Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-09-2022
Hi Tweakers,

Graag wilde ik jullie advies vragen met betrekking tot mijn situatie.

Toen ik begon bij mijn huidige werkgever heb ik iets te snel toegehapt op zijn aanbod. Het salaris lag voor mijn gevoel redelijk onder / tegen 't minimum aan voor een hbo software ontwikkelaar (tegen de 2k bruto zonder noemenswaardige secundaire arbeidsvoorwaarden).

Ik heb toen ja gezegd gezien ik snel een baan wilde hebben en niet wilde stilzitten en er tevens werd uitgesproken dat er een forse verhoging zou plaatsvinden bij de eerstvolgende verlening. Ondertussen heeft deze verlenging al een paar maanden geleden plaatsgevonden en toen heb ik het over de eerder verhoging gehad. Alhoewel hij aangaf erg tevreden te zijn zat er op het moment geen verhoging in vanwege geldgebrek.

Ondertussen zijn er een paar maanden verstreken en zijn er nieuwe (dure) mensen aangenomen / ingehuurd. Ik weet dat deze ingehuurde mensen niet bepaald goedkoop zijn en het veelvoudige kosten van de eigen in-house medewerkers.

Als ik eerlijk ben voel ik mij op z'n zachtst gezegd gepasseerd en aan het lijntje gehouden. Uiteraard weet ik dat ik mij niet moet blindstaren op salaris maar toch is het een klap in je gezicht. Zeker omdat je eerder akkoord bent gegaan met een voor jouw gevoel te laag salaris in de hoop dat dit wel zou worden rechtgetrokken.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Natuurlijk kan ik het wel nog een keer vragen maar aan de andere kant zijn er wel meer zaken die niet helemaal lekker lopen binnen dit bedrijf en ben ik eigenlijk alweer stiekem om mij heen het kijken. Zeker omdat het belans tussen beloning en inzet/werkdruk ver te zoeken zijn.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:26
Andere baan zoeken ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gaan solliciteren. Zijn geldgebrek is niet jouw probleem (natuurlijk zijn er situaties te verzinnen waar je best wat loyaliteit naar je werkgever mag tonen, maar dit is er niet één van), als het al bestaat dus. En je wil toch ook niet ergens werken waar je constant moet klagen om te zorgen dat beloftes worden gevolgd en loonsverhogingen komen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Blijven zeuren en vragen om de loonsverhoging, en zo gauw als dat je dat binnen hebt naar een andere werkgever en daar onderhandelen voor nog meer.

En voor de mensen die dit een belachelijke reactie vinden, in de tijd dat er hoge werkloosheid was waren de eisen van werkgevers ook belachelijk. Het is nu een werknemers markt en kunnen de werknemers kiezen en eisen. (zeker in de ICT)

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Derby schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:53:
Blijven zeuren en vragen om de loonsverhoging, en zo gauw als dat je dat binnen hebt naar een andere werkgever en daar onderhandelen voor nog meer.
Waarom zou je dan niet meteen naar stap 2 gaan? Scheelt een berg energie, tijd en frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Croga schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:55:
[...]

Waarom zou je dan niet meteen naar stap 2 gaan? Scheelt een berg energie, tijd en frustratie.
Helemaal waar, spaart zeker energie, maar dan kun je bij de volgende baan zeggen dat je salaris hoger is (zonder te hoeven liegen). Soms willen werkgevers wel eens om een salarisstrook vragen en niet iedereen staat even sterk in zijn schoenen om dat te weigeren.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Derby schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:58:
[...]

Helemaal waar, spaart zeker energie, maar dan kun je bij de volgende baan zeggen dat je salaris hoger is (zonder te hoeven liegen). Soms willen werkgevers wel eens om een salarisstrook vragen en niet iedereen staat even sterk in zijn schoenen om dat te weigeren.
Terug gaan naar Standaard Antwoord #1:
Wat ik nu verdien is helemaal niet interessant. Wat ik voor jullie waard ben is wel interessant. Zullen we het daar over hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

Een wijze les. Geneuzel dat dingen "bij een volgende verlening/beoordeling" rechtgetrokken worden moet je met 6 pakken zout nemen. Je moet pakken wat je pakken dan als je binnenkomt, daarna is het altijd minder. Uiitzonderingen daargelaten, in de consultancy/detachering kun je vaak nog wel handjeklap doen maar als ergen bij een bedrijf binnen zit kom je vaak in het lopende proces en zit er vaak niet veel meer in dan CAO/etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
[...]

Ik zie het zelf eigenlijk ook niet zitten om te moeten gaan 'smeken' om een verhoging terwijl zij toegeven dat ik het wel waard ben alleen niet bereid zijn om ervoor te betalen. Helaas weet ik van collega's dat mijn werkgever niet snel bereid is om naar rato te belonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
FreakNL schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:04:
Een wijze les. Geneuzel dat dingen "bij een volgende verlening/beoordeling" rechtgetrokken worden moet je met 6 pakken zout nemen. Je moet pakken wat je pakken dan als je binnenkomt, daarna is het altijd minder. Uiitzonderingen daargelaten, in de consultancy/detachering kun je vaak nog wel handjeklap doen maar als ergen bij een bedrijf binnen zit kom je vaak in het lopende proces en zit er vaak niet veel meer in dan CAO/etc...
Zoals het er nu uitziet zit er zelfs geen jaarlijkse verhoging in want geen CAO / zaken die hierover zijn vastgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Als een malle ander werk zoeken. Mocht je toch nog willen blijven, overweeg dan het tegenbod aan te nemen van je huidige werkgever dat je gaat krijgen op het moment dat je je ontslag indient.

Grote kans namelijk dat je baas zich dan pas bedenkt dat het je menens is en je een loonsverhoging aanbiedt. Overigens zou ik daar persoonlijk - ongeacht de hoogte van het bedrag - dan niet meer op ingaan, maar die keuze is aan jezelf.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43
Wat ik zou doen: in alle gevallen rond gaan kijken naar wat anders. Ik zou het als volgt aanpakken.

Mocht je het toch erg naar je zin hebben op je huidige plek (afgezien van het salaris), dan kun je zover gaan met rondkijken dat ze je eventueel ergens een aanbod doen. Op dat moment kun je naar je huidige baas gaan en zeggen: hey, het werk hier bevalt me wel, maar zoals je weet ben ik niet tevreden met het salaris en ik heb ergens anders een flink hoger bedrag geboden gekregen. Er kunnen dan 2 dingen gebeuren; of hij geeft toe en biedt jou een hoger salaris, misschien nog niet zo goed als het andere aanbod, maar je zult dan zelf moeten overwegen of je hiermee akkoord gaat. Anderzijds kan hij ook zeggen: leuk voor je, dan ga je daar toch heen?
In beide gevallen moet je in ieder geval bereid zijn om te vertrekken.

Indien je echt al zoiets hebt van "ik heb het hier wel gezien, ook al krijg ik even iets van verhoging ik vertrouw het niet meer", ga dan zeker rondkijken en zoek wat anders. Afhankelijk van de regio en sector waarin je werkt, als ook de secundaire arbeidsvoorwaarden, kan je denk ik toch wel een paar honderd euro bruto meer krijgen (2300-2500 moet wel haalbaar zijn).

Welke optie je ook kiest, houdt het in ieder geval netjes en zakelijk. Ga niet lopen vloeken of herrie schoppen. Indien je weg gaat, bekijk je huidige contract en kijk wat daarin staat over het beeindigen van het contract, bijvoorbeeld hoe vroeg van tevoren moet je het melden, oftewel hoelang moet/mag je nog doorwerken nadat je gemeld hebt dat je weg gaat. Meestal is dit een maand of tot het einde van de lopende maand. En doe dit ook gewoon netjes. Niet zo zeer voor je huidige baas, maar voor jezelf. Als je met grote stampij weg gaat en alles in puin achter laat, die verhalen achtervolgen je. Je kunt dan in ieder geval vergeten om die werkgever later als referentie op te geven.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Moi_in_actie schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:40:
Wat ik zou doen: in alle gevallen rond gaan kijken naar wat anders. Ik zou het als volgt aanpakken.

Mocht je het toch erg naar je zin hebben op je huidige plek (afgezien van het salaris), dan kun je zover gaan met rondkijken dat ze je eventueel ergens een aanbod doen. Op dat moment kun je naar je huidige baas gaan en zeggen: hey, het werk hier bevalt me wel, maar zoals je weet ben ik niet tevreden met het salaris en ik heb ergens anders een flink hoger bedrag geboden gekregen. Er kunnen dan 2 dingen gebeuren; of hij geeft toe en biedt jou een hoger salaris, misschien nog niet zo goed als het andere aanbod, maar je zult dan zelf moeten overwegen of je hiermee akkoord gaat. Anderzijds kan hij ook zeggen: leuk voor je, dan ga je daar toch heen?
In beide gevallen moet je in ieder geval bereid zijn om te vertrekken.

Indien je echt al zoiets hebt van "ik heb het hier wel gezien, ook al krijg ik even iets van verhoging ik vertrouw het niet meer", ga dan zeker rondkijken en zoek wat anders. Afhankelijk van de regio en sector waarin je werkt, als ook de secundaire arbeidsvoorwaarden, kan je denk ik toch wel een paar honderd euro bruto meer krijgen (2300-2500 moet wel haalbaar zijn).

Welke optie je ook kiest, houdt het in ieder geval netjes en zakelijk. Ga niet lopen vloeken of herrie schoppen. Indien je weg gaat, bekijk je huidige contract en kijk wat daarin staat over het beeindigen van het contract, bijvoorbeeld hoe vroeg van tevoren moet je het melden, oftewel hoelang moet/mag je nog doorwerken nadat je gemeld hebt dat je weg gaat. Meestal is dit een maand of tot het einde van de lopende maand. En doe dit ook gewoon netjes. Niet zo zeer voor je huidige baas, maar voor jezelf. Als je met grote stampij weg gaat en alles in puin achter laat, die verhalen achtervolgen je. Je kunt dan in ieder geval vergeten om die werkgever later als referentie op te geven.
Ik zou te allen tijde het in ieder geval netjes houden en op een nette manier vertrekken. Zoals je al aangeeft wil je niet je eerste / enige referentie kwijtraken. Aan de andere kant blijf ik zelfs netjes wanneer er zaken gebeuren (loon veel te laat betalen) waar ik best wel 'herrie' voor zou mogen schoppen.

Aan de andere kant ben ik soms wel bang om een andere baan te zoeken. Mede omdat ik vrij bescheiden ben en mij daardoor niet goed weet te verkopen en anderzijds dat mijn huidige werkgever wellicht van gedachte verandert over mijn functioneren zodra ik niet meer bij hem werkzaam ben en hem als referentie opgeef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zeker in de eerste paar jaar van je arbeidszame leven is het niet raar om om de paar jaar te moven. Het is dé manier om te snuffelen aan de arbeidsmarkt, én om grote stappen in je inkomen te maken. Dat laatste is zonder overstappen sowieso vrijwel kansloos.

Overigens zijn er sloten werkgevers die dit doen. Zowel het toezeggen, als het niet nakomen.

De manier om dat op te lossen: bij het in dienst gaan vast laten leggen dat na 3, 6 of 12 maanden een loonsverhoging van X gegeven wordt, bij goed functioneren (en dan het liefst ook vast leggen wat goed functioneren inhoudt). Dan heb je tenminste een poot om op te staan.

Wat je nu kan doen: opnieuw het gesprek aangaan. Heel duidelijk zeggen dat jíj hun aanbod hebt geaccepteerd, mede vanwege het vooruitzicht van loonsverhoging. Dat het je bevreemd dat het bedrijf er in deze markt niet in slaagt om voldoende omzet en winst te genereren om jou de gerechtvaardigde én toegezegde loonsverhoging te geven. Ik zou zelf nog kunnen hinten dat het niet vreemd is dat ze geen winst maken, als ze op deze manier met hun toezeggingen omgaan.

Dat is nl. gewoon echt slechte bedrijfsvoering, gericht op winst op de korte termijn.

Maar begrijp ik goed dat het bedrijf óók nog 'ns het salaris te laat betaalt? In dat geval: weg wezen. Op alle punten slechte bedrijfsvoering, en dat ga je voelen. Is er reden om bang te zijn dat je werkgever een slechte referentie gaat opgeven? Heeft hij dat ook bij anderen gedaan? Overigens: ik neem aan dat je ook een verslag van je functioneringsgesprek hebt? Daarmee zou je kunnen aantonen dat een negatieve referentie niet ligt aan je functioneren, maar aan de rancune van je ex-werkgever.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 04-02-2018 20:49 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43
Workharder schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:46:
[...]
Aan de andere kant ben ik soms wel bang om een andere baan te zoeken. Mede omdat ik vrij bescheiden ben en mij daardoor niet goed weet te verkopen en anderzijds dat mijn huidige werkgever wellicht van gedachte verandert over mijn functioneren zodra ik niet meer bij hem werkzaam ben en hem als referentie opgeef.
Dan is dit mijn inziens de ideale mogelijkheid om proberen jezelf wat beter te verkopen. Je hebt een baan, je wordt er (ga ik even vanuit) niet op korte termijn uit geschopt, dus je hebt iets zekerheid. Indien je nu op één of meerdere vacatures gaat reageren, dan heb je toch niets te verliezen? Ga erheen, kijk of het wat voor je is, doen ze je geen aanbod, jammer dan, ben je weer terug in je huidige situatie. Doen ze je wel een aanbod heb je alle vrijheid om er wel of niet op in te gaan. Je kunt erop ingaan als alles goed bevalt, is dat niet zo dan weiger je vriendelijk en ben je wederom terug bij jouw huidige situatie.

Het enige lastige kan nog zijn dat je de tijd moet vinden om op sollicitatie langs te kunnen gaan. Je kunt natuurlijk altijd een paar uur vrij nemen, of als dat mogelijk is thuiswerken en de tijd die je kwijt ben aan het gesprek inhalen door wat later door te gaan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:58
Workharder schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:46:
Heb je een goed linkedin profiel? Ja? Zet deze eens open voor recruiters. Even zoeken waar dat zit, maar dan krijg je vanzelf berichten van recruiters. Niet allemaal waardevol, maar er zitten vaak wel leuke en serieuze berichten bij. Mooi voordeel: De meeste van deze mensen willen best na jouw werktijd afspreken, dus hoef je ook niet de schone schijn op te houden bij je baas wanneer je een dag vrij vraagt. En op zo'n kennismakingsgesprek kan je best in je normale dagelijkse kleding verschijnen, je bent, neem ik aan, techneut en dan is dat niet vreemd. O-) O-) Ik heb er geen rare reacties op gehad.

Mocht je niet weg willen dan is het allicht eens leuk om eens op een tactisch moment te laten vallen hoeveel je benaderd wordt. Hoeft niet perse tegen je baas, geluld wordt er toch wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:42
Bij twijfel vertrekken als je er nog geen jaren zit. En in jouw geval ben je nog maar kort ergens. En de markt voor programmeurs is top. Heck. Wil je een baan, doe een dm. Gesprek is zo gepland.

En deze aanbieding krijg je blind van iedere recruiter of mede-prof. Goede eerlijke werkgevers zijn er plenty.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58

vectormatic

Warlock of the doorlock

Wegwezen, 2K bruto voor een HBO opgeleide programmeur met een jaar ervaring is belachelijk, bij de grote detacheerders kan je zonder zware onderhandelingen 25% + een lease-auto er bovenop krijgen

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
P_Tingen schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:20:
Als een malle ander werk zoeken. Mocht je toch nog willen blijven, overweeg dan het tegenbod aan te nemen van je huidige werkgever dat je gaat krijgen op het moment dat je je ontslag indient.

Grote kans namelijk dat je baas zich dan pas bedenkt dat het je menens is en je een loonsverhoging aanbiedt. Overigens zou ik daar persoonlijk - ongeacht de hoogte van het bedrag - dan niet meer op ingaan, maar die keuze is aan jezelf.
Nooit met een tegenbod akkoord gaan. Je gooit je eigen carrière bij je huidige bedrijf dicht (werkgever weet dat je weg wil gaan). Je krijgt de mindere opdrachten, je krijgt geen of minder salarisverhoging het jaar erna. Je gaat meestal niet alleen solliciteren vanwege het salaris, maar ook vanwege andere zaken ( hoge werkdruk, geen waardering, veel verloop, geen carierre kansen). Deze zaken blijven allemaal nog alleen nu heb je meer salaris. Tegenbod is puur omdat het voor een manager of een directeur heel vervelend en duur is om een werknemer te vinden (iemand zoeken, mogelijk recruiter 3 maandsalarissen betalen, nieuwe werknemer vraagt veel hoger salaris, inwerken en dan moet nog blijken of die nieuwe wel net zo goed is als diegene die weggaat).

@Workharder Probeer andere baan te zoeken, heb hetzelfde probleem gehad bij mijn eerste baan, veel beloftes, salaris in kleine stapjes omhoog, toen ik een nieuwe collega kreeg die het dubbele verdiende van mij, was ik er klaar mee (we deden exact hetzelfde werk, alleen ik was als soort stagiair binnengekomen). Na 1 jaar zou salaris worden rechtgetrokken. Ik kreeg toen 100 euro erbij. Ik had 8 jaar nodig gehad om normaal salaris te krijgen als ik daar was blijven zitten. Opgestapt en kreeg gelijk 1000 euro per maand erbij.

[ Voor 16% gewijzigd door DeveloperNL op 05-02-2018 08:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de adviezen om een andere baan te zoeken. De schade door een salarisachterstand loopt cumulatief op en het effect werkt zelfs gedeeltelijk door na een baanwissel.

Als je niet uitkijkt, laat je een ton op tafel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arch-IT-ect
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 11:03

Arch-IT-ect

.nutter

Heb in dezelfde situatie gezeten. Na jaren kwam er amper beterschap. Zoek asap naar nieuwe job en geen deze de vinger bij vertrek. Hatelijk zulke werkgevers!

If freedom is short of weapons, we will compensate it with willpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Als werkgever en ondernemer snap ik wel dat zaken vaak niet zo simpel liggen als het op het eerste gezicht lijkt. Zeker als de zaken moeilijk gaan (zelf jaren geleden tijdens de crisis ervaring met niet betalende en failliete klanten) is het soms erg lastig om alle eindjes aan elkaar te knopen. Een knelpunt hier is vaak nog niet eens de echt slechte resultaten maar vooral de cash flow. Je kan dan alleen aan zaken die echt noodzakelijk zijn om weer uit de rode cijfers te komen geld uit geven. Wat bijvoorbeeld kan inhouden om dure externe krachten (die het voordeel hebben dat je ze pas 30 tot 60 dagen dagen later hoeft te betalen) in te huren om meer omzet te kunnen maken. Maar het behouden van goed en schaars personeel zou wel een van de top prioriteiten moeten zijn. Misschien moet jouw baas daar even aan herinnerd worden.

Het ligt er aan of je je baan en je werkgever voor de rest wel leuk vind, zo ja zou ik misschien nog proberen een vriendelijk geformuleerd ultimatum te stellen of de suggestie wekken dat je op zoek bent naar iets anders (vraag bijvoorbeeld gewoon is vrij omdat je naar een al dan niet fictief sollicitatie gesprek gaat) dan kom je vanzelf boven op de stapel met belangrijke zaken. Anders gewoon lekker op zoek naar een andere werkgever. De markt voor softwareontwikkelaars is erg schaars dus je bent in een oogwenk ergens anders aan de slag. Om referenties hoef je je op dit punt in je carrière echt nog niet zo druk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Denk dat velen zich hierin wel herkennen, vooral als je aan het begin van je carriere staat. Jij vraagt om opslag, baas zegt dat het niet zo'n gunstige tijd daarvoor is. Ik was zo naief om ooit te wachten tot hij zou zeggen: "Nou het is zover! Laten we nu eens kijken wat we erbij gaan doen!".

Dat moment komt gewoon niet. Altijd wel een reden om het nu nét even niet te doen, maar weer op te schuiven naar een onzichtbaar moment in de toekomst. Op papier zetten is natuurlijk onbespreekbaar.

Kijk rustig verder, het is niet altijd makkelijk om je vertrouwde werkplek en collega's te verlaten. Ik heb dat een paar keer met gemengde gevoelens gedaan en daar achteraf zoveel meer van geleerd (op vele vlakken) dan als ik was blijven zitten. Het kon nóg veel leuker, met net zulke fijne collega's en een hoop gezeur minder (je krijgt er weer ander gedoe voor terug natuurlijk ;) ).

Als het zover is, wordt je ongetwijfeld naar de reden gevraagd en krijg je waarschijnlijk een tegenbod. Dan kan het namelijk ineens wel... Zoals hierboven al staat, is het aan jou om dan te kiezen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Derby schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:53:
Dat is tijdsverspilling. Het gaat als je solliciteert niet om wat je nu verdient maar wat je vindt dat je waard bent. Op wat ik nu verdien geef ik geen antwoord, ze kunnen alleen van me te horen krijgen wat ik wil verdienen. Melden wat je verdient geeft je een slechte onderhandelingspositie; ze vertellen je ook niet wat exact hun budget is dus is er een onevenwichtige kennisbalans.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27

Rmg

Workharder schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:44:

Ondertussen zijn er een paar maanden verstreken en zijn er nieuwe (dure) mensen aangenomen / ingehuurd. Ik weet dat deze ingehuurde mensen niet bepaald goedkoop zijn en het veelvoudige kosten van de eigen in-house medewerkers.
Inhuur is flexibele schil. Ja die zijn duurder dan standaard medewerkers, ze zijn ook sneller/makkelijker/goedkoper weer uit dienst. Dus je eigen salaris met de kosten van een inhuurder vergelijken gaat niet 123 op. Neemt niet weg dat je aan het lijntje (lijkt) gehouden word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar wacht even.... je begint aan je eerste job en hebt eigenlijk pas net afspraken over je arbeidsvoorwaarden gemaakt. Als ik bericht goed lees, was dat een paar maanden geleden. En nu vergelijk je jouw salaris (paar maanden werkervaring, eerste job) met het tarief wat gevraagd wordt voor externe inhuur.

1. Het is heel gebruikelijk om niet na een paar maanden voor een (forse) salarisverhoging in aanmerking te komen als daar niet vooraf duidelijke afspraken over gemaakt zijn.
2. Je kunt jouw salaris niet vergelijken met de tarieven die externen vragen. Als jouw werkgever jou zou verhuren aan een ander, zou hij ook een veel hoger uurtarief moeten rekenen dan jouw uurloon. Ik word doorgaans niet verhuurd, maar mijn tarief ligt ergens rond de 130 of 140 euro per uur. Dat is dus niet mijn uurloon..... mocht ik willen.

Ik denk wel, dat je misschien in je "enthousiasme" als "jonge hond" iets te snel gehapt hebt tijdens de onderhandelingen. Hou dat in gedachte voor de volgende onderhandelingsronde.

Als ik eerlijk ben: ga gewoon op je gemak rondneuzen naar iets anders. Als je na een paar maanden al het gevoel hebt dat je om je heen moet gaan kijken naar iets anders, dan verwacht ik niet veel beters voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Vriendelijk bedanken, en op zoek gaan naar wat anders.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

Lastig verhaal want te weinig details.

Hoe oud ben je? Wat voor sector zit het bedrijf in? Heb je meerdere collega's die hetzelfde doen?

Voorop gesteld, 2000 euro is een schijntje voor een ontwikkelaar, zeker als je wat werkeervaring hebt.

Als het je eerste baan is, zou ik even dimmen en jaartje uitzitten. Ga solliciteren voor je eindejaarsgesprek, dan kan je het eindejaarsgesprek afwachten en als dat niks is direct opzeggen.

Probeer jobhoppen te vermijden, dat kan namelijk je carriere schaden.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bejit schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:00:
[...]

Probeer jobhoppen te vermijden, dat kan namelijk je carriere schaden.
Enige nuance is hier misschien wel goed, want jobhoppen is toch wel van deze tijd. Maar je hebt jobhoppen en jobhoppen. Het is tegenwoordig heel normaal dat je niet meer 40 jaar voor dezelfde werkgever werkt. De arbeidsmarkt is tegenwoordig veel dynamischer dan vroeger, dus dat gaat je waarschijnlijk niet eens lukken al zou je het willen. De vraag is dan: ga je wachten tot de werkgever de samenwerking stopzet, of kies je zelf het moment waarop je een andere afslag neemt. Optie 1 is me 1 keer overkomen en vanaf dat moment kies ik optie 2.

Wat je wel moet voorkomen, is dat je een CV opbouwt met allemaal jobs voor 1 of 2 jaar. Dat wekt wel een beetje de indruk dat je het nergens lang uithoud of dat men het nergens lang met jou uithoudt. Maar iedere 4 a 5 jaar iets anders is tegenwoordig niet bijzonder en zou je ook als "jobhoppen" aan kunnen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:37:
Ja, maar wacht even.... je begint aan je eerste job en hebt eigenlijk pas net afspraken over je arbeidsvoorwaarden gemaakt. Als ik bericht goed lees, was dat een paar maanden geleden.
Als ik het goed lees was de eerste verlenging een paar maanden geleden. Hij werkt er dus (op zijn minst) driekwart jaar, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:06:
[...]

Als ik het goed lees was de eerste verlenging een paar maanden geleden. Hij werkt er dus (op zijn minst) driekwart jaar, toch?
Je hebt gelijk. Volgens mij heb ik een passage in de TS gemist.

In dat geval is het vrij duidelijk: werkgever kan of wil TS niet meer betalen. Dat wordt dus op zoek naar een werkgever die dat wel wil en kan. Dan ben ik het wel eens met wat er al eerder geroepen is: laat je niet aan het lijntje houden, volgend jaar komt werkgever weer met een smoes.

Ik weet niet hoe sterk de TS in zijn schoenen staat, maar als ik vind dat mijn werkgever echt over de schreef gaat dan stuur ik hem gewoon een e-mail met daarin de mededeling dat de maat voor mij vol is en dat ik hem op de hoogte zal houden van mijn zoektocht naar iets nieuws. Dan weet je eigenlijk direct waar je aan toe bent. De laatste keer duurde het ongeveer 10 minuten. Als subtiel niet werkt, dan maar de botte bijl. Ik ben overigens niet vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:36:
[...]

Enige nuance is hier misschien wel goed, want jobhoppen is toch wel van deze tijd. Maar je hebt jobhoppen en jobhoppen. Het is tegenwoordig heel normaal dat je niet meer 40 jaar voor dezelfde werkgever werkt. De arbeidsmarkt is tegenwoordig veel dynamischer dan vroeger, dus dat gaat je waarschijnlijk niet eens lukken al zou je het willen. De vraag is dan: ga je wachten tot de werkgever de samenwerking stopzet, of kies je zelf het moment waarop je een andere afslag neemt. Optie 1 is me 1 keer overkomen en vanaf dat moment kies ik optie 2.

Wat je wel moet voorkomen, is dat je een CV opbouwt met allemaal jobs voor 1 of 2 jaar. Dat wekt wel een beetje de indruk dat je het nergens lang uithoud of dat men het nergens lang met jou uithoudt. Maar iedere 4 a 5 jaar iets anders is tegenwoordig niet bijzonder en zou je ook als "jobhoppen" aan kunnen merken.
True, maar hij werkt er nog maar een aantal maanden.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:49

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Nee, z'n verlenging is nu een paar maanden geleden, en afhankelijk van of dat 6 maanden, een 7-8-8-constructie of een jaarcontract was zit ie er nu bijna een jaar tot langer dan een jaar. Nog steeds kort voor een job, maar wel iets heel anders.

Verder heeft zijn baas zich niet aan afspraken gehouden die het papier waarop ze niet staan waard zijn, dus heb je weliswaar geen poot om op te staan, maar wel een idee hoe werkgevers zich (soms) gedragen. Ergo: wijze les geleerd, zoek vast wat anders, en ga dan je opties overwegen. Het onderhandelt makkelijker met een ander contract op zak.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zie het belang van geld op langere termijn.

- Evolueer je in je huidige job? Technisch en/of persoonlijke ontwikkeling (b.v. assertiviteit).
- Doe je grote klanten of projecten? Nuttig om als referentie in je CV te zetten en om mensen te leren kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
[...]

Niet om jou te blamen maar een oud salaris van je vorige werkgever is niet van belang.
Ik zou never nooit niet mijn salarisstrook overleggen met een wellicht nieuwe werkgever.
De nieuwe werkgever moet in zijn budget kijken of het genoemde salaris schikt of niet.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 21:59
Workharder schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:44:
Hi Tweakers,

Graag wilde ik jullie advies vragen met betrekking tot mijn situatie.

Toen ik begon bij mijn huidige werkgever heb ik iets te snel toegehapt op zijn aanbod. Het salaris lag voor mijn gevoel redelijk onder / tegen 't minimum aan voor een hbo software ontwikkelaar (tegen de 2k bruto zonder noemenswaardige secundaire arbeidsvoorwaarden).

Ik heb toen ja gezegd gezien ik snel een baan wilde hebben en niet wilde stilzitten en er tevens werd uitgesproken dat er een forse verhoging zou plaatsvinden bij de eerstvolgende verlening. Ondertussen heeft deze verlenging al een paar maanden geleden plaatsgevonden en toen heb ik het over de eerder verhoging gehad. Alhoewel hij aangaf erg tevreden te zijn zat er op het moment geen verhoging in vanwege geldgebrek.

Als ik eerlijk ben voel ik mij op z'n zachtst gezegd gepasseerd en aan het lijntje gehouden. Uiteraard weet ik dat ik mij niet moet blindstaren op salaris maar toch is het een klap in je gezicht. Zeker omdat je eerder akkoord bent gegaan met een voor jouw gevoel te laag salaris in de hoop dat dit wel zou worden rechtgetrokken.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Natuurlijk kan ik het wel nog een keer vragen maar aan de andere kant zijn er wel meer zaken die niet helemaal lekker lopen binnen dit bedrijf en ben ik eigenlijk alweer stiekem om mij heen het kijken. Zeker omdat het belans tussen beloning en inzet/werkdruk ver te zoeken zijn.
Ga op zoek, dit soort kunstjes flikken sommige werkgevers. Als hij mensen voor 8000 euro per maand kan inhuren(dat kosten externe devs) dan is het inderdaad bullshit.

Laat je niet flessen. Wanneer je net begint is de enige manier voor salaris verhoging puur gaan hoppen. Ik had bv in 2 jaar tijd een verhoging van 1000 bruto per maand er mee gerealiseerd.

Ik weet niet wat je tech stack is, maar ik denk dat je zo minimaal 500 euro per maand meer kan verdienen.

1 ding weet ik wel, beloftes mbt toekomstige salarisverhogingen zijn allemaal warmhoudertjes, komt vaak niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als een werkgever zich niet aan afspraken houdt en verwachtingen niet waarmaakt ben ik er snel klaar mee. Ik zal één keer aangeven welke afspraken er waren en dat ik verwacht dat ze nagekomen worden. Als dat niet werkt zoek ik wel een werkgever die wel betrouwbaar is.

Want als je één keer accepteert dat beloften worden gebroken weten ze dat ze jou niet serieus hoeven te nemen en je zonder consequenties van alles op de mouw kunnen spelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poing schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:55:
Zie het belang van geld op langere termijn.

- Evolueer je in je huidige job? Technisch en/of persoonlijke ontwikkeling (b.v. assertiviteit).
- Doe je grote klanten of projecten? Nuttig om als referentie in je CV te zetten en om mensen te leren kennen.
De vraag is dan: waar trek je de grens? Want dingen op langere termijn zetten kun je heel lang volhouden, tot aan afstel toe.

Natuurlijk gaat het bij je eerste job niet alleen om geld. Het is ook de opstap naar de rest van je loopbaan. Zeker als starter met een vrij laag salaris moet je vooral in de eerste jaren ook zonder jobhoppen in staat zijn om meer te gaan verdienen. Als dat bij je huidige werkgever niet mogelijk is, dan zet je jezelf toch aardig op achterstand door lang te blijven plakken. Dan zit je eigenlijk gewoon op de verkeerde plek. Natuurlijk zul je na 1 jaar niet direct een salarisverhoging van 30% krijgen, maar "iets" zou je zeker moeten kunnen verwachten.

TS zit nu wel in de luxe positie dat de markt letterlijk schreeuwt om goede IT-ers. Er is genoeg mogelijk als je gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:17
En ben je al weg? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 08:08
Iets meer zelfkritiek mag natuurlijk ook wel. Omdat de arbeidsmarkt gunstig is voor IT-ers wil nog niet zeggen dat werkgevers maar gewoon een zak geld op tafel moeten gooien.

- Je tekent een contract waar je vanaf dag 1 al niet tevreden mee bent..
- Vervolgens verleng je dit contract tussentijds,maar niet onder de afgesproken condities
- Er worden andere mensen ingehuurd voor veel geld, doen die hetzelfde werk, of doen die andere dingen. In het geval van het eerste, waarom?

Schijnbaar ben je zelf ook niet zo zeker van wat je waard bent, anders vraag je dit niet op GoT(hoewel dat altijd mag natuurlijk). Het komt op mij over dat je nog volop in persoonlijke ontwikkeling zit en nog niet op het niveau van 'proffesional'. Ook niet erg, maar waarom zou je voor een werkgever dan wel dat geld waard zijn.

Soms is het ook niet zo erg om jezelf te ontwikkelen alvorens jezelf in het diepe te gooien. Morgen ergens beginnen voor € 5.000 p/maand schept ook bepaalde verwachtingen waar je aan zult moeten voldoen.

Ik zou eerst nog eens het gesprek aangaan, en daarin vertellen dat je vind dat je meer waard bent en het aan jezelf verplicht bent te luisteren naar andere werkgevers wanneer deze daar niet in mee wil.
Dat dwingt je al tot een gesprek op niveau en je geeft je huidige baas de kans zijn 'fout' goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS, wat voor contract heb je eigenlijk? Ik gok dat je niet als "groentje" binnen bent gekomen met een aanstelling voor onbepaalde tijd. Dan zou je dus best eens een jaarcontract kunnen hebben, waar je tussentijds niet eens vanaf kunt.

Als dat het geval is, moet je dus zorgen dat je voor het einde van het lopende contract je plan getrokken hebt en - afhankelijk van jouw gevoel bij je werkgever - een nieuw contract bij een andere werkgever in het vooruitzicht hebt.

En heel eerlijk gezegd (ik ken je werkgever natuurlijk niet), zou ik er niet vanuit gaan dat hij dan over de brug gaat komen. Blijkbaar heeft hij je bij indiensttreding een flinke salarisverhoging beloofd bij het verlengen van je contract en is hij die belofte 0,0 nagekomen. Reken er maar niet te hard op dus. Maar dat kun jij zelf als beste beoordelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziek melden en bij een andere werkgever 1,5k meer per maand verdienen. Dag werkgever 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn insteek: mijn startsalaris als HBO informaticus was ook 2K. Maar dat was dus 20 jaar geleden, inclusief super secundaire voorwaarden, met lease auto. Met al die jaren aan inflatie en de ICT arbeidsmarkt die nu op zijn piek draait, is 2K ontzettend pover.

Je had in bijna geen betere tijd op de markt kunnen komen, en dan dit salaris?

Onderschat niet hoe groot het effect van een startsalaris is. Als je hier niets aan doet, kan dat je levenslang gewoon 1 ton of meer gaan kosten. Als HBO-er hooef ik hopelijk niet uit te leggen hoe samengestelde salarisverhogingen werken.

Binnen de termijn van een werkgever zul je jaar op jaar nooit extreme sprongen maken (tenzij je echt een carriere beest bent) daarom is het zaak goed te starten, en bij iedere overstap goed voor de dag te komen.

Lastig als dat niet in je zit. Het zat ook niet in mij, maar ik heb het aangeleerd. Ik onderhandel nu zonder blikken of blozen. Er is geen geheim: kom met goed voorbereide argumenten, en spreek deze uit met zelfvertrouwen. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

FreakNL schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:04:
Zout is slecht voor je gezondheid, het gros van de werkgevers ook!

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Ero-Sensei schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:02:
Iets meer zelfkritiek mag natuurlijk ook wel. Omdat de arbeidsmarkt gunstig is voor IT-ers wil nog niet zeggen dat werkgevers maar gewoon een zak geld op tafel moeten gooien.

- Je tekent een contract waar je vanaf dag 1 al niet tevreden mee bent..
- Vervolgens verleng je dit contract tussentijds,maar niet onder de afgesproken condities
- Er worden andere mensen ingehuurd voor veel geld, doen die hetzelfde werk, of doen die andere dingen. In het geval van het eerste, waarom?

Schijnbaar ben je zelf ook niet zo zeker van wat je waard bent, anders vraag je dit niet op GoT(hoewel dat altijd mag natuurlijk). Het komt op mij over dat je nog volop in persoonlijke ontwikkeling zit en nog niet op het niveau van 'proffesional'. Ook niet erg, maar waarom zou je voor een werkgever dan wel dat geld waard zijn.

Soms is het ook niet zo erg om jezelf te ontwikkelen alvorens jezelf in het diepe te gooien. Morgen ergens beginnen voor € 5.000 p/maand schept ook bepaalde verwachtingen waar je aan zult moeten voldoen.

Ik zou eerst nog eens het gesprek aangaan, en daarin vertellen dat je vind dat je meer waard bent en het aan jezelf verplicht bent te luisteren naar andere werkgevers wanneer deze daar niet in mee wil.
Dat dwingt je al tot een gesprek op niveau en je geeft je huidige baas de kans zijn 'fout' goed te maken.
Om maar even een aantal zaken te verduidelijken heb ik in eerste instantie ja gezegd omdat er geld binnen moet komen en ik mijn verplichtingen heb. Verder ben ik idd redelijk onzeker over mijn waarde gezien ik vrij bescheiden ben in mijn kunnen.

De externe mensen die zijn ingehuurd doen inderdaad exact hetzelfde werk als dat ik doe (zelfs op een lager niveau vanwege het ontbreken van basale kennis).

Ik weet dat ik nog het nodige moet leren maar als ik dan zie dat ook dat mogelijk is met veel betere arbeidsvoorwaarden zou het dom zijn om een dief te blijven van jouw eigen portemonnee.

Verder zit ik er nu bijna een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Workharder schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:47:
[...]
Verder zit ik er nu bijna een jaar.
Een salaris van 2k bruto vind ik eerlijk gezegd wel erg mager gezien je opleiding. Realistischer is denk ik 100 x je leeftijd in jaren (als je 25 bent dus 2500 bruto bv), hoewel die vergelijking niet altijd op gaat.

Wellicht kan je na een jaar in dienst nogmaals opperen dat je toch wel uit bent op een verhoging van je salaris? Daarnaast zou ik toch overwegen om je verder te oriënteren op de arbeidsmarkt.

Toen ik begon in de IT kreeg ik er ongeveer 250-350 bruto p/m per jaar bij. Na een aantal jaar een keer een stap van +1000 bruto p/m gemaakt waardoor ik nu (na 5 jaar) wel een mooi salaris heb vergaard. Die stappen heb ik overigens bij dezelfde werkgever gemaakt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:48:
Ziek melden en bij een andere werkgever 1,5k meer per maand verdienen. Dag werkgever 8)7
Waardeloos advies. Ziek melden? Gewoon eerlijk zijn, open kaart spelen. Die werkgever komt hij wel vanaf, hij zal met zichzelf de rest van zijn leven door moeten brengen. En als dat moet op een manier waarop hij zichzelf niet meer recht in de spiegel aan kan kijken, worden dat lange jaren...

@Workharder ik heb gemist wat voor contract je hebt. Is dat inderdaad een jaarcontract?
Kijk even goed na wat de regels zijn met betrekking tot het beëindigen van get dienstverband. Zorg dat je CV op orde is en je LinkedIn profiel up to date. En ook open staat voor headhunters.
Een keer op gesprek gaan kan nooit kwaad: je wordt er nooit dommer van en krijgt een beter beeld van je marktwaarde. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Pietervs op 05-02-2018 17:39 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietervs schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:34:
[...]

Waardeloos advies. Ziek melden? Gewoon eerlijk zijn, open kaart spelen. Die werkgever komt hij wel vanaf, hij zal met zichzelf de rest van zijn leven door moeten brengen. En als dat moet op een manier waarop hij zichzelf niet meer recht in de spiegel aan kan kijken, worden dat lange jaren...
Waardeloos?

Een werkgever die zo met zijn personeel omgaat moet echt op de blaren gaan zitten. Hoe wil je anders gaan solliciteren als je 40 uur p/w werkt?

Anders kan je ook gewoon vakantie opnemen. Maar alle werknemers zijn veel te aardig voor de werkgevers. Man - je bent je baas rijk aan het maken terwijl jij je laat uitknijpen. Ik ken wel wat werkgevers waar ik je bij binnen kan loodsen voor minimaal het dubbele...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:39:
[...]

Waardeloos?

Een werkgever die zo met zijn personeel omgaat moet echt op de blaren gaan zitten. Hoe wil je anders gaan solliciteren als je 40 uur p/w werkt?

Anders kan je ook gewoon vakantie opnemen. Maar alle werknemers zijn veel te aardig voor de werkgevers. Man - je bent je baas rijk aan het maken terwijl jij je laat uitknijpen. Ik ken wel wat werkgevers waar ik je bij binnen kan loodsen voor minimaal het dubbele...
Je hoort alleen zijn kant van het verhaal, hou daar rekening mee.
Daarnaast: ziek melden is gewoon een zwaktebod. Wees een vent en zeg waar het op staat. Is eerlijker naar de werkgever toe, en geeft je de vrijheid om vrij te nemen op het moment dat je wil solliciteren.

Uiteindelijk maak je iedere baas rijk, en je uitknijpen doen ze ook allemaal. Dus dat is geen excuus voor laf gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietervs schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:42:
[...]

Je hoort alleen zijn kant van het verhaal, hou daar rekening mee.
Daarnaast: ziek melden is gewoon een zwaktebod. Wees een vent en zeg waar het op staat. Is eerlijker naar de werkgever toe, en geeft je de vrijheid om vrij te nemen op het moment dat je wil solliciteren.

Uiteindelijk maak je iedere baas rijk, en je uitknijpen doen ze ook allemaal. Dus dat is geen excuus voor laf gedrag.
Ziek melden is geen zwaktebod, maar jij vindt het een zwaktebod. Totaal verschillende dingen. Maar zodra jij met zulke tegenzin naar je werk gaat, help jij alleen jezelf ermee als je daarmee doorgaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
[...]

Waardeloos?

Niet alleen waardeloos, maar ook dom....

Als zoiets naar buiten komt kan dat weleens een probleem worden. Wat nu als zijn nieuwe (of een andere toekomstige) werkgever hier achter komt? Ik wil geen medewerker in dienst hebben die zijn oude baas een loer draait, ongeacht wat de rede is.

Daarnaast, maar daar gaf je dan weer geen antwoord op: Ken jij ook de andere kant van het verhaal?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChojinZ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:54:
[...]

Als zoiets naar buiten komt kan dat weleens een probleem worden. Wat nu als zijn nieuwe (of een andere toekomstige) werkgever hier achter komt? Ik wil geen medewerker in dienst hebben die zijn oude baas een loer draait, ongeacht wat de rede is.

Daarnaast, maar daar gaf je dan weer geen antwoord op: Ken jij ook de andere kant van het verhaal?
Dit is niet dom, maar juist hartstikke slim. Beetje raar om zo iemand aan te vallen. Maar goed, wat boeit de andere kant van het verhaal? Helemaal niks. Ik raad aan TS aan om zich ziek te melden als hij tegen een burn-out aanloopt met dit verhaal, zodat hij voor zichzelf kiest en niet voor een WG. Een WG zal ALTIJD voor zichzelf kiezen, helemaal deze kerel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workharder
ChojinZ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:54:
[...]

Geloof me wanneer ik zou gaan solliciteren zou ik gewoon netjes een verlofdag opnemen. Ik heb geen zin om problemen te krijgen met een arbo-arts o.i.d.

Verder kan het best zijn dat mijn werkgever redenen heeft om zijn personeel niet adequaat te belonen ondanks dat zij goed functioneren maar daar hoef ik geen genoegen mee te nemen zeker wanneer er wel 200% inzet wordt verwacht.

Wat betreft mijn contract heb ik een jaarcontract met een opzegtermijn van een maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

No way dat een HBO’er met minder dan een jaar ervaring ergens € 4000 bruto kan verdienen. Niet in loondienst. € 2500 is al best netjes en met € 3000 mag ie heel blij zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:44:
[...]

Ziek melden is geen zwaktebod, maar jij vindt het een zwaktebod. Totaal verschillende dingen. Maar zodra jij met zulke tegenzin naar je werk gaat, help jij alleen jezelf ermee als je daarmee doorgaat.
Nee, en daarom moet je open kaart spelen. Weet iedereen waar hij/zij aan toe is, en heel misschien blijkt dat de klotebaas toch iets voor je kan betekenen. En anders kun je in ieder geval met opgeheven hoofd het pand uitlopen op het moment dat je wat anders gevonden hebt, in plaats van lafjes door de achterdeur te vertrekken met je staart tussen de benen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:26:
Dan zou je dus best eens een jaarcontract kunnen hebben, waar je tussentijds niet eens vanaf kunt.
Ook dan kun je, met inachtneming van de opzegtermijn, toch gewoon ontslag nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
Olaf van der Spek schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:06:
[...]

Ook dan kun je, met inachtneming van de opzegtermijn, toch gewoon ontslag nemen?
Nee. Contract voor een bepaalde termijn mogen beide partijen niet zomaar opzeggen, dus wel ná dat 1e jaar maar niet halverwege. Tenzij dat apart benoemd staat in het contract als optie. In praktijk zal een werkgever meestal niet zo moeilijk doen als iemand weg wilt met echt onvrede, omdat aan zo'n werknemer heb je als WG ook niets meer, maar als iemand zijn poot stijf houdt heb je niet veel opties anders dan eventueel ziek melden.. Ergens anders zomaar beginnen levert forse boetes op.

Bron: (o.a.) https://www.mkbservicedes...er-tijdelijk-contract.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Valorian schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Nee. Contract voor een bepaalde termijn mogen beide partijen niet zomaar opzeggen, dus wel ná dat 1e jaar maar niet halverwege. Tenzij dat apart benoemd staat in het contract als optie. In praktijk zal een werkgever meestal niet zo moeilijk doen als iemand weg wilt met echt onvrede, omdat aan zo'n werknemer heb je als WG ook niets meer, maar als iemand zijn poot stijf houdt heb je niet veel opties anders dan eventueel ziek melden.. Ergens anders zomaar beginnen levert forse boetes op.

Bron: (o.a.) https://www.mkbservicedes...er-tijdelijk-contract.htm
Hoef je je nog steeds niet ziek te melden: gewoon naar kantoor gaan maar daar voor jezelf aan de slag gaan. Dus: studeren, projectje ontwikkelen en collega's vertellen dat jij ze echt niet kan helpen.
Eens kijken hoelang het dan duurt voor de werkgever het eens is met een eerder vertrek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In de veel tijdelijke contracten staat ook een passage opgenomen dat het contract tussentijds opgezegd kan worden, iig door de werknemer. Kijk dat sowieso even na, TS.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:06:
[...]

Dan moet er wel een opzegtermijn beschreven zijn. Dat is vaak wel zo, maar echt niet altijd. Een opzegtermijn is niet verplicht in een tijdelijk contract, omdat de einddatum al vast staat bij het aangaan van de overeenkomst.

Zie het maar als een contract voor een internetverbinding. Bij de ene provider mag je met een maand opzegtermijn weg, bij de andere moet je eerst je jaarcontract uitzitten. Ligt eraan wat je daarover afspreekt.

Ziekmelden en andere snode plannen kun je misschien beter maar links laten liggen. Wie weet kom je je collega's in de toekomst nog weleens tegen en dan is het toch jammer als je bekend staat als klaploper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Pietervs schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:47:
[...]

Hoef je je nog steeds niet ziek te melden: gewoon naar kantoor gaan maar daar voor jezelf aan de slag gaan. Dus: studeren, projectje ontwikkelen en collega's vertellen dat jij ze echt niet kan helpen.
Eens kijken hoelang het dan duurt voor de werkgever het eens is met een eerder vertrek :)
Dit soort naïeve reacties lees je wel vaker. Ik geloof niet dat je je realiseert dat een werkgever ook gewoon geleden schade op jou kan verhalen als je willens en wetens bewust werk weigert. Je hebt nou eenmaal een contract ondertekend, dat geeft jou bepaalde plichten. Uiteraard gaat er wat aan vooraf (dossieroppbouw) en zal het alleen in extreme gevallen zo ver komen, maar het is echt niet zo dat je je geen zorgen hoeft te maken over consequenties.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 12-02-2018 17:00 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:23:
Dan moet er wel een opzegtermijn beschreven zijn. Dat is vaak wel zo, maar echt niet altijd. Een opzegtermijn is niet verplicht in een tijdelijk contract, omdat de einddatum al vast staat bij het aangaan van de overeenkomst.
Als er geen aanzegging wordt gedaan loopt zo'n tijdelijk contract toch ook gewoon door?

https://www.rijksoverheid...lijke-arbeidsovereenkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:33:
[...]

Als er geen aanzegging wordt gedaan loopt zo'n tijdelijk contract toch ook gewoon door?

https://www.rijksoverheid...lijke-arbeidsovereenkomst
Nee. Dan krijg je een vergoeding van maximaal 1 maandsalaris.

Als je na afloop gewoon toegelaten wordt tot de werkplek en blijft werken, dan wordt het contract stilzwijgend tegen dezelfde voorwaarden verlengd. Alleen als een tijdelijk contract dan niet meer mag, wordt het onbepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

.oisyn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Dit soort naïeve reacties lees je wel vaker. Ik geloof niet dat je je realiseert dat een werkgever ook gewoon geleden schade op jou kan verhalen als je willens en wetens bewust werk weigert. Je hebt nou eenmaal een contract ondertekend, dat geeft jou bepaalde plichten. Uiteraard gaat er wat aan vooraf (dossieroppbouw) en zal het alleen in extreme gevallen zo ver komen, maar het is echt niet zo dat je je geen zorgen hoeft te maken over consequenties.
Zo handig om reacties naïef te noemen als je het niet eens bent met de inhoud, komt de discussie ook zo enorm ten goede... [/sarcamse]

Maar inderdaad, je hebt een contract ondertekend. Dus daar hou je je aan en loop je niet voor weg door je ziek te melden. Door je werkzaamheden te beperken tot waar je voor aangenomen bent (vakbonden noemen dat ook wel stiptheidsacties) houden veel mensen tijd over om wat anders te doen: projectjes, studie, enzovoort.

Daarnaast: Een werkgever gaat geen dossier opbouwen als hij weet dat het contract van de werknemer afloopt. Dat duurt simpelweg te lang, want een rechter gaat geen vergoedingen toekennen op basis van 1 slechte beoordeling.

Pagina: 1