Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wi-Fi heel slecht bereik door loden vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stenterwan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-11 17:43
Hi Tweakers,

Ik heb van een vriend de vraag gekregen of ik kon rondkijken wat de beste oplossing was voor hun wifi probleem.
Ze hebben internet van ziggo, maar hebben op de bovenverdieping bijna geen wifi bereik. Dit komt volgens hun door lood die in de vloeren zit.

Nu hebben ze ook al een wifi-extender boven van redelijk slechte kwaliteit, dus dat helpt eigenlijk ook niet.
Hebben jullie misschien een idee hoe dit op te lossen is?
Zou een betere wifi-extender een oplossing zijn? Een 2e modem?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Alle reacties

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 10:36

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Powerline en dan naar boven voeden via stroomnetwerk? Of anders een bedraag wireless access point naar boven trekken.

Simple. :)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ziggo powerpromise
Die kunnen prima aangeven wat er schort en een relatief goed accespoint leveren.

Als je al geen bereik hebt op een plek, gaat een extender de boel niet magisch beter maken

Beste oplossing is een gat in de vloer/plafond en kabel doortrekken + accespoint ophangen.
Maar dat is in 9 van de 10 keren geen wenselijke oplossing voor de gebruiker, want ze willen zo goedkoop en met zo min mogelijk moeite alles aangesloten hebben

Soms moet je een ei breken, als je een omelet wilt maken

• Stenterwan
Point.Flare schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:40:
Powerline en dan naar boven voeden via stroomnetwerk? Of anders een bedraag wireless access point naar boven trekken.

Simple. :)
Bedankt voor je advies, ik ga het proberen :)

• Stenterwan
FreshMaker schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:47:
Ziggo powerpromise
Die kunnen prima aangeven wat er schort en een relatief goed accespoint leveren.

Als je al geen bereik hebt op een plek, gaat een extender de boel niet magisch beter maken

Beste oplossing is een gat in de vloer/plafond en kabel doortrekken + accespoint ophangen.
Maar dat is in 9 van de 10 keren geen wenselijke oplossing voor de gebruiker, want ze willen zo goedkoop en met zo min mogelijk moeite alles aangesloten hebben

Soms moet je een ei breken, als je een omelet wilt maken
Ik zal ook even contact opnemen met Ziggo hierover.
Een gat in de vloer maken en een kabel doortrekken is inderdaad een goede oplossing, maar dit is niet echt wat ze graag willen doen.
Ik zal er naar kijken, bedankt voor je advies.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Als er al coax ligt kun je beter naar MoCa kijken dan naar Powerline, dan is je verbinding een stuk sneller en stabieler.

Het enige echte advies blijft echter om een kabel te trekken, lees de 101 andere topics hierover maar eens door als je wilt weten waarom.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11 23:52
Er bestaat helaas geen magische oplossing.

Draadloos door de vloer gaat hem dus niet worden. Als het een vrijstaand huis is, zou je eventueel nog buitenom kunnen, maar ideaal is anders.

Powerline kun je, zoals hierboven al aangegeven, beter vergeten. Dat is te vaak niet stabiel.

Je kunt meeliften op andere bekabeling, zoals voor telefonie of televisie. Dan heb je passende converters nodig. In feite maak je daarmee je eigen ADSL- of kabelinternet binnenshuis. Die werken goed, maar kosten wel 200 euro voor een setje.

Het best is een nieuwe kabel trekken, en ja, dan moet er waarschijnlijk geboord worden. Of je moet een van die kabels eruit trekken en UTP (liever F/UTP om interferentie te voorkomen) ervoor in de plaats leggen. Zorg dan altijd dat er geen stroom bij in de buurt ligt (m.n. vanwege brandgevaar en de implicaties daarvan voor je verzekering). Coax of telefonie en F/UTP moet wel naast elkaar kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Z-Dragon op 04-02-2018 17:34 ]

^ Wat hij zegt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lood in de vloer? Dat klinkt mij als een erg ongebruikelijke situatie... kun je misschien hun huis wat uitgebreider beschrijven? Wat opgaat voor een doorsnee bloemkoolwijk-rijtjeshuis hoeft hier niet noodzakelijkerwijs op te gaan :o

Oslik blyat! Oslik!

• Stenterwan
dion_b schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:36:
Lood in de vloer? Dat klinkt mij als een erg ongebruikelijke situatie... kun je misschien hun huis wat uitgebreider beschrijven? Wat opgaat voor een doorsnee bloemkoolwijk-rijtjeshuis hoeft hier niet noodzakelijkerwijs op te gaan :o
Aan de buitenkant van de stad, een beetje aan een industrieterrein. Het is niet een doorsnee rijtjeshuis.
Iets groter dan gemiddeld denk ik, voor de rest redelijk normaal.

• Stenterwan
Z-Dragon schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:33:
Er bestaat helaas geen magische oplossing.

Draadloos door de vloer gaat hem dus niet worden. Als het een vrijstaand huis is, zou je eventueel nog buitenom kunnen, maar ideaal is anders.

Powerline kun je, zoals hierboven al aangegeven, beter vergeten. Dat is te vaak niet stabiel.

Je kunt meeliften op andere bekabeling, zoals voor telefonie of televisie. Dan heb je passende converters nodig. In feite maak je daarmee je eigen ADSL- of kabelinternet binnenshuis. Die werken goed, maar kosten wel 200 euro voor een setje.

Het best is een nieuwe kabel trekken, en ja, dan moet er waarschijnlijk geboord worden. Of je moet een van die kabels eruit trekken en UTP (liever F/UTP om interferentie te voorkomen) ervoor in de plaats leggen. Zorg dan altijd dat er geen stroom bij in de buurt ligt (m.n. vanwege brandgevaar en de implicaties daarvan voor je verzekering). Coax of telefonie en F/UTP moet wel naast elkaar kunnen.
Ik zal er naar kijken. Als powerline adapters geen optie is en andere bekabeling ook lastig, zullen ze inderdaad toch een kabel moeten leggen.
Bedankt voor je inbreng.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
dion_b schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:36:
Ik heb het ff gegoogled. Het is blijkbaar een ding. Lood tegels als vloerbedekking. Dat is inderdaad niet goed voor je wifi. Wel leuk voor als de bom valt ;)

TheS4ndm4n#1919

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stenterwan schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:38:
[...]

Aan de buitenkant van de stad, een beetje aan een industrieterrein. Het is niet een doorsnee rijtjeshuis.
Iets groter dan gemiddeld denk ik, voor de rest redelijk normaal.
OK, maar je noemt hier nagenoeg niets dat voor WiFi relevant is.

Hoe zit het met?
- bouwmaterialen vloeren (ja, lood zit er blijkbaar in, maar buiten dat?)
- bouwmaterialen muren
- ramen van HR+(+) glas of geen warmtegevende eigenschappen
- ±bouwjaar
- waar staat de Ziggo modemrouter? En waar is dat tov het trapgat naar boven?
- wat voor bekabeling loopt wel naar boven? Alsnog ergens UTP? Misschien coax (TV)? Koperpaar voor telefonie (en wordt dat dan ook gebruikt?)

P.s. je kunt prima twee mensen in een enkele reply quoten. Scheelt onnodig twee keer achter elkaar posten.
RocketKoen schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:44:
[...]

Ik heb het ff gegoogled. Het is blijkbaar een ding. Lood tegels als vloerbedekking. Dat is inderdaad niet goed voor je wifi. Wel leuk voor als de bom valt ;)
Heb je een link, ik vind het niet zo snel. Klinkt IMHO iets in de categorie asbest, radon en andere dingen die je niet in je huis wilt hebben, maar afhankelijk van exact hoe/wat/waar kan dat meevallen.

Oslik blyat! Oslik!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Stenterwan schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:05:
[...]

Ik zal ook even contact opnemen met Ziggo hierover.
Een gat in de vloer maken en een kabel doortrekken is inderdaad een goede oplossing, maar dit is niet echt wat ze graag willen doen.
Ik zal er naar kijken, bedankt voor je advies.
Hou er doodgewoon rekening mee dat ook Ziggo geen goocheldoos heeft die alles oplost
Zeker als het werkelijk lood in de vloer ( wat voor manier dan ook ) betreft, zal er een kabel-manier gevonden moeten worden.
De kortse weg is vaak de beste natuurlijk, maar men kan ook kiezen om een omweg te nemen, en de kabel via de plinten te laten lopen.

Met lood in de vloer zal je NOOIT een degelijk signaal kunnen zenden, zonder dat obstakel (lood) te doorbreken.

Is jou nooit verteld dat "Nee, kan niet" ook een antwoord is ?

Jouw vriend vroeg rond te kijken voor een oplossing.
De 'niet boren' oplossing is er niet, het blijft altijd houtje touwtje werk dan, hit and loss

• Stenterwan
FreshMaker schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:20:
[...]

Hou er doodgewoon rekening mee dat ook Ziggo geen goocheldoos heeft die alles oplost
Zeker als het werkelijk lood in de vloer ( wat voor manier dan ook ) betreft, zal er een kabel-manier gevonden moeten worden.
De kortse weg is vaak de beste natuurlijk, maar men kan ook kiezen om een omweg te nemen, en de kabel via de plinten te laten lopen.

Met lood in de vloer zal je NOOIT een degelijk signaal kunnen zenden, zonder dat obstakel (lood) te doorbreken.

Is jou nooit verteld dat "Nee, kan niet" ook een antwoord is ?

Jouw vriend vroeg rond te kijken voor een oplossing.
De 'niet boren' oplossing is er niet, het blijft altijd houtje touwtje werk dan, hit and loss
Tuurlijk is "Nee, kan niet' een antwoord, maar dat neemt niet weg dat je tenminste wat kunt proberen voordat je gaat boren.
Ik zal het aan ze voorleggen.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:39
Wat ik nog mis in het verhaal. Wat is het budget om dit probleem te verminderen/oplossing?
Kabels trekken (door t plafond indien nodig) en op strategische plekken bijv unifi AP's ophangen is een hele goede oplossing maar kost je waarschijnlijk wel een euro of 300-500.

Zoals al vaker genoemd verwachten sommige mensen voor een paar 10'tjes een magische oplossing te kunnen vinden. Niet iedereen heeft verstand van dit onderwerp en je zult wellicht eerst duidelijk moeten maken dat er geen magische oplossing is en dat een goede oplossing tijd/moeite/geld kan kosten.

tijd voor wat klusjes!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
dion_b schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:17:
[...]

OK, maar je noemt hier nagenoeg niets dat voor WiFi relevant is.

Hoe zit het met?
- bouwmaterialen vloeren (ja, lood zit er blijkbaar in, maar buiten dat?)
- bouwmaterialen muren
- ramen van HR+(+) glas of geen warmtegevende eigenschappen
- ±bouwjaar
- waar staat de Ziggo modemrouter? En waar is dat tov het trapgat naar boven?
- wat voor bekabeling loopt wel naar boven? Alsnog ergens UTP? Misschien coax (TV)? Koperpaar voor telefonie (en wordt dat dan ook gebruikt?)

P.s. je kunt prima twee mensen in een enkele reply quoten. Scheelt onnodig twee keer achter elkaar posten.

[...]

Heb je een link, ik vind het niet zo snel. Klinkt IMHO iets in de categorie asbest, radon en andere dingen die je niet in je huis wilt hebben, maar afhankelijk van exact hoe/wat/waar kan dat meevallen.
1e hit op Google http://www.platteaubvba.b...s/prive-woning-westerloo/

TheS4ndm4n#1919

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk bij het aanleggen van een netwerkkabel nog even na of het echt geen optie is. Ik heb ook een tijd zitten aanmodderen met powerline, omdat een netwerkkabel geen optie leek (zou zichtbaar door de woonkamer moeten, wat met name mijn vriendin niet mooi vindt). Uiteindelijk heb ik toch een manier gevonden om de kabel door de vloer via de kruipruimte naar de onderkant van trap te krijgen en dan naar boven. Hoefde alleen een klein gaatje in de bovenste traptrede te boren om de kabel boven te krijgen.

Internet is nu zoveel stabieler dan powerline. Ik zou het dus nog nog eens overwegen. En anders is powerline nog wel te proberen. Bij mij werkte het op zich wel aardig (zo te lezen iig stukken beter dan wifi door loden tegels), maar het viel wel af en toe weg. Dat is vnl. irritant als je thuiswerkt boven of tv/netflix kijkt via internet.

• Stenterwan
s0ulmaster schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:42:
Wat ik nog mis in het verhaal. Wat is het budget om dit probleem te verminderen/oplossing?
Kabels trekken (door t plafond indien nodig) en op strategische plekken bijv unifi AP's ophangen is een hele goede oplossing maar kost je waarschijnlijk wel een euro of 300-500.

Zoals al vaker genoemd verwachten sommige mensen voor een paar 10'tjes een magische oplossing te kunnen vinden. Niet iedereen heeft verstand van dit onderwerp en je zult wellicht eerst duidelijk moeten maken dat er geen magische oplossing is en dat een goede oplossing tijd/moeite/geld kan kosten.
Budget maakte niet veel uit zeiden ze. Ze verwachten niet voor 5 tientjes een makkelijke oplossing.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stenterwan schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:16:
[...]

Budget maakte niet veel uit zeiden ze. Ze verwachten niet voor 5 tientjes een makkelijke oplossing.
Huur dan een professional in die netjes (Cat6A) kabel trekt en zorgt voor goede wegwerking. Dat is een investering die zich over de jaren terugbetaalt (actieve kastjes verouderen en gaan kapot) en sowieso ontzorgt (doet het gewoon). Hoeft overigens echt niet zo duur te zijn, maar dat hangt dus af van de nog niet nader genoemde bouwmaterialen.

Vervolgens moet je boven een AP eraan hangen. Ziggo heeft een prima optie ("Extra Wifipunt", een TP-Link Archer C7 die per default als AP ingesteld is) voor EUR 60. Enige goedkopere dat zin heeft is KPN's "WiFi Versterker", een AP met vergelijkbare specs, maar dan zonder potsierlijke externe antennes en met DFS (al lees ik dat nieuwe firmware voor Ziggo's ding dat nu ook biedt).

Oslik blyat! Oslik!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:39
Dan zou ik al snel gaan voor een oplossing die roaming ondersteund. Maakt t leven veel makkelijker.

De unifi serie is niet voor niets mateloos polulair momenteel onder de tweakers.

tijd voor wat klusjes!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb al redelijk er huizen gezien en loden vloeren ben ik nog nooit tegengekomen net als huizen waar echt geen kabel getrokken kan worden. Er is altijd wel een buis vrij, of een buis met ongebruikte coax/telefoonkabel of er is een makkelijke route door kruipruimte of langs CV buizen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Sethro schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:34:
Ik heb al redelijk er huizen gezien en loden vloeren ben ik nog nooit tegengekomen net als huizen waar echt geen kabel getrokken kan worden. Er is altijd wel een buis vrij, of een buis met ongebruikte coax/telefoonkabel of er is een makkelijke route door kruipruimte of langs CV buizen.
Als het vergelijkbaar is zoals dit:
Dan gaat dat een taaie worden voor WiFi.

Aan de TS:

- je kan gokken en zo'n powerline adaptersetje kopen. Onder het mom van: werkt het k*t zoeken we verder. Werkt het toch OK laat je het zitten. (het gebeurt wel eens dat zoiets 'werkt' en als je een beetje browsed zou het zomaar kunnen dat het naar verwachting voldoet) Ik heb het zelf gezien, zelfs iptv van KPN werkte erover :o

WiFi door die vloer is, zoals je al verwacht, vrij lastig. Netste oplossing is een kabel trekken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik heb vorige week de TP-link AV-1000 powerline adapters aangeschaft om internet op zolder te krijgen. De WIFI komt bij ons niet op zolder door de reflecterende folie op de isolatie in de tussenvloer. Daaraan weer een ASUS RT-AC66U gehangen voor de WIFI. De maximale doorvoersnelheid binnenshuis van boven naar beneden heb ik niet gemeten maar Speedtest op zolder en beneden geven beide 35 mbit om 25 mbit aan, dus ik ben tevreden :)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thy... schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:25:
Ik heb vorige week de TP-link AV-1000 powerline adapters aangeschaft om internet op zolder te krijgen. De WIFI komt bij ons niet op zolder door de reflecterende folie op de isolatie in de tussenvloer. Daaraan weer een ASUS RT-AC66U gehangen voor de WIFI. De maximale doorvoersnelheid binnenshuis van boven naar beneden heb ik niet gemeten maar Speedtest op zolder en beneden geven beide 35 mbit om 25 mbit aan, dus ik ben tevreden :)
PLC is net zo'n gok als WiFi, sterker nog een grotere - je kunt bij metaalhoudende vloeren prima bedenken dat het niet goed gaat werken, maar wanneer een stroomnet wel of niet goed PLC gaat vervoeren is op voorhand veel slechter te zeggen.

Wat bij jou 35Mbps levert kan bij een andere 350Mbps leveren maar bij een derde 3.5Mbps. Komt bij dat je hier een low-end set aanraadt die geen MIMO doet en dus alleen over de fase-nulpaar communiceert. Daat geeft je welgeteld een kans op goede verbinding. Als dat verstoord is (permanent of af en toe, met sporadische uitvalt tot gevolg) heb je pech. Ik zou sowieso geen PLC aanraden dat geen MIMO doet ("1200Mbps" of "2000Mbps" - die overigens uitwisselbaar zijn; exact zelfde specs en prestatie, alleen de marketing van Broadcom is nog misleidender dan die van Qualcomm). En dan zit je in een prijscategorie dat iemand inhuren om een kabel te trekken niet significant duurder is, maar wel een duurzame, stabiele oplossing levert dat geen kastjes nodig heeft die na paar jaar kapot gaan en/of wegens veroudering vervangen hoeft te worden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1