Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aankoop advies gevraagt

Pagina: 1
Acties:

• dennis_beuken
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 17-07 20:24
Sinds ongeveer 2012 gebruik ik een Nikon D3200 18-55mm VR II spiegelreflex camera voor vakantie fotos te maken.

Dit jaar ben ik van plan om naar Schotland te reizen, en nu zou ik graag een betere camera willen gaan kopen die de D3200 overtreft kwa natuur fotos.

Ik heb mij een beetje verdiept in groothoek lenzen en full frame camera”s, met name voor natuurfotos blijkt dit goed te zijn. Kan iemand mij advies geven voor een goede systeem camera / of spiegelreflex voor een buget van rond de 1500 euro.

Ik ben zelf op een” Sony Alpha A7 II systeemcamera + 28-70mm gestuit.
Sony Alpha A7 II

Nikon D3200

Nikon D3200: Maximale resolutie 6016 x 4000 pixels
Sony Alpha: Maximale resolutie 6000 x 4000 pixels

Nikon D3200: Cropfactor 1.5x
Sony Alpha: Cropfactor 1.0x

Nikon D3200: Sensor Formaat 23.2 x 15.4mm
Sony Alpha: Formaat sensor 35.8 x 23.9mm

Is de Sony een grote verbetering zijn ten opzichten van de Nikon D3200? met name bedoelt voor natuur fotografie. Of raden jullie mij aan om een groothoek lens te kopen of een andere camera aangeschaften.

Mvg Dennis

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:47
Waar vind je je huidige camera tekort schieten? Er zit (naar wat ik hier heb gelezen) wel een kwaliteitsverschil tussen ff en apsc, maar dat komt met een prijs, zowel letterlijk als figuurlijk.

Ff lenzen zijn zover ik weet een stuk groter en zwaarder dan de apsc lenzen. Dat maakt dat je al snel heel wat kilo's mee sleept onderweg, niet echt handig bij ruw terrein lijkt mij.

Daarnaast zijn foto's gemaakt met een ff camera niet per definitie mooier dan die van een apsc camera. De kwaliteit van de lens is erg bepalend en ik kan me voorstellen dat de gemiddelde ff lens beter in elkaar steekt dan de gemiddelde apsc lens. Een ff camera wordt toch vooral door pros en serieuzere hobbyisten gebruikt, waarbij apsc veel toegankelijker is en daardoor eigenlijk door iedereen met variërende budgetten gebruikt wordt.

Een goede lens op een apsc camera zal ook mooie foto's kunnen opleveren. Men zegt ook vaak dat de cameraman en de lenzen de foto maken, niet de camera.

Als je echt tegen limieten aanloopt (bijvoorbeeld burst rate, niet genoeg groothoek, te lange sluitertijd in de situaties waar je de camera gebruikt), dan kun je idd beter naar de camera zelf kijken en wellicht voor ff gaan. Je levert dan wel wat in op Tele bereik, want dankzij de crop factor krijg je dat er gratis bij.

Als je nu concludeert dat ff wellicht toch niet echt nodig is, is er ook veel keuze in apsc land. De d3200 is echt een instapper, dus je zal eenvoudig meer functionaliteit krijgen met een duurdere camera. Als dat ook een nikon wordt, kun je iig je lenzen behouden. Zelf heb ik een fuji xt20, welke ook mooi is voor natuurfotografie. Een nadeel van Fuji is dat er qua telebereik niet veel betaalbaars op de markt is. De 100-400 kost bijvoorbeeld ¤1700,- wat echt gortig is, de betaalbaardere 50-230 en 55-200 komen weer tele te kort en kunnen niet gebruikt worden met een teleconverter. Daar staat wel tegenover dat je bij Fuji bijna geen kwalitatief slechte lenzen kunt kopen. Zelfs de instaplenzen zijn van goede kwaliteit.

LA-384 wijzigde deze reactie 04-02-2018 11:56 (3%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji xt-20 ~ 12mm ~ 18-55 ~ 50-230

• Robbie521
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12:14
Het voordeel van ff is dat de groothoek lenzen ivm de crop factor meer grothoek weergeven. Het nadeel is inderdaad dat de lenzen een hogere prijs en en een groter gewicht hebben.

Ik zelf heb ook de a7ii en voor mij zijn dat keuzes geweest waar je goed over na moet denken.

Ga eens naar een winkel waar veel keuze is en je een aantal bodys ook vast kan houden.

De stap die je wil maken is erg groot namelijk je gaat van instap camera naar semi prof.

Ikzelf ven groot fan van sony maar de prijs van de objectieven is wel iets waar je goed over na moet denken.

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wat is precies je idee bij "overtreffen qua natuurfoto's"?

Wil je meer groothoekbereik, dan kan je m.i. beter voor enkele honderden euro's een groothoeklens kopen voor je Nikon en ¤1000 steken in een leukere reis door Schotland.

Met een A7 ga je voor ¤1500 iets meer DR en één stop lichtsterkte winnen met daarbij een iets vagere achtergrond. Je foto's worden met deze lenscombinatie echter niet meer groothoek, en dat was je wens.

Wil je meer features in je body zelf, dan is upgraden naar een nieuwer model wellicht een optie. Dat lees ik nu echter niet overduidelijk terug.

tobiasvs wijzigde deze reactie 04-02-2018 13:44 (23%)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:43
Investeer inderdaad in glas. Dat is een betere investering dan in een fullframecamera, tenzij je daarbij ook flink in glas investeert, anders heb je er geen fluit aan.
Wil je meer groothoek: pricewatch: Sigma 10-20 mm F3.5 EX DC HSM (Nikon) (tweedehands vind je ze ook, maar ook bijvoorbeeld de Tokina 11-16 f/2.8).
@Robbie521 voor aps-c camera hebben ze dan ook speciale groothoeklenzen met een nog kleinere brandpuntsafstand, zoals bijvoorbeeld een 10-20mm of zelfs een 8-16mm.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True