Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb hier een gloednieuwe 27" UHD LG27UD88 monitor voor m'n neus staan. Mooi ding, ook met oog op een MacBook (alles via USB-C verbinden). Op dit moment heb ik 'm via DisplayPort gekoppeld aan mijn MacPro 5.1 (El Capitan, Radeon 6870).
  • De native resolutie is 3840x2160. Die kan ik alleen selecteren als ik option ingedrukt hou. Het werkt en lijkt scherp, maar... Het is veel te klein.
  • 2560x1440 is een fijne resolutie op dit scherm. Maar maakt 't allemaal nogal onscherp.
  • OSX schaalt de resolutie automatisch naar 1920x1080. Prachtig scherp, maar véél te groot. (vreemd genoeg wel op 30hz, 60hz is weer blurry)
Kortom: er is geen resolutie die echt prettig werkt.

Ik heb al uren zitten googelen. Verschillende third-party applicaties gebruikt om resoluties te forceren maar zonder resultaat. Een paar vragen:
  • Klopt het dat 1920x1080 de enige HiDPI functie voor dit UHD-scherm is en dat 2560x1440 altijd onscherp zal zijn?
  • Ik draai een oudere versie van OSX. Als ik zou upgraden naar de meest recente, zou dat dan nog uitmaken? Bijvoorbeeld omdat ik dan de native resolutie kan gebruiken maar alle interface-elementen kan upscalen?
Ps. Heb getwijfeld waar ik dit moest plaatsen. Toch maar in het Mac-forum gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 04-02-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Upgraden zou ik wel aanraden, al was het maar voor de security patches. HiDPI heeft in hogere macOS versies best wat verbeteringen gekregen, dus ook daar is het de moeite waard.

Verder zou je nog even moeten kijken naar de aansluitingen die je hebt, bijv. de DisplayPort versies en ondersteunde refresh rates en resoluties van je GPU. Dikke kans dat je helaas een te oude videokaart hebt om hier lekker gebruik van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
Misschien stomme vraag, maar kan je hem niet gewoon op native zetten en alles schalen op 125/150% zoals in windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
johnkeates schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:10:
Upgraden zou ik wel aanraden, al was het maar voor de security patches. HiDPI heeft in hogere macOS versies best wat verbeteringen gekregen, dus ook daar is het de moeite waard.

Verder zou je nog even moeten kijken naar de aansluitingen die je hebt, bijv. de DisplayPort versies en ondersteunde refresh rates en resoluties van je GPU. Dikke kans dat je helaas een te oude videokaart hebt om hier lekker gebruik van te maken.
Maakt voor security patches volgens mij niks uit. Krijg nog steeds regelmatig updates. Wbt HiDPI in nieuwere macOS'en: is het niet zo dat het hardwarematig onmogelijk is om van deze UHD resolutie een 2560x1440 HiDPI-versie te maken? Edit: waarschijnlijk is m'n videokaart inderdaad te oud om 'm op 60hz te draaien. Wil de kaart ook best upgraden, maar dan wil ik wel eerst weten of dat de oplossing is. En volgens mij is het dat niet :)
HvanL schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:26:
Misschien stomme vraag, maar kan je hem niet gewoon op native zetten en alles schalen op 125/150% zoals in windows?
Ja, in die veronderstelling was ik ook toen ik de monitor kocht. Maar volgens mij kan dat dus niet. (Wellicht in nieuwere macOS wel, vandaar mijn vraag)

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 05-02-2018 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarover praten we als je zegt "oudere versie" ? niet nog stiekem op 10.6/7 of 8? Die zijn allemaal 1) niet langer ondersteund en 2) beperkt geoptimaliseerd voor HiDPI displays. Als je software compatibel is met de huidige macOS (gratisch, dus waarom niet) dan zou ik zeker upgraden :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Dit moet opzich op te lossen zijn door een custom HiDPI-resolutie toe te voegen aan macOS. Dit tooltje kan dat erg eenvoudig voor je doen: https://github.com/syscl/Enable-HiDPI-OSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ha, creatief gedacht. Maar nee, dat werkt niet.
nelizmastr schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:39:
Waarover praten we als je zegt "oudere versie" ? niet nog stiekem op 10.6/7 of 8? Die zijn allemaal 1) niet langer ondersteund en 2) beperkt geoptimaliseerd voor HiDPI displays. Als je software compatibel is met de huidige macOS (gratisch, dus waarom niet) dan zou ik zeker upgraden :)
El Capitan, 10.11.6 dus :) (Staat overigens netjes in openingspost hoor :D) Volgens de bronnen die ik heb gevonden moet HiDPI vanaf vanaf 10.10 goed werken. Ik heb best wel wat tweaks/aanpassingen in m'n huidige OSX installatie, en het kost me na een upgrade altijd een halve dag om alles weer in orde te krijgen.
MelvinW schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:25:
Dit moet opzich op te lossen zijn door een custom HiDPI-resolutie toe te voegen aan macOS. Dit tooltje kan dat erg eenvoudig voor je doen: https://github.com/syscl/Enable-HiDPI-OSX
Hmm. Dit heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik doen, thanks. Al blijf ik ivm toekomstige ondersteuning altijd liever bij native-functionaliteiten met dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
sOid schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:40:
Hmm. Dit heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik doen, thanks. Al blijf ik ivm toekomstige ondersteuning altijd liever bij native-functionaliteiten met dit soort dingen.
macOS heeft standaard een lijst met monitoren die geschikt zijn voor HiDPI. Je voegt met dit tooltje simpelweg jouw monitor toe aan dit lijstje. De monitor die je gebruikt is waarschijnlijk nieuwer dan El Capitan en dus is er geen officiële ondersteuning. Upgraden naar een nieuwere versie van macOS lost het wellicht ook op, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

sOid schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:40:
[...]

Ha, creatief gedacht. Maar nee, dat werkt niet.

[...]

El Capitan, 10.11.6 dus :) (Staat overigens netjes in openingspost hoor :D) Volgens de bronnen die ik heb gevonden moet HiDPI vanaf vanaf 10.10 goed werken. Ik heb best wel wat tweaks/aanpassingen in m'n huidige OSX installatie, en het kost me na een upgrade altijd een halve dag om alles weer in orde te krijgen.
[...]
Overheen gelezen, ik zocht het nummertje en niet de naam :+ oude gewoonte :+

Dan zou dat geen factor moeten zijn. Dan eerder de wat oude videokaart die de resolutie niet helemaal lekker ondersteunt, al zou de kaart DP1.2 moeten ondersteunen, wat genoeg is voor native 4K @ 60Hz. Kijk desnoods eens in de monitor wat daar staat qua DP versie. Soms moet-ie handmatig op 1.2 worden gezet bij Dell schermen om goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MelvinW schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:55:
[...]

macOS heeft standaard een lijst met monitoren die geschikt zijn voor HiDPI. Je voegt met dit tooltje simpelweg jouw monitor toe aan dit lijstje. De monitor die je gebruikt is waarschijnlijk nieuwer dan El Capitan en dus is er geen officiële ondersteuning. Upgraden naar een nieuwere versie van macOS lost het wellicht ook op, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Ah, juist. Ik heb het uitgevoerd. Het _lijkt_ wel iets te doen, maar weet het niet zeker. Ga straks 's de backup van dat bestand (als ik die kan vinden) terugzetten om te zien of het iets doet.
nelizmastr schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:46:
[...]

Overheen gelezen, ik zocht het nummertje en niet de naam :+ oude gewoonte :+

Dan zou dat geen factor moeten zijn. Dan eerder de wat oude videokaart die de resolutie niet helemaal lekker ondersteunt, al zou de kaart DP1.2 moeten ondersteunen, wat genoeg is voor native 4K @ 60Hz. Kijk desnoods eens in de monitor wat daar staat qua DP versie. Soms moet-ie handmatig op 1.2 worden gezet bij Dell schermen om goed te werken.
Ik heb in het OSD van de monitor 'Enable display port 1.2' aangevinkt. Dat is wat je bedoelt toch?

Een gerelateerde vraag: wat is nou scherper, native 2560x1440 op 27” of een 27” 4K-monitor downscalen naar 2560x1440? Het blijft 109 ppi, toch?

Ik kan de monitor nog retourneren. Misschien is het toch beter om voor een native 27" 2560x1440 te gaan...

Edit: uit nieuwsgierigheid m'n (vrij krachtige) Windows 10 werklaptop via USB-C aan het scherm gekoppeld. Wat een fantástisch beeld. Schalen van de interface (op 150 of 175%) werkt perfect. En laptop wordt meteen opgeladen. Zou bijna overstappen naar Windows :/

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 05-02-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

sOid schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:27:
[...]

Ah, juist. Ik heb het uitgevoerd. Het _lijkt_ wel iets te doen, maar weet het niet zeker. Ga straks 's de backup van dat bestand (als ik die kan vinden) terugzetten om te zien of het iets doet.
[...]

Ik heb in het OSD van de monitor 'Enable display port 1.2' aangevinkt. Dat is wat je bedoelt toch?

Een gerelateerde vraag: wat is nou scherper, native 2560x1440 op 27” of een 27” 4K-monitor downscalen naar 2560x1440? Het blijft 109 ppi, toch?

Ik kan de monitor nog retourneren. Misschien is het toch beter om voor een native 27" 2560x1440 te gaan...
Jep. Native resolutie is altijd het scherpst. De scaler in de meeste beeldschermen is niet zo fantastisch, dus als 4K te klein wordt dan is het inderdaad geen slecht idee om hem voor een native 1440p om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:33

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Ik heb exact dezelfde monitor voor mijn neus staan en ben gegaan voor de 3008 x 1692 resolutie. Deze is wel HiDPI (en dat zie je ook nog wel). Deze optie kan ik in 10.13 kiezen als 'scaled' en dan de middelste.

Ben verbonden via USB-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
ankhie schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:49:
Ik heb exact dezelfde monitor voor mijn neus staan en ben gegaan voor de 3008 x 1692 resolutie. Deze is wel HiDPI (en dat zie je ook nog wel). Deze optie kan ik in 10.13 kiezen als 'scaled' en dan de middelste.

Ben verbonden via USB-C
Hmm. Vreemd, dat zie ik dus niet. Net een upgrade naar 10.13.3 in de hoop dat ik ook die 'scaled' opties kreeg. Niet dus. (Ook nog ff zitten spelen met andere mogelijkheden om HiDPI te enablen, maar zonder succes).

De monitor gaat terug. Misschien koop ik een native 2560x1440. Misschien hou ik het nog een tijdje met m'n 2x21" vol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als ik kijk op de specs pagina voor de Radeon 6870:
CUTTING-EDGE INTEGRATED DISPLAY SUPPORT
DisplayPort 1.2
Max resolution: 2560x1600 per display
Multi-Stream Transport
21.6 Gbps bandwidth
High bit-rate audio
HDMI® (With 3D, Deep Color and x.v.Color™)
Max resolution: 1920x1200
Dual-link DVI with HDCP
Max resolution: 2560x1600
VGA
Max resolution: 2048x1536
Ik denk zelf dat het aan je GPU ligt. Heb je misschien toevallig een andere liggen die compatible is met je MacPro?

hi!

Pagina: 1