Liquid metal op moederboard. Is het dead?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryFerrygood
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-11-2021
Ik probeerde liquid metal (thermal grizzly conductonaut) op mijn cpu aan te brengen voor beter koeling. Gebruik een corsair h110i cooler. Bij het aanbrengen kwam wat liquid metal op me motherboard heb het zo goed mogelijk schoon proberen te krijgen met 98% alcohol van de kruidvat voordat ik me pc aan probeerde te zetten nu geeft mijn monitor aan dat er geen signal meer is.

Hoe kan ik weten of me motherboard dead is of mijn cpu? Als ik mijn pc aanzet draait alles (fans, rgb light en de motherboardj debug leds ziet allemaal normaal uit), op mijn cpu heb ik als goed is niks gemorst (er is alleen liquid metal op de heatsink van me cpu). Graag wil ik jullie mening moet ik nieuw motherboard kopen of waarschijnlijk ook een nieuw cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryFerrygood
Ik heb een i7 8700k en Asrock extreme4 z370 motherboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:28
Waar op het moederbord is het terecht gekomen, en heb je het volledig weg kunnen krijgen. Liquid metal is geleidend, dus kan heel goed kortsluiting veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryFerrygood
Tussen de eerste ddr4 slot en cpu zit een rond zwart tower waar ik omheen heb gemorst.

[ Voor 18% gewijzigd door veryFerrygood op 04-02-2018 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Heb je er ook duidelijke fotos van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

No Signal wil meestal zeggen dat jouw kabel er uit ligt, daarnaast kan in het menu van het scherm gekozen zijn voor een aandere ingang dan wat je normaal gebruikt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryFerrygood
rdejongjr schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:35:
Heb je er ook duidelijke fotos van?
https://imgur.com/gallery/9yRdPhttps://imgur.com/gallery/9yRdP

Rondom zwarte tower en tussen de twee kleine grijze metalen stroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DeBolle schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:41:
No Signal wil meestal zeggen dat jouw kabel er uit ligt
Of dat de PC geen beeld meer geeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryFerrygood
PilatuS schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:09:
[...]

Of dat de PC geen beeld meer geeft :P
Moet debug led lampje dan niet knipperen? Want lampje geeft niks aan dus begint sterk te twijfelen of me cpu dead is maar hoe kan ik dit testen? Heb nooit een kapote cpu in me pc gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
veryFerrygood schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:20:
[...]

Moet debug led lampje dan niet knipperen? Want lampje geeft niks aan dus begint sterk te twijfelen of me cpu dead is maar hoe kan ik dit testen? Heb nooit een kapote cpu in me pc gehad.
Heb je de CPU uit de socket gehad ? Zo ja, check de pinnen. Verder even kijken of het spul niet in de socket gekomen is daar sluiting veroorzaakt. Verder is dit spul niet bedoelt als koelpasta. Het moet tussen IHS en DIE, niet op de IHS.

Verder even zo kaal mogelijk booten, dus alleen wat echt nodig is en de rest los. Een BIOS reset kan ook geen kwaad om even te proberen. Maar ik zou dus eerst even kijken of het spul niet in je socket gekomen is. Verder gaan CPU's vrijwel nooit kapot, dus als er nu iets kapot is dan is dat waarschijnlijk je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:48
Daarnaast is je moederboard grotendeels gecoat. Als je alles hebt weg gehaald en je moederboard spanningsloos was op het moment van knoeien dan lijkt het mij sterk dat je moederboard overleden is. Zou inderdaad verder zoeken dan een kapot moederboard of cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Verwacht dat als je het goed reinigt en helemaal weg hebt bij de caps dat het weer wel werkt. Nu veroorzaakt het inderdaad kortsluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JE3nh0u142wsgdafcVHKH6NK/full.jpg

Je moederbord MOET schoon zijn voordat je verder gaat kijken, dus eerst alle conductonaut van je bord af halen voordat je hem weer aanzet ;)

[ Voor 21% gewijzigd door ECP0WERS op 04-02-2018 16:50 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

ECP0WERS schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:41:
[...]

Verwacht dat als je het goed reinigt en helemaal weg hebt bij de caps dat het weer wel werkt. Nu veroorzaakt het inderdaad kortsluiting.

[afbeelding]

Je moederbord MOET schoon zijn voordat je verder gaat kijken, dus eerst alle conductonaut van je bord af halen voordat je hem weer aanzet ;)
Maar wat @123teun123 zegt, het bord is gecoat. Bij de condensator kan het zo'n beetje onmogelijk komen als dat ding strak op het bord zit, idem als het op een trace ligt want die is immers gecoat. Zouden de twee weerstanden (of zijn het SMD condensators?) over blijven al verwacht ik dat daar ook wel iets van coating over heen zit. Ik heb immers nog nooit meegemaakt dat een moederbord doodging als ik het aanraakte terwijl eht aanstond terwijl mijn vingers toch echt geleiden.

Ow en TS probeer eens op je spelling/taal te letten O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
sapphire schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:45:
[...]

Maar wat @123teun123 zegt, het bord is gecoat. Bij de condensator kan het zo'n beetje onmogelijk komen als dat ding strak op het bord zit, idem als het op een trace ligt want die is immers gecoat. Zouden de twee weerstanden (of zijn het SMD condensators?) over blijven al verwacht ik dat daar ook wel iets van coating over heen zit. Ik heb immers nog nooit meegemaakt dat een moederbord doodging als ik het aanraakte terwijl eht aanstond terwijl mijn vingers toch echt geleiden.

Ow en TS probeer eens op je spelling/taal te letten O-)
Liquid metal geleid denk ik toch wel wat beter dan onze huid. Immers heb ik nog nooit een opdonder gehad van een draaiende PC :p

Toch heb ik zelf ook weleens gehad dat er wat conductonaut op het bord lag en niet meer willen posten. Zie het meer als een standoff te veel achter je moederbord.. Of een druppeltje water.. Daar kunnen ze ook niet zo goed tegen, gecoat of niet ;)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

ECP0WERS schreef op maandag 5 februari 2018 @ 05:31:
[...]

Liquid metal geleid denk ik toch wel wat beter dan onze huid. Immers heb ik nog nooit een opdonder gehad van een draaiende PC :p
Kun je nagaan hoe goed die coating werkt ;)

Tuurlijk geleid een metaaldeeltjes houdende pasta beter dan je huid....maar het bord is gecoat en opdonder van 12v?
Tuurlijk door je VRM gedeelte gaan vast heel wat Amps door maar knappe jongen als je daar je vinger tussen/bij krijgt.

Open voeding daarintegen :X au....
Toch heb ik zelf ook weleens gehad dat er wat conductonaut op het bord lag en niet meer willen posten. Zie het meer als een standoff te veel achter je moederbord.. Of een druppeltje water.. Daar kunnen ze ook niet zo goed tegen, gecoat of niet ;)
Tja ik heb meerdere keren water op een bord gehad en nooit sluiting gehad. Meerdere keren zilverlijm op een bord gehad zonder sluiting voornamelijk omdat ook de metaalkleurige delen voorzien zijn van een dunne coating :( of nou ja eigenlijk :)

Standoff ligt er natuurlijk erg aan waar die zit onder het bord en zeker op de achterkant waar alle soldeerverbindingen zitten!

De tendens lijkt steeds meer te worden of PC onderdelen van suikergoed zijn en absoluut niets kunnen hebben. Fabrikanten zijn ook niet gek hoor.

Op de bovenstaande foto zie ik meer 1plekje wat problematisch kan zijn en dat zijn die SMD weerstanden. Onder de elco komt het alleen als je het rijkelijk hebt laten vloeien.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 09:12
het zijn condensators, weerstanden zijn over het algemeen zwart met tekst erop, condensatoren bruin (de hele kleintjes dan)
Pagina: 1