2 schakelaar 1 lamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In ons huis ben ik bezig om de schakelaar en stopcontacten te vervangen. Deze krijgen nu allemaal dezelfde kleur en uit dezelfde serie.
Met 1 lamp heb ik problemen en kom er niet uit.
Er zijn 2 schakelaar die 1 lamp bedienen op de eerste etage.
In de onderste schakelaar zitten 3 draden. Een bruine en twee zwarte. Als dit aangesloten is zoals het schema kan ik de lamp aan en uit zetten, zoals het hoort.
In de tweerse schakelaar op de eerste etage zitten 3 zwarte draden en hiermee gaat de lamp niet aan of uit.
Ik weet niet welke draad van de 3 naar de lamp gaan bijvoorbeeld. Er is niets getagged.
Ik heb al veel geswitched met die 3 draden, maar de lamp bedienen lukt niet.

Kan iemand vertellen hoe het wel moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Normale Hotelschakeling. Drie zwart zou moeten kloppen, eentje ervan gaat inderdaad naar de lamp, waar (kennelijk) de blauwe draad al langs ander weg naar toe gaat. Doet de lamp het wel in een andere fitting?
Als je de drie zwarte draden aan elkaar knoopt zou de lamp in ieder geval moeten gaan branden, maar dan moet je er van uitgaan dat alles goed is aangesloten, de juiste kleuren zijn gebruikt en de lamp het doet.
Je weet zeker dat deze twee schakelaars bij elkaar horen en er niet ergens anders bij horen, zolder of zo?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Vanochtend werkte het gewoon met de oude schakelaars. Met de nieuwe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
https://info.elektroshop....07/wisselschakeling-1.jpg

De bovenste contacten zijn het P-contact.
Het P-contact wijkt iets af van de andere contacten, er staat bijvoorbeeld een stip bij of is het ontgrendelclipje anders gekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:51
Zijn je nieuwe schakelaars wel wisselschakelaars?
Dit schema heb je zo te lezen waarbij de linker schakelaar beneden zit en de rechter boven.
Afbeeldingslocatie: https://info.elektroshop.nl/wp-content/upload_folders/info.elektroshop.nl/2016/07/wisselschakeling-1.jpg
Aangezien het met de oude schakelaars werkt zou je daar achterop kunnen kijken of daarop staat welke naar de lamp gaat en welke niet. In dit geval Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/wysiwyg/wisselschakelaar.jpg zal de lamp op de rode connector moeten en de kabels van beneden op de zwarte (en beneden zal bruin op de rode connector moeten en de kabels naar boven op de zwarte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En mocht er geen rood punt je bij staan: de bruine draad gaat dan in het contact met ene andere kleur schroefje of de aansluiting waar een L bij staat.

Bij de andere schakelaar gaat de ene zwarte draad die naar de lamp gaat op het rode punt/de L of de aansluiting met een andere kleur schroefje.

Hoe je de draden uit elkaar kunt houden? Meestal door te kijken uit welke buis 2 draden komen, doorgaans gaat de draad naar de lamp via een andere buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Het zit allemaal goed ingepakt, dus ik kan helaas niet zien waar de draad heengaat.

Maar ik ben al een stuk verder. Het wordt donker dus veel proberen zit er niet meer in.

Als de schakelaar beneden aanzet, kan ik de lamp boven bedienen, maar als de schakelaar beneden uitstaan dus niet meer en dat kon eerder wel.

Het zijn wel 2 wisselschakelaars. De beneden schakelaar is aangeloten zoals de afbeelding hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
Dan zit hoogstwaarschijnlijk boven de lamp op één van de zwarte connectoren en de kabels van beneden op een zwarte en rode connector (als je dat hebt, anders de opties die @sypie aangeeft maar het principe blijft hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Het betreft zo’n schakelaar
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/113383_Nieuwe_schakelaaar_1.jpg

Omdat de onderste schakelaar eerst aan gezet moet worden lijkt het mij dat degene beneden ook verkeerd is aangesloten. Want als de bovenste geen stroom krijgt kan ik die ook niet bedienen, logisch.

[ Voor 44% gewijzigd door Simbob op 04-02-2018 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartW
ncornelisse schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:03:
Het betreft zo’n schakelaar
[afbeelding]

Omdat de onderste schakelaar eerst aan gezet moet worden lijkt het mij dat degene beneden ook verkeerd is aangesloten. Want als de bovenste geen stroom krijgt kan ik die ook niet bedienen, logisch.
Dat ligt er maar net aan of je wisselschakelaars hebt en hoe alles is aangesloten.
Je zou beide zwarte schakeldraden beneden door kunnen verbinden en dan boven met de multimeter, op de stand van weerstandsmeting, kunnen meten welke 2 zwarte kabels vervolgens een lage weerstand hebben. Deze lopen van beneden naar boven, de derde loopt van je schakelaar naar de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:00

Osxy

Holy crap on a cracker

Niet alle wissel schakelaren zijn geschikt voor hotel schakelingen, dus controleer of de door jou geïnstalleerde geschikt zijn.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
Osxy schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:33:
Niet alle wissel schakelaren zijn geschikt voor hotel schakelingen, dus controleer of de door jou geïnstalleerde geschikt zijn.
Wat in de volksmond een hotelschakeling wordt genoemd is officieel een wisselschakeling (lamp op 2 locaties aan en uit kunnen doen onafhankelijk van de stand van de andere schakelaar) en daar is een wisselschakelaar juist voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Gisteravond nog laat een multimeter kunnen ophalen, maar waar houd ik de pennen om de kijken of er stroom op de draad staat? In de handleiding en Youtube staan vol met filmpjes over een stopcontact, maar niet over losse draden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-10 11:48
ncornelisse schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:34:
Gisteravond nog laat een multimeter kunnen ophalen, maar waar houd ik de pennen om de kijken of er stroom op de draad staat? In de handleiding en Youtube staan vol met filmpjes over een stopcontact, maar niet over losse draden O-)
Heb je niemand om je heen die je even kan helpen? Als ik mij af zou moeten vragen hoe ik een multimeter gebruik zou ik hem niet (voor het eerst) uitproberen op een werkend stopcontact.

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 22:27

DarkKnight

Narf

Dountill schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:51:
[...]

Heb je niemand om je heen die je even kan helpen? Als ik mij af zou moeten vragen hoe ik een multimeter gebruik zou ik hem niet (voor het eerst) uitproberen op een werkend stopcontact.
Juist met een werkend stopcontact weet je gelijk dat je 'reactie' krijgt. Vraag is alleen of het de juiste is... :+

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Je kan ook gewoon de 3 zwarte kabels eruit halen, dan beneden op 1 stand zetten ( er is geen aan of uit met een hotel schakeling ) en dan 2 van de 3 draden verbinden.
Lamp aan = geldige combinatie.

Als het goed is vind je dan 2 geldige combinaties, op beide standen van beneden namelijk precies 1. De kabel die bij beide standen geld gaat naar je lamp en moet je op de goede plek in de schakelaar steken. De andere 2 heb je nog 2 opties over en beide is goed.

Je hoeft de schakelaar niet helemaal af te werken zodra de draadjes erin zitten werkt hij gewoon.

Zelfs met trial en error kom je er wel, 3 mogelijke gaten 3 draden 6 mogelijkheden waarvan er 2 goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:01:
Je kan ook gewoon de 3 zwarte kabels eruit halen, dan beneden op 1 stand zetten ( er is geen aan of uit met een hotel schakeling ) en dan 2 van de 3 draden verbinden.
Lamp aan = geldige combinatie.

Als het goed is vind je dan 2 geldige combinaties, op beide standen van beneden namelijk precies 1. De kabel die bij beide standen geld gaat naar je lamp en moet je op de goede plek in de schakelaar steken. De andere 2 heb je nog 2 opties over en beide is goed.

Je hoeft de schakelaar niet helemaal af te werken zodra de draadjes erin zitten werkt hij gewoon.

Zelfs met trial en error kom je er wel, 3 mogelijke gaten 3 draden 6 mogelijkheden waarvan er 2 goed zijn.
Thx, dat ga ik morgenochtend proberen. Ben er vandaag niet aan toe gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:33
Nee, dat had je zelf moeten doen voordat je de boel zonder enige kennis loshaalde.
Pagina: 1