Simpele videokaart voor een server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:15

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb een moederbord gekocht zonder geïntegreerde VGA. Nou dacht ik dat dit geen probleem zou worden, want ik had nog een simpele oude PCIe gen.1 videokaart liggen en prestaties zijn helemaal niet belangrijk, want 99,9% van de tijd staat de monitor van dit systeem niet eens aan.

Alleen nu zie ik (en voel ik) dat praktisch altijd de videokaart nog heter is dan de CPU. Op dit moment is de videokaart bijvoorbeeld 42°C en de processor 26°C. Ik ben wat gaan googlen en zie dat een videokaart tegenwoordig in standby vaak al meer dan 10 Watt gebruikt.

Bestaan er ook videokaarten met een veel lager standby verbruik?

Het is voor Linux met een grafische desktop, maar meestal log ik in per SSH dus de monitor staat bijna nooit aan. Het moederbord heeft alleen PCIe slots (dus geen PCI of ISA) en de monitor heeft een analoge VGA aansluiting. En ik vind 100 euro te duur voor een zo simpel mogelijke videokaart.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:08
100,- euro?
Voor een tientje of zo pik je een nvidia GT610 passive op (2dehands).
En dat is nog overkill voor wat je wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bad Brains op 04-02-2018 21:56 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 14:10
Als je vrijwel nooit de monitor gebruikt, waarom installeer je dan niet gewoon een vnc server om hem te benaderen? Een videokaart verstookt nu eenmaal een hoop stroom, en veroorzaakt daarmee warmte, wat ook weer afgevoerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 22:19
Bad Brains schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:55:
100,- euro?
Ook die verbruikt zeer waarschijnlijk flink wat watt wanneer deze niet gebruikt wordt.
Pater91 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:56:
Als je vrijwel nooit de monitor gebruikt, waarom installeer je dan niet gewoon een vnc server om hem te benaderen? Een videokaart verstookt nu eenmaal een hoop stroom, en veroorzaakt daarmee warmte, wat ook weer afgevoerd moet worden.
Ik gok dat de TS graag op de server wil kunnen wanneer er problemen zijn. Dat gaat niet als bijvoorbeeld processen gesloten zijn of de netwerkverbinding om de een of andere reden niet werkt.

Persoonlijk zou ik hierbij denken aan een van de volgende oplossingen, maar ik weet niet in hoeverre dit haalbaar is in jouw situatie:
  1. DisplayLink of iets vergelijkbaars, waarmee je dus een display adapter als USB dongle aan je pc hangt. Deze zou je eventueel kunnen verwijderen wanneer je deze niet nodig hebt, en aan kunnen sluiten wanneer wel. Is wel relatief duur, maar lijkt mij in jouw geval wel het makkelijkste.
  2. Hypervisor installeren met daarin jouw OS naar keuze en de videokaart verwijderen uit het systeem. Dan zou je alleen bij loss of connectivity eventueel de videokaart in het systeem moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Bad Brains schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:55:
Heeft de nvidia GT610 passive een extra laag stand-by stroomverbruik?
Pater91 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:56:
In het begin gebruikte ik hem vaker, omdat ik nog niet zo bekend was met Linux. Het gaat me nu eigenlijk alleen om heel zelden een keer een BIOS setting aan te passen en om te kijken wat er aan de hand is in het theoretische geval dat de netwerktoegang niet meer werkt (maar dat is bij de vorige computer nooit voorgekomen).

Ik heb nu al een passieve videokaart. Ik heb even op YouTube zitten kijken en toen werd hij ruim boven de 70 graden. Het koellichaam voelt flink heet aan, dus ik verwacht niet dat de hoge temperatuur komt doordat de koelpasta uitgedroogd is.

Misschien kan ik beter op zoek naar een videokaart die de warmte afvoert via het slotbracket?

(Overigens kon ik waarschijnlijk vanwege mijn oude videokaart CSM niet uitzetten in de BIOS.)

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 04-02-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 15:30

jp

Ben je heel erg gehecht aan het mobo? Je kan natuurlijk ook huidige mobo in de verkoop doen en er een andere voor halen die verder identiek is, maar wel ingebouwde video heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
een ander moederbord met onboard video is de zuinigste oplossing, de meeste moderne lowbudget videokaarten zijn rond de 20 watt aan verbruik volgens mij.
een GT210 schijnt 10watt max te verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Is een oude S3 Trio64 PCI videokaart geen optie?
https://www.ebay.nl/itm/A...de9925:g:9XoAAOSw1uRZqYM0
Verbruikt zo weinig dattie zonder heatsink nog ijskoud blijft.

Of een Quadro NVS280.
http://www.ebay.nl/itm/VG...5b8421:g:crsAAOSwIgNXjTmQ
Blijft ook praktisch ijskoud, welliswaar met een minimale heatsink.

Oh wait, PCI... die NVS280/290 kaartjes zijn er ook wel in PCIe.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 04-02-2018 23:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:58:
Is een oude S3 Trio64 PCI videokaart geen optie?
Misschien als ik zo'n PCI-naar-PCIe adapterkaartje gebruik. (Alleen zal een videokaart in zo'n adapterkaartje waarschijnlijk ook weer niet compatible zijn met UEFI.)

Maar even: het is toch gekkenwerk dat een moderne videokaart, terwijl de monitor in de powersave stand staat of misschien niet eens is aangesloten, toch gewoon altijd 10 Watt of meer verbruikt? Ik heb een quad core Atom systeem dat als compleet systeem minder dan 10 Watt gebruikt. De ingebouwde GPU van een processor verbruikt toch ook niet permanent zo veel?

Maar goed, betere zoektermen blijken te zijn: „GPU idle power” en „GPU idle temperature”.
En helaas blijkt voor een discrete videokaart een idle verbruik van ongeveer 10 Watt en daardoor een idle temperatuur van net boven de 40°C tot de betere te behoren (al heel lang).

[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 11-02-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-10 16:30

psy

Een GT710 verbruikt ongeveer 5 watt meer dan integrated vga.

Linkje http://en.expreview.com/?p=732&page=4

Te krijgen voor 35 euro.

Ik zou voor zoiets dus altijd een relatief moderne vga kaart nemen. Niet zo'n oud ontwerp die verstoken altijd onnodig veel.

[ Voor 32% gewijzigd door psy op 11-02-2018 12:28 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

http://www.geeks3d.com/20...ion-of-73-graphics-cards/
Volgens deze pagina staan de Radeon HD5450 in DDR2 en DDR3 variant stabiel onderaan de lijst op full load verbruik.
Zou dat betekenen dat ze onder idle ver onder de 10watt duiken?

Edit: Bron artikel, waar ook het 2D verbruik staat:
https://www.hardware.fr/articles/781-3/consommation-2d.html

Yes, de HD5450 duikt naar de 7watt bij 2D.

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 11-02-2018 12:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:17
Een USB videokaart kun je sowieso al afschrijven. Die dingen werken alleen als de drivers zijn geïnstalleerd. Er is vanuit de meeste biossen geen support op USB videokaarten. Dus bij problemen zie je nog niks.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1