Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentr86
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2018
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb wat vragen over Unifi apparatuur.

Gister bij een klant van mij het hele netwerk (oude repeater,switches en powerline adapters) weg gehaald om daar voor in de plaats een nieuw stabiel netwerk met een goede WiFi te creëeren door het hele huis. Er liggen diverse netwerk kabels door het huis (Cat6) die ik wil gebruiken voor de AC-AP-Pro’s. De secundaire uitgangen gebruik ik weer voor wat randapparatuur te gebruiken.

In de meterkast heb ik de 8 Ports Poe 150W van Unifi neergezet en het Ziggo modem heb ik in bridge modus laten zetten (WiFi Ziggo gaan we niet meer gebruiken). Het modem deelt nog wel de adressen uit en de switch heb ik op static gezet.

In de browser software kan ik nu alleen maar die switch vinden en niet die 2 AP’s. Ik zie ze wel in de app op mijn telefoon (IOS) voorbij komen. Daarin vraagt hij ook of ik de switch wil adopteren. Dat heb ik wel gedaan maar dat lukt niet helemaal.

Nu zie ik op mijn telefoon alleen maar de WiFi van Ziggo en UNBT. Die UNBT is onbeveiligd en kan ik zo verbinden. De snelheid is mega en het bereik ook. Maar ik wil natuurlijk 1 SSID waarmee ik verbinding hoef te maken in het huis en uiteraard beveiligd.

Heb ik nu nog meer apparatuur nodig en/of wat doe ik verkeerd?

Heb ik die cloud key ook nodig soms? Of een andere router/ Security gate van unifi?

De klant heeft ook meerdere Sonos speakers die hij via de WiFi wil laten lopen.

Alvast bedankt voor de reactie!

Beste antwoord (via Vincentr86 op 05-02-2018 19:18)

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 17:40
Wat jij zou willen hebben is denk ik dit:

Internet <-> Ziggo modem (in bridge modus) <-> Ubiquiti USG3 (als router) <-> Ubiquiti Switch

In de Ubiquiti Switch hang je vervolgens alle apparatuur van je klant, inclusief de Accesspoints

In het geval van bovenstaande config raad ik je aan om in de switch een Ubiquiti Cloud Key te hangen.
Daar draait dan de Unifi Controller op.
Als je ervoor zorgt dat deze via de "Cloud" connected is, kun je je je klant netwerk op afstand beheren.

benodigdheden:

Ubiquiti USG3
Ubiquiti Cloud Key
Ubiquiti Switch (PoE versie)
Ubiquiti Accesspoints

[ Voor 93% gewijzigd door toxict op 04-02-2018 22:13 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 13:03
Als je het modem van Ziggo in bridge zet, moet er een eigen router achter. Als je werkt met unifi zou een usg 3 een goede keuze zijn. Verder is een cloud key ook een aanrader, dan is de site onafhankelijk van een specifieke laptop altijd te beheren.

Let op dat de controller een recente firmware versie heeft, anders zijn sommige componenten idd niet te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vincentr86 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:09:
In de browser software kan ik nu alleen maar die switch vinden en niet die 2 AP’s. Ik zie ze wel in de app op mijn telefoon (IOS) voorbij komen. Daarin vraagt hij ook of ik de switch wil adopteren. Dat heb ik wel gedaan maar dat lukt niet helemaal.
Klinkt alsof je de APs eerst via de telefoon hebt gekoppeld (bv door inscannen barcode, of überhaupt gewoon met de UniFi app). Als dat inderdaad zo is moet je ze op de telefoon "vergeten" (hoe dat precies moet weet ik niet), of een factory reset doen. Daarna zal de Controller ze wel vinden en kun je ze daarop adopteren.

Elk device kan namelijk maar verbonden zijn met 1 Controller. De telefoon app bevat daarbij een "mini controller" voor het beheren van de APs. Maar zoals je zelf al gemerkt hebt werkt die niet echt fijn en is vrij beperkt (AFAIK worden ook alleen de APs ondersteund en niet de switches & USGs). Daarom dat je ze dus eerst uit de huidige controller moet verwijderen (of vanuit app, of via factory reset dan) en daarna zouden ze ook zichtbaar moeten worden in je gewone Controller die je dan op een PC/server/... hebt draaien. Optioneel kun je daarna in de telefoon app aangeven dat je wilt verbinden met een bestaande Controller. Daar kun je dan domeinnaam/IP van de PC waarop de Controller draait opgeven en van daaruit nog steeds wat dingetjes beheren. (uiteraard dient dan wel de Controller beschikbaar te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Vincentr86 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:09: Het Ziggo modem heb ik in bridge modus laten zetten (WiFi Ziggo gaan we niet meer gebruiken). Het modem deelt nog wel de adressen.
Dan staat deze niet in bridge modus.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 04-02-2018 22:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 17:40
Wat jij zou willen hebben is denk ik dit:

Internet <-> Ziggo modem (in bridge modus) <-> Ubiquiti USG3 (als router) <-> Ubiquiti Switch

In de Ubiquiti Switch hang je vervolgens alle apparatuur van je klant, inclusief de Accesspoints

In het geval van bovenstaande config raad ik je aan om in de switch een Ubiquiti Cloud Key te hangen.
Daar draait dan de Unifi Controller op.
Als je ervoor zorgt dat deze via de "Cloud" connected is, kun je je je klant netwerk op afstand beheren.

benodigdheden:

Ubiquiti USG3
Ubiquiti Cloud Key
Ubiquiti Switch (PoE versie)
Ubiquiti Accesspoints

[ Voor 93% gewijzigd door toxict op 04-02-2018 22:13 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentr86
Iedereen bedankt voor zijn reactie!! Ik ga hiermee aan de slag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Waarom wil je perse het ziggo modem in bridge hebben?
Als je het ziggo modem laat routeren (wifi uit) dan scheelt je dat weer 110 euro (usg3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vincentr86 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:35:
Iedereen bedankt voor zijn reactie!! Ik ga hiermee aan de slag!
Naast de reactie van @job dat de USG niet perse nodig is en je het Ziggo modem ook alleen als router (zonder wifi) kunt gebruiken kun je wellicht de UniFi Controller ook ergens anders draaien waarmee de Cloud Key niet nodig is. De Controller kun je namelijk ook op bepaalde modellen NASen draaien (in ieder geval Synology), of bv op een Raspberry Pi wat ook een goedkopere optie is (vereist uiteraard wel iets meer onderhoud). Daarnaast is de Controller sowieso geen vereiste, of in ieder geval niet om 24/7 te draaien. Dat is alleen nodig als je de logging/statistieken wilt gebruiken en/of gebruik wilt maken van de gastportaal. Dan kun je de Controller dus op een gewone PC blijven gebruiken en alleen opstarten op het moment dat je iets wilt aanpassen in de configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentr86
Oké dan ben ik er denk ik wel uit. Ik zet de WiFi van het Ziggo modem uit en laat hem de DHCP uitdelen. Bridge modus uit en geen USG maar rechtstreeks op de PoE switch. De klant hoeft geen gast WiFi uit te delen o.i.d.

Het moet gewoon een goede WiFi verbinding zijn voor de klant zonder teveel poespas. De klant heeft nog wel een pc staan die als controller gebruikt kan worden.

Ik ga gewoon even helemaal opnieuw beginnen met installeren.

Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties!
Pagina: 1