Vraag rond confirmiteit keukentafel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 09:57
Via een schrijnwerker hebben wij onlangs een nieuwe keuken + keukentafel laten plaatsen. De tafel is (cfr de offerte) volledig in eik.
De tafel staat een maand en ziet er prachtig uit, maar wat dik tegenvalt is de kras- en schadegevoeligheid van de tafel. We zijn er sowieso heel erg voorzichtig mee, het is een nieuwe tafel en die wil je ontzien natuurlijk, maar zelfs dan nog.
We hebben echt het gevoel dat je nog maar moet kijken naar de tafel om een kras of beschadiging te krijgen. Het is zo erg dat we nu continue een tafellaken opliggen hebben en dan komen er gewoon nog krassen en putten bij. Het lijkt wel karton... Enkele foto's staan lager in deze post gelinkt.

Onze vorige eettafel was ook in massieve eik en met dat ding kon je naar de oorlog, daar kwam nog geen deuk in, het contrast met deze tafel is dus wel heel erg groot.
Aangezien je een keukentafel vrij intensief gebruikt, lijkt het mij dus normaal dat een keukentafel in massieve eik wel tegen iets of wat normaal gebruik moet kunnen en dat de tafel niet conform is.

Het probleem is dat de schrijnwerker een bijzonder emotioneel persoon is met (afhankelijk van zijn mood) een bijzonder korte lont. Vooraleer ik ga dwepen met non-confirmiteit en dus ook een vervanging (waar hij financieel zijn broek aan scheurt wat hij heel slecht gaat opvatten), wil ik dus graag eerst zeker zijn dat duurzaamheid meetelt voor (non-)confirmiteit.

Ik heb al wat rondgezocht, maar de meeste items omtrent conformiteit van een eettafel gaan over een wiebel werkblad oid. En tja, het is een houten tafel, je kan ze dus wel gebruiken om aan te eten, dus ik vind het een beetje een moeilijke casus, vandaar mijn vraag tot hulp :)

Jullie zullen wel denken van "bespreek het toch eerst even met die aannemer voordat je hier onze tijd komt verdoen man", maar laat het me er op houden dat de aannemer echt heel gevoelig is naar zo'n dingen toe en ik wil graag zeker zijn van mijn zaak vooraleer ik zoiets met hem ga bespreken (temeer omdat hij nog andere dingen voor ons geplaatst heeft die wel uitmuntend zijn qua kwaliteit en je wilt toch niet graag bruggen opblazen)

Hier wat foto's van enkele van de putten en krassen. Ik wil nogmaals benadrukken dat we bijzonder voorzichtig zijn met de tafel, maar de situatie wordt gewoon erger en erger...
https://ibb.co/jXdMWH
https://ibb.co/hCzjkc
https://ibb.co/mLR8BH
https://ibb.co/jJk1WH
https://ibb.co/m0NRyx
https://ibb.co/gGe6yx
https://ibb.co/g146yx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55

orf

Wat had de leverancier anders moeten doen, of anders moeten leveren om volgens jou wel "conform" te zijn?

- Ander materiaal gebruiken? (Geen eik?)
- Andere laklaag? (een goede laklaag voorkomt oppervlakkige krassen, deuken e.d. in het hout zelf worden niet tegengehouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
Dat is mijn vraag. onze vorige (ook eiken ) tafel, was heel bestendig tegen krassen en beschadigingen. Deze tafel is daar heel gevoelig aan. Tegen dit tempo ziet ze er niet meer uit over pakweg 6 maanden, ongeacht hoe voorzichtig we zijn.

Mijn indruk was dat een eettafel in massieve eik toch wle ietwat kras en deukbestending moet zijn ?

Wat de leverancier anders had moeten doen, daar kan ik me niet over uitspreken, ik had gewoon verwacht dat de tafel niet zo snel zou krassen of deuken :)
Mij lijkt het zelfs dat er geen laklaag op zit gezien de vele oppervlakkige krassen die er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja, wat is hard, wat is niet hard?
Is het materiaal geschikt voor het beoogde gebruik? Blijft lastig met natuurlijke materialen. :?

Bij Fijnhout in Amsterdam is heel veel info te vinden over allerlei houtsoorten:
https://www.fijnhout.nl/producten/tafelbladen-en-bamboe/

Geen idee of jij tijdens je bestelling hebt gespecificeerd wat de afwerklaag van je tafel zou moeten zijn? Aangegeven dat er een (kei)harde laklaag op zou moeten? Meerdere lagen? Of alleen geolied? Of... ?

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 04-02-2018 12:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
Tijdens de gesprekken met de schrijnwerker is langs onze zijde niet specifiek vermeld dat er een keiharde laklaag oid op zou moeten. Ik ken ook niets van eettafels, dat is zijn forte.

Er is uiteraard wel duidelijk en meermaals gezegd dat deze tafel gebruikt zou worden als eettafel (ontbijt, middag en avond) én dat de tafel daarnaast intensief gebruikt wordt (bv spelletjes, studeren,...).
Buiten eten hebben we de tafel zelfs nog niet durven gebruiken momenteel...

De schrijnwerker heeft onze oude tafel ook gezien, hij kent ons, hij weet dat wij zo'n tafel intensief gebruiken. Maar ja, maak het allemaal maar eens hard natuurlijk (zowel ons betoog als de tafel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55

orf

Een harde laklaag voorkomt niets van wat je op 5 van de 7 foto’s laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
Die putten en deuken ?
Is er ergens een manier om de hardheid van hout te testen, want nogmaals: wij laten niets op die tafel vallen. Al die putten en deuken: we hebben zelfs geen idee hoe ze er in godsnaam in kunnen komen juist omdat we zo voorzichtig met die tafel omgaan.

Eik is toch een harde houtsoort voor zover ik weet. Daar moet je toch een pot of een pan of bord (met nog een tafellaken ertussen) op kunnen neerzetten zonder dat het ding deukt gelijk een blikken koekendoos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-05 15:07
Elk soorthout komt in verschillende kwaliteiten. Qua afwerking, qua hardheid en qua tekening. Ik kan me voorstellen dat dit een lastige zaak is en dat je er van baalt.

Zoals jij het beschrijft heb ik het niet eerder meegemaakt met eiken en ik heb toch aardig wat gewerkt met eiken.

De kwaliteit van een goed stuk eik is wel terug te zien in se prijs. Was de prijs van de tafel in verhouding met je vorige tafel?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
Deze tafel kostte (is een tafel van 3m lang wel) een dikke 2500 euro exclusief btw, goedkoop is anders iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rouchken11 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:46:
Die putten en deuken ?
Is er ergens een manier om de hardheid van hout te testen, want nogmaals: wij laten niets op die tafel vallen. Al die putten en deuken: we hebben zelfs geen idee hoe ze er in godsnaam in kunnen komen juist omdat we zo voorzichtig met die tafel omgaan.

Eik is toch een harde houtsoort voor zover ik weet. Daar moet je toch een pot of een pan of bord (met nog een tafellaken ertussen) op kunnen neerzetten zonder dat het ding deukt gelijk een blikken koekendoos ?
Volgens mij, maar ik heb er geen verstand van, is de hardheid van eiken deels afhankelijk van de leeftijd. Jong eiken is zachter dan oud eiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

downtime schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:14:
[...]

Volgens mij, maar ik heb er geen verstand van, is de hardheid van eiken deels afhankelijk van de leeftijd. Jong eiken is zachter dan oud eiken.
Als dit zo is dan lijkt me de volgende vraag of er binnen de branche een vuistregel is welke soort voor welk gebruik je toe moet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:53
Voor die prijs mag je toch wel wat verwachten ja. Ik heb zelf ook eikenhouten meubels (kast, salontafel, TV kast en eettafel van 1.80m) en heb er per stuk aanzienlijk minder voor betaald. Geen van allen heeft deukjes of krassen, terwijl er regelmatig harde voorwerpen op komen (sleutelbos, glazen, schuiven van vazen en schalen zonder vilt, etc).

Of je in je recht staat durf ik niet te zeggen, maar ik zou het niet kunnen accepteren. Bij eiken denk je aan degelijk, hard hout, niet aan "karton". Ik heb ook kastjes van dat geperste houtplaat met een laklaag en zelfs daar komen geen krassen of deuken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:38

Matis

Rubber Rocket

Even als referentie. Wij hebben 6 jaren geleden een eiken tafel van 250 bij 110 cm bij de Gamma gekocht voor €200.
Die hebben we daarna van meerdere lagen parket / traplak gezet.
Na 6 jaar intensief gebruik en meerdere malen mishandeling door onze peuters ziet hij er nog als nieuw uit.
Geen enkele beschadiging zoals TS op zijn foto's laat zien.

Ik vind dat je, zeker voor dat bedrag en de professionaliteit van de verkoper meer mag verwachten.

Misschien advies bij Consumentenbond opvragen?

Edit: in aanvulling op bovenstaande. Ook ons tv meubel van de karwei hebben we met dezelfde lak behandeld. Ook nog als nieuw.

Onze eiken salontafel is geolied. Dat is een heel ander verhaal :x. Maar ook die vertoond niet zulke beschadiging.

[ Voor 19% gewijzigd door Matis op 04-02-2018 13:33 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 14:40
Jammer dat mensen hier allemaal aannames zitten te maken zonder dat er eerst met de leverancier iets is besproken.
"Hij is er erg gevoelig over" is gewoon een slecht argument.

Consumentenbond zal gewoon als eerste vragen "En wat was de reden van de leverancier hiervoor? Wat waren zijn argumenten". Dus die zal je wel moeten hebben.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 12:35
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

corset schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:32:
Jammer dat mensen hier allemaal aannames zitten te maken zonder dat er eerst met de leverancier iets is besproken.
"Hij is er erg gevoelig over" is gewoon een slecht argument.

Consumentenbond zal gewoon als eerste vragen "En wat was de reden van de leverancier hiervoor? Wat waren zijn argumenten". Dus die zal je wel moeten hebben.
Dat is erg kort door de bocht. Een beetje beslagen ten ijs komen is niet verkeerd, anders sta je direct met je mond vol tanden als het antwoord is 'ach, dat hoort zo'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:54
Hout is een heel mooi stukje bouwmateriaal, zo kun je 100 jaar oud hout (dat niet rot is) schaven en schuren en het ziet er fantastisch uit.
Zou gaan overleggen met diegene wat de mogelijkheden zijn om je probleem op te lossen zijn, en die zijn er genoeg, en dan je probleem verhelpen.
Staat van de tafel nu is in mijn ogen gewoon niet bruikbaar en als je een hoop betaald hebt dan mag je wel eits verwachten van de maker aangaande een oplossing.
Wie en wat dat gaat betalen is dan weer even bijzaak want nu heb je niks.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Met hierboven eens. Jezelf een beetje informeren kan geen kwaad. Ikzelf heb alleen prive ervaring mrt het maken van meubels en zoek dan bij de houthandel zelf een mooi stuk hout. Ik heb dus ook niet echt een goed idee van de waarde van nieuwe meubels.

Hetgeen jij betaald hebt zou ik idd goed gerijpt en goed gedroogd hout verwachten.

Ik zou dus ook eens met die beste man om de tafel gaan zitten en het eens op tafel leggen ( pun intended). Laat je ook niet te snel afschepen mocht het die kant op lopen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 06:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik snap je probleem met betrekking tot praten niet helemaal.

Ik neem aan dat je een fatsoenlijk persoon bent en niet de beste man opbelt en zegt 'dude wat ben jij een prutser; die tafel van je beschadigt als ik al een scheet laat'

Lijkt mij dat niemand boos kan worden als je zegt: goh, we merken dat er wat butsen en beschadigingen op de tafel zijn bij voorzichtig gebruik. Ik had het idee dat dit bij de vorige tafel totaal niet zo was. Zou je eens op de koffie willen komen en je mening erover willen geven?'

Adhv daarvan kan je altijd gaan kijken wat je vervolgstappen zijn.

Als ik zo naar je fotos kijk; mijn schoonouders hebben exact zo een kleur eiken tafel van een meubelmaker in Volendam (zelfde als wat jij er voor betaald hebt ongeveer) en dat ding beschadigd ook als je er verkeerd naar kijkt. Dat heeft puur aan de boom/soort eiken dat gebruikt is te maken (ja daar zit verschil in (inlands eiken bijv.)) en de afwerking (lak)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mijn ongelakte eikenhouten tafel zit ook vol met putjes, deukjes en krassen.
Als je dit niet wilt zou je hem in een goede lak moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 19:17

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Radeerwieltje gebruikt of zo? Ik zie de schaal van de beschadigingen niet (verbeterpunt voor de foto's), maar het lijkt op tamelijk onbesuisd gebruik. Heb je nu echt geen enkel idee waar die beschadigingen van zijn gekomen? Iemand heeft de (geronde) snijkant van een tafelmes in de tafel gedrukt? Een van de pannen is zonder onderzetter en een scherpe rand op de tafel gezet?
Zonder mogelijke verklaringen blijft het gissen. Geen van jullie heeft een idee wat er is gebeurt, maar doe je best om toch te bekijken hoe dit kan.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
Al bedankt voor de feedback allemaal.
@Notna : Ik ga de schrijnwerker zijn vuile was niet buitenhangen, dat is niet netjes, maar laat het me erop houden dat het een erg emotioneel persoon is (door omstandigheden) en dat hij best wel snel in defensieve modus schiet. We gaan er inderdaad op een propere en correcte manier over praten, hij is ook steeds welkom om te komen kijken (ik doe zo'n gesprek niet via telefoon, heb liever dat hij het IRL inderdaad ook kan zien), maar zoals hier al geopperd is: aan zo'n gesprek begin ik liefst goed voorbereid :)
Als dit "normaal gedrag" is van zo'n tafel, dan gaat mijn insteek ook anders zijn en gaat het gesprek in een andere richting dan als het over non-conformiteit gaat uiteraard.

@DeBolle Een radeerwiel hebben we niet (moest het zelfs googlen want ik kende het niet :). De tafel is enkel gebruikt om aan te eten.
het zijn relatief kleine beschadigingen. De laatste foto is bv een halve vingernagel.
Maar ze zijn wel zichtbaar aanwezig. Waar ze vandaan komen: we hebben eerlijk waar geen idee. Ttz, het zal uiteraard wel door ons komen, maar zéker niet door onbesuisd gedrag. Met deze tafel zijn we echt wel voorzichtiger dan met de vorige (die staat trouwens ook in huis maar dient nu voor de kinderen om op te spelen) en die vorige heeft na 10 jaar zo geen van die putjes (en die heeft 2 baby's en later peuters/kleuters aan tafel meegemaakt, je moet niet vragen)

Ik ga sowieso de eiksoort en de laklaag meenemen in het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 19:02
Is dit onbehandeld eiken? Zo ja , dan kan er met water de meeste van die deuken wat aan gedaan worden, met uitzondering van de laatste foto. Gaat ook wel werken maar niet volledig.

Verder zou ik de tafel van een laag epoxy voorzien gezien jouw gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 15:32
rouchken11 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:14:
Al bedankt voor de feedback allemaal.
@Notna : Ik ga de schrijnwerker zijn vuile was niet buitenhangen, dat is niet netjes, maar laat het me erop houden dat het een erg emotioneel persoon is (door omstandigheden) en dat hij best wel snel in defensieve modus schiet. We gaan er inderdaad op een propere en correcte manier over praten, hij is ook steeds welkom om te komen kijken (ik doe zo'n gesprek niet via telefoon, heb liever dat hij het IRL inderdaad ook kan zien), maar zoals hier al geopperd is: aan zo'n gesprek begin ik liefst goed voorbereid :)
Als dit "normaal gedrag" is van zo'n tafel, dan gaat mijn insteek ook anders zijn en gaat het gesprek in een andere richting dan als het over non-conformiteit gaat uiteraard.
Ken je de schrijnwerker persoonlijk? Of het een emotioneel persoon is of niet staat er buiten als je zaken bespreekt. Je moet het immers zakelijk houden. Zaak is nu, dat jij ontevreden bent over je aankoop, ongeacht of het normaal is dat het zo snel krast of niet.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
We kennen hem niet persoonlijk in de zin dat we niet bij elkaar op visite gaan of op sociaal vlak afspreken ofzo. Doordat hij wel al enkele dingen voor ons gemaakt heeft, weet hij natuurlijk wel wie wij zijn en omgekeerd. Maar de relatie is professioneel, niet privé.

Ikzelf kan daar heel neutraal in blijven, maar dat moet langs 2 zijden liefst lukken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen oplossing oid, maar wij hebben een Acaciahouten tafel waar we ook zuinig op zijn - en een kleine van 2 en eind van de maand een baby.
Wat wij hebben gedaan is gewoon een doorzichtig plastic tafelkleed er op gelegd. Zie je nog steeds het mooie van de tafel, maar kan ie ineens een stuk meer hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:55

Part

Helemaal niets.....

downtime schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:14:
[...]

Dit is juist.
Vers eiken kun je met een aardappelschilmesje bewerken. Met je nagel kun je er heel eenvoudig een kras in maken.
Na 100 jaar kun je er geen spijker meer in slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Part schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:47:
[...]

Dit is juist.
Vers eiken kun je met een aardappelschilmesje bewerken. Met je nagel kun je er heel eenvoudig een kras in maken.
Na 100 jaar kun je er geen spijker meer in slaan.
Dat is wel goed om te horen, als deze wat ouder is (meer gedroogd soms?) zou het met een keer schuren dus helemaal in orde kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Yucon schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:25:
[...]

Dat is wel goed om te horen, als deze wat ouder is (meer gedroogd soms?) zou het met een keer schuren dus helemaal in orde kunnen komen.
Nou niet echt....het is een combinatie van factoren.
Een oudere boom voor die omgehakt wordt. Lucht gedroogd vs in een droogkast gedroogd en zoals al gemeld de afwerking spelen een rol. Je mag lang wachten als je wil dat deze aan de lucht zover droogt dat hij bruikbaarder wordt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 23:54
Zou zelf zoals @General_Snuss al zegt een matte epoxy erop laten doen.
Zou er wel een UV blocker bij doen maar iemand die echt goed met epoxy kan werken weet dat allemaal wel, gaat je tafel 100 jaar mee.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ligt een beetje aan het type tafel, maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan van epoxy tenzij t niet anders kan. Ik heb nog niet echt een foto van de tafel gezien, maar zoalshrt hier geschetst wordt zal je t haast overwegen.

Ik heb een tijdje terug een vergelijkbare maat tafel met 2 componenten auto lak afgewerkt voor iemand... Koste me 7 liter lak (duur). Dan is epoxy stuk praktischer.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik denk dat je op één of andere manier eerst een deskundige zult moeten vragen. Je woordkeus doet me vermoeden dat je uit Vlaanderen komt. Ik zie dat daar de verzoeningscommissie bouw bestaat. Is dat wellicht een stap?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-05 19:22
Persoonlijk denk ik dat de leeftijd van de boom en hoe hard (langzaam is beter, kleinere groeiringen) deze heeft gegroeid veel meer uitmaakt dan het ouder worden van de tafel zelf.

Wat je wel kunt doen is uitdeuken door middel van stoom. Liever een vakman, maar je kan het zelf ook doen middels wat water en een strijkijzer en zeer stevig bakpapier oid.

Zo deuken uit de eikenhouten vloer van mijn ouders gehaald.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:31
StevenK schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:22:
Ik denk dat je op één of andere manier eerst een deskundige zult moeten vragen. Je woordkeus doet me vermoeden dat je uit Vlaanderen komt. Ik zie dat daar de verzoeningscommissie bouw bestaat. Is dat wellicht een stap?
Waarom moet TS eerst geld uit geven? Laat de verkoper maar bewijzen dat het een prima product is.

Mocht hij uit Nederland komen/gekocht zijn. Dan is het binnen 6 maanden. Dus bewijs last ligt bij de verkoper.

En mocht hij uit België komen. Dan is het geloof ik gewoon 2 jaar garantie (minimaal!).
En hoeft TS helemaal niets te bewijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
loki504 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:06:
[...]

Waarom moet TS eerst geld uit geven? Laat de verkoper maar bewijzen dat het een prima product is.
En hoe zie jij dat voor je?
TS: "niet goed"
Verkoper: "wel goed"
En dan? Dan zal TS zijn standpunt toch handen en voeten moeten geven en ja, dan moet je wel eens kosten maken. Dat is hoe het werkt als je niet alleen over je rechten praat, maar ze ook daadwerkelijk wil halen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
StevenK schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:58:
[...]

En hoe zie jij dat voor je?
TS: "niet goed"
Verkoper: "wel goed"
En dan? Dan zal TS zijn standpunt toch handen en voeten moeten geven en ja, dan moet je wel eens kosten maken. Dat is hoe het werkt als je niet alleen over je rechten praat, maar ze ook daadwerkelijk wil halen.
Jij stelt het wel heel erg simpel. En al kosten maken alvoren je een gesprek met de verkoper bent aangegaan is het laatste wat ik zal doen. En als Verkoper niet wil repareren?. prima Dan dwingen hem de koop te ontbinden. Wil hij nog niet? dagvaarden. Laat hem dan maar bet bewijs komen dat het een prima kwaliteit tafel is voor de 2500 die TS er voor betaalt heeft.

Hoe jij het stelt kan je iedere garantie claim wel afwimpelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 17:23

Croga

The Unreasonable Man

loki504 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:02:
Jij stelt het wel heel erg simpel. En al kosten maken alvoren je een gesprek met de verkoper bent aangegaan is het laatste wat ik zal doen. En als Verkoper niet wil repareren?. prima Dan dwingen hem de koop te ontbinden. Wil hij nog niet? dagvaarden. Laat hem dan maar bet bewijs komen dat het een prima kwaliteit tafel is voor de 2500 die TS er voor betaalt heeft.

Hoe jij het stelt kan je iedere garantie claim wel afwimpelen.
Wacht even.... Jij wilde toch geen kosten maken? En dan ga je dagvaarden?
ten eerste kun je dan alle medewerking van de leverancier onmiddelijk vergeten.
Ten tweede is nog maar de vraag of een rechter hier in mee gaat, het is tenslotte een natuurproduct. Dan ben je zomaar een paar honderd euro kwijt zonder dat je er überhaupt iets aan over houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Voor het perspectief, wij hebben een Ikea keukeneiland met massief (onbehandeld) eikenblad. Kostte €300 en hebben we alleen in olie gezet. Wordt hier aan gekookt, gegeten en de buurmeisjes zitten er regelmatig aan te knutselen. Hier en daar wat kringen, vlekken of verf maar verder niet zulke deuken als in de TS foto’s terwijl hij toch al 3 jaar oud is en al 2x verhuist naar een nieuw huis. 1x per jaar maken we hem helemaal schoon, beetje schuren en dan weer in de olie.

Zou zelf niet tevreden zijn met een tafel waar zo snel deukjes in komen. Wat voor hout het dan ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Croga schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:19:
[...]

Wacht even.... Jij wilde toch geen kosten maken? En dan ga je dagvaarden?
ten eerste kun je dan alle medewerking van de leverancier onmiddelijk vergeten.
Ten tweede is nog maar de vraag of een rechter hier in mee gaat, het is tenslotte een natuurproduct. Dan ben je zomaar een paar honderd euro kwijt zonder dat je er überhaupt iets aan over houdt.
Ik heb het over kosten maken alvorens je ook maar iets heb besproken met de verkoper. En als je direct een jij zit fout wij hebben niets fout gedaan. En dus ook niet willen repareren. Dan blijft uiteindelijk dagvaarding de enige optie. Een rapport van een expert gaat ze daar echt niet van andere gedachten brengen(Als de reactie van de verkoper daad werkelijk wel goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15
Geen ervaring met een eiken tafelblad maar wel met eiken parket.

Dat zag er bij ons net zo uit als jouw tafel. Waarschijnlijk gewoon zacht hout. Ik heb me om het parket nooit druk gemaakt. Hout hoort te leven.

Je kan proberen er een natte theedoek op te leggen en eroverheen te strijken zodat de vezels zich samentrekken. Maar had me zelf niet druk gemaakt.

Je kan altijd schuren en er een goede laklaag over smeren. Dan is de tafel een stuk robuuster. Dit ziet er gewoon uit als onbehandeld hout met een gepigmenteerde olie. Dat krast nou eenmaal vrij snel.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

De zeer lichte kleur van de tafel doet vermoeden dat het geen erg hard eik is en dan zijn de beschadigingen wel te verwachten. Word wel harder met de jaren. Maar de timmerman heeft gewoon een goedkopere plank gebruikt dan je had mogen verwachten. Eik is in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet erg hard (wel erg taai) en in mijn mening kan je alleen de hardste delen van eik gebruiken voor een tafelblad. Dat is hier niet het geval.

Persoonlijk zou ik de lak eraf schuren, laag olie erop doen en het een tafel laten zijn. Als jij hem eruit wil laten zien zoals ie nu doet is alleen een forse laag zeer harde epoxy een optie. Dat blijft tientallen jaren goed. Heb je wel een plastic tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
Even vermelden: eik als materiaal was geen vereiste of specifieke vraag van ons. Wij wilden een tafel die
a) qua kleur en stijl (nerven enzo) identiek was aan de keukenkasten (die dezelfde schrijnwerker ook gezet heeft). Die kleur is wel perfect wat we wilden qua kleur.
b) intensief gebruikt kon worden; het gaat om een open keuken + leefruimte dus de keukentafel is ook de eettafel en leeftafel in de woonruimte. Schrijnwerker wist dit en dat was ook duidelijk af te leiden uit de plannen ed van het huis.

Klopt het dat ik, als leek, er dan wel vanuit mag gaan dat de schrijnwerker als expert mij hierin correct informeert en adviseert zonder dat ik zelf de houtsoort, -leeftijd, soort houtbehandeling,... moet opvragen bij de schrijnwerker om daarna mezelf hierover te informeren bij andere externe partijen om toch maar zeker te zijn dat ik geleverd krijg wat ik ook wil ?
Lijkt mij vrij logisch iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

De tafel kan toch ook gewoon intensief gebruikt worden?

Jij wilt alleen een tafel die echt niet beschadigd. Heb je die specifiek eis ook echt daadwerkelijk gecommuniceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Zijn de keukenkastjes ook onbehandeld? Ik vermoed van wel aangezien deze de zelfde kleur en uitstraling hebben als de keukentafel. In dat geval heeft de maker exact voldaan aan jullie wensen. De eis van 'intensief kunnen gebruiken' is relatief en niet het zelfde als jouw wens voor een kras/deukvrije tafel. De tafel kan wel degelijk intensief gebruikt worden; de functie als tafel blijft gegarandeerd, hij valt immers niet uit elkaar. Echter de optische eisen die je er aan stelt bij normaal gebruik zijn vermoedelijk niet gesteld. Dan was de tafel wel behandeld geweest maar was deze wellicht niet optisch gelijk aan de keukenkastjes.

Wil je een krasbestendige eikenhouten eettafel dan zal je deze moeten lakken. Met alleen oliën voorkom je dat niet helemaal, dat zelfde geldt voor de deukjes. De tafel zal moeten worden gehard, eikenhout is in beginsel een 'zacht' product wat naar mate het ouder worden harder wordt. Wanneer je een kras/deuk bestendige eikenhouten tafel wilt die onbehandeld is dan mag je je portemonnee trekken aangezien er dan 'oud hout' gebruikt moet worden en dat is kostbaar.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Han schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:21:
[..]
Wanneer je een kras/deuk bestendige eikenhouten tafel wilt die onbehandeld is dan mag je je portemonnee trekken aangezien er dan 'oud hout' gebruikt moet worden en dat is kostbaar.
Hoeveel moet een tafel van dergelijk hout dan wel niet kosten? :S
Aangezien de TS voor deze tafel al een “dikke 2500 euro ex. btw” heeft betaald, wat mij persoonlijk al erg aan de prijs lijkt voor een tafel. Ga je dan richting een auto o.i.d qua kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Mijn eettafel van Bert Plantagie kostte ook dat bedrag exclusief BTW en dat is slechts een tafel uit een ‘productielijn’, niet handgemaakt op bestelling. Maar een hoog kwalitatief eikenhouten eettafel kan zo maar 5k+ kosten, afhankelijk van het hout, design, etc. En dan nog, kras en deuk bestendig zal het nooit zijn, wel bestendiger.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 06:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

rouchken11 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:06:
Even vermelden: eik als materiaal was geen vereiste of specifieke vraag van ons. Wij wilden een tafel die
a) qua kleur en stijl (nerven enzo) identiek was aan de keukenkasten (die dezelfde schrijnwerker ook gezet heeft). Die kleur is wel perfect wat we wilden qua kleur.
b) intensief gebruikt kon worden; het gaat om een open keuken + leefruimte dus de keukentafel is ook de eettafel en leeftafel in de woonruimte. Schrijnwerker wist dit en dat was ook duidelijk af te leiden uit de plannen ed van het huis.

Klopt het dat ik, als leek, er dan wel vanuit mag gaan dat de schrijnwerker als expert mij hierin correct informeert en adviseert zonder dat ik zelf de houtsoort, -leeftijd, soort houtbehandeling,... moet opvragen bij de schrijnwerker om daarna mezelf hierover te informeren bij andere externe partijen om toch maar zeker te zijn dat ik geleverd krijg wat ik ook wil ?
Lijkt mij vrij logisch iig.
Intensief gebruiken is een erg wollig woord. Je wilde een tafel die robuust is en die heb je gekregen. Dat je een tafel wilde die compleet kras en deuk bestendig was én die robuust is; dat is een ander verhaal.

Je hebt meer betaald voor het vakmanschap dan voor het kwaliteit hout uiteindelijk. Daarnaast heb je zelf de wens gegeven dat het hout eruit zou zien als je overige kastjes. Hij heeft zich imo goed aan de opdracht gehouden, met de informatie die je deelt.

Ik zou overigens nog steeds een gesprek met de man aanknopen en kijken of je een tussenweg kan vinden. Je kan de krassen en deuken voor een groot deel nog wel wegkrijgen. Daarna is het een kwestie van goed behandelen. Dat kost je uiteindelijk minder dan gaan zitten zagen ( haha) om je 'gelijk' te krijgen.

Overigens: dat je puur op het woord van een enkele 'expert' afgaat is nooit handig. Met beetje eigen vooronderzoek had je dit in 5 minuten geweten én kunnen voorkomen imo. Maar dat is bijzaak in deze.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Han schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:40:
Mijn eettafel van Bert Plantagie kostte ook dat bedrag exclusief BTW en dat is slechts een tafel uit een ‘productielijn’, niet handgemaakt op bestelling. Maar een hoog kwalitatief eikenhouten eettafel kan zo maar 5k+ kosten, afhankelijk van het hout, design, etc. En dan nog, kras en deuk bestendig zal het nooit zijn, wel bestendiger.
Euhm hier staat een 3m x 1m geïmpregneerde eiken tafel met metalen onderstel. Ding is niet kapot te krijgen en heeft zo'n 800 euro gekost (kan iets minder zelfs zijn geweest).
Dus die prijzen betaal je enkel voor merk, bepaald design of vakmanschap (uren), maar zijn echt niet noodzakelijk voor een kwalitatief goede tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Oeps dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 10-02-2018 08:23 ]

Pagina: 1