Hoi,
Ik ben na een nieuwbouw project begeleid te hebben met 0 op de meter woningen ge-interesseert geraakt in het toepassen van zonnepanelen. Nu heb ik een mooi stukje platdak op mijn huis en een grote schuur in de tuin. Op het huis kan ik nu 10 panelen kwijt op het platte dak en op de schuur wil ik er 12 (zouden er 18 kunnen zijn maar dan ben ik aanzienlijk meer aan het opwekken dan ik verbruik.
Verbruik 3500Kwh per jaar (3p huishouden, wordt nog uitgebreid)
Elektra aanwezig in de woning 3 fases á 25A

(Tekening is niet op schaal en de maten zijn van het nuttig gedeelte te gebruiken dak, dak is in werkelijkheid iets groter(20cm rondom) maar daar zit het mastiekschroot en kan ik dus niets plaatsen.
Nu is de keuze natuurlijk reuze als het gaat om omvormers en zonnepanelen maar mijn keuze blijft beperkt te wat warmteservice bied omdat ik daar 15/20% korting kan krijgen.
Daar viel mijn oog op de JA Solar Poly zonnepaneel met zilver frame 270 WP Polykristallijn.
Waarom? prijs/Wp verhouding. Als ik het aantal panelen en het type panelen in de SolarEdge site designer invul komt het daadwerkelijk te verwachten Kw er als volgt uit:
Platdak: 2,44Kw (max achieved DC power)
Schuur: 3,11Kw (max achieved DC power)
Echter bij de keuze van een omvormer zit ik een beetje te dubben. De panelen komen in 2 fases, 1 op het huis en een jaar of 2/3 later op de schuur. (hier liggen nog asbest platen op welke er eerst moeten)
Zal ik nu een omvormer nemen voor de op de groei, waarbij ik denk aan een
- Omnik 3-fase omvormer 6.0k-TL2 incl. 2 x MPPT en DC schakelaar 6000 W
- Goodwe 3-fase omvormer 5K-DT incl. 2x MPPT, DC schakelaar en Wifi voorbereiding 5000 W
Of is het verstandiger om nu een kleineer omvormer te nemen en straks bij de uitbreiding een 2de omvormer? De nadelen die ik hier aan zie zitten is dat ik nu geen 3fase omvormer kan kiezen omdat deze er niet zijn met een vermogen kleiner als/dan 4000watt en als ik over ga op 1 fase wordt de stroom weer niet gelijkmatig over de fases terug verdeelt.
De prijs van 2x een kleinere omvormer zit ongeveer op hetzelfde als 1x een drie fase omvormer.
Totaalprijs voor 22 panelen.
- JA Solar Poly zonnepaneel met zilver frame 270 WP Polykristallijn
- Aluminium rails
- Bevestigingclips
- Balastgewicht
- dakhaken
- 2x 50 solarkabel
- 4x2 Amphenol connectoren
- 1x Schneider automaat 3x25A
E 3775,- incl BTW, excl montage en zelf afhalen
E 3775 - 21% BTW = E 3120/5.55Kw= 0.56 euro per Wp
Kortom, welke omvormer kan ik het beste nemen? Een van de bovengenoemde op de groei of een kleinere?
En is dit een goed paneel? of kan ik beter voor de iets duurdere en met hogere WP JA Solar Mono Percium zonnepaneel met zwart frame 295 WP Monokristallijn gaan?
Alvast bedankt.
Ik ben na een nieuwbouw project begeleid te hebben met 0 op de meter woningen ge-interesseert geraakt in het toepassen van zonnepanelen. Nu heb ik een mooi stukje platdak op mijn huis en een grote schuur in de tuin. Op het huis kan ik nu 10 panelen kwijt op het platte dak en op de schuur wil ik er 12 (zouden er 18 kunnen zijn maar dan ben ik aanzienlijk meer aan het opwekken dan ik verbruik.
Verbruik 3500Kwh per jaar (3p huishouden, wordt nog uitgebreid)
Elektra aanwezig in de woning 3 fases á 25A

(Tekening is niet op schaal en de maten zijn van het nuttig gedeelte te gebruiken dak, dak is in werkelijkheid iets groter(20cm rondom) maar daar zit het mastiekschroot en kan ik dus niets plaatsen.Nu is de keuze natuurlijk reuze als het gaat om omvormers en zonnepanelen maar mijn keuze blijft beperkt te wat warmteservice bied omdat ik daar 15/20% korting kan krijgen.
Daar viel mijn oog op de JA Solar Poly zonnepaneel met zilver frame 270 WP Polykristallijn.
Waarom? prijs/Wp verhouding. Als ik het aantal panelen en het type panelen in de SolarEdge site designer invul komt het daadwerkelijk te verwachten Kw er als volgt uit:
Platdak: 2,44Kw (max achieved DC power)
Schuur: 3,11Kw (max achieved DC power)
Echter bij de keuze van een omvormer zit ik een beetje te dubben. De panelen komen in 2 fases, 1 op het huis en een jaar of 2/3 later op de schuur. (hier liggen nog asbest platen op welke er eerst moeten)
Zal ik nu een omvormer nemen voor de op de groei, waarbij ik denk aan een
- Goodwe 3-fase omvormer 5K-DT incl. 2x MPPT, DC schakelaar en Wifi voorbereiding 5000 W
Of is het verstandiger om nu een kleineer omvormer te nemen en straks bij de uitbreiding een 2de omvormer? De nadelen die ik hier aan zie zitten is dat ik nu geen 3fase omvormer kan kiezen omdat deze er niet zijn met een vermogen kleiner als/dan 4000watt en als ik over ga op 1 fase wordt de stroom weer niet gelijkmatig over de fases terug verdeelt.
De prijs van 2x een kleinere omvormer zit ongeveer op hetzelfde als 1x een drie fase omvormer.
Totaalprijs voor 22 panelen.
- JA Solar Poly zonnepaneel met zilver frame 270 WP Polykristallijn
- Aluminium rails
- Bevestigingclips
- Balastgewicht
- dakhaken
- 2x 50 solarkabel
- 4x2 Amphenol connectoren
- 1x Schneider automaat 3x25A
E 3775,- incl BTW, excl montage en zelf afhalen
E 3775 - 21% BTW = E 3120/5.55Kw= 0.56 euro per Wp
Kortom, welke omvormer kan ik het beste nemen? Een van de bovengenoemde op de groei of een kleinere?
En is dit een goed paneel? of kan ik beter voor de iets duurdere en met hogere WP JA Solar Mono Percium zonnepaneel met zwart frame 295 WP Monokristallijn gaan?
Alvast bedankt.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 09:03 ]