Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Managed switch management software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 19:12
Zoals velen hier (neem ik aan) hobby ik wat af thuis en dus heb ik inmiddels een verzameling managed switches opgebouwd.

Ik ben niet zo thuis in die wereld maar vraag me af of er iets makkelijks bestaat waarmee ik overzichtelijk alle 3 de switches (TP-Link/Netgear en Linksys) kan beheren. Ik heb gezien dat er beheer protocollen inzitten bijvoorbeeld.

Met alle poorten en VLANS ed is het een beetje een onoverzichtelijk zooitje geworden en moet ik telkens als ik iets in wil pluggen enorm in m'n geheugen graven om te bedenken welke poort ookalweer bij welke VLAN
hoorde etc.

Ik heb bijvoorbeeld wel dit gevonden: http://netdisco.org/ maar het ziet er naar uit dat het vrij oud is en niet langer onderhouden wordt.

Misschien dat hier een makkelijke (opensource) oplossing voor bestaat en dat iemand tips heeft (liefst voor linux).

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Excel :?

• Kasper1985
Ja dat ligt voor de hand maar is niet echt een ideale oplossing.

Heb in de zoektocht zelfs iemand gevonden die het in photoshop deed, een systeembeheerder op een school.

Anno 2018 kan ik toch niet de enige zijn die hier weleens tegenaan loopt? Of krijg je dat bij professionele switches er gewoon bij?

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02

RKD

Zakelijk gebruiken wij NCM van Solarwinds, maar dat gaat wel een paar stappen verder...

iRacing Profiel

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
Inderdaad, de boel administreren Excel, en anders de boel wat meer plat slaan. Waarom heb je zoveel verschillende VLAN's, misschien valt daar wat in te snoeien?

Andere optie is de boel groeperen: poort 1-4 VLAN 100, poort 5-8 VLAN 200, poort 9-12 vlan 300 en poort 13-16 VLAN 400?

Switches beheren in Photoshop lijkt me bijzonder raar, dat pakket kan geen SSH-, telnet- of browsersessie starten; mogelijk werd het gebruikt om een visueel overzicht te geven (dus meer administratie) maar het lijkt me niet echt het juiste gereedschap.

In professionele omgevingen heeft men vaak maar één merk en heeft de fabrikant een overkoepelende tool; jij hebt drie merken, en merken die je amper in enterprise omgevingen tegenkomt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Kasper1985
Dank!

Dat photoshop verhaal ging inderdaad niet over beheer maar over het administreren ervan. Was een topic ergens uit 2009 van een sysadmin op een school. Het gevolg van het gebruik van photoshop was dat hij niet meer aan z'n normale werk toekwam omdat ie bezig was met de administratie in photoshop omdat hij de enige in z'n team was die met photoshop om kon gaan. Vond het wel grappig.

Ja die 3 merken heeft met budget te maken 2 van de 3 zijn van marktplaats geschraapt omdat het echt een hobby is en ik ze nieuw best prijzig vind.

Nou zoveel VLANS zijn het niet het valt ook wel mee. Ik ben er gewoon niet elke dag mee bezig dus dan vergeet je dingen snel. Ik werk al met gekleurde kabels enzo om het wat overzichtelijker te maken (een trucje uit het data center heel handig).

Ik wil het aantal VLANS juist gaan uitbreiden ivm gasten wifi voor Aribnb verhuur bijvoorbeeld, mijn werk telefoon heeft z'n eigen VLAN. Die telefoon wordt beheerd door IBM en die willen werkelijk ALLES van je weten voordat je hun applicaties op je telefoon installeert, en alles wordt getraced. Dus thuis zit die mooi in z'n eigen VLAN.

Omdat ze volgens mij alle drie hetzelfde beheer protocol ondersteunen dacht ik er moet vast wel een of ander handig tooltje voor zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Kasper1985 op 04-02-2018 11:26 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Kijk eens of je wat kan met LibreNMS in combinatie met het uitlezen via SNMP.
Over welk beheer protocol heb je het overigens?
Pagina: 1