kunnen doen. Misschien is er iets met je voeding. Lastig te zeggen wat er nou precies aan de hand is zonder wat dingen uit te sluiten.

• NLMaca
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21:30
- alle oude drivers verwijderen : http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html
- bios updaten
- heb je de GPU goed aangesloten qua power?
- mogelijkheid om onboard video uit te zetten in je BIOS?

- welke kaart heb je gekocht?

• TNPBaNaNa
Ik heb de Palit GTX 980 Ti Super JetStream 6GB DVI DisplayPort HDMI.

• TNPBaNaNa
Ik heb uw linkje gebruikt en heb dus alle drivers verwijderd. Maar toen ik hem opnieuw opstartte had/heb ik geen netwerk driver meer. Ik heb alleen nog WAN miniport tussen mijn netwerkadapters staan. Ik heb al gekeken of ik misschien inter(r) moest installeren maar dat heeft niet gewerkt, ik weet ook niet of ik Realtek drivers moet installeren. Wat kan ik doen?

• Raketje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-02 14:52
Indien de voeding samen met de pc is aangeschaft kan dit ook een probleem vormen; je krijgt dan evt. ook kernel power meldingen.
Graag even vermelden welke voeding er gebruikt word.
Owja wat doet de pc zonder videokaart, werkt die dan of zijn er dan ook problemen ?

• TNPBaNaNa
Ik heb een 620 Watt powersuply van seasonic.

Zonder video kaart krijg ik gewoon beeld, ik heb nu in de bios aangezet dat ik beeld wil vanaf mijn onboard graphics, maar dat heb ik gedaan na dat ik de drivers verwijderd had. dus ik heb nu geen netwerk driver meer om een of andere reden, maar de videokaart staat nu wel tussen de beeldschermadapters bij apparaatbeheer.

Er staat dan nog wel een driehoekje bij de videokaart.

TNPBaNaNa wijzigde deze reactie 14-02-2018 23:06 (7%)

• TNPBaNaNa
Ik heb nu het probleem dat ik code 43 bij apparaatbeheer heb staan. Ik heb al de nieuwste drivers geïnstalleerd, maar ik heb geen idee wat ik moet doen.

• Raketje
Probeer het stuurprogramma van de videokaart eens opnieuw te installeren, dat doe je zo. Je kan eventueel ook DDU gebruiken om de driver te verwijderen.
Indien dit niet werkt lijkt het er i.d.d op dat de gpu kapot is.

• TNPBaNaNa
Ik heb het probleem opgelost van geen netwerkadapter/controller.

Eerst reset ik de BIOS zodat ik de controller/adapter zie, daarna ga ik naar eigenschappen van de adapter, dan naar geavanceerd. daar zet ik "Gigabit automatisch uitschakelen" op "Opnieuw verbinden, batterij of AC", en ik zet "Wake-On-LAN uitschakelen" op uitgeschakeld. Nu kan ik weer verbinden met het internet.

Daarna heb ik dus Nvidia drivers geïnstalleerd van mijn GPU, maar er blijft code 43 staan. Ik heb al geprobeerd om via eigenschappen te kijken of ik daar iets moet aanpassen, maar daar heb ik niks kunnen vinden. Ik heb ook al alle drivers verwijdert via DDU en toen weer opnieuw geïnstalleerd maar dat heeft niks opgeschoten. Dat kan ook te maken hebben met dat Nvidia Geforce Experience telkens zegt dat ik een update kan installeren en dan kijk ik bij aangepaste installatie en daar staat dat bij de nieuwe update geen enkele versie verandert. Dus ik denk dat de update niet goed installeert?

• darkevilapie
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21-02 17:03
ik heb dit soort vastlopers ook gehad (freezes en bluescreens). was uiteindelijk de nieuwe drivers van nvidia. toen heb ik een oudere driver geinstalleerd en alles werkte weer zoals het hoorde.

• TNPBaNaNa
Niemand weet hier iets op?

• TNPBaNaNa
Jammer, maar bedankt voor jullie hulp.

• Raketje
Andere voeding proberen lijkt me de volgende stap bij het zoeken naar de oplossing, als deze met de processor aangeschaft is dan is die erg oud.

• TNPBaNaNa
Kan dat een verschil maken dan?

• Raketje
Welke voeding heb je dan ?
Neem dit topic eens door, je pc is ongeveer 5 jaar oud , dus het kan vanalles zijn.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True