Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squad_Pizza
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-08-2023
Hoi hoi,

Ik wil mijn processor upgraden naar een I5, zodat ik PUBG kan spelen. De I3 die ik nu heb is namelijk net niet sterk genoeg.
Ik wil een nieuwe I5 kopen, dus geen tweedehands. Zelf kwam ik uit bij de I5-4460, maar ik weet niet zeker of deze past. Ik had namelijk op internet gelezen dat je rekening moet houden met de socket, de chipset en ook werd er nog iets gezegd over de BIOS. Dit is me net iets te ingewikkeld. Ik wil het risico niet nemen dat ik de verkeerde CPU koop, en daarom vraag ik of iemand hier me met zekerheid kan zeggen of deze past.

Dus voor de duidelijkheid: past een I5-4460 in mijn systeem? En zo niet, waarom niet, en waar moet ik op letten?

Mocht de I5-4460 niet passen, welke I5 moet ik dan hebben?

De PC die ik nu heb ik een prebuild pc, de Medion Akoya P2228. Hier heb ik wel 4GB ram extra in gedaan.

De specificaties:
- GPU: GeForce GTX 750 Ti
- 8GB DDR3 RAM
- (op het moment) Intel Core I3-4160
- MEDION H81H3-EM2 moederbord

Mocht je hier niet genoeg aan hebben: ik heb met behulp van een programmaatje, Speccy, een complete scan laten maken van de hardware. De resultaten kun je hier vinden: http://speccy.piriform.com/results/mjGviAG0HkWK1CHucrxzcVe

Alvast bedankt,

Finn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 13:06
Je hebt toch al deze vraag open staan in je andere post?
PC upgrade
Waarom nogmaals een tweede openen met dezelfde vraag?
(edit: in plaats van een simpele Ja/Nee hier, kan je daar betere suggesties verwachten)

[ Voor 23% gewijzigd door W.Wonderland op 04-02-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De i5 zal passen. :) Aangezien je nu een i3 uit de 4000-serie hebt en overstapt naar een i5 uit de 4000-serie. ;) De sockets van Intel CPU's is eigenlijk vrij recent pas weer veranderd. Je zou zelfs een CPU uit de 6000-serie in de PC kunnen stoppen, al zul je dan wel moeten kijken of er voor jouw Medion moederbord een BIOS-update beschikbaar is, zodat het moederbord de CPU kan herkennen.

Ik kwam in elk geval https://www.medion.com/nl...ber_details.php?did=13978 tegen als BIOS update voor jouw moederbord. Geen idee of die al geïnstalleerd is bij je.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 04-02-2018 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Medion heeft ook PC's met hetzelfde moederbord verkocht met de i5-4460, dus waarschijnlijk is dat geen probleem.
De vraag is wel of de 'nieuwe' i5 veel beter gaat zijn in PUBG en of je videokaart niet een bottleneck vormt.
(volgens de minimum requirements komen beide tekort)

Edit: http://www.userbenchmark.com/System/Medion-H81H3-EM2/1562
4790 kan ook, is misschien een beter idee.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 04-02-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squad_Pizza
CH4OS schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:11:
De i5 zal passen. :) Aangezien je nu een i3 uit de 4000-serie hebt en overstapt naar een i5 uit de 4000-serie. ;) De sockets van Intel CPU's is eigenlijk vrij recent pas weer veranderd. Je zou zelfs een CPU uit de 6000-serie in de PC kunnen stoppen, al zul je dan wel moeten kijken of er voor jouw Medion moederbord een BIOS-update beschikbaar is, zodat het moederbord de CPU kan herkennen.

Ik kwam in elk geval https://www.medion.com/nl...ber_details.php?did=13978 tegen als BIOS update voor jouw moederbord. Geen idee of die al geïnstalleerd is bij je.
Hoi! Bedankt voor je snelle antwoord! Ik zal even kijken naar de BIOS update. Maar die I5, die komt er! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squad_Pizza
mitsumark schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:14:
Medion heeft ook PC's met hetzelfde moederbord verkocht met de i5-4460, dus waarschijnlijk is dat geen probleem.
De vraag is wel of de 'nieuwe' i5 veel beter gaat zijn in PUBG en of je videokaart niet een bottleneck vormt.
(volgens de minimum requirements komen beide tekort)

PS: http://www.userbenchmark.com/System/Medion-H81H3-EM2/1562
4790 is misschien een beter idee.
Hoi hoi,

Als ik bij de minimum requirements voor PUBG kijk zie ik Intel Core I3-4340 staan. De I7-4790 is eerlijk gezegd boven budget.

Finn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Squad_Pizza schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:24:
[...]

Hoi hoi,

Als ik bij de minimum requirements voor PUBG kijk zie ik Intel Core I3-4340 staan. De I7-4790 is eerlijk gezegd boven budget.

Finn
De 4160 en 4340 zijn 'exact' even snel, waar de 750ti pakweg 25% langzamer is dan de 660.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squad_Pizza
mitsumark schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:29:
[...]

De 4160 en 4340 zijn 'exact' even snel, waar de 750ti pakweg 25% langzamer is dan de 660.
Hoi hoi,

Zou je dit even in dummy taal kunnen zeggen, ik snap namelijk niet precies wat je bedoeld 8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Squad_Pizza schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:32:
[...]

Hoi hoi,

Zou je dit even in dummy taal kunnen zeggen, ik snap namelijk niet precies wat je bedoeld 8)7.
Jouw i3 is net zo snel als de minimum requirement voor PUBG.
Jouw 750ti is 25 % langzamer dan de minimum gtx660.

Op basis hiervan zou ik eerder zeggen dat je videokaart het grootste probleem is, maar eigenlijk moet je beide vervangen.

Wil je zeker weten wat de bottleneck is voor PUBG moet je even kijken (met MSI afterburner) of je componenten op 100% draaien tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squad_Pizza
mitsumark schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:35:
[...]

Jouw i3 is net zo snel als de minimum requirement voor PUBG.
Jouw 750ti is 25 % langzamer dan de minimum gtx660.

Op basis hiervan zou ik eerder zeggen dat je videokaart het grootste probleem is, maar eigenlijk moet je beide vervangen.

Wil je zeker weten wat de bottleneck is voor PUBG moet je even kijken (met MSI afterburner) of je componenten op 100% draaien tijdens het gamen.
Ik dacht dat het altijd was: hoe hoger het getal, hoe beter de GPU. Klopt dit dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:03
Dat klopt wel als je over dezelfde serie praat. Bijvoorbeeld een 780 is beter dan een 750. Als je over verschillende series praat dan hoeft dit niet zo te zijn. Daarom kun je beter gewoon wat benchmarks opzoeken dan kun je zien welke sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Squad_Pizza schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:53:
[...]
Ik dacht dat het altijd was: hoe hoger het getal, hoe beter de GPU. Klopt dit dan niet?
Tot op zekere hoogte.

1060 is van de 1000-serie, dus die is nieuwer.
970 is van de 900-serie, dus ouder, maar de 970 is ongeveer even snel als de 1060.

En zo is bijvoorbeeld de 960 beter dan de 1050, ook al is die laatste nieuwer.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
Heb je pubg al?

Zo ja kan je beter eerst testen of je cpu of gpu de beperkende factor is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zou de huidige CPU in je PC lekker laten zitten waar ie zit en al het beschikbare budget uitgeven aan een nieuwe (of gebruikte) videokaart. Daarmee ga je de grootste sprong in game-prestatie maken, mits de game (en dat zijn de meeste wel), ook werkelijk het meest van je videokaart vraagt, en niet van je CPU.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squad_Pizza
haarbal schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:59:
Heb je pubg al?

Zo ja kan je beter eerst testen of je cpu of gpu de beperkende factor is.
Nee, deze moet ik nog halen. Ik wou eerst zorgen dat mijn pc PUBG wel kon runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squad_Pizza
hardware-lover schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:59:
Ik zou de huidige CPU in je PC lekker laten zitten waar ie zit en al het beschikbare budget uitgeven aan een nieuwe (of gebruikte) videokaart. Daarmee ga je de grootste sprong in game-prestatie maken, mits de game (en dat zijn de meeste wel), ook werkelijk het meest van je videokaart vraagt, en niet van je CPU.
Dus, even voor de duidelijkheid: als ik nu mijn GPU zou upgraden, kan deze PUBG dan draaien, ondanks mijn CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Squad_Pizza schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:01:
[...]
Dus, even voor de duidelijkheid: als ik nu mijn GPU zou upgraden, kan deze PUBG dan draaien, ondanks mijn CPU?
Je zou zelfs de snelste S1150 processor (dat is de socket waarin je CPU past) in je huidige PC kunnen plaatsen en er vrijwel niets mee opschieten bij het spelen van spelletjes als je de GTX750 gewoon laat zitten. Je videokaart blijft dan de beperkende factor. Een GPU upgrade (videokaart) zal je zonder twijfel het meeste gaan brengen MITS de game het meest afhankelijk is van de GPU prestaties. En ook bij PUBG lijkt dit het geval te zijn.

Even voor alle duidelijkheid, een beest van een game PC ga je sowieso niet krijgen enkel door het vervangen van de videokaart. Maar je kunt er wel een aardige slinger aan gaan geven maar je moet wel reëel blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 04-02-2018 14:15 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squad_Pizza
hardware-lover schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:09:
[...]

Je zou zelfs de snelste S1150 processor (dat is de socket waarin je CPU past) in je huidige PC kunnen plaatsen en er vrijwel niets mee opschieten bij het spelen van spelletjes als je de GTX750 gewoon laat zitten. Je videokaart blijft dan de beperkende factor. Een GPU upgrade (videokaart) zal je zonder twijfel het meeste gaan brengen MITS de game het meest afhankelijk is van de GPU prestaties. En ook bij PUBG lijkt dit het geval te zijn.

Even voor alle duidelijkheid, een beest van een game PC ga je sowieso niet krijgen enkel door het vervangen van de videokaart. Maar je kunt er wel een aardige slinger aan gaan geven maar je moet wel reëel blijven.
Hoi,

Bedankt voor je reactie, welke GPU raad je me aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nieuw, of gebruikt (met daarbij als aanbieders en bron enkel betrouwbare mede-Tweakers)?

Wat is je budget, wat wil je aan de upgrade uit gaan geven?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squad_Pizza
hardware-lover schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:41:
Nieuw, of gebruikt (met daarbij als aanbieders en bron enkel betrouwbare mede-Tweakers)?

Wat is je budget, wat wil je aan de upgrade uit gaan geven?
Het liefst nieuw, ik heb het niet zo met tweedehands. Ik wil ongeveer 200 euro uitgeven, maar wat zou jij me aanraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik beperk me dan enkel tot nVidia (geen AMD ervaring opgedaan de laatste jaren, dus wie dat wel heeft?)

Ik zou zelf dan voor een GTX 1050Ti gaan met minimaal 4GB aan werkgeheugen maar mogelijk heeft iemand anders daar een beter alternatief voor?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

CH4OS schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:11:

4000 en 5000 serie = socket 1150= een i5 4460 past erop
6000 en 7000 serie = skylake en kaby lake = socket 1151 = nieuw moederbord en nieuw geheugen aanschaffen ;)
Pagina: 1