Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP pc vervangen zonder nieuwe windows installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-11 20:58
Hoi allemaal,

Ik wil een nieuwe PC gaan samenstellen ergens de komende 3 maanden om 4K video editing een beetje leuk/snel te maken. Huidige PC zit niet voldoende rek meer in (i5 750 Lynnfield, 6Gb ram en oude videokaart)).

Op dit moment heb ik dus een wat trage HP PC (paar jaar geleden gekocht) met windows 10 home erop wat best lekker is ingericht en werkt.

Mijn vraag:
Als ik een nieuwe PC samen heb gesteld en thuis heb staan en ik plug mijn SSD harddisk uit mijn HP in de nieuwe PC ga ik dan windows activatie ellende krijgen of start dat lekker door en moet ik alleen zooi drivers installeren?

Ik heb geen moeite om een nieuwe Windows Home versie bij mijn nieuwe PC aan te schaffen en codes in te typen, heb alleen niet veel zin om alles opnieuw te installeren en zou dus graag de oude SSD (nouja oud) in mijn nieuwe systeem willen prakken, enkele drivers installeren (van de nieuwe videokaart, moederbord en meer) en dan draaien maar als vanouds alleen 8x zo snel. :)

Hebben hier tweakers ervaring mee? Eventueel een mini stappenplan mocht het anders zijn dan SSD ompluggen?

Het betreft uiteraard een OEM windows versie die op de HP staat.

Beste antwoord (via biggerfoot op 05-02-2018 23:26)

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-08 01:28
Ik raadt u aan gewoon een schone installatie te doen om eventuele problemen te voorkomen. En het is gewoon prettig om een schone installatie te hebben op een nieuw systeem.

Vaak als u een Windows 10 installatie verplaatst naar een andere PC gaat het allemaal zonder problemen maar niet altijd. U kunt een poging wagen maar mocht de PC problemen ondervinden gewoon niet moeilijk doen en Windows er opnieuw op zetten.

Voor dat u de Windows installatie verplaatst zou u eerst alle hardware drivers en controle panelen (GPU, Wifi, Touchpad etc..) die in Programma's en onderdelen worden weergegeven moeten verwijderen.

Als u een OEM Windows 10 licentie heeft of naar Windows 10 heeft ge-upgrade dan kunt u de licentie code niet overnemen naar een nieuw systeem. Als u een retail licentie heeft dan kan dat wel. De licentie wordt namelijk gelinked aan het moederbord en wordt opgeslagen in de BIOS.

Alle reacties

• Trieling
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-12-2023
Het kan zijn dat het goed gaat, mijn ervaring is dat je toch echt eerst zorgvuldig alle oude drivers moet verwijderen voor je gaat booten.
Zelf doe ik gewoon een clean install om rare dingen te voorkomen.

Wat ook een punt is dat zeer waarschijnlijk je product key niet geldig is, dit omdat het eigenlijk een nieuwe pc is waar een nieuwe code bij hoort.

• biggerfoot
Bedankt voor je reactie Trieling; bestaande windows installatie wil zo houden omdat ik ook wat oudere software erop heb staan waarvan ik amper weet of ik ze nog kan downloaden/vinden.

Als ik een nieuwe windows koop, kan ik die product key dan invoeren als hij erover begint? of moet ik dan alsnog gaan installeren? Iemand daarmee ervaring?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bespaar je de moeite. Een nieuwe install is hoogstwaarschijnlijk sneller en betrouwbaarder dan proberen je oude installatie over te zetten.

Met boxstarter en chocolatey kan je je installatie automatiseren: http://www.boxstarter.org/

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• biggerfoot
Heb wat oude software draaien die ik moeilijk terug kan vinden, vandaar dat ik de oude installatie wil handhaven. (duik logboek software)

begrijp dat het beter is om alles opnieuw te installeren, wil ik alleen bewust niet doen.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:43
biggerfoot schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:55:
Heb wat oude software draaien die ik moeilijk terug kan vinden, vandaar dat ik de oude installatie wil handhaven. (duik logboek software)

begrijp dat het beter is om alles opnieuw te installeren, wil ik alleen bewust niet doen.
Het probleem is dat windows zich instelt aan de hand van de hardware en de key vaak gekoppeld zit aan het moederbord.

Je zou kunnen proberen de schijf over te zetten en in windows 10 zit een optie om een clean install te doen maar wel je bestanden/instellingen te behouden. Weet niet of programmas dan ook bewaard blijven.

Een andere optie is kijken of de programmas portable zijn en ze eerst kopiëren naar een usb en dan na de installatie terug zetten

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Eerst overzetten, daarna kijken of je toch nog wat spannends moet doen. Overzetten zou altijd moeten lukken, (behalve 64-bit naar 32-bit of ARM switchen met x86) en als je dan tegen problemen aan loopt kan je altijd nog zaken opnieuw installeren.

[ Voor 55% gewijzigd door johnkeates op 04-02-2018 23:08 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

Meestal werkt het overzetten van een Windows installatie naar een andere PC wel, maar er zitten wat haken en ogen aan. Meest voorkomende probleem is verschillende schijf configuraties waardoor de drivers niet kloppen en Windows een blue screen geeft tijdens opstarten. Dat is doorgaans met wat registry editing (vanaf een boot CD) wel weer goed te krijgen, maar het is soms wat puzzelen. Daarnaast wil het wel eens voorkomen dat de USB controller niet goed herkend wordt en je toetsenbord/muis niet meer werkt. Vrij eenvoudig op te lossen als je nog een PS2 keyboard hebt liggen, maar anders best lastig. De rest van de drivers krijg je er meestal wel op met wat moeite, zeker als de netwerk driver eenmaal werkt.

Activatie zal je hoogstwaarschijnlijk kwijt raken. Volgens mij ondersteunen alleen full retail licenties het verhuizen naar een nieuw systeem. Met een upgrade install (nieuwe key) zou je de bestaande Windows weer moeten kunnen activeren.

Al met al lijkt het me erg veel moeite om enkele programma's te behouden. Waarschijnlijk is het makkelijker om te zoeken naar een manier om die programma's over te zetten naar een nieuwe installatie.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • Beste antwoord

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-08 01:28
Ik raadt u aan gewoon een schone installatie te doen om eventuele problemen te voorkomen. En het is gewoon prettig om een schone installatie te hebben op een nieuw systeem.

Vaak als u een Windows 10 installatie verplaatst naar een andere PC gaat het allemaal zonder problemen maar niet altijd. U kunt een poging wagen maar mocht de PC problemen ondervinden gewoon niet moeilijk doen en Windows er opnieuw op zetten.

Voor dat u de Windows installatie verplaatst zou u eerst alle hardware drivers en controle panelen (GPU, Wifi, Touchpad etc..) die in Programma's en onderdelen worden weergegeven moeten verwijderen.

Als u een OEM Windows 10 licentie heeft of naar Windows 10 heeft ge-upgrade dan kunt u de licentie code niet overnemen naar een nieuw systeem. Als u een retail licentie heeft dan kan dat wel. De licentie wordt namelijk gelinked aan het moederbord en wordt opgeslagen in de BIOS.
Pagina: 1