Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkverbruik meten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-11 08:46
Ik wil het verbruik van de 2 meest gebruikte computers in huis weten. Om te zien of mijn abonnement goed genoeg is. Op zich denk ik dat ik geen hinder ondervind, maar zie dit graag onderbouwd.

Ik heb mijn abonnement (internet only) bij Telfort lopen. Kan ik van het modem/router het verbruik zien? Ik kan het zelf niet vinden?

Of is hier software voor nodig, welke ik op beide computers moet installeren?

Getracht om deze vraag op het Telfort forum te zetten, maar daar komt totaal geen respons op :(
Vond hier ook wel een topic... uit 2002 :|

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een goed modem/router kan dit bijhouden.

Maar gewoon heel simpel Googlen op "monitor internet traffic" levert een plethora aan applicaties op die je op elke PC/device zou moeten zetten om het bij te houden.

En anders zet je er een EdgeRouter tussen of een pfSense-machine; niet alleen kan je dan zien wat er verbruikt wordt maar mogelijk ook welke protocollen/sites en je hebt ook meer controle over je netwerk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Upbeat78
Dat eerste verwacht ik ook.. al is het een router/modem van Telfort zelf. Zoals ik zei heb ik daar al een beetje gezocht, maar niets gevonden waarmee ik een log heb of aan kan zetten. Misschien kijk ik erover heen, ben geen expert namelijk.

Zal nog eens gaan googlen met jouw suggestie. Want ook op google kwam ik er in eerste instantie niet uit.

• Zaffo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-10 16:25
Houdt het besturingssysteem niet bij hoeveel er over iedere interface gaat?

Om nou apparatuur aan te gaan schaffen om alleen te weten hoeveel GB er over een kabel gaat lijkt me voor een privesituatie wat overdreven. Zeker gezien er niet direct problemen zijn.

• jp
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 15:30

jp

Op een van je computers een VM zetten met daarop cacti ( https://www.cacti.net ). Dan op de pc's die je wil monitoren SMTP configureren dat het uitgelezen mag worden. Weekje data laten verzamelen en je hebt je info? Maar er zijn wellicht simpelere oplossingen ;)

• MAX3400

MAX3400

Zaffo schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:47:
Houdt het besturingssysteem niet bij hoeveel er over iedere interface gaat?
Vast wel maar een gemiddeld OS doet dat in aggregate dus "alle verkeer" wordt bij elkaar opgeteld. Aangezien ik ook mijn NAS benader over dezelfde netwerkkaart als waarmee ik op internet ga, kan het zomaar zijn dat ik op een dag 41GB dataverkeer zie terwijl daarvan maar 3GB naar/van internet is.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat wil je meten, de hoeveelheid data of de bandbreedte? En gaat het om gemiddelden of piekbelasting? En wat wil je met die resultaten doen? Je geeft aan dat je wilt kijken of je abonnement voldoet, kijk je dan puur naar de maximale bandbreedte op piekmomenten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Upbeat78
Tsurany schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:44:
Wat wil je meten, de hoeveelheid data of de bandbreedte? En gaat het om gemiddelden of piekbelasting? En wat wil je met die resultaten doen? Je geeft aan dat je wilt kijken of je abonnement voldoet, kijk je dan puur naar de maximale bandbreedte op piekmomenten?
Vooral piekbelasting. Ik wil weten of mijn huidige bandbreedte voldoet. Al is het nu gewoon zo dat ik geen idee heb, wat mijn internetgebruik op een dag/week is.

Over een paar maanden ga ik verhuizen en wil dan weten welk abonnement ik dan het beste kan afsluiten.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Heb je nu een datalimiet?

• MAX3400

MAX3400

Je hebt 2 "meest gebruikte" PC's... Als ze allebei tegelijk in gebruik zijn, hoe lastig is het dan om zelf in te schatten wat er verbruikt wordt? Windows / Linux / MAC; in beide gevallen kan je de realtime data van de NIC opvragen en met een natte vinger het gebruik schatten. Sterker nog; als je over een paar maanden gaat verhuizen in je eentje, dan zou ik me helemaal zorgen gaan maken als je niet weet wat er op je PC's gebeurt als je er niet achter zit.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:19
Upbeat78 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 05:54:
[...]

Vooral piekbelasting. Ik wil weten of mijn huidige bandbreedte voldoet. Al is het nu gewoon zo dat ik geen idee heb, wat mijn internetgebruik op een dag/week is.

Over een paar maanden ga ik verhuizen en wil dan weten welk abonnement ik dan het beste kan afsluiten.
Je zit nu bij TELFORT dus je zit in nl ? Ik ken geen enkele dsl provider in nl waar een datalimiet wordt gehanteerd.

• MAX3400

MAX3400

Jan-man schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:56:
[...]

Je zit nu bij TELFORT dus je zit in nl ? Ik ken geen enkele dsl provider in nl waar een datalimiet wordt gehanteerd.
Telfort levert ook tot 200Mbit glasvezel aansluitingen. Volgens mij spreekt @Upbeat78 nergens over limieten maar meer over piekbelasting.

Neemt niet weg dat als er al weken/maanden geen merkbare vertraging op het huidige interne netwerk waar te nemen is, dat de bestaande bandbreedte voldoende is en dat meten vanwege het weten een beetje onnodig lijkt.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
een dd-wrt / openwrt / lede router kan je ook 'tussen' jouw modem en pc's plaatsen, desnoods tijdelijk
Ik gebruik het wel als router ( ziggo - 400Mb) en kan per maand het verbruik inzien
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-UtmSFTrZwS8/WngCXruAzgI/AAAAAAAAAas/0vVMFdY_WWsCqAJNBepJAcT73xIQ9JlhACHMYCw/s0/firefox_2018-02-05_08-06-02.png

Snelheden kan je eigenlijk niets van zeggen, aangezien dat dat heel persoonlijk is.
Hier met een gezin van 4 personen een maandje op een 4G router gezeten ( 25Mb down ) en geen noemenswaardige klachten gehad.
Videoland, Youtube en Netflix werkte allemaal prima ( zelfs bij gelijktijdig gebruik )

Alleen als je een enorme download opstart terwijl anderen streaming media bekijken, ga je het merken ( vooral torrentverkeer ivm uploadslots )
Maar die dingen kan je prima inregelen en afspreken ( alleen in de nacht downloaden ;) )

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:19
MAX3400 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:59:
[...]

Telfort levert ook tot 200Mbit glasvezel aansluitingen. Volgens mij spreekt @Upbeat78 nergens over limieten maar meer over piekbelasting.

Neemt niet weg dat als er al weken/maanden geen merkbare vertraging op het huidige interne netwerk waar te nemen is, dat de bestaande bandbreedte voldoende is en dat meten vanwege het weten een beetje onnodig lijkt.
Oké heb ik het verkeerd begrepen.

Maar dan is het nog koffiedik kijken zolang je niet weet wat er op het nieuwe adres mogelijk is.

Stel ts heeft nu glas 100/100 maar op het nieuwe adres is alleen xDsl mogelijk tot 20/2 ?.

Ik zou dan gewoon in het begin een 20/2 abonnement nemen en is dat te traag dan kun je altijd upgraden naar 40/50/60/..... upgraden kan 9/10 keer realtime uitgevoerd worden door providers. Mits het technische mogelijk is op je nieuwe adres.
Pagina: 1