Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Omvormer zonnepanelen voor op de groei?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik ben na een nieuwbouw project begeleid te hebben met 0 op de meter woningen ge-interesseert geraakt in het toepassen van zonnepanelen. Nu heb ik een mooi stukje platdak op mijn huis en een grote schuur in de tuin. Op het huis kan ik nu 10 panelen kwijt op het platte dak en op de schuur wil ik er 12 (zouden er 18 kunnen zijn maar dan ben ik aanzienlijk meer aan het opwekken dan ik verbruik.

Verbruik 3500Kwh per jaar (3p huishouden, wordt nog uitgebreid)
Elektra aanwezig in de woning 3 fases á 25A

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1802/364849/YF98FYj4.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hs3nDx/Opstelling_dak.png(Tekening is niet op schaal en de maten zijn van het nuttig gedeelte te gebruiken dak, dak is in werkelijkheid iets groter(20cm rondom) maar daar zit het mastiekschroot en kan ik dus niets plaatsen.

Nu is de keuze natuurlijk reuze als het gaat om omvormers en zonnepanelen maar mijn keuze blijft beperkt te wat warmteservice bied omdat ik daar 15/20% korting kan krijgen.

Daar viel mijn oog op de JA Solar Poly zonnepaneel met zilver frame 270 WP Polykristallijn.
Waarom? prijs/Wp verhouding. Als ik het aantal panelen en het type panelen in de SolarEdge site designer invul komt het daadwerkelijk te verwachten Kw er als volgt uit:

Platdak: 2,44Kw (max achieved DC power)
Schuur: 3,11Kw (max achieved DC power)

Echter bij de keuze van een omvormer zit ik een beetje te dubben. De panelen komen in 2 fases, 1 op het huis en een jaar of 2/3 later op de schuur. (hier liggen nog asbest platen op welke er eerst moeten)
Zal ik nu een omvormer nemen voor de op de groei, waarbij ik denk aan een
- Omnik 3-fase omvormer 6.0k-TL2 incl. 2 x MPPT en DC schakelaar 6000 W
- Goodwe 3-fase omvormer 5K-DT incl. 2x MPPT, DC schakelaar en Wifi voorbereiding 5000 W

Of is het verstandiger om nu een kleineer omvormer te nemen en straks bij de uitbreiding een 2de omvormer? De nadelen die ik hier aan zie zitten is dat ik nu geen 3fase omvormer kan kiezen omdat deze er niet zijn met een vermogen kleiner als/dan 4000watt en als ik over ga op 1 fase wordt de stroom weer niet gelijkmatig over de fases terug verdeelt.

De prijs van 2x een kleinere omvormer zit ongeveer op hetzelfde als 1x een drie fase omvormer.

Totaalprijs voor 22 panelen.
- JA Solar Poly zonnepaneel met zilver frame 270 WP Polykristallijn
- Omnik 3-fase omvormer 6.0k-TL2 incl. 2 x MPPT en DC schakelaar 6000 W
- Aluminium rails
- Bevestigingclips
- Balastgewicht
- dakhaken
- 2x 50 solarkabel
- 4x2 Amphenol connectoren
- 1x Schneider automaat 3x25A

E 3775,- incl BTW, excl montage en zelf afhalen

E 3775 - 21% BTW = E 3120/5.55Kw= 0.56 euro per Wp

Kortom, welke omvormer kan ik het beste nemen? Een van de bovengenoemde op de groei of een kleinere?

En is dit een goed paneel? of kan ik beter voor de iets duurdere en met hogere WP JA Solar Mono Percium zonnepaneel met zwart frame 295 WP Monokristallijn gaan?

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 09:03 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Allereerst...
10 (320 V) en 12 (384 v) panelen is eigenlijk niks voor een 3-fase stringomvormer die het liefst 595 V per mppt ingang heeft.
Dat zijn 1-fase omvormer string spanningen.

Als je omnik of goodwe kiest, wat moet je dan met een solaredge site designer?
Die techniek is heel anders.
Voor een stringomvormer te bepalen kijk je liever hier naar: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
En dan nog moet je rekening houden met de specificaties van die chinese omvormers. Niet elke ingang kan (mogelijk) het volle vermogen aan. Soms wel, soms niet.

Wat zijn de afmetingen van het platdak?
Kan je daar een oost/west van maken, zodat er meer panelen passen?
18x voor je schuur is dan weer wel voldoende spanning.
Er bestaan ook 54 Vmpp panelen ipv de standaard 32 Vmpp panelen, als je er toch 10 wilt plaatsen op een 3-fase stringomvormer.

Mijn advies: gooi meteen alles vol...(1x de btw teruggave en je kan nog "even" genieten van salderen voor zolang het duurt. Daarna is het van dag tot dag opwek/verbruik en niet meer op jaarbasis, glazen bol werk)

[ Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2018 17:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik zie dat ik me nog even moet verdiepen in het aantal volts wat er uit de panelen komt en wat de omvormer nodig heeft.

Ik gebruikte de designer alleen om te kijken wat het maximaal te behalen rendement op mijn dak zou zijn aan de hand van de richting en schuinte van de panelen.

Ik heb in de starpost een afbeeldingen met maten van het plattedak gezet. Als ik voor een Oost/west opstelling zou gaan kan ik een stuk minder panelen kwijt. Misschien zijn de panelen dan wel efficiënter maar ik kan er wel 4 minder kwijt.

Ik zou natuurlijk wel alles in 1 keer kunnen kopen en het dak van de schuur pas erop leggen als het asbest verwijderd is.

Maar is het dan beter om de twee stringen op 1 omvormer aan te sluiten, en dan dus 1 fase of toch voor twee omvormers te gaan?

Verwijderd

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:10:
Allereerst...
10 (320 V) en 12 (384 v) panelen is eigenlijk niks voor een 3-fase stringomvormer die het liefst 595 V per mppt ingang heeft.
Dat zijn 1-fase omvormer string spanningen.

Als je omnik of goodwe kiest, wat moet je dan met een solaredge site designer?
Die techniek is heel anders.
Voor een stringomvormer te bepalen kijk je liever hier naar: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
En dan nog moet je rekening houden met de specificaties van die chinese omvormers. Niet elke ingang kan (mogelijk) het volle vermogen aan. Soms wel, soms niet.
Oke, ik ben weer een stuk verder. Ik heb ander programma gevonden om te kijken of de omvormer voldoet en om te kijken hoeveel de panelen op mijn dak daadwerkelijk opleveren (PV*SOL Premium) Kon ik ook mooi in 3D de gebouwen en bomen om mijn huis heen in tekenen.

Ik bedacht me later ook omdat je vroeg of ik geen oost/west opstelling op mijn platdak kon maken ik dit wel op mijn schuur kan doen.

Ik zag dat ik nu tussen 9 en 10uur in de maanden november tm februari 1 uur per dag 2 panelen in de schaduw heb staan.

Tevens kon ik hier kiezen uit onwijs veel verschillende merken omvormers, bijna alle die er bestaan denk ik. Ik heb mijn keuze beperkt tot Omniksol.

Volgens PV*SOL was de Omnik 5.0K TL2 net te licht, en de Omnik 6.0k TL2 zou voldoen. Dit ook nog even ingevult op Solardesign van Omnik en dit kwam op het zelfde uit, volgende waardes:

Omniksol-6k-TL2-TH Check List
MPPT-1
Parameter Value Range
Vmpp[V] 369 150 ~ 800
Impp[A] 8.62 <11
Voc [V] 506 <1000
Power[W] 2894 <3780
DC Power Loss Ratio [%] 0.07 <1

MPPT-2
Parameter Value Range
Vmpp[V] 369 150 ~ 800
Impp[A] 8.62 <11
Voc [V] 506 <1000
Power[W] 2894 <3780
DC Power Loss Ratio [%] 0.07

Total
Max.Allowed PV Power [W] 6300
Max.Allowed AC Power [W] 6000
Total Quantity of PV-module 24
Module Area [m²] 39.36
AC Power Loss Ratio [%] 0.51
DC input power [W] 5787.6
DC input power/Rated DC Power [%] 94.14

Berekening uit PV*SOLhttps://wetransfer.com/do...bb0b20180220132147/0fb405

Zou jij Auijtdehaag hierna kunnen kijken en beoordelen of dit zo gaat werken op mijn dak?

Ik heb ook nog even een offerte aangevraagd voor de situatie als hierboven, zal mij benieuwen wat ik hiervan terug krijg.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Verwijderd

een paneel levert een Vmpp en een Voc.
je hebt panelen die 55Vmpp leveren en panelen die 32Vmpp leveren (en nog vele anderen.)
elk paneel wat je serieel aansluit tel je de Vmpp bij elkaar op, en dat doe je ook met de Voc.

daarna reken je uit hoeveel de temperatuur daar nog invloed op heeft.
standaard is een 25 graden cel, maar op dak kunnen ze 80 graden worden, en ook -10 graden.
(ik vind -5 vaak goed genoeg, is het echt een keer minder dan is dat maar zo.)

(met een 3 fase omvormer zoals de Omniksol-6k-TL2-TH
en een standaard 6" cellen paneel met 60 cellen, dus 32Vmpp.)
de Voc mag niet hoger zijn als 1000V anders start hij niet.
de Voc mag niet lager zijn als 150V anders start hij niet.

leuk dat hij zoveel ruimte heeft wanneer hij start(150Voc) en wanneer hij stopt(1000Voc).
maar je hebt er geen kut aan.
uiteindelijk werkt het systeem met een Vmpp, en die wil je in de buurt hebben van 640V.
(iets tussen de 350 tot 700Vmpp is wel oke.)
dus met standaard 32Vmpp panelen, wil je er dus 20 per mpp aan hebben hangen.
(maar iets tussen de 13 en de 22 is wel oke.)

edit:
en oost-west, dat doe je met 2x mpp of je zet ze parallel.
maar parallel is niet de Vmpp of Voc optellen, dan tel je de Ampp bij elkaar op. ;)

edit2:
als ik zo naar je mogelijkheden kijk.
waarom niet gewoon meerdere 1fase omvormers op je 3 fase aansluiting gebruiken.
1fase omvormer hebben een lagere Vmpp optimum. 350V in plaats van 650V. ;)
ook kun je die krijgen met 2x een mpp.
1 in de schuuur met 18X (dus 2x9)
en 1 in het huis met 1x10.
of een andere creatieve oplossing.

ik zie een hele leuke mogelijkheid om op het huis.
1x10x???Wp te doen lekker plat op plat dak.
en dan 1x?x???Wp lekker schuin te doen op schuine dak.
plat doet het beter in de zomer, schuin doet het beter in de lente/herfst. (winter blijft kut.)
dus je kunt dan b.v. 4000Wp op een 3000W omvormer aansluiten.
lekker goedkope omvormer die dan veel kWh levert. ;)
(Wp is belachelijk goedkoop tegenwoordig.
zo goedkoop dat over productie nog leuk en winst gevend is. ;) )

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 23-02-2018 10:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:23:
@Verwijderd

edit2:
als ik zo naar je mogelijkheden kijk.
waarom niet gewoon meerdere 1fase omvormers op je 3 fase aansluiting gebruiken.
1fase omvormer hebben een lagere Vmpp optimum. 350V in plaats van 650V. ;)
ook kun je die krijgen met 2x een mpp.
1 in de schuuur met 18X (dus 2x9)
en 1 in het huis met 1x10.
of een andere creatieve oplossing.

ik zie een hele leuke mogelijkheid om op het huis.
1x10x???Wp te doen lekker plat op plat dak.
en dan 1x?x???Wp lekker schuin te doen op schuine dak.
plat doet het beter in de zomer, schuin doet het beter in de lente/herfst. (winter blijft kut.)
dus je kunt dan b.v. 4000Wp op een 3000W omvormer aansluiten.
lekker goedkope omvormer die dan veel kWh levert. ;)
(Wp is belachelijk goedkoop tegenwoordig.
zo goedkoop dat over productie nog leuk en winst gevend is. ;) )
Bedankt voor je bericht. Ik heb maar eens een offerte aangevraagd. Kijken waar zij mee komen.

En dan voor 2 x12 Oost West op de schuur en dan twee 1 fase omvormers. ( dan passen er mooi twee rijen van zes op elke zijde van het dak. En dan heb ik voor mijn eigen stroombehoefte meer als genoeg en laat ik mijn platedak op het huis maar leeg.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:23:
[...]

Bedankt voor je bericht. Ik heb maar eens een offerte aangevraagd. Kijken waar zij mee komen.

En dan voor 2 x12 Oost West op de schuur en dan twee 1 fase omvormers. ( dan passen er mooi twee rijen van zes op elke zijde van het dak. En dan heb ik voor mijn eigen stroombehoefte meer als genoeg en laat ik mijn platedak op het huis maar leeg.
ik vind dit een iets minder mooie optie. (maar nog steeds is het goed, dus lees de rest relatief.)

door dat je oost-west werkt, krijg je deze grafiek over een dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west = 5660Wp
oost en west halen op een ander moment hun top, dus meer Wp als W omvormer is geen probleem.
neem je dan een omvormer die 2x een mpp heeft, kun je dus af met 1 omvormer in plaats van 2.
(bespaart als snel 700€ op het project.)

ik zelf doe dit met een power-one PVI 3.6.

heeft het voordeel dat hij kan worden aangesloten op een 30mA als, en kan nog op een 16A groep met 2,5mm kabel.
erg simpel aan te sluiten dus. (dus goedkoper voor het project.)
(SMA heeft ook een aardige optie hier voor, omnik/hosola/goodwe helaas niet)

ik zou dan geen 2x12x320Wp(=7680Wp) doen, maar eerder 2x12x280Wp(=6720Wp).
is wat goedkoper om te doen. ;)

als je zo rekent dan kun je dus leuker spul gebruiken voor minder kosten. ;)
(power-one of SMA is wel oke spul.)

edit:
ander voordeel is:
als het bewolkt is dan word het licht gereflecteerd op de wolken, en maakt de richting niet veel uit die ze liggen.
maar dan heb je in eens wel 2x zoveel leuk producerende aantal Wp op de omvormer als dat er maar 1 is.
je komt dan eerder over de minimum waarde van de omvormer heen om rendement vol te produceren.
dus zelfs met bewolkt weer produceer je nog leuk ook.
trekt net je efficiëntie nog iets omhoog. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 07-03-2018 10:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1